125w esli, mikä on hyvä etäisyys chilin taimiin?

Aloittaja olppa, huhtikuu 16, 2008, 09:58:14 ap

« edellinen - seuraava »

olppa

ostin tuossa 125w grow  eslin,

nyt mietityttääkin että miten lähellä taimia uskallan pitää lamppua?
taimet ovat noin 5-8cm korkeita, sirkkalehdet ovat auenneet jo jokinaikaa sitten ja nyt pukkaavat jo lisää pieniä lehtiä...

tuuletus on kunnossa,  ja esli palaa. lämpömittari taimien korkeudella on n. 25c, eli onkos tämän eslin kanssa sama kuin putkien kera että niin lähelle kuin polttamatta kehtaa laittaa?

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "olppa"ostin tuossa 125w grow  eslin, nyt mietityttääkin että miten lähellä taimia uskallan pitää lamppua?

Nyrkkisääntö on 1cm/10W, eli 125W lampulle 13cm. Noin pienille taimille kuitenkin kannattaa aloittaa kauempaa ja siirtää pikkuhiljaa lähemmäs.

Chilivaari

Ei lämpö tapa, vaan UV-säteily.

Aluksi valaisin taimiani tavallisella 23W ESL-lampulla kymmenen sentin päästä. Palovammoja tuli muutamiin lajikkeisiin. 15 cm riitti turvaetäisyydeksi sille lampulle. Vaihdoin myöhemmin lampun merkkiä ja värikin vaihtui sinisemmäksi. Siinä ei ilmeisesti ole niin paljon UV-säteilyä, koska se kestää olla lähempänäkin. Minulla chinenset reagoivat ensimmäiseksi.

Jos lehtiin ilmestyy tummia, sinertäviä läikkiä tai ne muuttuvat kokonaan vaaleammiksi, kellertäviksi, on aika nostaa lamppua ja jälkimmäisessä tapauksessa myös lisätä lannoitusta.

Lare78

Aihetta sivuten...
Mitenkäs muiden valaisimien etäisyydet? Kuinka kaukana porukka pitää lamppujaan kasvien latvoista?
Itselläni loistarit on varhaisessa taimivaiheessa hyvinkin lähellä latvoja, mutta 400W natikan alle siirryttäessä
olen suosiolla pitänyt lampun hieman kauempana latvoista. Muuten saattaisi käry käydä.
Tietenkin totuttamisen jälkeen ja kasvun myötä kasvit kurottavat kohti lamppua (varmaan liiankin lähelle).
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä!

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Ei lämpö tapa, vaan UV-säteily.

Olen valmis allekirjoittamaan.

Ensin tuli oireita, kun 250 W:n ESL valaisin oli - semmoisen 20 cm:n päässä taimista. Nostin lamppua ja oireet hävisivät.

Kasvit kuitenkin sopeutuvat - nyt osa kasveista on jo kasvanut kiinni lamppuun, kun en saa sitä enää ylemmäs - ainoastaan suoraan putkissa kiinni olevat lehdet näytävät pieniä vaurioita.

Eli kannattaa pitää ensin hieman enemmän etäisyyttä.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Xbow

Sellainen 10k luksia pienen taimen latvaan on ehdottomasti riittävä valomäärä. Ehkä joku 30cm 250w eslistä, 125w:sella lienee jossain 20cm hujakoilla, loistareilla 5-10cm. Isompikin etäisyys lienee ihan ok etenkin alkuvaiheissa. Itse käytän tuplaloistaria, alkuvaiheissa etäisyys sirkkalehdistä on jotain reilut 10cm.

Myöhemmin, kun chilit ovat isompia sekä karaistuneempia, voi latva olla muutaman sentin päässä ESListä, minulla 250W:sen kanssa oireilua tulee, jos etäisyys on alle n.3cm.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"... Kasvit kuitenkin sopeutuvat -

Niinkin sitä voi kutsua. Ne kait kasvattavat jonkinlaisen UV-suojan lehdilleen?  Muistellaanpa vain ensimmäistä ulos vientiä aurinkoisella kelillä. Aluksi kasvit palavat muutamassa kymmenessä minuutissa ilman harsoa. Totuteltuaan varovasti ulkoilmaan ne kestävät viikon päästä tuntikausia suoraa paistetta.

