lokakuu 06, 2024, 09:28:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Allergiaa chilinkukkien siitepölystä?

Aloittaja Tuakko, huhtikuu 13, 2008, 23:42:36 ip

« edellinen - seuraava »

Tuakko

Olen tässä miettinyt että voiko jatkuvalla nenän tukkoisuudella ja pärskimisellä olla yhteyttä yksiössä pitämääni chiliplantaasiin? Miten pahaa allergeenia chilien siitepöly yleisesti ottaen on? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Saattaa myös olla, että joissain törpöissäni saattaa olla hometta, mutta tukkoisuus on ainakin pahentunut merkittävästi kun kukinta on alkanut. Myös kevään tulolla noin yleensä voi olla kielteinen vaikutus allergikon elämään...
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Eija

Mä en ole saanut oireita chilin kukinnasta vaikka moniallergikko olenkin.

Slapa

Moi,

Kevätallergikkona en ole kyllä chilien huomannut aiheuttavan mitään, sen sijaan leppä kukkii täyttä päätä ja se saa kyllä minut pärskimään jatkuvasti. Koivu on sitten se ISO PAHA... ;)

Chilivaari

Havaintojeni mukaan chileistä siitepöly varisee alalehdille, eli se ei ole tuulessa leviävää.

JartsaP

Juu, siis chilithän ovat periaatteessa hyönteispölytteisiä, joten siitepölyn ei luulisi suuria ongelmia tuottavan allergikoille. Toki se on hienojakoista ja jos kovin pöllyttelee niin saattaahan sitä joutua hengitykseenkin. Itsellänikin allergiaoireet alkavat yleistyä tähän vuodenaikaan ja ovat kesällä pahimmillaan, mutta kannattaa ottaa huomioon että joidenkin puiden kukinta on etelässä jo alkanut ja varsinkin keski-Euroopasta tuuli tuo jo kevätkukkijoiden siitepölyjä meille.

harvester

Ei täälläkään ole kaikesta tavallisesta koivu/heinä ym ruoho allergiasta kärsivällä ollut chilien kanssa mitään ongelmia. Ei vaikka olisi käynyt siveltimellä töpöttelemässä. Joissakin chileissä kyllä on erilainen tuoksu, mutta minulla sekään ei ole aiheuttanut mitään oireita.

ipa

Koko talvi on taas mennyt kroonisella ontelotulehduksella. En kyllä osaa erityisemmin chilejä syyttää, ehkäpä koko sekalaista kasvikuntaa ja mullasta pölisevää hometta jne kylläkin. Kesällä helpottaa kun kaiken saa parvekkeelle, on vaan liian iso kynnys heivata kaikki rehut hemmettiin  :)
-- Parempi virtsa väärään kuin suoraan sukkaan --

Ashrak

En tiiä voiko tästä johtua mutta epäilen pari päivää kestäneen nenänvuodon ja tukko-olon johtuvan kukkivista chileistä. Tuulari vielä pöllyttää hiukkaset huoneilmaan. :-X
Pitää tutkailla tilannetta. Onko muille tullu tän triidin jälkeen vastaavia kysymysmerkkejä mieleen?

HanippA

Itsekin aika herkkänä eri siitepölyille voin vahvistaa, että chilipöly ei vaikuta. Tuulettimellakin olen pölyttävää kukkaa puhallellut, eikä siltikään ole tullut mitään allergiaan viittaavaakaan.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: HanippA - helmikuu 20, 2010, 00:02:48 ap
Itsekin aika herkkänä eri siitepölyille voin vahvistaa, että chilipöly ei vaikuta. Tuulettimellakin olen pölyttävää kukkaa puhallellut, eikä siltikään ole tullut mitään allergiaan viittaavaakaan.


Ja minäkun ehdin jo nyppiä kaikki nuput irti.  ::) Ja pestä lehdet irtopölystä. No kasvavatpahan vähän kokoa taas.  8)

Kakq

Kasvattelen nyt kuudetta kautta chilejä ja parin viime vuoden aikana olen huomannut, että itse chilikasvit ovat alkaneet aiheuttaa itselläni allergiaoireita. Aina kun chilikasvien hipelöinnin jälkeen kosken huomaamattani sormella silmää, alkaa vietävänmoinen kutina. Ja vaikka muistaisin olla silmiini koskematta, lähes joka kerta puskia heiluteltua alkaa vähintään aivastelu, nenänvuotaminen ja kurkun kutiaminen. Kaikkein herkimmin oireita tuntuu tulevan rocotoista, mikä ehkä viittaa siihen että lehtien karvaisuudella on jokin yhteys tähän. Siitepölyllä ja kukkimisella en ole niinkään huomannut olevan vaikutusta asiaan.

Omituista on myös se, että mikään muu kasvi tai asia ei aiheuta itselläni yhtä suuria allergisia reaktioita, vaikka pientä herkkyyttä koivulle ja huonepölylle onkin todettu olevan. Eipä taida olla yleisessä käytössä mitään allergiatestejäkään, joilla herkkyys chilikasveille voitaisiin todeta? Tämän vaivan takia on käynyt mielessä chileistä luopuminenkin, mutta toistaiseksi kasveista saatu ilo on ollut allergiaoireita suurempi.