tammikuu 10, 2025, 06:20:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Heatwaven chiliprojekti 2008

Aloittaja Heatwave, maaliskuu 20, 2008, 08:39:51 ap

« edellinen - seuraava »

Heatwave

Ok hyvä tietää.

Kasvarissa on noussut lämpö aika tavalla. Tänään katsoin niin korkein lämpötila oli 35 astetta, vaikka oli ovi ja tuuletusluukku auki.

Tomaattia en ole hydrossa kokeillut. Itse luotan tuohon perinteiseen kasvatusmalliin, vaikka on mulla chili waterfarmissa kohtuu hyvin pärjänyt.

wille

^Eilen kymmeneltä aamulla omassa viherkopissa 39,9.  :wink:   Ovi ja ikkuna auki.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Heatwave

Turbo pubessa oli kukinta parhaimmillaan. Piti oikein kuvakin ottaa.  :) Ne on ollut päivät ulkona ja yöt sisällä. Muutaman hedelmöittyneen kukankin löysin, joten ilmeisesti ei ole hukkaan mennyt tämäkään työ.  :)

Baccatumitkin aloittavat kukintaansa. mm. Aji benito oli aukaissut kukkansa, mutta en saanut siitä kunnon kuvaa otettua. Tällä viikolla jos sais istutettua kasvihuoneeseen loput tomaatit ja chilit.

Heatwave

Kasvihuoneeseen istutetut chilini.
Etummaisena pink habanero, sitten kolme baccaa, jotka ovat aji cristal, champion ja PI 260560

Baccoja ja muutama tomaatin taimikin.

Sain sitten vihdoin kaikki taimet istutettua. Tomaatteja on 17 kpl ja chilejä 4 kpl, kaiken kaikkiaan chilejä on 16 + waterfarmin champion ja bubblerin bacca, jota en muista. Tomaatteja on reippaasti enemmän, koska niitä olen antanut poiskin, mutta silti niitä vaan riittää.

Kasvarissa suurin osa baccoista on aloittanut kukintansa, osa on jo aloittanut hedelmien kypsyttelyn. Kohta täytyy alkaa siirtää purkeissa kasvavia parvekkeelle. Alkaa tila käydä ahtaaksi.

Turbo pube se vaan jaksaa kukkia, vaikka alkavia palkoja on jo jonkun verran. Ja lisää nuppuja on tulossa.  :)  Se on saanut olla ulkona ihan päivät ja yöt, eikä se tunnu sitä häiritsevän. Pikemminkin päinvastoin.

Waterfarmissa kasvua ei ole tapahtunut. Ph:n kanssa on ollut ongelmia. Se on ollut reilusti liian alhaalla. Peukusta tilaamaan Ph up litkua.

Heatwave

Turbo pube kypsyttelee.

Pari baccaa.

ruuhonen

Kuinkas sulla lähti tuo CGN19198 kasvamaan? Ite muistan saman ongelman tuon itävyyden kanssa ja sitten kun se iti niin päätti lopettaa kasvamisen reiluksi kuukaudeksi. Nyt se on taas sitten osoittanut hieman elonmerkkejä ja alknut keräämään pituutta, mutta taitaa olla vähä vaikea kaveri kasvattaa.

Heatwave

Mä en saanut itämään CGN19198:ää ollenkaan.  :(  Kuukauden jaksoin yrittää, mutta kun ei itänyt, niin ei itänyt. En sitten tiedä mikä siinä meni vikaan. Muitten chilien kanssa idätys onnistui hyvin.

snu

Mulla CGN19198:n kolmesta siemenestä iti yksi, joka kasvoi ihan hyvin 30cm korkeaksi, ja jumitti siihen. Kyllä se siitä taas lähti, ja nyt on lasittamattomalla parvekkeella voinut ihan hyvin. Teki pari kukkaa jo aikaisemmin, mutta tiputti ne, nyt on taas uus kukinta alkamassa.

Edit: Taisi mullakin muistaakseni mennä reilusti yli kuukausi tuon itämiseen.
Eksyminen on suotavaa.

Herra 47

cgn 198198 saattaa itää monen kuukauden päästäkin.... On se sen verran vaikea tapaus.... Muistaakseni fassella 1 iti vuoden päästä....
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Heatwave

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"cgn 198198 saattaa itää monen kuukauden päästäkin.... On se sen verran vaikea tapaus.... Muistaakseni fassella 1 iti vuoden päästä....