Rince

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Sellainen 10k luksia pienen taimen latvaan on ehdottomasti riittävä valomäärä. Ehkä joku 30cm 250w eslistä, 125w:sella lienee jossain 20cm hujakoilla, loistareilla 5-10cm.

Kannattaa huomioida heijastinten vaikutus luksimäärään. Itselläni on vain 20W esli, mutta se on 'spotti' eli siinä on sisäänrakennettu heijastinpinta; pakkauksen arvoista voi laskea, että 10k luksia saavutetaan 17cm etäisyydellä lampusta.
250w esli tuottaa 30cm etäisyydellä n. 40k luksia, jos lampun yläpuolella on kunnon heijastuspinta.

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Rince"
Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Sellainen 10k luksia pienen taimen latvaan on ehdottomasti riittävä valomäärä. Ehkä joku 30cm 250w eslistä, 125w:sella lienee jossain 20cm hujakoilla, loistareilla 5-10cm.

Kannattaa huomioida heijastinten vaikutus luksimäärään. Itselläni on vain 20W esli, mutta se on 'spotti' eli siinä on sisäänrakennettu heijastinpinta; pakkauksen arvoista voi laskea, että 10k luksia saavutetaan 17cm etäisyydellä lampusta.
250w esli tuottaa 30cm etäisyydellä n. 40k luksia, jos lampun yläpuolella on kunnon heijastuspinta.

Aliarvioin reilusti luksien määrän 30cm etäisyydeltä 250W esliin, se on totta :oops: Joka tapauksessa en missään nimessä laittaisi _pieniä_ taimia 30cm lähemmäksi 250w esliä, oli heijastinta tai ei. Saati sitten jos on oikein kunnolla kohdistava heijastin käytössä :lol:

On huomattu että ihan alumiinipaperillakin luksien määrää voi olennaisesti kasvattaa.

Täsmennetään vielä, että tuo minun 10k luksia on 6500k loistarista / eslistä mittarilla mitattuja nettolukseja ( mittari kun on painotettu vihreään alueeseen ). Heijastimet eivät kaksisia ole. Täytyypi mitata tarkemmat etäisyydet tuohon 'maagiseen' 10k 'netto'luksin rajaan :) Erityisesti ESLeissä luksien määrän arviointia vaikeuttaa, kun osa lampusta lähtevästä ja heisastimesta kimpoavasta valosta osuu takaisin lamppuun ja absorboitunee jossain määrin. Tämä on yksi osasyy, miksi pistemäisemmällä valolähteellä saa aikaan parempia spotteja.

Joka tapauksessa karkeasti ottaen minun huonommalla värintoisto-ominaisuuksilla varustettu Biltema loistari ja Philips TL-D 865 käytännössä toimi suunnilleen yhtä hyvin, kun mitatut luksit täsmäsivät. Biltemalla tulee kasveihin ehkä enempi tummuutta, halpisloistari kun ilmeisesti tuotti enempi UV säteilyä...

Edit: Mittaukset tehty, tuloksena noin ( vajaat ) 30cm / 10k mittariluksia 250w 6400k eslillä, heijastimena vähän vääntynyt mallia peukkusetti halpis. Samoihin lukseihin Bilteman Daylight tuplaloistareilla (2x36w) pääsi putkien välin alapuolelta mitattuna noin 5 cm putkien alapuolelta. Vertailuksi viellä 600w SPNA, tällä ( levittävä heijastin ) 10k etäisyys oli 125-130cm. Natikan spektri poikkeaa olennaisesti loistarien / ESLien spektristä, joten tulos ei sinällään ole vertailukelpoinen, silien mielestä valoa vielä tuolla etäisyydeltä tuntuisi olevan kohtuullisesti.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti