Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.

Aloittaja nienna93, huhtikuu 12, 2008, 17:43:15 ip

« edellinen - seuraava »

nienna93

Ostin huuto.netistä jonkun aikaa sitten muutamien chilien siemeniä (Peter Pepper, Bolivian Rainbow, Beaver Dam, Apache F3), jotka taitavat kaikki olla Annuum sukuisia? Eli todennäköisesti eivät selviä yli talven. Harmi. Mutta haluaisin siis kysellä tällaisia "tyhmiä" aloittelijoiden kysymyksiä. No siis kylvin noi siemenet sellasiin pakasterasioihin, ja kun ne oli parisenttisiä, jaoin ne yksittäin sellasiin muovisiin halkasijoiltaan 6 cm ruukkuihin. Ne on kaikki aika isolla tarjottimella yhdessä. Niissä on pohjassa sellaset aika isot reijät, niin pitäisikö niitä kastella alhaaltapäin vai suihkia? Eli siis kaataa vettä siihen tarjottimelle?? Kuinka usein, ja kuinka paljon näitä pitäisi sitten kastella? Ja kuinka pian noihin pitäisi kasvaa lisää lehtiä noitten sirkkalehtien lisäksi? Ne on nyt eilisestä asti ollut yksittäin ja suurin osa sellaisia 3-5 cm korkeita. Mitä mä nyt teen? Pitääkö niitä lannottaa jotenkin? Ne on kaktus- ja kylvömullassa tähän asti ollut. Pitäiskö siihen sekaan sekoittaa jotain soraa, kun vaihtaa seuraavan kerran ruukkua isompaan? Mulla on vielä paljon kysymyksiä, mutten nyt kerrallakaikkea kysy, ettei vastaajat säikähdä  :lol:
pimpeli pom ja pimpparauta

Maakari

Ei oikeastaan juurikaan ole väliä kasteleeko ylhäältä vai alhaalta.
Taimi vaiheessa multa ei saisi kuivahtaa eli aika paljon saa antaa vettä, mutta kohtuus kaikessa!

Lannoitusta ei tarvitse vielä aloittaa, mutta sitten voi aloittaa kun ensimmäiset kunnolliset ja hyvän kokoiset lehdet on tullut.

Multaan voi sekoittaa vaihdon yhteydessä esim. kevytsoraa päälle ja multaan sekaan.

Ensimmäisissä lehdissä saattaa kestää jonkin aikaa, mutta sitten kasvu alkaa kunnolla. Olisikohan viikko ensimmäisten lehtien kehittämiseen vähintään?
Toivossa on hyvä elää...

Herra 47

kyllä annuumit hyvällä hoidolla todennäköisesti selviää talven yli... :D  8)
Vaikka ovatkin jotkut kovin herkkiä satokauden jälkeen tiputtamaan lehtensä...  :shock:
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

AirMan

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"kyllä annuumit hyvällä hoidolla todennäköisesti selviää talven yli... :D  8)
Vaikka ovatkin jotkut kovin herkkiä satokauden jälkeen tiputtamaan lehtensä...  :shock:

Minullakin on Cheyenne selvinnyt hyvin talven yli, samoin kuin syksyllä kylvetyt taimet. Ei siis kovin kummoista hoitoa tarvitse. Tärkeimpänä ohjeena olen pitänyt liikakastelun välttämistä. Kuivuuden rajamailla ovat kituuttaneet sydäntalven. Lehtiä eivät ole tiputelleet, mutta eivät ne kyllä satokauden aikana kovin hirveästi rasittuneet, kun vain muutamia hedelmiä saivat aikaan alamittaisessa purkissa.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Xbow

Juu, niiden on hyvä antaa olla joku muutama viikko niissä 6cm ruukuissa, jonka jälkeen ne joko tarvitsevat lisäravinteita, tai isompaa ruukkua ( suosittelen isompaa ruukkua, lannoitteet voi vielä jättää rauhaan ). Ruukunvaihdon yhteydessä kannattanee toi kaktusmulta jättää myös rauhaan ja siirtyä johonkin ravinteikkaampaan peruslannoitettuun multaan / turveseokseen. Juuria ei tässä vaiheessa kannattane juuri sorkkia, niin tulee pehmeä lasku mahdollisimman vähälllä juurishokilla, ne kyllä hakeutuvat ihan itse varsin aggressiivisesti uuteen multaan  :lol:

