tammikuu 10, 2025, 19:50:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Idätyslaatikossa hometta

Aloittaja vilhelm, kesäkuu 28, 2008, 02:20:09 ap

« edellinen - seuraava »

vilhelm

Hei viljelijät!
Aloitin vasta harrastuksen ja ostin samalla jotain paprikasiemeniä kun tuon idätysboxin hommasin. Laition siement siihen ja muutama päivä niin hometta oli turpeen pinnalla. Heitin samantien menemään kun kaikki olivat homeessan

Nyt laitoin uusia siemeniä fataliilta tilattuna itämään ja keitetyllä vedellä desifioin astiat ja osat sekä turpeen. Nyt kun idätyslaatikko tavallaan kastelee pohjasta turvetta koko ajan ja se on märkä niin homehtuuko se taas. Voiko asialle tehdä jotain? Idätyslaatikossa on vesiosalaatikko jonka päällä ilmassa (ei siis kosketa vesiastiaan) styroksilevy, jonka päällä kastelumattoa, joka ylettyy vesiosaan ja tätä kautta imee vettä itseensä ja kastelee styroksista valmistetun idätyssolukon, jossa siis turve ja siemenet. Tämän idätyssolulokeroiden päällä on muovinen kansi joka ei kyllä ilmaa päästä sisäänsä.. Onko siis tarpeen välillä raottaa kantta ja antaa turpeen kuivata pinnalta? En haluaisi menettää näitäkin tulevia taimien alkua homevaurioiden takia.

Lare78

Pitää sinne ilmaa saada, mutta älä missään nimessä anna siementen kuivua. Laita vaikka muutama stidi siihen kannen alle, niin ilma kiertää.
Ei se  paljon auta jos parikin kertaa päivässä kantta raotat, koska kosteus kannen alla on sen verran kova.
Itse olen idättänyt siemenet milloin missäkin purkissa, valon alla siten että päällä oleva kansi on "kokonaan ilmassa" ja ilma kieretää huolella.
Valolla olen taas saanut tuon lämpötilan pysymään oikeana.
Jos on liikaa, siirrän lamppuja etäämmälle, vastaavsati, jos on liian vähän, siirrän lamppuja lähemmäksi.
Ainakin täällä systeemi on toiminut oikein mainiosti.
Kunhan pitää huolen, että siemenelle riittää ilmaa, vettä ja lämpöä.
Hometta ei oo tullut, eikä tule. Tyyli on vapaa, vain tulokset lasketaan. Virheistä viis.  :D
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä!

vilhelm

Joo no asetin tuommosen viritelmän että ilma kiertäisi kannen alta. Katellaan miten käy tällä erää. On ihmelaatikko kun ei valmiiksi ole reikiä tuohon kanteen tehty..

MasaT

Terve! Katsoithan tuolta chiliyhdistyksen, infernon sivuilta kasvatusohjeita. Linkki löytyy tämänkin sivun vasemmasta yläkulmasta.
Itsekin aloittelija.
Tein itse näin. Liottelin siemeniä ensin 3-4 päivää minigrip-pussissa talouspaperin välissä. Käytin ekan vuorokauden pannuhuoneessa vähän lämpimämmässä kun oli noita villichilin siemeniä.
Ota huomioon tuo idätyslämpötila. Käytä idätykseen mieluummin taimi- eli kaktusmultaa. Multa on kyllä hyvä desinfioida kuumalla vedellä.
Pidä multa kosteana.
Kun alkaa näkyä tainta, laita heti parempaan valoon, ettei tule hojoja.
Tuuletus on nyt paikallaan.
Jossain ohjeessa oli että taimia olisi hyvä sumutella kamomillateestä tehdyllä sumutteella. en ole itse kokeillut mutta aion kokeilla.
Ota huomioon että olen itsekin aloittelija, satoa tulee kyllä parhaillaan.
Virheitten kautta koitan oppia. Ensi vuonna sitten paremmin. :D