tammikuu 10, 2025, 07:27:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Heatwaven chiliprojekti 2008

Aloittaja Heatwave, maaliskuu 20, 2008, 08:39:51 ap

« edellinen - seuraava »

Heatwave

Jep jep.

Oli sitten itsekin pakko alkaa kirjoittamaan päiväkirjaa. Täällä on ollut niin paljon hyviä juttuja.

Ensimmäistä kertaa kokeilen chilien kasvatusta. Aikaisemmin olen tomaattia kasvatellut. Viime vuonna tosin meni koko sato, kun rutto vei kaikki tomaatit. Kyllä muuten V*****i, kun joutui kottikärryllisen tomaatteja pistää mäkeen.  :(  Nooh, uusi vuosi uudet kujeet.

Elikkä pääpaino tulee olemaan tomaateissa, mut nyt olen myös ottanut chilit mukaan. Chilit tilasin Fataliista, kiitoksia vaan hyvistä siemenestä...

Chilini:

Aji Benito (C. baccatum)
Aji Cristal (C. baccatum)
Champion (C. baccatum)
Starfish (C. baccatum)
Lemon Drop (C. baccatum)
Pink Habanero (C. chinense)
Turbo Pube (PI 585267) (C. pubescens)
PI 260560 (C. baccatum)
+Yllärichilit

Kaikkia suurin piirtein 3 - 4 kpl, en nyt ole laskenut niin tarkkaan. Käytän pääasiassa kasvualustana turvetta, johon olen lisännyt kalkkia. Mut tarkoitus on alkaa kehittää tota vesiviljelyä, sitä mukaan kun rahat antaa myöten.
On kyllä kasvihuoneeseen suunnitteilla vesiviljely järjestelmä. Otan tietenkin innolla vastaan ideoita ja mielipiteitä. Olen vielä hiukan uusi tässä vesiviljelyasiassa.

Ja lannoitteina käytän GHE:n tuotteita (Tripack + diamond nectar) On kuulemma hyviä. :)

Ja jostakin kumman syystä sain Fataliilta CGN19198 siemeniä, vaikken edes tilannut niitä...  :o Hmm kumma juttu. Ne on ollut jo ainakin kuukauden turpeissa, ei ole vieläkään itäneet...

Valoina käytän loistareita, köyhä kun olen. Vielä en ole valmis natikoita hommaa. Tulis niin iso sähkölasku, että menis tää pulju konkkaan.

Ja sit peukusta hommasin waterfarmin oli pakko kokeilla sitä vesiviljelyä, niin paljon on siitä hyvää kuullut. Nooh täytyy ottaa iisistä noitten hankintojen kanssa. Ei tää nyt mitään halpaa ole, jos meinaa ihan tosissaan alkaa viljelee.

Ja kuvia laittelen kunhan saan kameran...

Heatwave

Heatwave

Oho tais tulla vähän turhan iso kuva. Noh kokeilen pienempää.

Heatwave

Heatwave

Nää on joskus helmikuun lopulla otetut kuvat. Eipä siinä paljoa näy, mut tomaatit oli ainaski kohtuu hyvin lähteneet kasvaa.

Chilivaari

Kyllä noilla ainakin valoa on. Eipä ne muuten kasva tukeviksi. Ikkunalla tomaatit tulevat vielä kovin hennoiksi. Chilit sietävät hämärämpääkin.

Kerro nyt samalla mitat, kun tuollaisen kasvatushyllykön rakentelijoita on muitakin. Hyllyn leveys? Loisteputkivalaisimen koko? Tuo nimittäin näyttää hyvin mahtuvan hyllyyn.

Heatwave

En kyllä muista mistä olen hyllyn hommannut, mut hyvin tuntuu toimivan tomaatin ja paprikan kasvatuksessa. :)  

Joo se hylly on 170 cm korkea, 80 cm leveä, siinä on 4 tasoa ja yksi taso on n. 40 cm korkea.
Loistarit on 60 cm leveitä. 18 wattisia tuplaputkella. Rungot ja putket tilasin SLO:lta, Suomenojasta.

Loistarit oon virittänyt rautalangalla, kiersin koukut vaan hyllyihin ja pistin rautalangan rungon läpi. Tuntuu kohtuu hyvin toimivan, kun haluaa korkeutta säätää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Heatwave"... Loistarit on 60 cm leveitä. 18 wattisia tuplaputkella. Rungot ja putket tilasin SLO:lta, Suomenojasta.

Eikös tuo tarkoita, että itse valaisin on isompi? Ainakin minulla eteisen katossa oleva "kotiloiste" tms. on pyöristettyine päineen n. 70 cm. Sekin kyllä mahtuu 80 cm hyllyyn, mutta eipä vakio kuuskytsenttiseen.

Heatwave

Juu... Se varsinainen runko on pikkuista vaille 70 cm.

Heatwave

Onneksi omistan ison ikkunan, josta tulee paljon valoa. :D

Chilit ja tomaatit kasvamassa loistareiden alla.

Champion kasvamassa waterfarm järjestelmässä.

Tomaatteja.

Heatwave

Aika mielenkiintoista ollut toi vesiviljely, kun nyt olen noin viikon verran ollut onnellinen water farm järjestelmän omistaja.
Itse käytän tota rakennuksilla käytettävää leca-soraa.
Siinä oli aluksi ongelmana, että Ph nousi aivan tähtitieteellisiin lukemiin.
Ja mun istuttama Starfish chilini kuoli aluksi, jonka jälkeen pesin noi sorat oikein huolella. Vähän aikaa Ph hyppi aika lailla, mut alkaa helpottaa. Ei se kasvu vielä ole kovin kummoista, mut odotellaan.

Heatwave

Dodii!

Viherpeukusta tuli sitten tänään pitkän odotuksen jälkeen 25l pussi hydrosoraa. :)

Tietenkin piti sitten jo kokeilla bubbleria, kun oli ämpäritkin jo hommannu.
Toi kaupasta ostettu sora, se leca-sora ei tahtonut pysyä verkkoruukussa.
Kaikki valui pois  :(
Nyt sitten kokeillaan, kuinka tämä uusi versio toimii.
Kuvassa kasvamassa on turbo pube.

Lisää bubblereita teen, kunhan ehdin.

Onko se muuten ihan asiallisen näköinen?

Heatwave

Jep!

Sain sitten tehtyä itselleni kuvaboxiin pienen kuva-albumin. Otin muutaman kuvan taas chileistäni, käykää katsomassa alla olevasta linkistä. Löytyy myös vanhat kuvat.

Olen ollut tyytyväinen kasvuun. Waterfarmissa oleva champion on kasvanut paremmin kuin turpeessa oleva. Nyt olen myös ottanut käyttöön CO2 "lannoituksen". Mulla on purkissa hiivaa ja sokeria, josta saan ammentaa hiilidioksidia. Tuntuu ihan pätevältä ratkaisulta, ainakin kasvu on piristynyt.

Pieni vahinkokin kävi tossa, kun siirtelin purkkeja, niin yksi Starfish chilini putosi ja latva katkesi. Ja se meni niin alhaalta poikki, ettei siitä taida enää kalua tulla :( . Nooh ei voi mittään.

Nyt on saanut Ph:n mitattua oikein waterfarmissa ja bubblereissa, joten hyvältä näyttää.

Heatwave

Waterfarmissa pikkukuvassa Champion.

Vasemmalta oikealle isossa kuvassa
1: Aji benito x2
2: Aji benito
3: Aji cristal ja pink habanero
4: Aji benito ja champion
5: Champion x2
6: Lemon drop x2

Laitoin vähän vertailun vuoksi kuvia waterfarmista ja turpeessa kasvavista chileistä.

Waterfarmissa on kyllä kasvu ollut parasta, vaikkei kuvasta pysty vielä sanoo. Mutta tuntuu, että turpeessa kasvatus vaatii vähän tarkempaa kasvatusta, ainakin vielä tässä vaiheessa.

Taisin nimittäin unohtaa ton lannoituksen tossa turpeessa, kun oli niin hidasta kasvu. Kasvu piristyi heti, kun lisäsin lannoitetta.
Kohta olisi aika vaihtaa jo isommat purkit taimilleni.

Kasvamassa on vielä Aji cristal, turbo pube x2, PI 260560, Starfish x2, + 2 tuntematonta chiliä ja lisäksi bubblereissa on kasvamassa turbo pube ja Aji cristal. En viitsinyt niitä rupee kuvaa, kun ei niissä ois ollut kuitenkaan paljoa kuvattavaa. Otin nyt näistä parhaista kuvat.

Heatwave

Waterfarmissa vaihdoin tänään litkut. Ph:ta ei tarvinut juurikaan säädellä, oli aika optimissa ilman suuria toimenpiteitä.

Champion on waterfarmissa kyllä kasvanut huimasti. Tää waterfarmi on ollut kyllä tosi pätevä systeemi. Ensi vuodeksi kyllä meinaan kyllä hankkia toisen samanmoisen systeemin. Välillä tuntuu, että olen unohtanut kasvin kun hoitaminen on ollut niin vähäistä.  :) Käytän itse kahden viikon jaksoja, jolloin vaihdan litkut. Vettä en ole kuin kerran lisännyt viime vaihdon jälkeen.  Turpeessa kasvavia joutuu pari kertaa viikossa kastelee. Lannoitus on ollut vähän niin ja näin. Helmpompaa olisi, jos kaikki kasvit lannoittaisi aina kerralla kaikki yhtäaikaa, mutta ainakaan vielä en ole sitä oppinut.

Turpeessa kasvavilla on ensimmäiset kukkanuput kehittyneet. Mutta tässä vaiheessa meinaan vielä nyppiä ne ihan kylmästi pois. Siirsin ne isompiin purkkeihin, kun juuret rupesivat ahtaaksi käymään. Maitopurkeista on helppo tarkistaa, kun juuret ovat riittävästi kasvaneet. Siirrän vasta sitten kasvin isompaan purkkiin, kun juuret ovat kokonaisuudessaan täyttäneet multatilan.

