tammikuu 08, 2025, 22:22:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Halla/lämmitys

Aloittaja Kaitsu, kesäkuu 17, 2003, 09:51:44 ap

« edellinen - seuraava »

Kaitsu

Millasia lämppärivekottimia jengillä on kasvihuoneissa? Mulla on useampana aamuna ollut kasvarissa n. 5 astetta lämpöä ja oon vähän huolissani siitä. On muuten kumma kun juhannuksen alla on ulkoilman asteet pahimmillaan 2C !? PRKL.

Katselin seuraavaa, mutta on mielestäni aikas kalliita. Onko ehdottaa vaihtoehtoa? täältä

JyriT

Mites tollanen autonsisätilan lämmitin + termostaatti.. ?
Sais samalla tuuletusilmiön aikaiseksi.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Jarkko

Mulla on tällä hetkellä vaan tavallinen 120 cm pitkä sähköpatteri termostatilla ja lämpö on pysyny kaiken aikaa yli kymmenen asteen, tosin löytyy kyllä lämpökaapelitkin, mutta ne on teholtaan aika heikot.

Tuota samaista lämpöpuhallinta oon ajatellu syksyä varten, mutta taidan tyytyä sisätilan lämmittimeen ja ajastimeen. Eiköhän nyt jo sais lopultakin ottaa tältä kesältä lämmityksen pois päältä. Provinssiväkikin näytti olevan osittain vahvasti shortsit jalassa yölläkin.

www.saunalahti.fi/~imiat1/chilit.html
Tuolta löytyy meikäläisen kasvarin malli. Sivuja vaan en oo jaksanu päivittää piiitkään aikaan.

rusettinöpö

ei voi muuta kuin manata lämpötiloja... niitä ainakin syytän siitä että kasvu tuntuu niin hitaalta. Eivät piristyneet vaikka kyhäsin niille uuden pöydänkin!

"säilytän" chilejäni 24/7 lasitetulla parvekkeella. talo kuitenkin lämpenee päivisin sen verran että parvekelämpö pysyy kohtalaisena. kuitenkin tuntuu että viimeisen 3 viikon aikana ei suurempaa kasvuilmiötä ole tapahtunut. tai sitten olen liian kärsimätön puusilmä.
since 03.2003 ja aivan seonnut

Janne

LainausProvinssiväkikin näytti olevan osittain vahvasti shortsit jalassa yölläkin.

Harmi vaan kun chilejä ei voi tankata "pakkasnesteellä" hallan varalta samalla tavalla kuin keskiverto festarivieraan  :p[/color]
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Fatalii

Itselläni oli alussa lämpöpatteri, joka ei tosin tuntunut oikein piisaavan kylmillä keleillä, niinpä hankin termari-puhaltimen joka sitten näyttääkin toimivan erinomaisesti, lämpö pysynyt mukavasti nyt yli 15 asteen öisinkin vaikka ulkona lämpö laskikin muutamana päivänä takaperin alle 10 asteen täällä etelämmässäkin :-/

Keväämmällä lämmön mennessä hitusen pakkasellekkin lämpö pysyi siellä 10 tuntumassa yöllä... aivan riittävä lämpö, jopa chinenseille kasvusta päätellen :)
"Peppers, the Domesticated Capsicums"-oppaassa (ehdottomasti paras lukemani tieteellistä tietoa sisältävä opus tähän asti!) on mainitoja siitä että joidenkin lajikkeiden kanssa 10 asteen yölämmöt vaikuttavat jopa positiivisesti satoon... selittää viime kesän parvekekasvatuksen positiiviset tulokset.

Myöskin moni sisälajike sai kipinän aloittaa sadonteon aloittaessani totuttelun ulos iltaisin... :)

Käytössä on myös tuo tyräkin aivan loistava vinkki, vesisängyn lämmitysalusta, toimii aivan erinomaisesti!
Kiitos hyvästä vinkistä tyräkki, TAAS! ;)

On se muuten p*rkele kun joutuu eteläisemmässäkin suomessa pitämään lämppäriä kesäkuussa valmiudessa :-/
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Make

Kyllä epätoivo valtaa täälläkin alaa. Kelissä on vikaa kun Habanero kasvaa sisällä paremmin kuin kasvarissa. Tabascot tosin eivät ole moksiskaan. Öisin on tosiaan ollut viime aikoina 2-3 astetta täällä Varkauden seudulla.

pelti

Ja tietenkin perinteinen tynnyrillinen kuuma vettä illalla myöhään kasvariin auttaa hieman lämpöongelmiin. Mitä isompi tynnyri, sitä pidempään lämpöä. Saapahan samalla seisotettua kasteluvettä :)

Tyräkki

Oman kokemukseni mukaan pärjää sitä pienemmällä lämmitysteholla ja sähkönkulungilla, mitä parempi on ilmankierto kasvarissa. (tietenkin sillä edellytyksellä, että kasvari on kohtuullisen tiivis) 2000w lämpöpatteri ei huhtikuussa riittänyt, mutta 1000w puhallin joka sai kasvit notkumaan puhalluksellaan, oli jopa turhankin tehokas lämmitysteholtaan. Ilmeisesti liikkumaton lämmin ilma vain kerrostuu katon tuntumaan lämmittämättä koko pömpeliä? Kunnon puhalluksessa tuntuu kuitenkin olevan itua. Lisäksi se estää kylmänä aikana hiukan kondenssiveden muodostusta, ja eikös kasvitkin tykkää "tuulesta". Saattanevat jopa pölyttyä spontaanisti kunnon puhurissa.