Käytännön kokemuksia turveruukuista

Aloittaja Saboteur, toukokuu 06, 2008, 15:07:55 ip

« edellinen - seuraava »

Saboteur

Olisi muutama kasvi turveruukuissa jotka olisi tarkoitus siirtää lähiviikkoina kasvihuoneeseen multaan turveruukkuineen päivineen. Kysymys onkin siitä että toimivatko nuo turveruukut kuten pakkauksessa mainostetaan eli kasvi voidaan laittaa maahan ruukun kanssa jolloin juuret tunkeutuvat ruukun läpi maahan ja ruukku maatuu täysin kasvukauden aikana, eikä haittaa kasvin kasvulle tuosta ole. Onko kellään kokemuksia noiden käytöstä? Mietin että olisiko viisainta repiä ruukku multapaakun ympäriltä pois ennen maahan laittamista vai laittaako ruukun kanssa. Osa juurista on varmaankin kasvanut turveruukkuun kiinni joten pieniä juuristovaurioita on odotettavissa jos sen pois repii. Mitä suosittelette?

Chilivaari

Revi pois vain.
Minulla on kuollut muutama kasvi noihin. Pahinta on, jos turveruukun reuna jää maan pinnalle ja siihen pääsee paistamaan aurinko. Se haihduttaa kuin imupaperi ja mullan ja ruukun väliin muodostuu ilmarako. Tästä seuraa ruukun mullan kuivuminen, vaikka ympärillä on kosteata multaa.

Joku maustekasvi myös näivettyi tuollaisessa vähitellen, kun ei saanut juuriaan läpi.

Syvälle hyvin haudattuna se toimii kuten on luvattu. Eli jos chilien juuret ovat jo ruukusta läpi ja joka tapauksessa istutat ne entistä syvempään, voi jättää ruukun huoletta paikoilleenkin.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Joku maustekasvi myös näivettyi tuollaisessa vähitellen, kun ei saanut juuriaan läpi.

Laitoin itse 3 kesää sitten toistakymmentä ruukullista ruohosipulia kukkapenkkiin noissa ja edelleen tälläkin hetkellä sieltä näyttää nousevan samat mättäät; eivät siis ainakaan ruohosipulin juuret ole päässeet ruukusta ulos leviämään.

Lopez

Kyllä ne juuret läpi tulevat, vähän liiankin hyvin mikäli monta siementä itänyt samassa ruukussa, ja kaikki haluaa säilyttää *jupinaamutinaa* Ja jos aiot repiä sen turpeen pois, kannattaa olla varovainen, sielä saattaa mennä juuria samalla, TOSIN pieni juurien katkeileminen ei näytä pientäkään tainta häiritsevän. Itse repisin vain hieman yläreunaa, mikäli repimisentarve on (eli mikäli ei saa mullalla peitettyä koko ruukkua)

Xbow

Koko turveruukun repiminen saattaa aiheuttaa aikas pahat juurishokit, en lähtisi vähänkään kehittyneemmällä kasvilla moista terrorisointia toteuttamaan. Kasvi kun vaan ei diggaa siitä, että yhtäkkiä joku rupeaa repimään sen hyväkuntoisia täydessä työssä olevia nuoria juuria. Tosin jos juuret eivät ole vielä kunnolla / isommalla volyymillä ruukun pintaan takertuneet ni voi repiä. Juuret tosiaan tulevat sieltä läpi varsin räväkästi etenkin silloin kun turveruukku on kokonaan kosteassa mullassa. Ainakin minulla kaksi turveruukkujärkytyksen kokenutta chiliä on edelleen turveruukkuineen mullassa, molemmilla ikää alkaa olemaan tasan yksi vuosi. Siellä se turveruukku kait on, maatunut tai ei en ossoo sanoa.

Eli suosittelisin seuravaa: Turveruukku juurineen päivineen multaan, siten että mullan pintaan tai sen välittömään läheisyyteen ei mitään sen turveruukun osaa tule. Niitä turveruukun yläosia missä chilin juuria ei ole, voi varovaisesti repiä pois / kääntää osoittamaan alaspäin / levälleen.

Edit: Tässä on hyvä muistaa, että mullan pinnan taso jää hieman sirkkalehtitason alapulelle / sirkkalehtitasoon.

Edit2: Mikäli arveluttaa, tuleeko ne juuret ruukusta läpi, voipi siihen kait varovaisesti tehdä reikiä, silloin ei estettä enään ole.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Saboteur

Kiitoksia neuvoista.. täytyypä katsoa sitten istuttaessa että miten paljon ruukun pintaan on todella takertunut juuria ja repiä ruukkua varovasti pois. Hieman vain epäilen tuon maatumisnopeutta kun kuivana se ainakin vaikuttaa lähinnä karkealta pahvilta.

Bermann_7

OFFTOPIC!

Hmmm... Xbow sanoit tuossa, että mullan pinta jää sirkkalehtitasoon, tai sen alapuolelle.... Mietin tässä, mitenkähän chilit suhtautuvat tuon käskyn noudattamatta jättämisestä, eli onko paha juttu, jos olen tunkenut oman rehuni multaan niin, että ensimmäiset, joskin hieman kellastuneet, oikeat lehdet ovat mullan peitossa? tai siis oikeammin, se kohta varresta, jossa ekat lehdet on kiinni, on mullan alla...

Nimimerkillä "ei kais se nym mätänemään ala?"
So it goes.
-KV

Saboteur

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"onko paha juttu, jos olen tunkenut oman rehuni multaan niin, että ensimmäiset, joskin hieman kellastuneet, oikeat lehdet ovat mullan peitossa?

Aika monta tainta olen ruukunvaihdon yhteydessä laittanut ensimmäisten oikeiden lehtien tasolta multaan tai jopa hieman syvemmällekin eikä yksikään ole tykännyt pahaa. Eivät siis lähde mätänemään.

Lopez

LainausKoko turveruukun repiminen saattaa aiheuttaa aikas pahat juurishokit, en lähtisi vähänkään kehittyneemmällä kasvilla moista terrorisointia toteuttamaan. Kasvi kun vaan ei diggaa siitä, että yhtäkkiä joku rupeaa repimään sen hyväkuntoisia täydessä työssä olevia nuoria juuria.

Kasvien kanssa puuhailu on mielenkiintoista touhua. Mä tein näin ekalla kerralla lähes kaiken väärin, istutin siemenet turveruukkuihin (mistä on varoiteltu moneen kertaan) ja laitoin vielä 3 siementä itämään sellaiseen vähän munakennoa isompaan ruukkuun. Ahneena ihmisenä kahden itäneen jälkeen odotin, josko se kolmaskin sieltä vielä nousisi, joten kun lähdin erottelemaan taimia, juuret oli kahdessa isoimmassa jo kunnolla ruukuista läpi. No, eihän jokaisen taimen erotteleminen (näitä ruukkuja siis oli tyyliin PALJON) ilman väkivaltaa onnistunut, joten pahimmillaan osasta lähti noin 2 senttiä pohjan läpi työntynyttä juurta, ja "sivujuuria" repeytyi aika kiitettävästi myös osasta. Kaikki jatkoi kasvuaan uusiin ruukkuihin siirtyneenä (tosin pari Canariota, josta EI kohdeltu kaltoin juuria, kasvaa TOOOOODELLA hitaasti). Tosin pahiten revityt otti paripäivää vähän rauhallisemmin, mutta sen jälkeen kasvussa ei ole nähtävissä mitään erikoista. Mä tosin juotan kahvia noille lähes päivittäin, joten...  :lol:  :roll:

LainausHieman vain epäilen tuon maatumisnopeutta kun kuivana se ainakin vaikuttaa lähinnä karkealta pahvilta.

Tuo on totta. Mutta kasteleppa sellainen ruukku läpimäräks, ja kokeile sitten käpistellä  :)

MUUTEN olen sitä mieltä, että henkilökohtaisesti oli viimeinen kerta, kun käytän turveruukkuja tähän hommaan. Tai no ehkä joskus niin, että ruukussa ei ole kuin yksi siemen itämässä, että sen saa siirtää kokonaisena uusiin multiin sitten. Ehkä... Joskus...

Xbow

Juu, ajatus terveiden juurien repimisestä vaan vähän kauhistutti. Sellainen pieni taimi, joka justiinsa on jaksanut itsellensä ponnistaa kunnolliset juuret, juuri aloittamassa reippaamman kasvun kun juuriakin on, ja sit joku lähtee niitä repimään. Onneksi chilit tuntuvat olevan melkosen kykeneväisiä juuriston uudistamiseen tarpeen niin vaatiessa. En kuitenkaan lähtisi repimään, ellei täysi pakko ole.

Itsellä oli viime vuonna muutama sili Jiffy turveruukussa ( kuvia päiväkirjassa ), ne paukauttivat juuret läpi varsin loistavsti, kunhan vaan sopivaa multaa oli kunnolla ruukkujen ympärillä. Muista turveruukuista ei ole kokemusta, joten en ossoo sanoa. Varman päälle jos haluaa pelata niin reikien läpi ne juuret kyllä junttivarmasti tulevat, mikäli muut olosuhteet ovat otolliset.

