lokakuu 06, 2024, 08:17:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Noselessin chilivuosi 2008-2010

Aloittaja ottulo, tammikuu 24, 2008, 22:35:29 ip

« edellinen - seuraava »

ottulo

helmikuu 02, 2008, 19:33:07 ip #20 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2008, 15:42:01 ip käyttäjältä Noseless
Sota on alkanut!

Ja ensimmäinen uhri on vaadittu. Muutama tunti ehti olla taukoa pikkuisten tilan tarkistusten välillä ja jo vain oli kippo nurin. Multa oli kasaantunut toiseen reunaan ja toinen (pienempi) taimi vielä löytyi, isommasta ei ole tietoakaan.

R.I.P. Bolivian Rainbow  :cry:


Tässä pikkuiseni vain muutama tunti ennen pois menoaan.

Toivotaan että edes tuo pienempi saa olla rauhassa ja toipuu, ulkoisia väkivallan merkkejä en ainakaan ensisilmäyksellä huomannut ja nyt taimi on jo takaisin mullassa. Kivivillassa asuvat naapurit ovat edelleen paikallaan, tosin alustan vaihdoin pienempään päivällä.

ottulo

helmikuu 03, 2008, 12:12:58 ip #21 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2008, 15:43:46 ip käyttäjältä Noseless
Yön aikana ei enempiä tuhoja ole tullut.

Illalla takaisin multaan laitettu Bolivian Rainbow riiputti lehtiään, mutta nyt näyttää piristyneen:



CAP 1546-taimet voivat myös hyvin.




Eilen kyhäämäni "lista" toimii hyvin ainakin yhden lampun ja tuulettimen kanssa, ja ilmeisesti täällä jossakin pitäisi olla loisteputkilamppu(ja?) irtotavarana. Eipähän tarvitsisi ostaa uutta.




Ja vielä kiinnostuneille spottilampun tietoja paketin kyljestä:





~Noseless

ottulo

Eilen illalla Bolivian Rainbow näytti kuivahkolta ja lehdet olivat aivan löysiä, menivät kippuraan kun suihkutin vettä purkkiin. Aamulla näytti edelleen samalta, joten totesin sen kuolevaksi ja vein purkin muualle. Taimen jätin multaan, mutta laitoin viereen kaksi uutta siementä, kastelin ja viritin kelmun päälle. Purkki takaisin idätysosastolle.

Iltapäivällä kotiin palatessa näin taimen taas piristyneen, ilmeisesti siis ongelmia juurien kanssa, mutta saa jonkin verran vettä ilman ollessa kosteaa. Kelmuun on vielä matkaa, joten annan sen toipua tuolla hämärässä jonkin aikaa ennen takaisin lampun alle tuomista.

Rawitteja tuli ostettua kaupasta ja kokeiltua saman tien, kotona keräsin muutamasta marjasta siemenet talteen ja laitoin ne talouspaperipalan väliin kuivahtamaan.

ottulo

helmikuu 08, 2008, 16:02:31 ip #23 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2008, 15:47:18 ip käyttäjältä Noseless
Chilit edelleen hengissa ja yksi uusi itänytkin, Bolivian Rainbow taaskin. On samassa purkissa tuon aiemman taimen kanssa ja näyttää aika jännältä:



CAP viistoistaneljäkuutoset pukkaa uutta lehteä ihan siedettävää vauhtia.



Lehdet tuosta vielä pidentyneet, nyt ovat jo suunnilleen samalla tasolla sirkkalehtien yläpinnan kanssa. Pienemmässä taimessa tietenkin alempana.

Siirsin Boliviaanit takaisin lampun alle jo nyt, mutta tosiaan jätin kelmun vielä päälle. Saa nähdä mitä tuo vanhempi taimi tykkää.

ottulo

Taas yksi taimi menetetty.  :(

Tällä kertaa meni CAP 1546 eikä syystä ole tietoa. Taimen varteen oli ilmestynyt parin sentin kuiva kohta. Itse olin poissa perjantai-illasta lauantai-iltapäivään, joten tuuletin ei ollut käytössä. Lamppu paistoi ajastimen ohjaamana silti. Kuivuminenkin tuntuisi oudolta, sillä samassa kivivillan palassa kasvava nuorempi taimi on vielä hyvässä kunnossa. Nyppäisin tuon kuivuneen taimen pois kokonaan, ei siitä tee enää mitään.

Boliviaanit kasvavat edelleen kelmun alla. Vielä ei ole kai aiheellista napata kelmua pois päältä, sillä latvat eivät ole lähelläkään kelmua. Tuo nuorempi ei ole vielä edes noussut pystyyn. Sitä paitsi haluan varmistaa taimien hengissä pysymisen ja vanhempi taimi tuntuu viihtyvän tuolla.

