lokakuu 06, 2024, 07:23:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Auttakaa arvoisat yhtä epätoivoista

Aloittaja chilimiäs, tammikuu 18, 2008, 20:40:39 ip

« edellinen - seuraava »

chilimiäs

Olen siis aloitteleva chiliharrastaja, jonka kissa vihaa chilejä vai pitäisikö sanoa, että se rakastaa niitä. Jokainen chiliharrastaja, joilla on kissa, tietänee mistä puhun.

Tilanne taitaa olla toivoton eli en voi chilien suurena ystävänä kasvattaa chilejä yksiössäni en sitten millään.

Eli minulla on kaksi 1,5 metrin pituista loisteputkilamppua, joissa on siis kaksi putkea molemmissa lampuissa.

Olen pitänyt lamppuja korokkeiden päällä ja laittanut pahvilevyt loisteputkilamppujen ympärille, jotta kissa ei pääse tuhoamaan viljelyksiä.

Muutama taimi oli jo todella hyvässä vauhdissa, mutta nyt ne on sitten syöty. Eli kissa on änkeny jostain välistä tuonne sisään ja syönyt minun parhaimmat taimet. Multia kissa ei ole repinyt pois purkeista eikä liiemmin kaatanut purkkeja, mutta lehdet on syöty ja lehtien varret. Nyt on jäljellä vain päävarsi.

Saanko pelastettua millään nuo kaksi chiliä? Ja miten ihmeessä pelastan jatkossa chilini kissalta! Onko vinkkejä miten pystyisin pitämään sekä kissan, että chilit :(

snu

Kasvata kissalle vehnänorasta ja "mausta" taimet jollain cayennejauheella, tai muulla vastaavalla. Sitten päästät kissan ihmettelemään taimia, oppii kyllä mitä kasveja voi syödä ja mitä ei.

Vehnänorasta saa suuremmista kaupoista ihan yrtti-hyllystä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Patu

mulla on 10 tai oli hyvässä alussa olevaa taimea. kissa söi kolme. sen jälkeen ei ole ikkunalaudalla chilejä meillä nähty. älä heitä niitä syötyjä meneen, mulla on ainakin ruvennu pukkaan uutta lehtee ihan pelkästä varrresta... Sitä en tiedä miten sitä kissaa vois estää, mut on han niitä kissankarkottimia olemassa, ( ei omaa kokemusta )...

AirMan

Kissoja voi kouluttaa pysymään poissa sohvilta, pöydiltä, kukkalaudoilta ja muista ei-toivotuista paikoista. Aikoinaan pikkusiskon kissa lensi aina parin metrin kaarella pois huoneestani ja etenkin sängyltäni ja oppihan se lopulta pysymään poissa sieltä. Jos kolvi pysyy näpeissä, myös vaikkapa sähkökärpäslätkästä viritelty sähköpaimen varmasti riittää pitämään kissan kaukana. Chilijauhettakin voi kokeilla. Mitään helläkätistä keinoa en nyt keksi, joten mikäli kissa nauttii diplomaattista koskemattomuutta, on vain kestettävä ja yritettävä selvitä korokkeiden, pahvien ja muiden passiivisten suojausjärjestelmien avulla.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Volitans

Siinä voi kyllä käydä niinkin, että kissasta tulee chilipää! Oma kissani syö jo ihan rutinoituneesti vähän tulisempaakin!
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Sitruunapisara

Meillä on 5 kissaa ja kasvit on tähän mennessä kasvateltu terraarioissa ja makuuhuoneessa johon kissoilla ei ole asiaa. Olohuoneeseen on tarkoitus rakentaa kanaverkosta ja puusta chilin kasvatuskaapit. Meidän etno-eteläamerikka-viidakko -henkiseen sisustukseen sopiin, vaikkei ehkä joka kotiin.

Ennen oli upea viidakko meidän olohuone, sitten tuli tytär (muut lapset eivät ole pistäneet konkreettisesti poskeensa kasveja) joka söi kasvit ja sen jälkeen kissat :roll:

Filago

Lainaus käyttäjältä: "Sitruunapisara"

Ennen oli upea viidakko meidän olohuone, sitten tuli tytär (muut lapset eivät ole pistäneet konkreettisesti poskeensa kasveja) joka söi kasvit ja sen jälkeen kissat :roll:


Tytär söi ensin kasvit ja kun kasvit loppuivat jatkoi syömällä kissat? Aika hurja.. *virn..

Filago, jolla on yövuorossa selkeesti vähän huumorintaju yläspekissä
#163

Volitans

Kissa voi maistua hyvällekin - en ole kyllä kokeillut. Naapurin koira sen sijaan... tai no, antaa olla.

:)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

4 viimeistä viestiä....  :D  repesin...

ja kerro nyt volitans... miltä koira maistuu...  :wink:

samalta kuin nutria vai...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

ahokkis

Kuulemma auttaa jos valkopippuria sirottelet tai jätät pussin auki, en ole varma mutta kuulemma toimii, kissat kuulemma inhoavat sen hajua.
Onneksi tuo meidän pikku pantteri ei kovin ole salaatin ystävä niin ei tuollaista ole tapahtunut, katselee vaan välillä kasvu tilannetta. :P

Hombre

Ei ole kissat käynyt järsimässä yhtäkään chiliä. Toinen vetelee välillä nokosia isommissa purkeissa, mutta mitään muuta ei ole tapahtunut tähän mennessä. Tosin molemmat kulkevat vapaana ulkona, eli ehkä se on sisäkissoilla eri juttu?
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Sitruunapisara

