tammikuu 08, 2025, 22:06:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili-artikkeli bongattu

Aloittaja snu, joulukuu 15, 2007, 12:37:49 ip

« edellinen - seuraava »

chipe

Lainaus käyttäjältä: 0lli - marraskuu 23, 2015, 15:01:48 ip
Just oli kaverin kaa puhetta että orange habanero usein muistuttaa ikävästi seuraavana päivänä, mutta on se haban maku vaan sen väärti ^^

Joo ring of fire on kyllä tuttu ilmiö tältäkin aamulta. Eikä siihen muistaakseni tarvittu kuin 8 Lemon Droppia ja 1 Goronong ja jotain muuta sekalaista vähän lisää.

Alkuperäisessä YLEn jutussa on hiukka tarkemmin:

LainausTästä ei ole tarkkaa tietoa. Teoriassa suoliston reseptoreiden jatkuva stimulaatio [ärsytys] voi vaimentaa kapsaisiinin aiheuttamaa polttavaa vaikutusta, ylilääkäri valottaa.

Toinen mielenkiintoinen kohta tuolla on:

LainausChilin syönti ei aiheuta suoraan elimistöllisiä sairauksia, kuten tulehduksia tai haavautumia.

Bluesmanin päiväkirjan puolella oli juuri juttua tulisten chilien syöttämisestä linnuille. Olen joskus aiemminkin yrittänyt löytää asiasta tietoa ja yksi löytynyt artikkeli on tämä juttu NewScientistista. Tuolla mainitaan että kanoilla tuo aiheuttaisi lievää tulehdusta:

Lainaus
"Birds appear not to have the receptors to the hot pungent part of the peppers", says McElroy. "It appears not to affect them in any way."
The chickens did get inflamed intestines, however, and this is the main clue to how the spice might be working.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: 0lli - marraskuu 23, 2015, 15:01:48 ip
Just oli kaverin kaa puhetta että orange habanero usein muistuttaa ikävästi seuraavana päivänä, mutta on se haban maku vaan sen väärti ^^

Painotti vielä refluksitautia, itsellä on diagnoosi moisesta, mutta en kyllä ole huomannut asiayhteyttä mausteiseen tai tuliseen ruokaan. Kahvi ja valkkari ovat pahimmat "ylösnousemuksen" aiheuttajat :D

-AP-

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 23, 2015, 18:54:45 ip
Kahvi ja valkkari ovat pahimmat "ylösnousemuksen" aiheuttajat :D

Kahvia menee vaikka kuinka ja viiniäkin, mutta konjakki se vasta tökähtää, oli sitten miten kallista vaan ...  :'(

Chiliharri

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 22, 2016, 20:39:41 ip
http://puutarha.net/artikkelit/8878/chilin_kasvatus.htm?utm_source=VL8/16OTSvp2&utm_medium=Email&utm_campaign=VL

Pääosin hyvä artikkeli, mutta kaikki ei taida olla meidän sivuilta.

LainausNuoret taimet kuolevat erittäin herkästi vedenpuutteeseen. Älä siis päästä kasvualustaa missään tapauksessa hetkeksikään kuivumaan! Aikuiset kasvit ovat tässä suhteessa aivan erilaisia; niille liika vesi voi olla jopa kuolemaksi (ainakin talviaikana). Pienet taimet eivät juuri voi saada liikaa vettä!

Tottahan tuo ettei taimet kestä kuivaa, mutta ei ne kestä seisovaa mutavelliäkään pitkään.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - helmikuu 22, 2016, 22:22:32 iphttp://puutarha.net/artikkelit/10140/idata_helposti.htm

Tekstissä ei mainita chiliä, mutta katsokaapa kuvia tarkkaan :o
Onkohan Chilivaarilla olla tekemistä kuvasarjan kanssa, vai tunnustaako joku muu :question:

Tutun näköistä touhua, mutta ei ole minun. Minulta lainattu kyllä. Olen jo muutama vuosi sitten esitellyt menetelmän Puutarha-netissäkin. Sitä paitsi tuosta puuttuu viimeistely, kahvisuodatin. Senkin olen jo tuolla esitellyt ja monet kehut saanut. Jos tuossa jutussa olisi ollut kommentointimahdollisuus, olisin kertonut, että talouspaperista on hankala saada juuria irti, mutta kahvisuodattimesta ne irtoavat.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 22, 2016, 23:43:40 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - helmikuu 22, 2016, 22:22:32 iphttp://puutarha.net/artikkelit/10140/idata_helposti.htm

Tekstissä ei mainita chiliä, mutta katsokaapa kuvia tarkkaan :o
Onkohan Chilivaarilla olla tekemistä kuvasarjan kanssa, vai tunnustaako joku muu :question:

Tutun näköistä touhua, mutta ei ole minun. Minulta lainattu kyllä. Olen jo muutama vuosi sitten esitellyt menetelmän Puutarha-netissäkin. Sitä paitsi tuosta puuttuu viimeistely, kahvisuodatin. Senkin olen jo tuolla esitellyt ja monet kehut saanut. Jos tuossa jutussa olisi ollut kommentointimahdollisuus, olisin kertonut, että talouspaperista on hankala saada juuria irti, mutta kahvisuodattimesta ne irtoavat.

Muuten samoin ja Chilivaarilta otettu oppia, mutta siirrän siemenet seuraavaan kasvualustaan heti kun niihin on itu kehittynyt.
Villakuutioon laittaessa siemen puukolla tehtyyn viiltoon  parin millin syvyyteen ja kypärä jää sinne. Käytössä siis oma kivivilla levy josta jäi ylimääräistä projektin jäljiltä.

MiM

Tällaisen listan oli joku linkannut naamakirjaan:

http://www.cayennediane.com/hottest-peppers/

Kovasti tuolla on eri 7-pot variantteja, onko sitten miten erilaisia ja stabiileja?
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Whili

Bluesman bongattu keskiviikon puoli seiskassa  :D

-jumi-

NPhoBiaz

-jumi-

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - huhtikuu 07, 2016, 10:38:38 ap
Lainaus käyttäjältä: -jumi- - huhtikuu 07, 2016, 10:15:44 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 07, 2016, 09:54:49 ap
Bluesman bongattu keskiviikon puoli seiskassa  :D

Linkki?

http://areena.yle.fi/1-3142338
Hauska pikku haastis. :D

Bluesman kyllä esiintyy aina edukseen. Mulle eka tuollainen vesiviljelyluolahaastattelu, jossa veden virtaus on aistein havaittavissa :)

Minbaari

Pääsiäisenä oli Kouvolan Sanomissa tälläinen varsin asiallinen artikkeli chilistä:

PP

Tuo on harvinaisen asiallinen ja virheetön lehtiartikkeliksi, mutta lähteet onkin ihan ykkösluokkaa.

chipe

huhtikuu 10, 2016, 23:12:39 ip #916 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2016, 23:23:15 ip käyttäjältä chipe
Mikä tuo Carolina Reaper vs. TSMB tilanne nyt oikeasti on? Tuolla on merkitty TSMB tulisimmaksi ja samaa väitettä on ollut useammassa paikassa mutta Reaperhän otti kuitenkin virallisen Guinness-ennätyksen TSMB:ltä.

Eikö noiden nyt pitänyt mennä jotensakin niin että TSMB:n keskiarvo SHU on 1.2M ja huiput 2M ja Reaperissä vastaavasti (Guinnesin mainitsema) keskiarvo 1.5M ja huiput 2.2M? Tuokin artikkeli näyttäisi siis vertaavan TSMB:n huippuja Reaperin keskiarvoihin?

Edit: itse itselleni vastaten: ilmeisesti tuossa on lähteenä tuo mainittu ameriikan pippuri-instituutti ja se pitää TSMB:tä tulisimpana omien mittaustensa perusteella, muttei ole ilmeisesti edes mitannut Reaperiä.

Whili

sorrii

Lukaisin äkkiä; aikas lyhykäinen juttu ..  :-[

Huvitti maininta kuinka Guajillo on erityisen suosittu  ???
Eipä juuri ole ennen nähty lajikkeita mainittavan. Toki Santa Marialla on ollut jonkun aikaa Ancho ja joskus oli mulla Jalapeno-jauhettakin.

Ajattelin että Meiralla olisi laajempikin paletti noita lajikkeita kun Guajillo erikseen mainittiin: Oli tulinen jauhe ja rouhe; chipotle ja guajillo rouheina sekä alkuperäinen Chilijauhe eli tuttu mausteseos jollaista oon käyttänyt jo vuodesta 1977  8) 8) 8)
[[tekee vieläkin vähän vaikeaa hyväksyä että maustepaprikoita kutsutaan chiliksi, kun oon 30 vuotta luullut chilin olevan ruokalaji, ja chilipippurin [tai -paprikan] mauste jota siihen käytetään ... Santa Marian mausteissa chilimausteseos on muuten edelleen Original Chili Powder]]

.. Alkuperämaa Meiran tuotteissa pääasiassa Espanja; "tulisissa" myös Kiina ja Intia: Meksikoa ei näy  :-\ ... Innostuisin itse ehkä enemmän aidosta Morita Chipotlesta ja muistakin perinteisistä, jos ne tulisivat vielä Meksikosta. Nythän mun mausteet tilataan lähinnä Peltolammilta ja Rantoolta, ja lajikevalikoima on vähän laajempi kuin Meiralla ja Santa Marialla  :D joten ei haittaa kauheesti. Santa Marian chili-maustetta kylläkin ostin viimeksi alle tunti sitten Siwasta ... ja paketin Tammisen pihvijauhelihaa  :) ... Höysteeksi lisään Mini Rocotoja joita sain Pavunvarresta ! Ovat pojat kasvattaneet hamppulampulla rocotopuskia myymälässä ja satoakin tullut reippaasti. On muuten niin hyvänmakuinen Rocoto, että menee kasvatukseen ensi kaudella. En ole varma olisiko sama, kun Fataliin siemenkaupassa ...

(******Mun lyhyetkin kommentit näyttää olevan Iltalehden juttuja laajempia, ja viisaampia ennenkaikkea  ;))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 13, 2016, 13:35:35 ip
(******Mun lyhyetkin kommentit näyttää olevan Iltalehden juttuja laajempia, ja viisaampia ennenkaikkea  ;))

Kai tarvis iltapäivälehdille vihjasta tältä foorumilta löytyvän laajoja juttuja ;)