tammikuu 10, 2025, 18:53:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kipristelevät lehdet

Aloittaja Nekton, tammikuu 20, 2008, 09:58:32 ap

« edellinen - seuraava »

Nekton

Hei!
Yritin etsiä tästä aiheesta tietoa foorumilta, mutta en oikein löytänyt mitään kun en varmaan osannut käyttää oikeita hakusanoja.

Ikkunalaudallani on nyt kasvamassa useita eri lajikkeita loisteputkivalon alla. Useimpien kasvien lehdet kipristelevät, tai siis ovat ikäänkuin kiertyneet vähän kasaan.  Yksi alkuun nopeimmin kasvanut lajike myös vähän kellertää.

Tätä lehtien kipristelyä alkoi ilmetä sen jälkeen, kun siirsin taimet omiin astioihinsa ja Kekkilän puutarhaturpeeseen. Idätin siemenet kaktusmullassa.

Mikäköhän mahtaa olla vialla? Onko liian kuuma? Mitään tuuletusta ei tällä hetkellä ole, mutta vaikka nostin lamppua hieman korkeammalle (eikä kädellä koettaen lehtien korkeudella ole mitenkään erityisen kuuma) niin lehdet eivät siitä ole parantuneet. Mahdanko kastella liikaa? Liikaa ravinteita?

Kuvia löytyy täältä:

http://ylhainen.1g.fi/kuvat/Chilit/

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Nekton"... Useimpien kasvien lehdet kipristelevät, tai siis ovat ikäänkuin kiertyneet vähän kasaan.

Tuo näyttää kyllä aika pahalta. Minulla oli saman tapaista, mutta vain yksittäisissä lehdissä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=39404#39404

Varmuudella en aiheuttajaa paikantanut. Liika valo (UV-säteily) tai kuivuminen ovat mahdollisia. Minulla ei missään tapauksessa liika kastelu. Oireet poistuivat vähitellen kun siirsin ne kauemmaksi valosta ja kastelin kunnolla. Muovipussi päälle voisi olla ensiapu, tai usein suihkuttelu. Voivat näet kärsiä myös kuivasta ilmasta.

snu

Myös mulla oli tuohon malliin kipristeleviä lehtiä, enimmäkseen tosin hydroissa. Yritin tuolla päiväkirjassani kysellä ongelman syitä. Herra 47 vastasi näin: "itsellä liikaa lannoiteita tai yleisemmin väärä ph aiheuttanut tuollaista"
Eksyminen on suotavaa.

NaokiSoma

Itse olisin myös liian lannoituksen kannalla.

Toisaalta sokkikin (ympäristön radikaali muutos; siirto ulkoa sisälle) teki minulla kerran tuollaista. Sillä kertaa runsas suihkuttelu auttoi parissa viikossa. Olisi tosin saattanut toipua itsestäänkin ilman poppakonsteja... Tuntui vain siltä, että jotakin olisi tehtävä. :oops:

Nekton

Kiitoksia vastauksista. Mitään lisäravinteitahan en ole tuohon turpeeseen laittanut, mutta sehän on valmiiksi lannoitettua tavaraa. Liekö tuo sitten epäsopivaa noille. On siellä joitakin kasveja joiden lehdet eivät ole lainkaan kipristelleet, esim lemon drop näyttää ihan hyvältä.

Tänään sitten vähän sumutepullolla vettä ruiskuttelin lehdille ja nostin vielä hieman lamppua, vaikka en usko sen olevankaan ongelma..

Se täytyy noista kuvista vielä sanoa, että niissä ei ole kuvia niistä kellertävistä yksilöistä (ovat lajiketta C02598). Sen tiesinkin että sirkkalehtien kuuluu kellastua ja tipahtaa.

Hitaalta tuntuu tuo kasvu kun idättämisestä on nyt 1,5kk ainakin mitä olen joidenkin muiden päiväkirjoja katsellut. Noh, toivottavasti hiljaa hyvä tulee. Onhan tässä vielä pitkälti aikaa ennen kun aurinko alkaa oikeasti paistaa.

Taiminen

Vaikka viestejä onkin paljon vastauksia, ja kaikilla on osuutta oikeaan, laitanpa vielä oma kokemuksiani:

Itselläni viimevuonna lehdet todellakin käpristelivät tuon näköisiksi kuumuudesta ja kuivuudesta johtuen. Paranivat nopeasti kun tuuletin vähän kasvihuonetta  :oops: Käytin myös sumutepulloa kuten sinä, kannattaa. : ) Tuuletus ei tosiaankaan olisi näiden muiden lisäksi pahitteeksi. Toivottavasti oli apua, ja Chilisi virkoavat! :)
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(