ZAZ

Itselläni kävi samoin. Kaksi pientä tainta (sirkkalehdillä vielä) jotenkin vaan kuivuivat sentin-kahden matkalta. Kyseessä siis Red Datil ja Malawi Bird's eye.

Syytä tapahtumalle ei sitten koskaan selvinnyt. Vahva epäilys kuitenkin on harsosääksien toukista. Nehän nakertavat hiusjuuria aika tehokkaasti.
Nuo olivat kuitenkin mullassa. Kivivilla on kuitenkin kasvatusalustana ihan eri juttu, mutta saattaa toki olla että nuo toukat viihtyvät siinäkin.
Mene ja tiedä.  :|
Shit happens when you party naked.

Herra 47

itse nyppäisin kolmisen viikkoa sitten kivivillasta yhden toukan... joten kyllä ne kivivillassakin viihtyy mutta kaiketi huonommin kuin turpeessa

itsellä kanssa tänä kautena noin on käynyt muutamalle taimelle...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

ottulo

Tosiaan tämä minun kivivilla on rakennusmateriaalista leikattu, ei siis puutarhaliikkeen versiota. Voi olla, että niissä on jokin ero, jonka takia on herkempi esim ötököille... tai sitten siinä on jotain kemikaaleja jotka kiusaavat. Katsotaan nyt sitten kuoleeko tuo toinenkin joka siinä on.

ottulo

helmikuu 10, 2008, 17:42:39 ip #28 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2008, 15:49:08 ip käyttäjältä Noseless
Tuo itu on ollut aika omituinen, nimittäin aluksi juuri lähti kohti multaa. Jostain syystä seuraavana päivänä juurta oli pinnalla enemmänkin, silloin otin tuon kuvan. Nykyään tilanne on tämän näköinen:



Bolivian Rainbowit ovat molemmat kelmun alla, joten ilman kosteus on aika paljon suurempi kuin normaalisti. En jotenkin usko että tuo pääsee kuivumaan... Toisaalta kokeneempia pitäisi kuunnella. On minulla tuo toinen taimi tuossa kuitenkin, joten tällä kertaa jätän peittämättä. Saanpahan sitten syyttää vain itseäni jos kuolee.  :evil:

ottulo

helmikuu 11, 2008, 17:07:25 ip #29 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2008, 15:52:56 ip käyttäjältä Noseless
Edellisen idätyksen jäljiltä ei ole oikeastaan yhtään tainta. Ei siis onnistunut kovin hyvin.

Tästä syystä laitoin uuden satsin itämään vähän aikaa sitten (jätin tottakai edellisetkin purkit paikalleen). Tällä kertaa tein tuosta ns. step-by-step -kuvasarjan, josta näkyy jotakuinkin kaikki vaiheet.

Vaihe 1

Tarvittavien tavaroiden kokoaminen:



Mustaa multaa ja kevytsoraa alustaksi
Muovipurkkeja astioiksi
Kiehautettua vettä mullan huuhdontaan
Ilves-puukko purkkien modausta varten
Siemeniä
Lappuja purkkien merkitsemiseen



Kuvista puuttuu:
Tuorekelmua
Ohutta muovia purkkien jakamiseen
Kynä + lisää paperia


Vaihe 2

Purkkien muokkaaminen:



Pohjiin lisätty viillot, joista kosteus pääsee kulkemaan. Toiselle purkille kävi hieman huonosti, mutta multa pysyy sisällä.


Vaihe 3

Alustan valmistelu:




Multaa + soraa sekaisin. Alimman astian pohjalla on myös soraa, jotta purkit pysyvät vähän erillään vedestä.



Kuumaa vettä kaadettu mullan päälle. Sora nousi pintaan.



Purkkeihin laitettu muovinpalat erottamaan eri lajit toisistaan.



Vähän multaa vielä pinnalle.


Vaihe 4

Siemennys:



Siemenet paikoillaan, vasemmasta ylänurkasta alkaen siis 3xCGN 22185, 4xShort Yellow Tabasco, 3xCAP 343, 3xAji Benito. Tabascot laitoin kaikki, sillä niitä ei ollut montaa jäljellä.


Vaihe 5

Merkintä ja loppusilaus:



Lappuja. Kaksi tarralappua purkkien päätyihin, toinen puolisko kummastakin purkista merkitty muovinpalaan kiinnitetyllä tarralapulla.



Kelmua kasvihuoneolosuhteiden ylläpitoon ja reikiä kelmuun liian kosteuden poistamiseksi.



Loppusijoituspaikka lämminvesivaraajan päällä muiden idätysyritysten seassa.


Vaihe 12

Itämisen odottaminen. Tämä on se vaikein ja henkisesti raskain vaihe, mutta se on välttämätön osa onnistunutta kasvatusta.

