heinäkuu 03, 2024, 09:08:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Leikkaamisesta

Aloittaja scientist, tammikuu 06, 2008, 16:08:20 ip

« edellinen - seuraava »

scientist

Eli Inca Berryni kasvaa melko hontelon näköisesti, joten uskaltaisiko latvasta leikata palan pois, jotta kasvi alkaisi haaroittua, vai tarviiko leikata ollenkaan? Jos leikkaan latvasta palan, niin onko leikattua latvaa mahdollista juurruttaa?

Kuva tietysti kertoisi enemmän, mutta kuinka kuva lisätään?

kyllä, olen aloittelija :oops:
Meidän on viljeltävä puutarhaamme

e-Boy

Onko kyseessä iso kasvi? Mulla oli pikku taimi melko hontelo, nyt se on jämäkkä kun ruukun vaihdon yhteydessä laitoin sen vaan syvälle multaan, ja lisäsin samassa yhteydessä tuuletuksen.

Ja onhan se latvan kylvö hyvä vaihtoehto kuuleman mukaan. Tosin ottaa vähän aikaa kasvattaa uudet juuret mutta eiköhän tähän aikaan vuodesta vieä ehdi erittäin hyvin. :?:  Mutta tästä ja näistä muista vaihtoehdoista joku viisaampi kertokoon enemmän. :)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Volitans

Leikkaa, jos mieli siltä tuntuu. Nämä kasvit ovat vähän kuin uhkapeliä - ei pidä panostaa enempää, kuin on valmis menettämään.

Jos olosuhteet ovat kunnossa, niin kyllä se kasvi toipuu ja todennäköisesti haarookin.

Pitää kuitenkin kysyä ensin itseltään, että "miksi?".

Kasvavan latvan voi juurruttaa. Pitää leikata pistokkaaseen kasvavan osan kärkilehdet ja sitä alemmat lehtiparit leikataan vinottain poikki. Juurrutushormoni auttaa.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

scientist

Kasvi on siis n. 24cm taimi ja vesiviljelyssä, haluaisin kasviin siis lähinnä lisää tuuheutta (toivottavasti) tulevan sadon takia :lol:
Meidän on viljeltävä puutarhaamme

snu

Mun kokemuksen mukaan on hyvin epätodennäköistä saada kasvia kuoliaaksi katkaisemalla, ellei se ole jo valmiiksi tosi huonossa kunnossa.

Minä onnistuin tappamaan yhden kasvin katkaisemalla sen ensin puolimetrisestä 20cm mittaiseksi, sitten vielä 10cm pois, kun se oli juuri alkanut kasvattamaan uusia lehtiä, ja kaiken lisäksi vielä tämän jälkeen kovakourainen mullanvaihto hiekkamaasta turpeeseen. Tämä kaikki siis myöhään syksyllä ilman lisävaloa.
#419
Eksyminen on suotavaa.

rouskuttaja

Mullaki kasvaa Inca Berry vesiviljelyksessä. Tulee muuten aivan valtavan suuri kasvi!
Mulla se haarottu eka kerran vasta jonain 20-30 senttisenä. Sen jälkeenhän niitä haaroja alkaa sitten tullakkin. :)
Mun mielestä ei kannata latvoa, ellei sitten tilan puutteen vuoksi halua vähän lyhempää planttua. Mutta jos tilaa on niin anna kasvaa vaan.

scientist

Lainaus käyttäjältä: "rouskuttaja"Mullaki kasvaa Inca Berry vesiviljelyksessä. Tulee muuten aivan valtavan suuri kasvi!
Mulla se haarottu eka kerran vasta jonain 20-30 senttisenä. Sen jälkeenhän niitä haaroja alkaa sitten tullakkin. :)
Mun mielestä ei kannata latvoa, ellei sitten tilan puutteen vuoksi halua vähän lyhempää planttua. Mutta jos tilaa on niin anna kasvaa vaan.


Kiitos vinkistä, vaikka tulikin vähän myöhässä :)
Toivottavasti kasvi toipuu ja pistokas juurtuu... :roll:
Meidän on viljeltävä puutarhaamme

Palko07

Lainaus käyttäjältä: "rouskuttaja"Mullaki kasvaa Inca Berry vesiviljelyksessä. Tulee muuten aivan valtavan suuri kasvi!
Mulla se haarottu eka kerran vasta jonain 20-30 senttisenä. Sen jälkeenhän niitä haaroja alkaa sitten tullakkin. :)
Mun mielestä ei kannata latvoa, ellei sitten tilan puutteen vuoksi halua vähän lyhempää planttua. Mutta jos tilaa on niin anna kasvaa vaan.


Onko sillä eroja sadon suhteen, kun latvoo vai antaa kasvaa. Vai onko se vain tila kysymys? Sitten vielä nuppujen nyppimisestä. Mistä kohtaa sitä kukkaa pitää nyppäistä? Terälehdet vai koko kukkaosa vai sieltä kasvin varresta?

xan0ri

Lainaus käyttäjältä: "Palko07"

Onko sillä eroja sadon suhteen, kun latvoo vai antaa kasvaa. Vai onko se vain tila kysymys? Sitten vielä nuppujen nyppimisestä. Mistä kohtaa sitä kukkaa pitää nyppäistä? Terälehdet vai koko kukkaosa vai sieltä kasvin varresta?
'

Nyppii sen koko kukan varresta asti.
#079 ..and proud of it! :)

Palko07

Lainaus käyttäjältä: "xan0ri"
Lainaus käyttäjältä: "Palko07"

Onko sillä eroja sadon suhteen, kun latvoo vai antaa kasvaa. Vai onko se vain tila kysymys? Sitten vielä nuppujen nyppimisestä. Mistä kohtaa sitä kukkaa pitää nyppäistä? Terälehdet vai koko kukkaosa vai sieltä kasvin varresta?
'

Nyppii sen koko kukan varresta asti.


Kiitos. Asia selvisi.