lokakuu 06, 2024, 09:34:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloitelijan kausi 2008, Pall

Aloittaja Pale, huhtikuu 23, 2008, 10:00:23 ap

« edellinen - seuraava »

Pale

Teimpä tänne nyt päiväkirjan/ foottoalbumin. Olen ajatellut kasvattamista jo useamman vuoden mutta nyt sen "yrityksen" vasta aloitin... tai no 7.4 laitoin kaupasta ostamastani chilistä saadut siemenet itämään ja kaks viikoa kylvöstä ja n. viikko itämisestä taimet näyttää tältä (muutosta ei hirveänä ole tapahtunut)
21.4

ja patenti silloin näyttivät tältä
21.4
nyt on toinenkin lamppu kaverina ja tuuletin.

Lare78

Heh, onks toi "siideriheijastin" oikeesti kiinni tossa lampussa sinitarralla?!?!?
Ainakin kovasti näyttää siltä...
Aika loistavaa!  :D
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä!

Pale

Lainaus käyttäjältä: "Lare78"Heh, onks toi "siideriheijastin" oikeesti kiinni tossa lampussa sinitarralla?!?!?
Ainakin kovasti näyttää siltä...
Aika loistavaa!  :D


Khyl khyl :lol: ja on siinä vielä se tölkin phja siinä about puolivälissä tukemassa..... piti vähän patentoida että sai siihen heijastimen. :)

Tässä näkyy kuinka kovasti on n.10 päivässä kasvanut lehdet
23.4
säälittävää

Tänään pitäs mun laskujen mukaan tulla uudet siemenet :lol:  8)  :D

Pale

Tänään pistin itämään
Bolivian rainbow
Inca red drop
aji cristal
c02598
Fataliin mystery baccatum

Ja ostin pienoiskasvihuoneen  biltemasta... Ihan näppärä pikku kapistus.

Hyvin on aikaisemmin laittamanikin alkaneet kasvattamaan lehtiä.... kohta voi pistää jo isompaan ruukkuun kunhan lehdet vielä vähän kasvavat. :)

Kartsu

Menestystä yritykseen! Tuohan näytti kivalta toi kasvihuone, kerro toki millainen on sitten ihan luonnossa ja käytössä, jos vaikka hankkis itselleen samanlaisen.
Väksää, eikö totta...

Kärsä Babar

Itse pidin viikon habanero white bullettia minikasvihuoneessa loppukesästä, rupes puskeen ihan sairaasti satoa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Pale

Kummasti ovat itäneet nämä uudet..... ainakin mitä olen lukenut niin annuumien pitäisi olla nopeampia kuin baccatumien mutta silti mystery baccatum nousi ensimmäisenä ja on venynyt samanlaiseksi hernekepiksi kuin enimmäisenä istutetut joista kuviakin. Boliviaanot olivat elmukelmun alla kasvaneet päivässä n.3cm kelmuun kiinni mutakalle ja viereisessä lootassa sellainen niskojaan nosteleva sintti.... töistä tullessa odotti ylläri.... en ymmärrä.

Itämis "tilastoja":
Bolivian rainbow 4/5
Incan red drop 5/5
Aji cristal 1/5
c02598 1/5
Mystery baccatum 2/6

Tässä vielä kuvaa patenteista

Siideri patentin alla aji cristal ja incan red drop, siitä seuraava on mystery baccatum, sitten c02598, sitten bolivian rainbow ja isommissa ruukuissa punaiset annuumit jotka ovat kaatuneet näköjään.... yhden tosiaan siirsin jo altakasteluun. Ei voi vielä pihalle laittaa kun on vielä liian kylmä.... meinaa olla pikku pöydällä vaan ahdasta.

Lannoitteena nyt puutarhan kesä koska se oli halpaa verrattuna biobizziin ja siitä on ihmisillä positiivisiakin kokemuksia. Mikä tässä PK:ssä on se oikea sekoitus suhde.... onko se se 1/2 teelusikallista 2litraan vai 1/3 lusikallista 2litraan?

