Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.

Aloittaja nienna93, huhtikuu 12, 2008, 17:43:15 ip

« edellinen - seuraava »

nienna93

Ei mitään käryä kun en tiedä minkä näköisiä puskia ne on isona. Kummasta niistä tulee "pyöreämpi"?
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Onko merileväuutteesta sitten jotain oikeaa hyötyä, jos se on vaan lisäainetta?


Omasta mielestäni merilevällä suihkutellut kasvit ovat paljon terveemmän värisiä, ja tuntuvat myös kasvavan hieman leveämmiksi. Merileväuutteen tarkoitushan on tehostaa kasvien vedenottokykyä. Suoraan kasville sitä ei ehkä kannata kaataa, itse olen nimenomaan suihkutellut sitä liuosta lehdille pari kertaa päivässä, välillä pelkällä vedelläkin.
Artesaanirakastelija

nienna93

Okei eli se ainakin olisi ostoslistalla.
Mitä se keltanen substral on?
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Okei eli se ainakin olisi ostoslistalla.
Mitä se keltanen substral on?


Olikohan luomusubstralia. Sitä joku päiväkirjassaan oli käyttänyt hyvin tuloksin.
Artesaanirakastelija

gerbiili

Minkä kokoisia kasvatus astioita on hyvä käyttää multaviljelyssä, tällä kerralla on kasvatuksessa seuraavia:
Pl 260560
Whitewax
CAP343
Starfish

ja koska kasveja uskaltaa pitää lasitetulla parvekkeella yöt, nyt ovat yöt sisällä ja päivät parvekkeella?
#373

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"...
Starfish
... ja koska kasveja uskaltaa pitää lasitetulla parvekkeella yöt, nyt ovat yöt sisällä ja päivät parvekkeella?

Enpä tiedä kasvattelupaikkakuntaasi, kun se ei näy käyttäjätiedoistasi, enkä tunne noita muita kuin Starfishin, mutta siitä onkin sitten käytännön kokemusta:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=44161#44161
Eli ämpäriin kannattaa istuttaa ja nykyistä kylmää kestää Tampereella harjun kupeessa lasitetulla parvekkeella. Kannattaa hankkia muutaman euron maximi-minimi-lämpömittari sinne tilanteen tarkkailemiseksi.

Aluksi pidin hallaharsoa Starfishin päällä, mutta en enää. Yölämmöt laskevat muutamaan lämpöasteeseen, mutta pakkaselle eivät ole menneet, vaikka ulkona on -2 ja lentokentän mittausasemalla -6.

Koviakin pakkasia voi toki tulla vielä, enkä tiedä, miten niistä selvittäisiin. Ehkä pitämällä ovea vähän auki aamuyön? Nyt on kuitenkin lämpiämässä.

gerbiili

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Enpä tiedä kasvattelupaikkakuntaasi, kun se ei näy käyttäjätiedoistasi, enkä tunne noita muita kuin Starfishin, mutta siitä onkin sitten käytännön kokemusta:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=44161#44161
Eli ämpäriin kannattaa istuttaa ja nykyistä kylmää kestää Tampereella harjun kupeessa lasitetulla parvekkeella. Kannattaa hankkia muutaman euron maximi-minimi-lämpömittari sinne tilanteen tarkkailemiseksi.

Aluksi pidin hallaharsoa Starfishin päällä, mutta en enää. Yölämmöt laskevat muutamaan lämpöasteeseen, mutta pakkaselle eivät ole menneet, vaikka ulkona on -2 ja lentokentän mittausasemalla -6.

Koviakin pakkasia voi toki tulla vielä, enkä tiedä, miten niistä selvittäisiin. Ehkä pitämällä ovea vähän auki aamuyön? Nyt on kuitenkin lämpiämässä.


No Ei täällä kovia pakkasia enään tule talven ennätys oli -13 (en muuten ole alkuunkaan varma kuinka pitkään toi lämpömittari muistaa...) ja samaan aikaa parvekkeella -7 joten en parvekkeella pakkasiin enään usko (ainakaan jos pitää ovea rakosellaan), mutta sitä mietin että kuinka alle 15cm taimet tykkäävät viileästä ilmasta vai kannattaako vielä kuitenkin antaa niiden olla yöt lämpimässä sisällä ja päästää vasta päivällä parvekkeelle?
#373

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"... mietin että kuinka alle 15cm taimet tykkäävät viileästä ilmasta vai kannattaako vielä kuitenkin antaa niiden olla yöt lämpimässä sisällä ja päästää vasta päivällä parvekkeelle?

On minulla tuon kokoisia siellä yötä päivää. Kasvavat, mutta toki hitaammin kuin yöt lämpimässä viettäen. Vähän isommat kukkivatkin. En ole vielä havainnut raakileiden muodostusta.

Helposti sinä tuon kokoisen vielä sisään kannat, mutta minun pitkästi toista metriä korkea Starfishini on isossa ämpärissä ja sidottu seinään kiinni, joten se pysyy parvekkeella tuli mitä tuli. Sekin on muuten jo kasvanut parvekkeella, vaikka mullan ja sijaintipaikan vaihdosta on vasta 4 päivää.

Viikonvaihteessa pitäisi yötkin lämmitä.

nienna93

Mitä lannoitteita olisi ihan pakko ostaa? Jotain mielellään suht. halpoja. Joku sanoi jotain jostain luomusubstralista..
pimpeli pom ja pimpparauta

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Mitä lannoitteita olisi ihan pakko ostaa? Jotain mielellään suht. halpoja. Joku sanoi jotain jostain luomusubstralista..

Eihän mitään ole pakko ostaa. Kyllä pelkässä mullassakin kasvaa aika pitkälle, mutta sadon kanssa voi kyllä käydä huonosti.  :lol:

Keltainen Substral on ravinnepitoisuuksiltaan aika hyvän oloista. Annostus taitaa olla turhan iso chileille. Minulla ei ole kokemusta siitä, vaan Puutarhan Kesästä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40674#40674
Tuolla kasvaa vaivattomasti. Ainakin Naoki Soma minun lisäkseni käyttää tuota.

Substralista oli juttua ainakin tuolla:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=43364#43364

nienna93

Millä nimellä tota keltasta substralia myydään ja mistä sitä saa ostettua?
pimpeli pom ja pimpparauta

Chilivaari


NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Annostus taitaa olla turhan iso chileille. Minulla ei ole kokemusta siitä, vaan Puutarhan Kesästä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40674#40674
Tuolla kasvaa vaivattomasti. Ainakin Naoki Soma minun lisäkseni käyttää tuota.

Tosiaan mitään muuta lannoitetta en ole tarvinnut ja kilon purkkikin riittää yli vuoden (2000l); hinta muistaakseni vain 5,90e.

nienna93

Ai no se onkin sitten riittosaa. Tarvitseeko tuon lisäksi vielä sitä merileväuutetta?
pimpeli pom ja pimpparauta

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "nienna93"Ai no se onkin sitten riittosaa. Tarvitseeko tuon lisäksi vielä sitä merileväuutetta?


Ei se välttämätöntä oo, mutta ei se pahaakaan tee. Kyllä ilmankin pärjää todella hyvin..
Artesaanirakastelija

nienna93

No kyllä mä varmaan sitä ostan. Jos sattuu eteen. näh...
pimpeli pom ja pimpparauta