Edit: Juuren päiden pienen parturoinnin vaikkapa saksilla leikellen tapauskohtaisesti ymmärrän. Siinä sentään ei revitä juuria, mutta vähän leikellään. Itse en tätä ole harrastanut, juuret ovat kasvaneet muutenkin tosinopeasti.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Lopez

Juu ei, itse en lähtisi missään nimessä repimään, kuin korkeintaan tuota juuretonta yläosaa että saisi koko paketin mullan alle, mikäli ei olisi ollut pakko. Pointtina lähinnä olikin, että ne juuret kyllä kasvaa sen turpeen läpi (vähän liiankin hyvin  :oops: ) JA ei kannata välttämätä ihan hirveästi huolestua, jos lähtee kuorimaan turvetta ja siinä samalla huomaa muutaman juuren jäävän turvekuoreen. Ja nyt kun näin sanon, niin jollakin toisella kuolee taimi, kun yksi pieni juurenpala repeytyy, eli tämä oli vain yhden aloittelevan kasvattajan kokemus yhdenlaisilla metodeilla yksissä olosuhteissa jne. ->  Kokeilemalla selviää, mutta repimätä kuitenkin paras  :wink:

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Lopez"... kun näin sanon, niin jollakin toisella kuolee taimi, kun yksi pieni juurenpala repeytyy, eli tämä oli vain yhden aloittelevan kasvattajan kokemus yhdenlaisilla metodeilla yksissä olosuhteissa ...

Niitähän me täällä jaetaan.  :lol:

Minusta juurien katkominen ei ole kovin iso asia chilille. Monesti olen joutunut erottelemaan samassa ruukussa kasvaneita niin, että juuret vain rusahtelevat poikki. Hyvin ovat nuokin kasvuun lähteneet. Paremmaksi metodiksi olen huomannut terävän veitsen. Sillä kun leikkelee kasvuturpeesta / mullasta kullekin sopivan kakun, juuret kyllä katkeilevat, mutta eivät rusahtele. Toipuminen on nopeampaa, kun katkomisen tekee siistimmin.

Bermann_7

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Paremmaksi metodiksi olen huomannut terävän veitsen. Sillä kun leikkelee kasvuturpeesta / mullasta kullekin sopivan kakun, juuret kyllä katkeilevat, mutta eivät rusahtele. Toipuminen on nopeampaa, kun katkomisen tekee siistimmin.

Tästä joudun olemaan hieman eri mieltä.

kun juuret katkoo saksilla/puukolla, ne katkeavat juuri siitä, mihin terä sattuu. Kun juuria "repii" katki, ne katkeilevat juuressa olevista hauraammista kohdista. Tällöin vaurio on tavallaan hallitumpi, ja toipuminen nopeampaa. Sama pätee salaatinlehtiin: pienistät puukolla, ja reunat mustuvat ennen kuin salaatti on pöydässä - revit silpuksi, ja reunat pysyvät vihreinä. Tämä siis perustuu siihen, että kasveilla on ilmeisesti solukossaan (solukko=kasvin kudos) hauraampia "repeämisrakenteita", joiden on tarkoitus antaa periksi, jos on tarvis.
So it goes.
-KV

Lopez

Hmm, tässähän olis pikapalaver... ei kun siis testin paikka. Turveruukkuihin itämään (tälläkertaa vain siemen 1 pär ruukku) 3 (4?) + 1 ylimääräinen mikäli "suutareita", antaa kasvaa juuret jonkinverran läpi , ja sitten kokeilla; Yhden hautaa sellaisenaan (korkeintaan yläreunaa repien), yhdestä leikkaa terävällä veitsellä kuoren pois, ja yhdestä repii kuoren. Tota "reikiä ruukun kylkeen" metodia ei varmaankaan tarvitse kokeilla?

Hmm...  Ja koska mulla oli tarkoituskin idättää vielä paria plaatua ja pitää niitä sitten pienemmissä ruukuissa ensikautta silmälläpitäen, niin...

Tarkoitus idättää vielä tällekaudelle; Check.
Ylimääräisiä turveruukkuja nurkissa; Check.
Vapautuneita minikasvareita ruukuille; Check.
Frutescens:in siemeniä, joita tarkoitus laittaa itämään; Check.
Annuumin siemeniä, joita tarkoitus laittaa itämään; Check.
Chinesen siemeniä, joita tarkoitus laittaa itämään; C..h..etkinen, ei kellään olisi ylimääräisiä Naga Morichin siemeniä?  :lol:  Ai ei vai? No ei sitten, mutta Check.

Eiköhän nuo kolme lajia antaisi ainakin suuntaa, mitä eroja on tyyleillä, vai onko mitään? Tokihan suurempi määrä antaisi varmemman kuvan, mutta tulisihan noista jo 3 pär tyyli...

Hmm...