Tässä on kuva 6x6 cm ruukussa olleesta Kaleidoskopista, joka pääsi parin päivän päästä kuvanotosta litraseen ruukkuun. Isompaan ruukkun kotiutumisen jälkeen kasvuvauhti kiihtyi silminnähden :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

nienna93

Mä oon vähän huono kasvattelemaan mitään kasveja. Mulle pitäis sanoa, että tee näin ja näin, koska muuten mä en osaa  :roll: . Siis mihin mä sen kaktusmullan vaihdan? Voiko joku suositella mulle jotain merkkiä?
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Mä oon vähän huono kasvattelemaan mitään kasveja. Mulle pitäis sanoa, että tee näin ja näin, koska muuten mä en osaa  :roll: . Siis mihin mä sen kaktusmullan vaihdan? Voiko joku suositella mulle jotain merkkiä?


Täällä on ilmeisesti melkoisesti suosittu peruslannoitettua puutarhaturvetta. Voi vielä pariin viikkoon olla vähän hankala löytää kaupoista, joten itse vaihdan vielä kaktusmultaan, ja vasta seuraavan ruukunvaihdon yhteydessä turpeeseen.
Artesaanirakastelija

Chilivaari

Tein omaan käyttööni multatestiä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=42949#42949
Voit seurata tuosta sinisten linkkien kautta testiä taaksepäin aina istutusvaiheeseen asti.

Kokeilussa olivat vain silloin käsiin osuneet merkit, mutta melkeinpä voin sanoa, että mikä tahansa toimii.  :lol:

Esimerkiksi jokaisesta K-marketista löytyvä Pirkka kestomulta kasvattaa pari kuukautta vaivattomasti ilman lisälannoitusta. Pikkutaimia täysin märkään multaan siirrettäessä ne voi unohtaa muutamaksi viikoksi, kunhan valoa riittää. Valo on tässä vaiheessa tärkeintä ravintoa. Anna sitä niin paljon kuin löytyy. Multa pitää kosteuden hyvin. Kastelua ne tarvitsevat hyvin harvoin ja silloinkin niukasti. Siirtovaiheessa mullan on hyvä olla märkää, niin juurtuminen uuteen ruukkuun tapahtuu helpommin.

nienna93

Mä luin jostain netistä, että nuorena chilit tarvitsee tosi paljon vettä, mutta että isompana sitten tosi vähän. Eikö se sitten ookkaan niin?
------------------------------------------------------------------------
Eli ton keskustelun mukaan kekkilän puutarhamulta olisi parasta? Vai..?

muoks.
pimpeli pom ja pimpparauta

Kärsä Babar

Chilit tarttee sen verran vettä että pysyy elossa, uittaa ei tartte mutta ei saa antaa täysin kuivuakkaan. Talvella pitää välttää liika kastelua erityisen paljon. Kekkilän puutarhaturvetta kannattaa käyttää mielumminkuin puutarhamultaa, turve on kastelun kannalta helpompaa. Kekkilä on hyväksi todettu merkki.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"... Eli ton keskustelun mukaan kekkilän puutarhamulta olisi parasta? Vai..?

Ei sitä niin tarvitse tulkita. Sillä vain kasvoi pisimmäksi, mutta pituus ei yleensä ole chileissä tavoitteena. Sitä paitsi sitä myydään vain puutarhakaudella ja vain isoissa säkeissä. Kaikki noista mullista kelpaavat chilien kasvatukseen. Turve on turvallisin valinta.

Markettien valikoimista löydät pienempiä pakkauksia vaikkapa sitä kestomultaa. Katso nyt ensin, montako kasvia aiot istuttaa, eli onko isolle säkille tarvetta.

nienna93

Mun sisko on ostanu jo tota puutarhamultaa muille kasveille, niin luulen että saisin siltä sitä.

Mutta miksi turve olisi se turvallisin valinta? Mistä sitä saa?
pimpeli pom ja pimpparauta

Chilivaari

Älä vaivaa sillä päätäsi. Multa on pääasiassa turvetta kuitenkin. Turvallisuus on lähinnä huolimattomia, unohtelevia kasvattajia varten. Jos kerran talossa on multatestini ykkösmultaa, käytä sitä.  :lol:

Xbow

Sirkkalehtivaiheessa olevat pikkusilit ovat herkän olosia liialle kuivuudelle. Minulla meinasi 8 chiliä potkasta tyhjää, kun kivivillakuutiot pääsi liikaa kuivumaan. Tässä jonkun silistelijän ottama time lapse video pienestä Naga Jolokiasta, ei sovi herkkähermoisille :(

Ei tämä kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Kun mullassa on juurien kohdalla kosteutta, niin noin ei pitäisi päästä käymään. Tietty tuossa saattoi osasyynä olla liika auringon porotus, pikkuisen juuret eivät vielä riittäneet ryystämään vettä sitä tahtia kun sitä haihtui. Mikäli tuollaista käpristymistä esiintyy, niin täsmäkastelu varren tyveen ja pois porotuksesta -> saattaa hyvinkin nousta takasin :)

Edit: Kuten tuossa ja minunkin tapauksessa, pintamulta oli kuivunut rutikuivaksi.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Kärsä Babar"Kekkilän puutarhaturvetta kannattaa käyttää mielumminkuin puutarhamultaa, turve on kastelun kannalta helpompaa. Kekkilä on hyväksi todettu merkki.

Tästä olen täysin eri mieltä. Kekkilän puutarha multa on todella hyvä valinta; sisältää hienoa hietaa ja eri maatumisasteen turvelaatuja (siis ilmavaa) sekä jonkin verran savea (pitää myös kosteutta).

Lainaus käyttäjältä: "Maakari"Ei oikeastaan juurikaan ole väliä kasteleeko ylhäältä vai alhaalta.

Kannattaa kastella alta, sillä ylhältäpäin kasteleminen tiivistää kasvualustaa jonka olisi hyvä olla ilmavaa.

Niklas-

Eli, nyt tänään saapui siemenet, ja pitäisi kohta puoliin alkaa laittamaan multaan/turpeeseen ne.

Onko haittaa, jos laittaa vähän isompiin ruukkuihin itämään? Niin ei tarvit heti olla vaihtamassa.  

Maito purkkeihin, tai saman kokosiin pahti ruukkuihin.

Ja varastosta löyty kekkilän puutarha multaa säkillinen, Onko se hyvää idätykseen vai käynkö hakemassa säkin turvetta?

Ja Kannattaako noihin laittaa aluksi muovi kalvo ruukun eteen? Ja kuinka usein sitä pitää käydä aukomassa. Ja Varmaan lämpömittarin laitan niin näkee niiden lämpötilankin.

Ja jos tulee muita tärkeitä idätys ohjeita mieleen, niin sanokaa. Olen kyllä yrittänyt lukea foorumeita, ym kasvatus oppaita.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Niklas-"Ja varastosta löyty kekkilän puutarha multaa säkillinen, Onko se hyvää idätykseen vai käynkö hakemassa säkin turvetta?

Tuo käy ihan hyvin. Nuo tämän vuotiset olen kaikki idättänyt juurikin siinä, ja itävyyksiin olen ollut ihan tyytyväinen. ->

Parempaakin tosin olisi olemassa, mutta en ole jaksanut säätää erilaisten sekoitusten kanssa.
Lainaus käyttäjältä: "Niklas-"Ja Kannattaako noihin laittaa aluksi muovi kalvo ruukun eteen? Ja kuinka usein sitä pitää käydä aukomassa. Ja Varmaan lämpömittarin laitan niin näkee niiden lämpötilankin.

Rei'itetty elmu-kelmu on ihan hyvä purkin suulle, jota voi sitten päivittäin availla. Kelmu muuten pysyy hyvin paikallaan kuminauhan avulla.

Kärsä Babar

Kastelun kannalta helpompaa jutulla tarkoitin sitä että turvetta on vaikeampi liikakastella.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Niklas-

Onko haittaa jos laittaa siemenet normi kokoiseen saviruukkuun, ja osan maitopurkkeihin heti?

Ja kuinka paljon siemeniä pitää kastella? Ja miten paljon sitten kun ovat itäneet?

Chilivaari

Mikä tahansa astia käy, kunhan se on vähintään 7 cm syvä ja reiät pohjissa. Maitopurkeista saa kulmat pois saksilla.

Kun kastelet aluksi kunnolla niin, että vettä valuu alhaalta pois, et tarvitse uutta kastelua moneen viikkoon.  :wink:

Jos asunnossa lentelee pikku kärpäsiä muiden kukkapurkkien lähistöllä tai multa on vanhaa avatusta pussista, huuhtelu on syytä tehdä kuumalla vedellä ja antaa sitten jäähtyä. Noin saa harsosääsken toukat pois mullasta. Kaupan pusseissa niitä ei ole.