Chilivaari

Enpä haluaisi masentaa etukäteen, enkä totisesti ole ennustaja, joten saatat onnistuakin, mutta minä näen tuossa montakin ongelmallista kohtaa:

- Musta Surma, kuuluisa chilien tappaja. Siinä saattaa olla niin paljon lannoitteita, että chilisi ei sitä kestä.

- Vähän vaikuttaa, että aiot edelleen uittaa multaasi. Seurauksena on varmasti hometta. Kerran kasteltu kylvömulta pysyy ainakin minulla 3 viikkoa märkänä ilman veden tippaakaan.

- Etkö aio peittää siemeniä mitenkään? Seurauksena on helposti hetkellinen kuivuminen ja siihen tyssäsi se kasvu. Muutama milli multaa päälle tai edes talouspaperi niin kosteus tasaantuu.

- Kelmun kanssa joudut tasapainoilemaan homeen ja kuivumisen rajamailla. Mullan pitää saada raikasta ilmaa edes ajoittain. Minä olen käyttänyt jotakin jäykkää muovilevyä, jonka ajoittain otan pois. Siihen jää myös ilmarakoja purkin reunan väliin.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"- Musta Surma, kuuluisa chilien tappaja. Siinä saattaa olla niin paljon lannoitteita, että chilisi ei sitä kestä.


Olen tämän tiedostanut, mutta ns. "olosuhteiden pakosta" teen nyt näin. Muutama taimi kuitenkin jo on pulskistumassa (joista 2/3 pelkässä mullassa), joten tarvetta mahdottoman monelle uudelle ei ole.

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"- Vähän vaikuttaa, että aiot edelleen uittaa multaasi. Seurauksena on varmasti hometta. Kerran kasteltu kylvömulta pysyy ainakin minulla 3 viikkoa märkänä ilman veden tippaakaan.


En lisännyt yhtään vettä tuon alkuhuuhtelun jälkeen, eikä purkkien läpi mennyt vesi yletä soran läpi purkkien pohjaan asti. Multa ei siis ole kosketuksissa alla olevaan veteen, sitä varten tuo sora tuolla pohjalla juuri on.

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"- Etkö aio peittää siemeniä mitenkään? Seurauksena on helposti hetkellinen kuivuminen ja siihen tyssäsi se kasvu. Muutama milli multaa päälle tai edes talouspaperi niin kosteus tasaantuu.


En aio peittää, sillä uskon ilmankosteuden pysyvän tuolla kelmun alla sen verran hyvänä ettei kuivumisriskiä ole. Tai no riskihän aina on, mutta olen valmis ottamaan sen. Olenpahan ensi kaudella viisaampi.

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"- Kelmun kanssa joudut tasapainoilemaan homeen ja kuivumisen rajamailla. Mullan pitää saada raikasta ilmaa edes ajoittain. Minä olen käyttänyt jotakin jäykkää muovilevyä, jonka ajoittain otan pois. Siihen jää myös ilmarakoja purkin reunan väliin.


Olen vähintään pari kertaa päivässä kurkkinut idätyspurkkien kelmun alle, jolloin ilma vaihtuu. Hometta on ollut yhdessä ainoassa purkissa, jossa oli mullan seassa pihalta vanhasta hiekkalaatikosta otettua hiekkaa. Huuhtelin tämänkin seoksen kiehuvalla vedellä ennen istutusta. Pelkissä multapurkeissa ei hometta ole ollut.


Kiitokset virheiden huomauttamisesta, vaikka niistä ison osan tiesinkin jo. Ainakin tiedän sitten mitä muutan seuraavalla kerralla, jos noista ei yksikään idä.  :wink:

Dazzler

juu kannattaa muistaa että multa kuuluu olla kosteaa, ei märkää  :wink:

jos tuossa isommassa astiassa on vettä pohjalla niin heitä ne vedet pois ja laita sen astian tilalle mielummin kasa talouspaperia tai jotain joka imis ne vedet pois  :D

snu

Mulla ei ole ollut ongelmia siementen uittamisen kanssa, kunhan niitä taimia ei uita. Ihan pelkässä vedessäkin tuntuvat itävän. Minäkin joskus idättelin siemeniä mullan päällä, muistaakseni paprikaa. Hyvin itivät siinäkin, tosin paprikat nyt itävät helposti muutenkin.

En kyllä missään nimessä väitä, että edeltävän kappaleen neuvot olisivat lähellekään optimaalista chilin idätystekniikkaa.

Oletko mittaillut paljonko kelmun alla on lämpötila?
#419
Eksyminen on suotavaa.

ottulo

En ole mittaillut... Voin kyllä kokeilla myöhemmin tänään.

