Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.

Aloittaja nienna93, huhtikuu 12, 2008, 17:43:15 ip

« edellinen - seuraava »

nienna93

Nyt jotkut taimista on kasvattanut keskelle jo yhden tai pari lehteä sirkkalehtien lisäksi. Pitäisikö ne jo siirtää isompiin kippoihin? Minkäköhän kokoisiin?
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Nyt jotkut taimista on kasvattanut keskelle jo yhden tai pari lehteä sirkkalehtien lisäksi. Pitäisikö ne jo siirtää isompiin kippoihin? Minkäköhän kokoisiin?


Kun alkaa näyttämään siltä, että kasvu on pysähtynyt jo muutamaksi päiväksi, siitä tietää että kannattaa vaihtaa. Ei välttämättä vielä kahden oikean lehtiparin jälkeen. Riippuu tietysi, minkä kokoisia kipot ovat.
Artesaanirakastelija

nienna93

Ne on sellasia muovisia neliönmallisia 6cm leveitä ja korkeita.
pimpeli pom ja pimpparauta

Xbow

Ei tässä kait vielä mitään kiirettä ole, ehkä viikon parin päästä vähän lajikkeesta ja yksilöstä riippuen voisi laittaa noin 0.5-1.5l kippoihin. Juuret kertovat tilanteen aikas hyvin. Kun pohja rei'issä näkyy juuria tai muuten vaan juuria näyttäisi piisaavan, niin sillon voi siirtää :)

Tämäkin vähän riippuu, missä haluu kasvinsa kasvattaa. Pelkästä turpeesta minulla ei ole kokemuksia, hiekkapitoinen turveseos ( mitä useimmat "mullat" ovat ), on toiminut minulla, olen siihen vieläpä sekoittanut kevytsoraa, kun kastelen niitä vähän turhan ahkerasti :lol:

Minullakin kohta osa pienimmistä pääsee isompiin ruukkuihin, erityisesti eräs baccatumi ( Micorcarpum ) oli jo kasvattanut 8x8cm purkin reiästä 10cm juurenpätkän... Tosinopean oloinen epeli mitä kasvuun tulee.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

nienna93

Pitäisikö niitä ruveta lannottelemaankin jossain vaiheessa?
pimpeli pom ja pimpparauta

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Pitäisikö niitä ruveta lannottelemaankin jossain vaiheessa?


Juu, mutta varovasti. Jos kasvualustassa on jo ravinteita, niin ei tarvitse heti kohtakaan...
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

nienna93

Onko kasvien ulkonapitäminen vain positiivista? Että voiko siitä olla mitään haittaa esim. sadon runsaudelle? Ilmeisesti nyt voisi jo ruveta pitämään chilejä ulkona ainakin päivisin, vai ovatko vielä liian pieniä?
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Onko kasvien ulkonapitäminen vain positiivista? Että voiko siitä olla mitään haittaa esim. sadon runsaudelle? Ilmeisesti nyt voisi jo ruveta pitämään chilejä ulkona ainakin päivisin, vai ovatko vielä liian pieniä?


Muista totuttaa ne siihen aurinkoon ensin. Itse vein eilen tuon kitukasvuisen rawitini lehtikuusen varjoon, missä aurinko pääsi paistamaan siihen vain osin, ja unohdin sen sinne viideksi tunniksi. Sisään tuotaessa se roikotti lehtiään ja oli todella nuutunut, mutta aamulla se oli taas entistä ehompi. Nyt vein sen suoraan auringonvaloon, ja se on siellä ollut jo tunteja ilman mitään hälyyttäviä merkkejä.

Auringostahan ei pitäisi olla muuta kuin hyötyä, kunhan kasvit tottuvat siihen. Ilmainen kasvivalo  :lol:

Täyttä varmuutta näistä ei ole, itsekin aloittelija.
Artesaanirakastelija

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Onko kasvien ulkonapitäminen vain positiivista?

On, luonnonvaloa ei voita mikään! Kannattaa kuitenkin totuttaa kasvit aurinkoon vähän kerrallaan ja pitää harsoa/valkoista lakanaa edessä, jotteivat lehdet pala.

nienna93

Okei, rupeankin niitä tossa parvekkeella pitämään. Siis voihan noin pieniä (sirkkalehdet+joillain pari pientä lehteä keskellä) pitää varmasti ulkona?
pimpeli pom ja pimpparauta

nienna93

Minkä makuisia ja tulisia nämä mun chilini ovat? Ja mihin niitä ylipäätään voi käyttää? Ostin nämä pääasiassa vaan sisustukselliseksi elementiksi...  :lol:

Eli lajit, joiden nimet tiedän oli siis:
- Peter Pepper
- Beaver Dam
- Apache F3

Pitäisikö näitä sitten jossain vaiheessa leikellä?
pimpeli pom ja pimpparauta

Xbow

Kannattaa tosiaan antaa niille pikkuisille pehmeä totuttelujakso. Jos ne läväyttää suojaamattomina suoraan auringonvaloon, niin lehdet voivat hyvinkin palaa ja kasvi kuolla. Eli kaksinkertainen harso lienee ainakin etelästä tulevaa auringonvaloa vastaan ok.