Edit: kuvan koko ja kuva tekstiä ja lannoite

Aji Ungreat

Tuota, helpointa on, kuten minulle neuvottiin, hankkia sellainen yhden millilitran pikkuinen muovi"lusikka", joita käytetään leivonnassa. Eli sillä sitten mittaat, ainakin minulle annetun ohjeen mukaan 1 ml per vesilitra.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Chilivaari

Tuollahan siitä juuri oli juttua:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=2787&start=120

Millilitran mitta näkyy olevan nimeltään maustemitta. Omani ostin Clas Ohlsonilta, mutta kaikissa keittiötarvikkeita myyvissä halpahalleissa ja tavarataloissa noita lienee. Samassa kaupassa saat monta muutakin mittaa nipussa. Katso nyt ensin keittiön laatikoista.  :lol:

Pale

Joo.... se on 1ml niin sittenhän elämä on taas paljon helpompaa kun on joku konkreettinen mitta eikä vain 1/3 teelusikallista tai jotain sinne päin. :D Pitää käydä ostamassa kunhan ehtii kun ei taida olla omistuksessa.

Herra 47

ja apteekista voi ostaa 1. 2. 5 ja 10 ml lääkeruiskuja... Näillä no helppo annostella... :) eikä edes maksa oikeastaan mitään.... (itse pitäis käydä hakemassa voi 10ml kun 2 ja 5 olis jo... Mutta kun tekee isompia määriä niin olis helpompaa tolla 10 ml ruiskulla laittaa...)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Pale

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"ja apteekista voi ostaa 1. 2. 5 ja 10 ml lääkeruiskuja... Näillä no helppo annostella... :) eikä edes maksa oikeastaan mitään.... (itse pitäis käydä hakemassa voi 10ml kun 2 ja 5 olis jo... Mutta kun tekee isompia määriä niin olis helpompaa tolla 10 ml ruiskulla laittaa...)


Jos mää kuitenki ostasin ihan mitan ku tuo on jauhetta. :lol:  :shock:

Aji Ungreat

Niih, mutta tuo on ihan hyvä idea kun pitää niitä nestemäisiä lannotteita mittailla.

Voiskin tehä niin että aina välillä antaa tuota ruukun voimaa, niin tulee semmonen olo että nyt on ammattikasvattaja kun käyttää monia lannotteita.  :)
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Pale

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"tulee semmonen olo että nyt on ammattikasvattaja kun käyttää monia lannotteita.  :)


On mulla vielä tuossa kaverina vasta ostettu biolanin merileväuute.... alkaa pikkuhiljaa tuntumaan että osais jotain..... oikeestaan en yhtään. :D

Lämpeis nyt pihalla peijooni kun pitäs isompia saada pihalle kun ei meinaa valo riittää kaikille sisällä.... ne kasvaa huonosti ja viä kualee ku ei pääse ottaan arskaa. :cry:

Pale

Nyt iski työpäivänjälkeinenhämmennysahdistus..... haluaisin jo nyt kesäksi tai viimestään syksyksi satoa mutta ei taida vaan peijooni onnistua kun aloitin niin myöhään kasvattelemaan ja kuten kuvista näkyy niin ei hirveänä ole vielä kasvanut ainakin kun vertaa muiden tuloksiin samassa ajassa.... angst.... pitäs saada ikkunalautakin kyhättyä tähän huoneeseen mutta ei saa aikaseksi. :shock:  :oops:  :lol:  ~mä putoan~ :lol:  :shock:

E: Läheisessä rautakaupassa on 30cm pauliinoita 10e zipale niin pitäisikö käydä ostamassa pari vai riittääkö nämä 20cm?

Aji Ungreat

No jossain vaiheessa joudut kyllä vaihtamaan, 20 cm on aivan liian pieni chileille, siis jos haluaa satoa. Eli osta vaan, vaikket tarvitsisikaan heti niin joskus kyllä.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Bermann_7

satoa saa pienemmässäkin. Näin olen kuullut ja nähnyt. Jopa 2dl kertakäyttömukissa voi kasvassaa satoa kantavan chilin  :shock:

Tosin, sitten pitää käyttää ravinteita. 20cm Pauliinaankin saa laittaa ravinnetta, mutta kyllä sieltä satoa tulee, riippuen vähän chili lajikkeesta. Itselläni habaneroa ja bolivialaista 17cm pauliinoissa, ja kaikki tekevät kymmenittäin nuppuja... Yhden boliviaanin annan kukkia, tällä hetkellä ~30 nuppua

Kuitenkin, esim baccatumit kannattaa laittaa isoihin purkkeihin. ylipäätään, kaikki kasvit tykkäävät isommista purkeista, kunhan ei mennä liiallisuuksiin..... :lol:
So it goes.
-KV

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"... Kuitenkin, esim. baccatumit kannattaa laittaa isoihin purkkeihin.

Mistä tuollainen tieto on peräisin?

Kasvattelen ensimmäisiä baccatumejani ja tähänastisten kokemusten mukaan niiden juuren muodostus on vähäisempää kuin esim. chinensien. Olen kasvatellut noita 13 cm astioissa ja ne ovat tuottaneet jo ihan mukavasti satoa. Nyt kun sain ne pois ikkunalta parvekkeelle, olen voinut vaihtaa osaan jo 20 cm ruukut. Ei niissä juuria ole ollut aivan hirveänä kasana, vaan parin, kolmen kuukauden kasvun jälkeen tuntuu olevan luonteva aika vaihtaa isompaan. Pienessä ruukussa isot kasvit kuivuvat nopeasti, nyt jo päivässä ja kuivassa mullassa kasvi kaatuu herkästi tuulessa. Isommassa saa kastelija ottaa vähän löysemmin.  :wink:

Tuolla löytyy Inca Red Dropin kuva täydessä sadossa ja 13 cm ruukussa.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=44610#44610

Kolme päivää aikaisemmasta päiväkirjamerkinnästä löydät 7 cm ruukussa kasvaneen 150 cm korkean Starfishin. Senkään juuret eivät olleet täyttäneet ruukkua.

Kaikki Habanerokuvani edellisellä sivulla ovat myös 13 cm ruukuista. Niitä olen vaihdellut isompiin ja siellä on ollut juuria tiukkana punoksena pitkin ruukun reunoja. Ne siis jo vaativat enemmän multaa. Keskimäärin ne kasvoivat 2 1/2 kuukautta noissa 13 cm ruukuissaan, alkoivat kukkia ja tuottaa satoa, osa runsaastikin.

Nuo eivät tietenkään ole suosituksia kenellekään, vaan esimerkkejä siitä, että iso astia ei ole tärkein kasvuun vaikuttava tekijä.  :lol:

Valoa tarvitaan myös - ja ravinteita.

Pale

No kävin kuitenkin 2 sellaista 30cm ruukkua ostamassa kun niin "halvalla" sai.

Sain tuossa äsken valmiiksi ikkunalaudan/ hyllyn tuohon ikkunan alle.
TADAA :D

Nyt saa nuo isommat chilit vähän arskaa eikä tarvi muutenkin vähäisiä valoja niihin suuntailla niin taimet tykkää. :P

Xbow

Kovasti lajike ja tavoite kohtaista tuo, minkäkokoiseen ruukkuun minkäkin chilin lykkää. Isoissa ruukuissa yleisenä etuna on pidemmät kasteluvälit. Jotain kokeiluja on tehty, tässä saldoa:

Bolivian Rainbow teki 25 palkoa 2l ruukussa loistareiden alla, kukkii nyt kovasti, aikomusena sillä on tehdä toinen sato, tosin alalehtiä on paljon putoillut sadonteon tiimellyksessä.

Aji Benito, toinen on 2l ruukussa, teki 6 maukasta palkoa, ihan pirteän oloinen kasvi sinänsä. Pääsee kesäksi isompaan ruukkuun tekemään toista satoa. Toinen minulla on 5.8l + 1.5l vesitila 'ruukussa', joku 50 palkoa tulossa, oksat notkuu, isompi, erityisesti leveämpi ja pöyheämpi puska. Valaistusolot olivat erilaiset.

Jos haluaa ison ( pituutta, leveyttä, tuuheutta ) satoisan puskan, niin isoon ruukkuun, mikäli taas nopeammin maistiaisia ja niukemman sadon, niin pienemmässä ruukussa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti