lokakuu 06, 2024, 01:47:56 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pepe's garden kausi '09

Aloittaja Pepe, maaliskuu 30, 2008, 12:52:39 ip

« edellinen - seuraava »

Pepe

Moro kaikille! Aloitin chilien kasvattamisen kaupan Rawit chileistä, kun ajattelin että ei noita siemeniä roskiinkaan viitsi heittää. Ekat siemenet kylvin marraskuussa ja tällä hetkellä kasvamassa on lisäksi: Fluorescent purplea, Bolivian rainbowta, Jalopenoa ja normi paprikaa :D Alkaa vaan pöydät täyttyä purkeista..


Tilanne 20.1.08


3.2.08


30.3.08

Lannoitetta ei ole vielä annettu eikä mitään muutakaan lisäravintoa. Valmiina on kyllä kanankakkaa ja merileväuutetta. Turpeella mennään tämä kesä ja ensi vuonna voisi kokeilla vesiviljelyä.

edit: lisäksi kasvamassa on mandariinia, appelsiinia, minitomaattia..

GynZi

Hei vaan,
Aika lailla sama tilanne on itsellä, tän kuun alussa laitoin kaupan rawiteista noin 60 siementä itämään, ja kaikki iti. Tällä hetkellä pelastettuna 9 rawitia ja pitihän sitä sitten tilata muitakin lajikkeita :D

Mutta hyvältä näyttää..

Tosiaan, noille 3 viikkoa vanhoille rawiteilleni olen joillekin antanut jo merileväuutetta, ja mielestäni ne näyttävät voivan paljon paremmin verrattuna niihin, joille en ole merilevää antanut. Eli sen antamisen voi kyllä mielestäni rohkeasti aloittaa jo.
Artesaanirakastelija

Pepe

Joo.. pitää antaa kasteluveden mukana vähän merileväuutetta ja alkaa lannoittamaan vähän kerrallaan.. Kunhan ilma lämpenee niin voisi siirtää chilit parvekkeelle aurinkoon, onneksi parveke on etelään ja lasitettu niin sehän menee melkein kasvihuoneesta.

GynZi

Kanankakkaa ei välttämättä kannata, mitä muiden kokemuksia lukenut.. Mutta merilevää tosiaan kannattaa suihkutella, melko miedolla seoksella tosin.. Kasteluvedessäkin sitä olen antanut, mutta reilusti alle pullon suosituksen.

Onko isoissakin rawiteissa todellakin pelkästään pieniä ja teräviä lehtiä?
Artesaanirakastelija

Pepe

Nuo mun rawitit on nyt n. 15cm korkeita, ilmeisesti ne kasvaa n. 50cm korkeaksi. Tuulettaa pitäisi kun ovat niin hentoja nuo varret että pitää tukea jo tässä vaiheessa kun lehdet kääntyvät aurinkoa päin.


Tuo kuva oli Infernon sivuilla. Samaltahan nuo lehdet näyttää.

ZAZ

Rawit muuten kasvaa sitten melko isoksi. Saattaa olla että muistan väärin, mutta Herra47:llä taisi rawit venähtää reilu parimetriseksi.
Ja omat puskat lähentelee metrin mittaa.  :wink:
Shit happens when you party naked.

Herra 47

oma thai rawit kasvoi 2.5 metriä korkeaksi ekana vuonna... ilman valoja ja tuuletusta... joten voi odottaa enemmän pituutta...  :wink:

pika edit zaz kerkesi ensin  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

ZAZ

Ei ole häpeä olla nopea.  :wink:
Shit happens when you party naked.

Herra 47

riippuu tilanteesta  :wink:

mutta tosiaan rawit on aika iso ja nopeakasvuinen joten tukea ilman tuuletusta tarvitaan varsin pian... ja todennäköisesti siitä huolimattakin kannattaa varautua aikamoiseen tukemis operaatioon (katkesi oma aika pian) mutta kasvoi taas äkkiä aika isoksi
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Pepe

Pitää alkaa sitten keräämään keppejä ym. valmiiksi :D ei aivan tuo 50cm pituus riittänyt..

Pepe

Löyty tuollanen kekkilän kukkaravinne purkki kaapista, 12-6-19. Ilmeisesti aika vahvaa on. Pitäisi varmaan laittaa biobizzit tilaukseen...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "andy"... 12-6-19. Ilmeisesti aika vahvaa on.

Sehän riippuu ihan annostuksesta. :lol:

Eihän tuo ole niinkään vahvaa kuin käyttämäni Puutarhan kesä, 16-9-22. Sitä sitten laitetaankin vain 1ml litraan vettä. Jos Kekkilä käskee laittamaan korkillisen, se voi olla liikaa, mutta 1-1,5ml chilit sietävät tuollaista, siitä on jo kokemusta.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40674#40674

Jos sinulle on vaikeata mitata noin pieniä pitoisuuksia, lannoitteen laimentaminen auttaa. Siitä voi tehdä vaikka veden kanssa liuoksen, jossa puolen litran pullossa on 1dl lannoitetta ja käyttää sitä sitten viisinkertaisen annoksen. Normaali limsapullon korkki on 5ml.

Jos käytät limsapulloa, merkkaa se hyvin, muuten voi tulla sekaannuksia. Puutarhan kesä ainakin on ihan limsan väristä.  :twisted:

Pepe

Kiitos neuvosta! tuokin on punaista litkua..

edit: eli 1 dl tuota skeidaa ja 4 dl vettä, tulee 20% seos tuosta alkuperäisestä. Tätäkö sitten annetaan 5 kertaa pullon normaaliannoksesta? Pullossa käsketään antaa 5ml per litra niin annetaan 25ml tätä seosta per litra?

Pepe

Kahdella itäneellä jalopenolla on vieläkin kypärä päässä.. Kuinkahan tuon saisi irtoamaan?

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "andy"Kahdella itäneellä jalopenolla on vieläkin kypärä päässä.. Kuinkahan tuon saisi irtoamaan?


Itse olen aina saanut varovasti puristamalla kypärää sivuilta, ja vetämällä. Toki pitää muistaa tukea kasvia samalla.
Artesaanirakastelija

Coofdrad

Itse yritin nykästä varovasti omasta kasvistani kypärää pois, pää irtos ikävä kyllä.  :shock:  Toisen päähän laitoin sitten tipan vettä ruutalla päälle, se pehmensi kypärää jonkun verran---> seuraavana päivänä oli sitten tipahtanut ihan itestään. Pinseteilläkin voit alkaa leikkimään jos uskallat

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Coofdrad"Itse yritin nykästä varovasti omasta kasvistani kypärää pois, pää irtos ikävä kyllä.  :shock:  Toisen päähän laitoin sitten tipan vettä ruutalla päälle, se pehmensi kypärää jonkun verran---> seuraavana päivänä oli sitten tipahtanut ihan itestään. Pinseteilläkin voit alkaa leikkimään jos uskallat


Juu, liikaa väkivaltaa ei kannata käyttää.

Itse havaitsin, että siementen liottamisella tuntuisi olevan vaikutusta kypärän irtoamiseen. Kova kuori ennättää pehmetä.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Pepe

Molemmat katkes kun vedin kypärää irti.. taisi olla muutenkin kakkoslaatua nuo jalopenot, itämisprosentti oli 20..

Yksi boliviaanikin alkaa näyttämään jo oikean väriseltä:



Johtuuko nämä lehtien valkeat läikät ravinnon puutteesta vai mikä on vialla ?:

Heatwave

Lainaus käyttäjältä: "andy"Johtuuko nämä lehtien valkeat läikät ravinnon puutteesta vai mikä on vialla ?:



Mulla teki aivan saman näköisiä oireita, kun Ph kipusi liian korkeaksi, mutta jos et ole kalkinnut, niin en usko että se siitä voisi johtua.

Itse antaisin jotain mietoa lannoitetta laimennettuna veteen. Mutta alussa kannattaa olla varovainen lannoittamisessa, ettei käy chileille huonosti. Mä olen itse laittanut ihan pikkuisen aluksi ja ruvennut lisäämään lannoitetta pikkuhiljaa, ei ole ainakaan kärsineet siitä taimet.

Pepe

Kasvu on kiihtynyt kun aloitin lannoituksen. Lehdet ovat suurentuneet selvästi ja korkeutta on tullut lisää jonkun verran.
Uutuutena on kirsikkatomaatit 6 kipaletta tuossa altakasteluruukussa.



Keittiöön rakentelin ikkunalaudan joka sekin täyttyi heti kasveista :roll:. Rautakaupasta valmis liimapuulevy, olikohan jotakin pyökkiä tms. ja kiinnikkeet biltemasta. Kyllästys ruokaöljyllä, koska ei malttanut lakkaamaan ruveta. Maksoi n. 10e koko systeemi, "oikeat" kukkalaudat kaupassa olivat 30e ylöspäin :shock:



Vasemmalta oikealle: klementiini, rönsylilja, thai rawit, herne  :twisted: , rawit ja paprika läjät, toinen rawit ja bosse. Tulee kesä mieleen kun noita herneitä maistelee...
Sen huomasin että tuo rawit joka on altakastelupötissä kasvaa huomattavasti nopeammin kuin tavallisessa ruukussa oleva.