Toinen seikka on, että pikkuiset stressaantuvat helposti äkillisestä olosuhteen vaihdoksesta ( lämpö, ilmankosteus ym ), seurauksena voi olla stoppi kasvussa. Eli vähitellen, aivan sirkkalehtivaiheessa kyllä kannattaa yrittää pitää niitä ns. pumpulissa, sitten myöhemmin pikku hiljaa karaistaa. Mikäli käytössä on eteläikkuna, josta auringonvalo pääsee esteettömästi sisälle, niin tähän vuodenaikaan pieni taimi saa siittä aivan riittävästi valoa. Itä/länsi ikkunakin alkaa jo olemaan kohtuu ok.

Meikäläinen ainakin on aivan liikaa häslännyt omien silien kanssa, maltti on valttia.

Edit: Peter Pepper

Apache

Beaver Dam

Aikas hyvä toi tietokanta toisinaan. Apachet lienevät tulisimpia, joskin F3 voi olla kait melkein mitä tahansa, Peter Pepper keskitulinen ehkä jotain jalapeno luokkaa, Beaver Dam tekee isohkoja hedelmiä, mieto.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

nienna93

Tuo ikkuna minkä alla ovat, on kyllä eteläikkuna, mutta siinä on parveke edessä, että ihan suoraa auringonvaloa ei tule kauheasti.

Katselin, että meillä on tollanen altakasteluruukku (vesitila 1,3 l ja multatila ~3 litraa), ilmeisesti se sopisi noille chileille aika tosi hyvin. Minkä noista lajikkeista olisi paras siihen? Onhan se tarpeeksi iso loppuelämän aikaiseksi kipoksi? Ja ilmeisesti ei vielä kyllä vähään aikaan voi siihen mitään siirtää? Vai voiko? Ei varmaan, kun ne juuret ei ylety kauhean pitkälle...

Ja miten tällainen altakasteluruukku tulisi oikeaoppisesti täyttää? Pitääkö siihen keskellä olevaan kuoppaan laittaa soraa tai jotain??
pimpeli pom ja pimpparauta

Xbow

Ei niitä varmaan vielä tuommoiseen kannata siirtää. Apachelle tuo voi olla kohtalaisen sopiva, kun se pienenäkin tekee satoa, mutta muille se on ehkä liian pieni. Tarkkoja suosituksia en osaa sanoa, ehkä joku joka juuri noita on kasvattanut, voi kertoa, mutta liian pienessä ruukussa hedelmät eivät kooltaan välttämättä vastaa lajikkeen ominaisuuksia ja makukin voi mennä huonompaan suuntaan.

Välivaiheen ruukuksi en suosittele mitään sellaista, jossa on joku ritilä johon juuret tarttuu niin pahasti, ettei niitä saa ruhjomatta irti kun haluaa vaihtaa ruukkua.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

nienna93

Tossa ei varsinaisesti ole mitään ritilää, vaan se on vaan sellanen kippo, missä on sellaset pystysuuntaan olevat pitkät reijät. Mutta se on nyt varattuna apachelle. :)
pimpeli pom ja pimpparauta

nienna93

Minkä kokoiset altakastelu- tai normaalit ruukut noi kaksi muuta lajiketta sitten lopullisiksi ruukuiksi tarvitsee? Ja oikeastaan toi Apachekin, kun sitäkin on monta taimea.
pimpeli pom ja pimpparauta

nienna93

Riittääkö sitten myöhemmin pelkkä Merileväuute lannoitteeksi, vai mitä kannattaisi käyttää?
Ja siis nyt en vielä lannoita millään.

Ps. Sori että kyselen näin paljon...
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Riittääkö sitten myöhemmin pelkkä Merileväuute lannoitteeksi, vai mitä kannattaisi käyttää?
Ja siis nyt en vielä lannoita millään.

Ps. Sori että kyselen näin paljon...


Kysyä saa, se ei ketään haittaa. Parempi kysyä ensin, kuin tehdä ensin ja kysyä sitten :)

Merileväuute ei ole lannoitetta, vaan lähinnä lisäainetta. Lannoitteeksi sopii ilmeisesti esimerkiksi tuo keltainen substral.
Artesaanirakastelija

nienna93

Onko merileväuutteesta sitten jotain oikeaa hyötyä, jos se on vaan lisäainetta?
Niin ja olihan mulla se Bolivian Rainbowkin, niin kumpi sitten siihen yhteen ainoaan altakasteluruukkuun olisi parempi, apache vai br?
pimpeli pom ja pimpparauta

Xbow

Lainaus
Niin ja olihan mulla se Bolivian Rainbowkin, niin kumpi sitten siihen yhteen ainoaan altakasteluruukkuun olisi parempi, apache vai br?


Hmm.. Nyt mennee visuaalisten mieltymysten puolle.

Ainakin itsellä pieni Bolvian Rainbow teki 25 pientä chiliä ihan 2 litraisessa multaruukussa loisteputkilampun alla :)  Kummansta sitten haluaa saada isomman, se isompaan ruukkuun, en osaa sanoa olisiko Bolivian Rainbow luonnostaan hieman isompi. Tiedä häntä. Kumpi siinä sitten näyttää sisustuksllisesti paremmalta ?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti