tammikuu 10, 2025, 23:48:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

lehdet kieristyneet

Aloittaja futuristi, toukokuu 02, 2008, 20:03:43 ip

« edellinen - seuraava »

futuristi

lehdet on alkanut käpertymään ylöspäin. myös alhaalta lehdet alkaneet tippumaan ensin muututtuaan keltaisiksi.
onko tässä nyt joku ongelma, eivät näytä kovin hyvävointisilta minun mieleeni.. kasveilla siis kokoa n. 20cm ja lehtiä n. 6 per kasvi.
lannoitusta en ole antanut vielä kertaakaan, ainaoastaan merilevää kasteluvedessä.
valona on ollut 200w esl 6400k ja välillä 400w natikka.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "futuristi"lehdet on alkanut käpertymään ylöspäin. myös alhaalta lehdet alkaneet tippumaan ensin muututtuaan keltaisiksi.

Onko se tämän näköistä:
Ei muuta kuin merilevää. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Itselläni oli samantapainen tapaus. Epäilin myös merilevää.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40769#40769
Lopulta päättelimme kuitenkin, että sille oli vahingossa lorahtanut lannoitetta, kastelukannun loppuja. Liian paljon typpeä on yleensä ollut tuomio tällä foorumilla tämän näköisiin tapauksiin. Äkillinen ravinteiden tai ph:n muutos voi aiheuttaa tuollaisen reaktion ylälehdissä. Se on ohimenevää. Seuraavat lehdet yleensä ovat jo normaaleja.

Alalehtien kellastuminen on selvä ravinnepuutos. Sen olen parantanut tai ainakin pysäyttänyt lannoituksella. Tietysti myös suoraan ylhäältä tuleva valo jättää alalehdet varjoon ja ennen pitkää ne joka tapauksessa putoavat. Isoilla kasveilla tuo kuuluu normaaliin kehitykseen.

Tuupi

Ylilannoitusta ilman lannoitusta... Olisikohan tuo lehtien käpertyminen, joka yleensä kertoo ylilannoituksesta, kuitenkin tavallaan ravinnevajausta? Ylilannoituksessahan joidenkin ravinneosien imeytymisen estää toisen ravinneosan liiallisuus eli ravinne syrjäyttää toisen. Se kai voisi selittää molemmat käpristymiset.

Ylälehtien käpristymistä siis ilmaantuisi, jos kasvi ei pysty hyödyntämään tiettyä ravinnetta, johtuipa se sitten ylilannoituksesta tai siitä, että sitä ei ole saatavilla.

Tämä on kuitenkin arvuuttelua, ei tietoa.

Chilivaari

Saatat olla oikeilla jäljillä.
Ravinteiden tasapaino voi järkkyä myös lannoittamattomassa mullassa, jos kasvi käyttää vaikkapa kalsiumin tai fosforin loppuun, mutta typpeä olisi edelleen tarjolla.

Tähän liittyy oleellisesti vielä se, että eri lajikkeet reagoivat eri tavalla samaankin multaan. Minullakin oireili vain 1, vaikka niitä oli 3 samassa laatikossa. Tuo kuvassa oli Microcarpum. Myöhemmin olen saanut samaa oiretta, nyt selvästi lannoituksen seurauksena Piri Pirille ja Ring of Fire annuumille. Lehdet käpristyivät vähän sen jälkeen kuin aloitin lannoituksen. Kun jatkoin sitä entiseen malliin, oireet hävisivät vähitellen. Muutos näytti olevan aiheuttaja. Oireet tulevat muutaman päivän viiveellä.

Bermann_7

hei..

Kuvassa  ja tekstissä puhuitte lehdistä, jotka ovat käpristyneet ylöspäin..
Oman Aji Cristalini (TAI cap267:n) lehdet ovat metkasti käpristyneet alaspäin. Lehtien reunat ovat taipuneet kohti lehden halkaisevaa johtosuonta. (Eivät siis kärki kohti runkoa...) itse epäilen lievää typpiöveriä, saatoin nimittäin innostua BioBizzen kanssa hieman.. :P
So it goes.
-KV