Idätyslämmöstä valon alle

Aloittaja Corle1, joulukuu 16, 2007, 08:55:59 ap

« edellinen - seuraava »

Corle1

Dodih.. Habanero on itäny pari viikkoa vesikiertoisen patterin päällä ja vihdoin pintaan on tullut pieni nysä. Missä vaiheessa on syytä laittaa ruukku (jogurttipurkki) lämmöstä valon alle? Syytä on kertoa että purkissa on myös toinen habaneron siemen mikä ei ole tullut vielä pintaan.

En oo viherpeukku ollu ku vasta pari vuotta maksimissaan. Oli kiva huomata miten ligustrum bonsai rupes kasvamaan kohinalla ku annoin vähän ravinnetta ja laitoin lampun alle :D uutta viheriää puskee niin maam pirusti. Toistaseks bonsaita valaiseva lamppu on ainoa mitä meidän kämpästä löytyy joten siks kysyin notta millon pitäs habanero siirtää lämmöstä valon alle sillä valoa ei oikein saa järkevästi siirrettyä

wille

Oon ite siirtäny pikkuset valon alle siinä vaiheessa kun sirkkalehdet on auennu kunnolla. Ja kyllä se toinen haban siemenkin sieltä saattaa lähteä vaikkei enää patterin lämpöä saisikaan!  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

snu

Mä olen siirtänyt valon alle heti kun niskalenkkiä näkyy, vaikka tuskin se nyt ihan päivän päälle on.
Eksyminen on suotavaa.

Timba

Lainaus käyttäjältä: "snu"Mä olen siirtänyt valon alle heti kun niskalenkkiä näkyy, vaikka tuskin se nyt ihan päivän päälle on.

Noin täälläkin tehdään. Tosin valoa alussa muutamatunti vain.
"Elämä, oli se hauska juttu joka sattui matkalla kalmistoon" elokuvasta RAID.

snu

Mitenkäs muut, oletteko jotenkin totuttaneet juuri itäneitä siemeniä valoon? Mä olen siirrellyt niitä suoraan eslin alle/aurinkoon, tosin se auringon valo entisessä kämpässä oli aika varjostunutta ja nykyisessä kämpässä se ei ajankohdan takia enää ollut kovin voimakasta.
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Tähän asiaan olisi mukava saada jonkun kokeneen chilinkasvattajan näkemys. Muilla kasveilla havaintoni ovat, että itämisvaiheen valo on ratkaiseva taimen tukevuudelle. Valoa pitäisi olla heti kun taimi pyrkii pinnalle. Muuten se kasvattaa pitkän varren sirkkalehtien alapuolelle. Siitä sitten tulee ongelma, kun se ei myöhemminkään kasva yhtä paljon paksuutta kuin pituutta, eikä kasvi oikein pysy pystyssä.

Honteloita on minunkin idätyksistäni tullut, mikä on ihan luonnollista, kun valoa ei tähän aikaan vuodesta ikkunalla riitä, eivätkä ikkunan päällä olevat loisteputket mitään aurinkoa vastaa. Hyvä jos pitävät hengissä taimet. Niitä pitää sitten leikellä ja istuttaa aina entistä syvempään.

Yritän nyt tunkea pienen lampun alle muutaman taimen heti niiden noususta lähtien ja tutkia valon vaikutusta pituuskasvuun. Ensimmäinen habanero näyttää vakuuttavalta. Varsi mullasta sirkkalehtiin on puolet lyhyempi kuin aikaisemmilla idätyksillä.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Corle1"Dodih.. Habanero on itäny pari viikkoa vesikiertoisen patterin päällä ja vihdoin pintaan on tullut pieni nysä. Missä vaiheessa on syytä laittaa ruukku (jogurttipurkki) lämmöstä valon alle? Syytä on kertoa että purkissa on myös toinen habaneron siemen mikä ei ole tullut vielä pintaan.

Jos sen purkin laittaa vaikka 5cm päähän lampusta, niin kyllä se toinen siemenkin saa siitä sen verran lämpöä, että itää jos on itääkseen.

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Muilla kasveilla havaintoni ovat, että itämisvaiheen valo on ratkaiseva taimen tukevuudelle. Valoa pitäisi olla heti kun taimi pyrkii pinnalle. Muuten se kasvattaa pitkän varren sirkkalehtien alapuolelle. Siitä sitten tulee ongelma, kun se ei myöhemminkään kasva yhtä paljon paksuutta kuin pituutta, eikä kasvi oikein pysy pystyssä.

Olen havainnut saman. Olen laittanut ylimääräisiä siemeniä idätyspurkkiin ja kun olen siitä ottanut pari tarvitsemaani lampun alle uuteen kotiin ja jättänyt loput idätyspurkkiin pimeämpään, ne kasvattavat hurjan pitkät varret parissa päivässä. Tämä ilmeisesti siksi, että kasvi kuvittelee olevansa edelleen pinnan alla tai muuten vain muun aluskasvillisuuden varjossa, ja pyrkii siten vauhdilla valoon.

Valoon siirtäminen sitten ikäänkuin pysäyttää pituuskasvun ja käynnistää lehtikasvun. Vaan ei mulla noiden venähtäneidenkään kanssa ole ollut ongelmia. Olen vain istuttanut ne idätyksen jälkeen syvempään kuoppaan mullassa, niin että sirkkalehdet jäävät juuri ja juuri pinnalle. Pituuskasvu pysähtyy aika äkkiä, ja kasvi alkaa keräämään tukevuutta.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"... Vaan ei mulla noiden venähtäneidenkään kanssa ole ollut ongelmia. Olen vain istuttanut ne idätyksen jälkeen syvempään kuoppaan mullassa...

Onhan kokeneella kasvattajalla tietysti keinoja käytettävissään. Varsinkin kun chilit tuntuvat sietävän käsittelyä. Kaikki kasvit eivät tuota kestä, vaan mätänevät herkästi.

Syvempään istuttaminen on tosiaan hyvä keino. Äärimmäisissä tapauksissa voi vaikka ottaa latvan ja juurruttaa siihen pullossa uudet juuret. Tai jos sekin on hento, katkaista latvan ja juurruttaa pätkän vartta, jossa on muutama lehti.  :lol:

Nämä korjaustoimenpiteet vievät kuitenkin muutaman viikon, joten parempi olisi tehdä kaikki alusta asti oikein.

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"... Vaan ei mulla noiden venähtäneidenkään kanssa ole ollut ongelmia. Olen vain istuttanut ne idätyksen jälkeen syvempään kuoppaan mullassa...

Onhan kokeneella kasvattajalla tietysti keinoja käytettävissään.

En nyt kuitenkaan ihan tuota sanaa "kokenut" käyttäisi itseni yhteydessä kun ensikosketukset idättämiseen on vasta reilun kuukauden takaa. Mutta hyvät on olleet itämisprosentit, reilusti yli 80, enkä ole vielä ainakaan saanut vihanneksia hengiltä.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

calm

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Tähän asiaan olisi mukava saada jonkun kokeneen chilinkasvattajan näkemys. Muilla kasveilla havaintoni ovat, että itämisvaiheen valo on ratkaiseva taimen tukevuudelle. Valoa pitäisi olla heti kun taimi pyrkii pinnalle. Muuten se kasvattaa pitkän varren sirkkalehtien alapuolelle.

Kyllä tämän kanssa ei voi olla kuin samaa mieltä. Nyt kun vertasin viime vuoden idätyksiä ja tämänhetkisiä, niin ero on melkoinen. Vuosi sitten olivat melkolailla pimeässä itämässä ja varttahan tulikin sitten heti vuorokaudessa 5 cm.. Nyt kun idätyskippo on ollut alusta asti 2x36 W putkien alla, niin taimien varret ovat ainakin puolta lyhemmät ja paljon tukevammat.

scientist

Minulla kuoli 3 taimea lähes samantien (natikan alla) , kun mullasta esiin puskivat, joten ilmeisesti jonkinlainen valoon totuttaminen olisi suotavaa? :roll:
Meidän on viljeltävä puutarhaamme

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "scientist"Minulla kuoli 3 taimea lähes samantien (natikan alla) , kun mullasta esiin puskivat, joten ilmeisesti jonkinlainen valoon totuttaminen olisi suotavaa? :roll:

Jep. Lainaus tuosta sivun yläreunasta olevan "Inferno" linkin takaa, kasvatus osiosta:
LainausItäminen kestää lajikkeesta riippuen muutamasta päivästä jopa yli kuukauteen. Kun itäminen tapahtuu, ota muovikelmu heti pois ja siirrä kasvi joko loisteputkivalon alle tai ikkunalaudalle, älä kuitenkaan laita kasvia heti suoraan aurinkoon! Totuta kasvi voimakkaaseen auringonvaloon pikkuhiljaa: ensin ehkä vartti auringossa, sitten puoli tuntia, ja niin edelleen. Jos valoon tottumaton taimi (tai isokin kasvi!) saa äkkiä liikaa valoa, sen lehdet muuttuvat valkoisiksi, tavallaan palavat, ja kuolevat.

;)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

chilifeast

helmikuu 08, 2016, 07:48:36 ap #13 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2016, 07:57:39 ap käyttäjältä lari_l
Kuinkas paljon keinovaloa noille tuoreille sirkkalehdille olisi hyvä antaa? Täyttä pöhinää vai joksenkin rajoitetusti? Onko tähän mitään nyrkkisääntöä? Ja kannattaako tässä vaiheessa lannoittaa vielä yhtään, mikäli ovat kivivilloissa? Nyt oli monta kysymysmerkkiä.  :)

Osa sirkkalehdistä tuntuu kääntyvän pystyyn, kun valoa on tullut pitkän kaavan mukaan. Ymmärtääkseni tämä tarkoittaa että valosaldo on täynnä, mutta onko siitä haittaa jos valonsaanti jatkuu?

Huru-ukko

Kasvitkin nukkuu. Täällä on käytäntö ollut 12-14 h noin valoa kasveille. Poikkeuksiakin on ollu mm.24h.

Varovainen lannoitus heti. Liika lannoitus käpristää lehtiä, liian vähän kellastuttaa noin yleensä. Kasvi/kasvu-taudit/häiriöt voi tosin aiheuttaa samankaltaisia oireita.

Sirkkalehtien pystyyn nouseminen mutuna tuntuisi myös miltä otaksuit, ja samalla se vähentää haihduttamista.

N. 25 astetta olisi ehkä pienille taimille sopiva lämpö. IMHO.
Nöyrä miielipiteeni.

KP78

Ite idättelin läjän omia risteytyksiä. Ei oo honteloita hujoppeja kun ovat olleet loisteputken alla koko ajan. Vartta noin 2 sormen verran ja sitten ekat lehdet. Huomattavasti parempi kun muistelee ekoja idätyksiä ilman valoa kun pituutta oli 20cm ennen ekoja lehtiä.