lokakuu 06, 2024, 09:26:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien poimiminen

Aloittaja zinko, toukokuu 15, 2008, 17:03:48 ip

« edellinen - seuraava »

zinko

Olen saanut ensimmäisen chilini siihen vaiheeseen, että siinä on kypsiä hedelmiä. Nyt alkoi askarruttaa ehkä tyhmältä vaikuttava kysymys. Onko kasvin hyvinvoinin kannalta merkitystä kuinka kypsän hedelmän poimii? Ihan hedelmän tyvestä vai kauempaa ja pitäisikö vallan käyttää saksia vai riipiä vaan käsin?

Maakari

Eiköhän yleensä poimita se chilin ruotikin mukaan. Eli se millä chili on kiinni siinä kasvissa.

Voihan se leikatakkin puolesta välistä tai aika juuresta, mutta se voi näyttää hieman rumalta kasvin kannalta.
Toivossa on hyvä elää...

hessi

Vaikka itsekkin olen aloittelija Chilin kasvattajana,
mutta kun on tuota puutarha-alan kokemusta (esim kasvihuone tomaatti,kurkku, paprika,chili)
Niin minun mielestäni,
lajikeesta ehkä hiukan riippuen, itse olen chilit napsauttanut poikki joko heti kannan tyvestä(vihreä kanta) ihan sormin, tai sitten siististi puhtaalla terävällä veitsellä(ei sahalaita)(tai saksilla) niin että kanta jää kiinni chiliin. eli hiukan sen näköisesti kun kaupassa ovat esim paprikat ja chilit.
ja varovaisuutta, otat sitten käsin tai veitsellä, ettet vahingoita runkoa.
Itse hyvinvointiin vaikuttaa se leikkauspinta jos se saa "pöpöjä" ei niinkään yksivuotisella, mutta jos kasvatat chilit monivuotisina.
ja eikun herkuttelemaan . . .  :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

PK

Eipä sillä niin väliä miten ottaa. Sekatöörit on ihan kivat, jos joutuu enemmän poimimaan.