chili plantaasi netistä.. ..helposti alkuun kasvatuksessa

Aloittaja harvester, joulukuu 19, 2007, 23:55:04 ip

« edellinen - seuraava »

harvester

Terve vaan! Hankin ihmekaupasta kokeiluun tuollasen chiliplantaasin http://www.ihmekauppa.com/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/ihmekauppa/Products/1120

18.90 hintana ei oikeastaan kovinkaan paha.. kuten tuoteselostuksesta selviää, viittä eri chili lajiketta ja niihin ruukut ja "mullat"

näppärä oli ainakin laitella kamat kasvatus kuntoon. siemeniäkin oli pusseissa 5-10 eli riitoisasti.. ehkä.. ja selvästi nimettyinä.. eli ei sekoamisen vaaraa.. ja lontoon kielinen opastus aiheeseen..

Vois kuvitella että tällaisella paketilla pääsis hyvin alkuun jos haluaa aloitella chiliharrastusta.. Laitan jossain vaihees tonne päiväkirjaosioon näiden kasvatuksesta vaikkapa seurannan kuvien kera, jahka vaan kerkee kasvit kasvamaan..

Volitans

Noilla varmasti onnistuu, kunhan saat ne vaan ensin itämään.

Valoa nuo sitten kaipaavat, tai siis vaativat - ilman sitä ei tule mitään. Jos ei halua mennä suoraan "pro"-luokkaan, niin loisteputkia ja/tai energiansäästölamppuja. Tuollaisella 250 W:lla ESL:llä kasvaa tuollainen chilimäärä jo mainiosti - niitä on täällä jossain ketjussa käsitääkseni vielä saatavana.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Jos ei halua mennä suoraan "pro"-luokkaan, niin loisteputkia ja/tai energiansäästölamppuja. Tuollaisella 250 W:lla ESL:llä kasvaa tuollainen chilimäärä jo mainiosti

Öh, 250W ESL viidelle puskalleko ei sitten ole pro-luokkaa? Mulla tuntuu kasvavan varsin tyytyväisesti 10 puskaa ihan neljällä ~15W peruseslillä.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

snu

Hmm... Mulla kasvaa yht. 72W:n alla 21 puskaa... Tosin ei vielä mitään suuria, mutta sitä varten on sitten aurinko keksitty.

Jos ne nyt kylvät yhden 15W eslin alle, niin tilan loppuessa sen alta aurinko paistaa sen verran, että tulevat sillä hyvin toimeen. Sitten vaan satoa odottelemaan...
#419
Eksyminen on suotavaa.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"
Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Jos ei halua mennä suoraan "pro"-luokkaan, niin loisteputkia ja/tai energiansäästölamppuja. Tuollaisella 250 W:lla ESL:llä kasvaa tuollainen chilimäärä jo mainiosti

Öh, 250W ESL viidelle puskalleko ei sitten ole pro-luokkaa? Mulla tuntuu kasvavan varsin tyytyväisesti 10 puskaa ihan neljällä ~15W peruseslillä.


Alkaahan tuo sitä olemaan - piti tarkoittamani näitä tavallisia ESL:ä, että niilläkin nuo kasvavat - tai sitten loisteputkilla. Mutta tuollainen 250 W:nen kymmenelle puskalle, kun isoksi kasvavat, ei ole kyllä mitenkään liioittelua.

Sadon määrä on korreloi valon määrän kanssa aika hyvin, joten siitä ei kannata pihistellä, jos haluaa suuren sadon. Mutta toisaalta voi olla paljonkin antoisampaa kasvattaa useampia lajikkeita, vaikka niistä ei suurta satoa saisikaan.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

harvester

Mulla on ollu tarkoitus hankkia noita valaisimia jo aikaisemminkin.. tällä hetkellä ku ei ole ku pari kämästä kasvivalo spottia.. mutta niillä hyvin talvettanu kaks puskaa haboja..
Vesiviljelyn aloittelukin on ollu suunnitelmissa.. mutta tarvii ny kattoo ku tulee talvella luultavasti muutto eteen, tota kasvi armeijaa on muutenkin jo riitttävästi siirrettäväksi ettei siinä kyllä tarttis olla yhtään enempää rehuja ja muita sysdeemejä.. mutta minkäs sille luonnolleen mahtaa, ku tekee mieli laittaa kasvaan noita..

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Sadon määrä on korreloi valon määrän kanssa aika hyvin, joten siitä ei kannata pihistellä, jos haluaa suuren sadon.

Niin tässä on vielä tietysti se perustavanlaatuinen kysymys että hakeeko valaistuksella ainoastaan tervettä talvehtimista miedolla kasvulla vai meinaako porskuttaa satoa ympäri vuoden. Jos tarkoitus on saada satoa keinoauringon avulla, niin se 250W ESL ei varmasti ole liikaa. Mutta jos tarkoitus on vain pitää hengissä/koristekasveina talven yli ja antaa auringon hoitaa sadotuksen, niin onhan se hieman yliampuvaa.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Volitans

Tässä on itsekin hieman "painittu" noiden valaisimien suhteen. Nyt on toiminnassa 5x36 W:nen päivänvalo loisteputisetti. Toinen on valmistumassa. Muunnan aikaisemman 10x36 W:sen uuteen käyttöpaikkaan.

Mökillä on 400 W:n SpNA, joka tulee myös myöhemmin käyttöön, mutta täytyisi sitä ennen viritellä vesiviljelysysteemit... Siinä riittää vielä pohtimista. Ajattelin tehdä Ebb'n'Flood'in vanerista lasikuidulla + epoxyhartsilla laminoilalla.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

snu

Jotenkin vaikuttaa siltä, että Volitans on hurahtanut chileihin aika pahasti...
#419
Eksyminen on suotavaa.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "snu"Jotenkin vaikuttaa siltä, että Volitans on hurahtanut chileihin aika pahasti...


Totuus on kuitenkin vielä ihmeellisempi: Paitsi, että chillejä tulee, niin kasvatukseen tulee noin puolet erilaisia yrttejä. Ranskalaiset rakuunat on jo juurrutuksessa. Rosmariinia, timjamia, sileälehtistä persiljaa, basilikaa, kirveliä, ruohosipulia, perillaa, kevätsipulia, minttua.

Valo loppuu! Olisko kellään ylimääräsitä 600 W:sta SpNa:ta?? ;)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

chilifellow

Hehhei!

Testasin viime kautena näitä ekologisia kierrätyspurkkeja, turpeesta ja paperinkeräysmatskusta puristettuja potteja. En ollu tyytyväinen niihin.

Potit kuivu nopeasti, ja kokeilin erilaisia sekotelmia kasvualustan suhteen. Useimmiten tuli hometta tms. harmaata pintaan.

Nuoret taimet eivät selvästi kasvaneet (tai viihtyneet) niin nopeasti kuin kivivillakuutioissa. Kuutiot maksaa alkaen n. 20snt / kpl Viherpeukusta. Potit enemmän.

Laatusiemeniä saa netistä: www.fatalii.net tai www.chilimaailma.net
:twisted:

Ja se hinta tästä paketista on kyllä suolainen. Edullisemminkin voi aloittaa uuden harrastuksen.  Saa kokeilla.

Hyviä Joulun pyhiä chilipäille!  :roll:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "chilifellow"... Potit kuivu nopeasti, ja kokeilin erilaisia sekotelmia kasvualustan suhteen. Useimmiten tuli hometta tms. harmaata pintaan...


Tuollaiset kokemukset minullakin on tämän tapaisista purkeista.

Kovan haasteen asettaa ensikertalaiselle tämä paketti.
Lajikkeista uskallan sanoa oman mielipiteeni, vaikka se pääosin perustuukin kuulopuheisiin ja täältä luettuun. Vain paria noista lajikkeista olen kasvattanut.
- Anaheim - tuskin voi oikein chilinä pitää maultaan
- Hungarian - ainakin minulla vain kaunis ja kohtuullisen nopea, mutta mitätön maultaan. Niitä voi olla erilaisia
- Jalapeno - tietääkseni erittäin hidas kasvamaan
- Tepin - todella vaikea idätettävä, jos näihin sivuston juttuihin on uskominen.

Chilivaari


Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "chilifellow"... Potit kuivu nopeasti, ja kokeilin erilaisia sekotelmia kasvualustan suhteen. Useimmiten tuli hometta tms. harmaata pintaan...


Tuollaiset kokemukset minullakin on tämän tapaisista purkeista.

Kovan haasteen asettaa ensikertalaiselle tämä paketti.
Lajikkeista uskallan sanoa oman mielipiteeni, vaikka se pääosin perustuukin kuulopuheisiin ja täältä luettuun. Vain paria noista lajikkeista olen kasvattanut.
- Anaheim - tuskin voi oikein chilinä pitää maultaan
- Hungarian - ainakin minulla vain kaunis ja kohtuullisen nopea, mutta mitätön maultaan. Niitä voi olla erilaisia
- Jalapeno - tietääkseni erittäin hidas kasvamaan
- Tabasco - kaunis kasvi, mutta hidas ja ainakin minulla sato jäi mitättömäksi
- Tepin - todella vaikea idätettävä, jos näihin sivuston juttuihin on uskominen.


Ei tuo paketti minusta niinkään älytön ole, vaikkei toki läheskään ideaalinen etenkään aloittelijalle. Kannattaa tsekata Fataliin tarjonta! :)

Anaheim nyt on "vihreän chilin" tyyppiedustaja, mieto annuum. Monelle varmaan ihan mieleenkin. Hungarian Waxeista löytyy varsin mainioita makean tulisia versioita, tätä en ole kokeillut. Jalapenoa en sanoisi hitaaksi kasvamaan. Sen ainoa heikkous on karmea ötökkäherkkyys. Tabasco on todellakin nätti, etenkin jos paketissa on aito sellainen mallia capsicum frutescens. Se on kasvuolosuhteiltaan noita edellisiä paljonkin vaativampi ja aika huono sisäkasvatettava. Valoisalla parvekkeella hyvä. Tepin on kieltämättä hieno, mutta haasteellinen kasvi. Sen saa kyllä itämään, mutta aikaa kuluu usein jopa kuukausia. Yleinen piirre villichileillä! Toisaalta, kun sen on kerran saanut itämään, itse kasvi on harvinaisen huoleton ja helppo - vain perhanan isokokoinen! ;)

Paketin isoin "ongelma" on se tyypillinen, eli viidestä lajikkeesta neljä edustaa täällä tavallisinta capsicum annuum -lajia. Se taas on, vaikka tavallaan vähään tyytyvä, ötökkäherkkyydessään ja taipumuksessaan kuolla helposti ylikasteluun, ensikertalaiselle tosiaan tietynlainen haaste. Aika moni meistä kastelee annuuminsa hengiltä, tai löytää ne kirvojen ja/tai punkkien herkkusalaattina kuolleina... Ja capsicum frutescensia edustava Tabascokin, vaikka tavallaan myös huoleton kasvi, eikä lainkaan yhtä ötökkä/kasteluherkkä kuin Anaheim, Hungarian ja Jalapeño (Tepin on villichilinä kovanaama), voi olla vaikea saada tuottamaan satoa tyypillisessä hämärässä kodissa.

Paljon helpommalla pääseekin valitsemalla alkuun eteläamerikkalaisia capsicum baccatum -lajin chilikasveja. Ja kuten sanottu, niitä löytyy ihan oman yhteisömme Fataliilta: www.fatalii.net.

harvester

Jep! noista ötökkä herkistä lajeista on kyl kokemuksia.. punkit teki seittinsä ja pystyyn jäi vaan runko.. aika pirullisia olivat, ei meinnanut millään pästä eroon.. saattavat vieläkin jossain lymyillä.. Haban kimppuun ne ei oo käyny, joten se mulla on menestynyt hyvin, ja onkin ainut chii mikä enään on hengis.. Mutta aeurailen tuon paketin toimivuutta, tein päiväkirjaosioon siitä onman jutun http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4088&sid=ac704333859f6515a83cd3a22c4f5074
Sieltä sitten voitte seurailla miten on homma onnistunut.

Tuosta kuivumisesta sen verran, on kyllä sen verran kuohkeeta kasvatusalustaa, että kuivuminen saattaa kyllä olla pienoinen ongelma, mutta eiköhän aika näytä miten käy..

Onko kellään kokemusta noiden lajien vesiviöjelystä?? et miten ne soveltuis sellaseen?

blondi

Pitkästä aikaa löysin taas tieni tännekin foorumille ja intouduin heti tilaamaan tämän ihmekaupan paketin itselleni. Muutama vuosi sitten hurahdin täydellisesti chileihin ja innostusta kestikin pari vuotta. Huonommin menneen kauden (kesän ulkona olleet kasvit eivät tuottaneetkaan satoa toivotulla tavalla) jälkeen sitten innostus lopahti ja jäljelle jäi ikkunalaudalle kituuttamaan vain n. kymmenen sitkeintä otusta, joista on tullut satoa juuri ja juuri omiin tarpeisiin (talvella tosin vähän heikommin).