Ostin AgriMarketista tuota Kaktus-/kylvömultaa, laitan siihen sitten joitakin siemenkirjeen tuliaisia. Nyt pitää kiirettä, illemmalla sitten lämpötilaa ja mahd. muuta ajankohtaista.

ottulo

Hullu etelän poika kiduttaa kasvejaan taas!

Tällä kertaa vuorossa "ruukun" vaihto... ja minkäs muun yksilön kuin tuon vajaan viikon ikäisen taimen.  :lol:

Välimatka isompaan sisarukseen edellisessä purkissa oli alle 5cm, joten ahdasta olisi pian tullut. Uusi purkki on pienehkö jogurttipurkki, mutta syvyyttä on reilummin. Lisäksi alustana on nyt tuo kaktus/taimimulta, joten ravinnepaukkuakaan ei luulisi tulevan. Pienehkön multakikkareen onnistuin irrottamaan taimen mukana, joten juuri tuli kokonaisena mukaan. Tietenkin hiusjuuret saattoivat vahingoittua, mutta toivon parasta. (Optimismi on toinen nimeni  :lol: )

Tosiaan, mullan lämpötila....
En tunkenut mittaria mullan sisälle, vaan se oli mullan pinnalla kelmun alla. Lämpötila oli 25 C.
Kyllä tuo purkki tuntuu toimivan ainakin joillekin lajeille... Tähän mennessä itänyt 2xCGN22185 ja mahdollisesti yksi CAP 343.  :)

ottulo

Tuo viime maanantainen viritelmäni tuntuu toimivan.

Tilanne saattaa olla erilainen, sillä kaikkia siemeniä ei niiden asennon takia pysty tarkkailemaan kunnolla, mutta tämän verran näkyy:

Itäneitä 3xAji Benito, 2xCAP 343, 3xCGN 22185 sekä 1xShort Yellow Tabasco. Itämättä koko satsista siis vain 3xS.Y.Tabasco ja yksi CAP. Pitänee piakkoin asentaa loisteputki pöydän alle. :lol:

Kiusattu Boliviaani näyttäisi olevan elossa, suoristelee vihreitä sirkkalehtiään nykyään.

Laitan vielä kuvia tänään tai huomenna aamupäivällä.

harvester

Tabasco onkin noista varmimmin se jonka itäminen kestää kauan.. mulla meni varmaan kuukausi ennen kuin se ensimäinen kolmesta putkahti esiin.. toiseen jäi kypärä päähän ja oli parin päivän perästä kanttuvei.. ja sitten sitä kolmatta ei tullutkaan.. Mulla on sen tabascon kanssa sellain ongelma että sen ylimmäiset lehdet on albiinoja.. vaihdoin siihen mullat ja ruujun ja totesin että juuret oli aivan onnettoman kokoiset. Kun monessa muussa saman ikäisessä taimessa on mittaa 3x enemmän ja juuretkin on kiertäny 6cm ruukkua jo jonkin verran. Aloin epäileen että josko se olis saanu liikaa vettä ja ravinteita.. tiedä tota, nyt odotellaan että alkaisko paranemaan.

ottulo

helmikuu 16, 2008, 22:50:31 ip #38 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2008, 15:58:50 ip käyttäjältä Noseless
Taimet näyttävät aika jänniltä taas.



Varsinkin CGN 22185 näyttää viihtyvän pinnalla "pitkään".
Huomenna pyrin saamaan jostakin jonkinlaisen loistarin käyttöön, sillä pikapuoliin nuo uudet taimet vaativat valoa. Ainakin tällä hetkellä taimia on yli oman tarpeen, mutta olkoon....

Oikeassa alanurkassa on pari itänyttä Tabascoa, niitä edeltävät vasemman ylänurkan CAP 343, vasemman alanurkan Aji Benito ja viikon nopein: CGN 22185.

Chilivaari

Eihän nuo ole taimia, ne on juuria - pinnalla.
Tuossa on nyt jotakin vialla. Juurien pitäisi suuntautua alas, multaan. Onko mullan pinta niin kovaa, että ne eivät pääse? Siitähän Mustaa Surmaa on syytetty.

Jos tuo olisi minun kylvökseni, ripottelisin pika pikaa kosteaa multaa pinnalla kiemurtelevien juurien päälle, että ne voisivat nostaa taimet pinnalle.

Tässä eräs esimerkkikuvasarja, miten sen pitäisi tapahtua:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=38439#38439

Kummallisinta kuvassa on, että multa näyttää kuivalta. Eihän se voi olla? Miten paksusti multaa on? Kai sitä nyt on ainakin muutama sentti? Juuretkin tarvitsevat heti ensimmäisenä päivänä 3-4 senttiä.