Aloittelija kaipaisi apua malawi birds eyen kanssa.

Aloittaja pumpkinca, toukokuu 01, 2008, 18:09:52 ip

« edellinen - seuraava »

pumpkinca

Terve vaan kaikki chilipäät.Aloittelin tossa jokin aika sitten oman chilikasvattelun ja muuten sujuu hyvin mutta tämä yksi kasvi on vastarannan kiiski.=) Voisiko joku sanoa mikä tätä kasvia vaivaa.Lajike malawi bird´s eye ja ongelmana on että kasvi ei kestä valoa ollenkaan.Kasvi on pienestä pitäen ollut kasvilampun alla ja nyt kun kesä tekee tuloaan olen laittanut sen hetkittäin aurinkoon mutta jo noin 5 minuutin kuluttua kasvi on tämän näköinen.Kyseinen kaveri on altakastelu ruukussa.

Volitans

Laita suojaa - harsoa varjostamaan - tuplakerros.

Kasvi vaatii totuttelua aurinkoon. Haihdutus on myös kuumassa kovempaa ja veikkaisin, että kasvillasi ei ole vielä tarpeeksi juuria hoitamaan huomattavasti kasvavaa haihtumista.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

pumpkinca

Kiitoksia avusta.Voiko olla että kasvi nuukahtaa myös sisällä ollessa ei suorassa auringon valossa sillä kasvi myös tekee tätä ja lehdet tuntuvat "nahkaisilta".

Volitans

Tarkista juurien tilanne. Veden puutteelta vaikuttaisi.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Ilmeisesti sillä on veden saantiongelma. Se ei aina tarkoita, että sitä ei olisi kasteltu, vaikka siltä se näyttää.

Vikaa voi olla juurissa.
Multa voi olla niin hiekkapitoista, että vesi ei nouse juurille asti.
Tunnustele sormella multaa, onko se kosteata? Ellei se ole, vaikka vettä on säilössä, multaseos on väärää.

Kokeile turvetta tai oikeata altakastelumultaa.

Kun se oikein roikkuu, laita muovipussi päälle löysästi ensiavuksi. Se pitää ilman kosteana kasvin ympärillä ja helpottaa sen oloa. Muutama päivä pitäisi riittää.

pumpkinca

Kokeilen tota muovipussi jippoa.Purkissa on altakastelu multa ja "soraa" sekoitettuna keskenään.Kiitokset avusta.

Chilivaari

Olisiko tuota soraa jossakin kohdassa niin paljon, että veden imeytyminen alhaalta ylös häiriintyy?

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Olisiko tuota soraa jossakin kohdassa niin paljon, että veden imeytyminen alhaalta ylös häiriintyy?

Minulla ainakin kävi niin aikaisemmin yhden Jalapenon kanssa.

Olin tyhmyyttäni laittanut melkein pelkästään lecasoraa siihen altakasteltavan multajalkaan.
Eihän se imenyt yhtään vettä vaikka säiliössä oli sitä monta litraa.

99,5% varmuudella sinulla sama ongelma.
Jalapeno = Pelaan jo

pumpkinca

soraa on noin kourallinen mullan seassa jotka sitten on sekoitettu keskenään.Mutta olen päällystänyt mullan noin 1-2 sentin kerroksella soraa pikkukärpästen estämiseksi,olisiko tuo haitallista?

pumpkinca

No joo kokeilin tuota muovipussi juttua mutta tulos vain huononi.Nyt kaikki lehdet (lukuun ottamatta yhtä uutta) menivät "nahkaisiksi" ja alkoivat roikkua .Noh toivotaan että uusia lehtiä alkaa tulla enemmänkin ettei tuo kasvi näytä noin kauhealta.=)

Xbow

Vaikia sanoa, mikä vaivaa, mutta yleensä seuraavat auttaa, kun chilin lehdet lörpähtää:
- Varmista että multa on riittävän kosteaa ja säiliössä kunnolla vettä ( jos altakasteluruukku ). Chili ei heti tee kunnollisia vesijuuria altakasteluruukkuun, vaan ne tulevat aikanaan. Eli multaa voi hyvinkin joutua erityisesti muutaman viikon totutteluvaiheessa kastelemaan päältäpäin, näin se vaan menee. Tämä on vähän lajikekohtaista.
- Vie chili viileään virkoamaan, kuumuus ja suora auringonpaiste vaatii chilitä totuttelua. Tottunutkaan chili ( jonko juuret ovat riittävän vahvat ) ei tykkää liian kuumasta. Vähän päälle 20c, ehkä 22c on optimilämpötila.
- Suihkuttele vettä lehdille. Muutenkin veden suihkuttelu auttaa jossain määrin erityisesti jos lämpötilat ovat liian korkeita. Viileä vesi madaltaa lämpötilaa ja luonnollisesti siitä myös chili saa vähän lisävettä.
- Älä pidä lörpähtänyttä chiliä kuumassa / suorassa auringonpaisteessa, aiheuttaa vaan lisävahinkoa.

Chilin lörpähtely on ymmärtääkseni varsin normaalia, kun sitä totutellaan rankempiin olosuhteisiin. Aikanaan chili saa vahvemmat juuret, muutenkin karaistuu ja lörpähtely vähenee. Heti ruukunvaihdon jälkeen suositellaan helpompia olosuhteita.

Sellainen viritys että kaikki säiliössä olevat vedet kapillarisoituu heti multaan, ei mielestäni ole hyvä. Silloin on melkein mahdotonta pitää vettä ns. 'reservissä' vesijuurille ilman pahaa ylikastelua, eli altakasteluruukun olennaisin hyöty menetetään.

Edit: Chilit eivät myöskään tykkää äkillisistä olosuhteen vaihdoksista, älä mene mihinkään äärimmäisyyksiin tyyliin kylmää vettä yhtäkkiä roppakaupalla chilien päälle.

Edit2: Noilla 'resepteillä' olen saanut lörpähtäneet chilit suoristamaan lehtensä muutamassa tunnissa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "pumpkinca"No joo kokeilin tuota muovipussi juttua mutta tulos vain huononi.

Sitten se kyllä on vakavasti sairas. Juuret sökönä jostakin syystä? Ethän sille saippuaa ole syöttänyt? Siis Tolua, mäntysuopaa tms. ruiskutellut?

Minä ottaisin kasvin ylös, putsaisin suurimman osan mullasta juurien ympäriltä ja laittaisin sen kosteaan, ei litimärkään turpeeseen. Ellei sekään auta, tauti on kuolemaksi.  :(

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "pumpkinca"soraa on noin kourallinen mullan seassa jotka sitten on sekoitettu keskenään.Mutta olen päällystänyt mullan noin 1-2 sentin kerroksella soraa pikkukärpästen estämiseksi,olisiko tuo haitallista?
Ei ole. Päällä oleva sora ehkäisee myös mullassa olevan veden liiallista haihtumista.

Mullassa oleva sora tietty lisää kastelutarvetta, mutta monesti siitä lienee enempi hyötyä kuin haittaa ( siis tyyliin pieni osa soraa, loput multaa ). Multiakin toki on erilaisia, enkä niihin todellakaan ole hyvin tutustunut, mutta pääsääntöisesti tuntuupi multa imeksivän ihan hyvin vettä, oli siinä soraa tai ei.

Edit: En usko että soran olemassaolo olisi tässä tapauksessa mitenkään olennainen seikka. Mikäli syynä on ylikastelusta johtuva juurien mätäneminen, niin kevytsora ei sitä edesauta, päinvastoin, voi olla niin että se pitää chilin nyt hengissä. Mikäli taas multaan on päässyt jotain ei-toivottua ainetta ( saippuaa, suolaa tms ), niin soralla tuskin ole merkitystä. Mikäli kyse on liian kuivasta mullasta, niin se on helppo kokeilla tökkäämällä sormi multaan, mikäli märän tuntusta niin multa ei todellakaan ole liian kuivaa. Vettä on varsin helppo lisätä, mutta sen pois ottaminen mullasta onkin vaikeaa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Tuupi

Kokeilepas auttaako, jos varjostat tuon tumman ruukun jollain tai vaihdat vaaleampaan. Aurinko lämmittää tummemmat ruukut melko nopeastikin, jolloin luonnollisesti myös juuret lämpiävät.

pumpkinca

Multa lainehti soran alla joten olisiko syy ollut tässä.Vaihdoin mullan ja annan kasvin olla hetken aikaa vähemmällä vedellä josko toipuisi tuosta.