:lol:  :lol: Juu, jäi muutama sana laiskuuttani perästä pois  :lol:  :lol: Siis kyllähän tuo lapsi veteli ihan aku ankka -kirjojakin naamariin ja vaipasta löytyi sit puhekuplia :shock: Onneksi meillä ei ollut kissoja vielä silloin, en mene vannomaan etteikö olis niitäkin saattanut maistella :lol:

nienna93

Vitsi mä repesin  :lol:
Vaipasta puhekuplia...  :lol:
pimpeli pom ja pimpparauta

Malla007

Tuleekohan jo vähän myöhässä tähän ketjuun.... :)

Mulla on kaks ihanaa ex-chilituholaista (kissaa siis...). J ane on nimenomaan EX-tuholaisia. Eli mun kissoihin ei autanut chilijauheet eikä muut mausteet tai yleensä mikään... kunnes laitoin paloiteltua valkosipulia, sipulia ja paloiteltuja sitrushedelmiä ruukkuun... Siis ei itse hedelmiä vaan niiden kuoria. Näistä ei kisut tykännyt, ja samaan aikaan kun tein tämän, joka kerta kun näin kisut ruukkujen lähellä, suihkautin vettä suihkupullosta naamalle... ei pitänyt. Se oli viime vuonna se, ja tänävuonna ei ole tarvinnu käyttää mitään konsteja, ei mene enää ruukuille.

Sinänsä jännä juttu että toinen kissa tykkää syödä sitrushedelmiä ja käy suihkussa mun kanssa vapaaehtoisesti... Mutta ihan sama kunhan toimi :P

ippemopo

Juu.. Toi suihkupullo on aika monen kissan painajainen :)
Ja kotopuolessa joulukoristeet jäi rauhaan tabascon, cayennen yms. voimalla.

Ihan turha luulo että pelkkä käskeminen auttaa. Nimittäin kaikki säännöt tuntuu poistuvan viimeistään isännän/emännän mukana ulko-ovesta ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Siinä voi kyllä käydä niinkin, että kissasta tulee chilipää! Oma kissani syö jo ihan rutinoituneesti vähän tulisempaakin!

Totta tuo näyttää olevan.

Kissa sai vahingossa ihmisten chili-tonnikalaa, joka ihmisillä polttelee hieman suussa. Se oli syönyt lautasensa tyhjäksi kun erehdys huomattiin. Annoimme sille lisää. Taas meni kaikki ja nuoli vielä lautasensa puhtaaksi, mitä se ei koskaan tee kissanruoan kanssa.

Ilmeisesti ei kannata tuhlata chiliä kissan karkotukseen.

Herra 47

ellei sitten käytä sen verran tuhtia annosta että uskoo kerralla (mikä ei kyllä kaikkille ihmisille mene perille varmaa koskaa)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Chilisusi

Olen kuullut (itse en testannut entisten kissojeni kohdalla kuitenkaan), että kissat inhoaisivat appelssiinin kuoren öljyjen hajua. Joku neuvoi että appelsiinin kuoria jos vähän vääntelee, että öljyt tulee ulos osittain, ja sitten laittaa niitä kissalle esteeksi, niin toimisi. Mutta tätä siis en ole testannut. Veikkaan kans että muutaman päivän välein saattaa jouta vaihtamaan tuoreet kuoret, mutta pysyypä C-vitamiinissa :)
Jos olo tuntuu hyvältä, ATK auttaa aina...

cola

Mulla ei ole onneks kissa tehnyt kasveilleni yhtään mitään. Kesälläkin kun parveke oli ihan täynnä kasveja niin ei edes kissanminttuun koskenut  :wink:   Itse olen kissaani opettanut nuorena juuri tuolla suihkupullolla ja täytyy sanoa että kyllä toimii.  

Noissa viesteissä joissa kerrotaan että kissalle on chiliä syötetty niin mistä sitä voi tietää kuinka pahasti se sitä oikeesti polttaa ??? Mitä jos se vaikka sekoo niin mitä sä lähdet sille  tekemään? juottamaan maitoa vai ??????? En tiedä itse en ainakaan lähtis kissalle chiliä syöttämään.

Zalama

Lainaus käyttäjältä: "Chilisusi"Olen kuullut (itse en testannut entisten kissojeni kohdalla kuitenkaan), että kissat inhoaisivat appelssiinin kuoren öljyjen hajua. Joku neuvoi että appelsiinin kuoria jos vähän vääntelee, että öljyt tulee ulos osittain, ja sitten laittaa niitä kissalle esteeksi, niin toimisi. Mutta tätä siis en ole testannut. Veikkaan kans että muutaman päivän välein saattaa jouta vaihtamaan tuoreet kuoret, mutta pysyypä C-vitamiinissa :)


Todettu toimiva keino tosiaan on laittaa mandariinin/appelsiinin tai muun sitrushedelmän kuoria puskanjuureen ja kissa pysyy kaukana. Ei se kissa mitään öljyjä siinä taida pelätä vaan nimenomaan sitrushedelmien kirpeää hajua. Pelkää vielä enemmän itse hedelmää siellä sisällä.  Kuoret kyllä siinä kestää n. viikon ainakin ellei pidempäänkin, mutta ei loputtomasti.
Oma kissa kylläkin on senverran rohkea että käy yleensä antamassa turpaan asioille joista ei pidä, kuten muunmuassa pölynimuri saanut useaan kertaan tassuniskuja ;) Chili puska taas voi olla kumossa hetken päästä.