No huh huh... Toi on kyllä hyvä tietää. Itse idättelin viime keväällä turpeessa noita siemeniä. Ne vaan tahtoivat kuivahtaa herkästi. Ehkä sekin on syynä, miksi ei onnistunut idätys.
Muutama siemen onneksi jäi, näin ensi kevättä ajatellen. Jos vaikka sitten onnistuisi idätys.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Heatwave"... idättelin viime keväällä turpeessa noita siemeniä. Ne vaan tahtoivat kuivahtaa herkästi.

Ehkä tuo olisi sitten sinulle sopivampi idätystapa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=42088#42088

Kestää näet kolmekin kuukautta kastelematta.  :lol:
Katso 4.7.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=47263#47263

Heatwave

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "Heatwave"... idättelin viime keväällä turpeessa noita siemeniä. Ne vaan tahtoivat kuivahtaa herkästi.

Ehkä tuo olisi sitten sinulle sopivampi idätystapa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=42088#42088

Kestää näet kolmekin kuukautta kastelematta.  :lol:
Katso 4.7.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=47263#47263

Hei! toihan vois ollakin tosi hyvä tapa idättää. Täytyypä ensi kerralla, kun idättelee, niin kokeilla tuota tapaa. Eipä pääse kuivahtaa ihan äkkiä.  :)

Heatwave

Eilen pääsin sitten ensimmäistä chiliä maistamaan. Aji Benitoa nimittäin. Maku oli aika erikoinen, ei mitenkään paha kuitenkaan. Jälkimaku jäi vaan ihmetyttää, en osannut yhdistää sitä mihinkään hedelmään tai vihannekseen. Seuraavaksi pääsee maistelee Championeja, Aji cristalleja ja Turbo pubeja. Kieli pitkänä tässä odotellaan.

Tarkoitus olisi säilöä osa chileistä, osan aion kuivata. Mulla on kasvikuivuri, jota olen käyttänyt jonkin verran. Viime vuonna mm. tomaatteja kuivattelin sillä.

Mulla on tollainen minikasvihuone eteläseinustalla. Siihen paistaa aurinko koko päivän. Mulla on chilejä kasvamassa siellä. Olen huomannut, että siellä kypsyy chilit nopeammin, kuin toisessa kasvarissa, johon ei paista aurinko kuin osan päivää.

Chilit alkavat pikkuhiljaa jo vaihtamaan väriä vihreästä. Satoa näyttäisi tulevan 20-30 kpl / puska. Yksi chili, jota lannoitin kanankakalla näyttäisi tekevän yli 50 chiliä.

Lannoitusta olen jatkanut käytän vähätyppistä lannoitetta, jossa on paljon Kaliumia. Olen lannoittanut kerran kaksi viikossa.  
Chilit näyttävät myös tykkäävän itse tekemästäni nokkosuuttesta. Kuulemma auttaa noihin kirvoihin. Haisee vaan pahalle.

Kuviakin laitan...

Heatwave

Aji benito alkoi ensimmäisenä kypsyttää chilejään. Satoa tulee ihan kohtuullisesti.

Championkin tekee satoa ihan kohtuu hyvin.

Oisko Aji cristal vaiko PI 260560? Tämä näyttäysi tekevän tällä hetkellä eniten satoa.

Hellettä piisasi ainakin täällä Etelä-suomessa. Kyllä myös chilit ovat kypsyneet. Kastella on saanut aika paljon. Muutaman kerran meinasi unohtua kastelukin. :oops: Oli chilit vähän lurpallaan. Ehdin onneksi viime hetkellä kastelemaan. Taas näyttää hyvältä.

Frankstain

Heatwave

Nyt on jo alkanut saamaan satoakin. Aji benitoa, Aji cristallia ja PI 260560:aa jo saanut kerätä ihan kohtuu hyvin. Ainakin näin ensimmäiselle chili kaudelle näyttäisi tulevan ihan hyvä sato.