Ainoa ongelma mikä on, että tila rupee käymään ahtaaksi. Tomaatteja on niin paljon, etten tiedä mitä niitten kanssa tehdä. Ja ne kasvaa myös niin mahdottoman nopeasti. Suurimmat on jo yli 60 senttisiä ja ne kukkii täyttä häkää. Lisävaloitusta jatkan vielä ainakin huhtikuun loppuun vaikka nyttenkin pärjäisi jo pelkästään luonnonvalolla. Toivottavasti ilmat lämpenesi äkkiä, että pääsee kasvit laittamaan ulos.

Heatwave

Waterfarmissa oleva champion on jo puolet isompi, kuin turpeessa kasvavat. Hyvältä näyttää!
Champion on 50 cm korkea ja se on haarautunut kahteen osaan. Turpeessa kasvavat on sellaista 20-30 cm. Muutama pieni rääpälekin on. Ne on sellaista 10-15 cm.

Olen alkanut chilejäni pitämään ulkona. Tiistaina pidin ensiksi tunnin keskiviikkona kaksi tuntia. Tänään kokeilen sitten kolmea tuntia. Eli lisään joka päivä tunnin, kunnes pääsen 8:aan tuntiin. Sen jälkeen tarkoitus laittaa harson alle koko päiväksi. Katson miten käy. Eilen pikkuisen tuuli, niin muutama chili rupesi nuokkumaan. Täytyy kehittää niille jotkut tuet, en ole käyttänyt tuuletusta ollenkaan. Varmaan ois ollut jotain apua.

Katsoin säätiedotuksen, ensi viikoksi pitäisi alkaa yölämpötilat nousemaan. Jos kokeilis silloin, että pitäis chilejä ulkona yölläkin.

Kasvihuone pitäisi korjata. Kävin katsomassa, että katon muovit oli hajonneet. Saan ehkä kennolevyä yhdeltä tutulta. Vois sitä sitten käyttää, koska se ei hajoa niin herkästi kuin muovi. Niin vois pitää siellä sitten chilejäni.

Alkuviikolla tilasin agrimarketista vihannes-superexiä. Maksaa 54 €. Sain sen sovittua niin, ettei tarvitse maksaa rahtia. Meinasin alkaa sitä käyttämään yhdessä ghe tripackin kanssa. Luulisi niiden toimivan yhdessä... Vai?

Kuvissakin tulee päivitystä...

Heatwave

Chilini nauttimassa ilta-auringosta.

Champion waterfarmissa jo puoli metriä.  :)

Heatwave

Taas pitkä aika, kun viimeksi kirjoittanut.

Ajattelin nyt kirjoittaa pitkästä aikaa, kun siirsin chilini kasvihuoneeseen ulos. Vähän tosin pelottaa siirtää, kun viimeyönä oli kasvihuoneessa ollut 0 astetta lämpöä. Mutta päivällä lämpötila kohosi +25 asteeseen, vaikka ulkona ei ollut kuin 12 astetta. Chilini on kaksinkertaisen harson alla suojassa. En usko, että pakkanen sinne pääsee. Ajattelin vielä mennä illalla ennen nukkumaan menoa käydä laittamassa muutaman kynttilän palamaan yöksi. Niistä pitäisi tulla lämpöä chileilleni.
Toinen bubblerissa oleva chilini rupesi lehtiä pudottelee. Melkein kaikki lehdet kuolivat. Taisin unohtaa vaihtaa litkut. Vaihdoin kyllä litkut äkkiä, saa nähdä miten käy.
Waterfarmissa oleva champion on kasvanut vähän nihkeästi, en tiedä mikä on. Muuten on kaikki hyvin. Vielä en ole antanut chilieni kukkia. Ehkä kesäkuun alussa sitten.

Heatwave

Turbo pubet aloitti kukintansa! Molemmissa ainakin 40 kukkaa  :D

Tuuletusikkuna, jonka rakensin eilen.

Mullat vaihdoin kasvihuoneeseen. Oli muuten aika homma lapioida vanha multa pois. Tein coctailit, johon laitoin hevosen ja kanan lantaa. Ne kun tulee omasta takaa  :) Ja tavallista multaa laitoin pinnalle. Kanan lanta kun pikkaisen tuoksahtaa  :)  Chileille tein miedomman satsin.

Tomaatteja aloitin istuttamaan kasvihuoneeseen. Suurin on jo 1,30 m korkea  :)  Eli aikas hyvältä näyttää.

cornell

Terve

hyvältä näyttää ja lykkyä kasvatuksiin! Siirrä pubet ulos jos kasvarin lämmöt nousevat liikaa... se ei jaksa tehdä hedelmää liian kuumassa...

Ootko tomaatteja hydrossa kasvatellut?... omat kokeilut jäivät heikoiksi... pitää joskus yrittää uudestan...
¨käynks mä usein täällä?¨