Noista vanhoista chileistä muutamat ovat tässä talven aikana (tai no sanotaan viimeisen puolentoista vuoden aikana) kokeneet puutarhurin laiskuudesta johtuen melkoisen kovia. Ja nyt juuri joulun alla muutama kasvi löysi tiensä pään, kun eivät enää selviytyneet epäsäännöllisestä kastelusta (tai siis pikemminkin sen puutteesta, tosin se mun ihan eka, eli kaupan habanerosta alkunsa saanut on edelleen hengissä  8) ).  

Josko nyt siis koittaisi uusi alku ja jospa tällä kertaa ihan oikeasti olisin sen verran järjissäni, että tyytyisin siihen ikkunalautakasvatukseen (oikeasti siitä tulee ihan riittävästi satoa meidän kahden hengen perheelle), enkä edes yritä kikkailla kasvihuoneen ja ulkokasvatuksen kanssa. Jos jaksan ja vaivaudun, niin saatan ehkä jotain kasvatuspäiväkirjaa (huom! käytössä siis ihan perinteiset tavat, ei mitään hydroa (toki voin sitäkin kokeilla, jos siitä löytyy joku "helposti ja vaivattomasti alkuun" tyylinen ratkaisu...) jakaa teille muillekin.

Mutta siis koko tämän pitkän ja mitäänsanomattoman  :oops: postauksen pointti oli kiittää harvesteria linkistä  :D

Oikein hyvää satokautta 2008 kaikille!

snu

Venomi, eli forumimme ahkera moderaattori, kertoi/näytti minulle, miten sai kasvit ikkunalaudalla kuolemaan, mutta hydrossa chilit näytti voivan oikein hyvin. Ehkä sinunkin blondi olisi aika kokeilla, josko joku yksinkertainen hydro olisikin enemmän sinun alaasi? Mulla on vähän toisiinpäin, eli hydrokasveilla tuntuu olevan enemmän ongelmia, kuin muilla.
#419
Eksyminen on suotavaa.

blondi

No joo...

Illalla lueskelin vähän enemmän noita vesiviljelyjuttuja, ja edelleenkin se tuntuu vähän liian hi-techilta minulle. Aviomies ei ole kauhean innostunut ajatuksesta, että keittiö ja olohuone (tai mikään muukaan huone) olisi täynnänsä noita hydropönttöjä, enkä minäkään oikein pidä ajatuksesta, että ne olisivat ensimmäinen asia, joka silmiin osuu... Tosiaan kun tarkoitus on kasvattaa niitä ihan huonetiloissa (no ehkä kesällä sit kasvariin, jos saan aikaiseksi sellaisen väsätä, vähän kyllä kammoksuttaa edellisen ulkokasvatuskokeilun kokemukset), niin ruukkujen pitää olla esteettisiä  :)

Toisaalta olisi kyllä kiva päästä eroon noista multaruukuista (ihan jopa muidenkin huonekasvien kohdalla), kun on ehkä vähän astmaa/pölyallergiaa havaittavissa. Jossain viestiketjussa oli mainintaa passiivisesta vesiviljelystä sekä kevytsorahydrosta tjms; jomman kumman yhteydessä oli mainittu, että pärjää kun virittää ihan normaaleja altakasteluruukkuja. Toi voisi sitten ehkä olla enemmän minun alaani. Täytyy tutkia asiaa vielä lisää (googlettamalla lähestulkoon ensimmäinen linkki vei jonnekin kannabisyhdistyksen sivuille  :shock:, sieltäkään tosin apua ei saanut, kun selain meni jumiin (eli minneköhän FBI:lle lähti tieto, että rouva surffaa huumesivuilla  :? ), sinne en siis enää edes yritä), joten linkkivinkit otetaan jälleen kiitollisuudella vastaan.

snu

Mulla kasvaa 7 chiliä passiivihydrossa. Tällaisia tein:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=34718&highlight=#34718
Niistä on hieman kehittyneempiä versioita myöhemmin päiväkirjassa, esim. se oli huono idea, että jättää sisemmän purkin noin korkealle.

Nuo ovat tietenkin ihan liian pieniä siinä vaiheessa, kun kasvit kasvavat suuriksi, mutta sitä varten minulla onkin ebb&flood -järjestelmä tekeillä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

blondi

Kiitos linkistä. Pikaisesti lukaisin viestiketjusta muutaman viestin ja voi olla että olet jo saanut mut käännytettyä  :oops:  :D

Täytyy nyt vielä viikonloppuna, kun ei työt haittaa niin paljon harrastuksia, perehtyä aiheeseen tarkemmin.