Olen tässä kehitellyt idätyslaatikkoa. Mulla on tommoinen styroksinen säilytyslaatikko, jonka alle laitoin 20 wattisen lämpömaton alle. Lämpötila on noussut ihan kiitettävästi. Viimeksi katsoin niin oli noussut 31 asteeseen lämmöt, eli ehkä pikkuisen liian korkea. Lämpötilaa oon säätänyt kantta raottamalla. Mä oon idätellyt kahta PI 441551:ä siellä. ainakin toinen näyttäisi itävän. Ajattelin toisen niistä laittaa waterfarmiin lampun alle talveksi kasvamaan. Championin jo onnistuin tappamaan edellisellä kerralla. :oops: Joutui taas kerran oppirahoja makselemaan.

Yötkin ovat alkaneet viilenemään. Täytyypi tässä alkaa miettimään mihin chilejä siirtämään. Ainakaan kasvihuoneessa ei ole hätää, mut ulkona kasvavat vois siirtää jonnekkin. Muistan hyvin vielä, että täällä Vihdissä tuli ensimmäiset yöhallat elo-syyskuun vaihteessa, ja joitakin taimia sai paleltumia. (Ei tosin chilejä.)  :wink:  Saapi nähdä, kuinka tänä vuonna käy.

Heatwave

Taas pitkästä aikaa päivityksiä.

Aji cristal, joka kasvoi isoksi kanankakan voimalla. Tämän kauden paras sato tuli tästä chilistä.

Lemon drop. Jäi pieneksi, eikä tehnyt juuri satoakaan... Oma moka, kun en lannoittanut.

Pink habanero. Kukki komeasti, mutta kaikki kukat homehtui. Teki yhden ainokaisen chilin.

Toinen Aji cristal, teki myös hyvin satoa.

Aji benito.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Heatwave"... Aji cristal, joka kasvoi isoksi kanankakan voimalla. Tämän kauden paras sato tuli tästä chilistä.

No, havaitsitko mitään makueroa?
Minulla samalla tavalla lannoitettu Aji Chombo teki myös selvästi porukan isoimman sadon, mutta kun minulla ei ole vertailukasvia, en voi sanoa onko maussa eroa. Chombo on sitä paitsi niin tulinen, että sitä ei paljon maistella paljaaltaan.

Fataliin kasvihuoneessa kasvatetut Cristalit olivat meidän marketissa kovin mietoja omiin parvekecristaleihin verrattuna - paitsi yksi oranssi, joka vihreiden ja punaisten joukossa olikin yllättävän tulinen. Hyviä ne kaikki olivat, mutta omien kanssa oli oppinut voimakkaampaan makuun ja tuoksuun. Eli eroja noissa on, johtuneeko sitten lannoituksesta, valosta, poimimisajasta vai mistä.

Heatwave

Jaa... En ole vielä tohdinnut maistaa niitä ollenkaan. Olen kuivatellut niitä kuivurissa. Pitäisi löytää vain sopiva tapa, että saisin ne jauhettua. Onko kenelläkään mitään hyväksi havaittua tapaa tai välinettä? Ajattelin käyttää niitä ihan mausteena.

Tossa yläkuvassa on kaksi erinäköistä Aji cristallia. Toisessa on pohjavärinä keltainen ja toisessa oranssi. Ilmeisesti toinen on risteymä jostakin toisesta lajikkeesta. Vai voiko tässä olla joku toinen lajike?

Alkaa tämänkin vuoden kasvattalut olla jo kasvateltu. Vielä odottelen, että osa Turbo pubeista kypsyttelee. Muutama oli jo alkanut vaihtamaan väriä... Niitä sitten syödään suurella lämmöllä... NAM  :D  :D  :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Heatwave"Jaa... En ole vielä tohdinnut maistaa niitä ollenkaan.

Älä ihmeessä hukkaa hyvää tuotetta. Paloittele pieneksi terävällä veitsellä ja ripottele leivän päälle. Helpompi tapa annostella on sekoittaa silppu voihin tai sulatejuustoon ja sitä leivälle. Cristalia voit laittaa reilummin kuin esimerkissäni PI 439380:tä. On tosi herkkua ja tuoreen tuoksu ja maku tulevat esiin. Nam!

Noita taitaa olla hyvinkin eri värisiä eri vaiheissa. Se saattaa johtua myös kasvatustavasta ja valon määrästä. En ensimmäiseksi epäilisi risteytymää.