heinäkuu 03, 2024, 05:05:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien syömien "raakana"

Aloittaja Espe, heinäkuu 01, 2008, 21:37:40 ip

« edellinen - seuraava »

Espe

Tuli saunassa vaimon kanssa väittely.... itse kun maistelen kypsiä chilejä "raakana" (siis ei mitenkään kypsennettynä) niin sitä ei kuulema tee kukaan muu....
Itselläni on sellanen kuva että kyllä maailmassa jengi popsii chilejä ihan sellaisenaan.
Miten on?
A) syötkö itse
B) oletko perehtynyt millanen kulttuuri eri puolilla maailmaa on chilien popsimisessa "raakana"?

Wesa

Tuota,ei ne ainakaan epäterveellisiä ole raakana syötynä.Vitamiinit yms. tallella jne.
A:syön raakana joskus
B:en oo perehtynyt :D
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

GynZi

Joidenkin lajikkeidenhan pitäisi olla erinomaisia naposteltavia kypsentämättömänä, eikä liene tälläkään foorumilla mitenkään harvinaista. Joskus olen itsekin äärimmäisessä tekemisen puutteessa ottanut ja haukannut kypsentämätöntä habaneroa, sitten onkin saanut puuhaa useaksi minuutiksi  :lol:
Artesaanirakastelija

juustohöylä

Njaa, ainakin itse olen tavannut Hanoissa käydessäni  useammassakin  ruokapäydässä pikku lautasen, jossa olevia punaisia ja kipsakoita chilejä ruokailijat popsivat ja ihan kypsentämättömiä olivat.
Syönhän paprikaakin raakana, miksen myös chiliä?

Lare78

Kyllä mä oon ainakin semmoista periaatetta pitänyt yllä, että kaikkia itsekasvattamia chilejä pitää tuoreena maistaa.
Sehän on yksi kasvattamisen suurista iloista, ainakin minulle. Tietää sitten saaneensa jotain aikaankin.
Toki maistelen kaupankin chilejä aina kun niitä tulee ostettua. Jos ei muuten, niin viimeistään siinä vaiheessa kun niitä silppuaa pannulle.

Tuosta kultturista en sen enempiä osaa sanoa, mutta ainakin kaakkois-aasian reissuilla tulee aina popsittua "raakaa" chiliä millloin missäkin sapuskassa.
Noista vissiin tunnetuin on papayasalaatti, joka on usein käsittämättömän tulinen.
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä!

MasaT

Syön kyllä raakanakin. Mutta tulisemmat testaan ensin kuuman kaakaon seassa. Ja niistäkin jätän mielellään siemenet pois.
Tuntuu että nuo siemenet juuri tekee suolistossa sen karmean poltteen joka tulee muutama tunti myöhemmin.  :roll:

Herra 47

juuri söin red savinaa raakana... hyvää on... ei mikään voita raakaa.... tai siis kypsää...  :wink: mutta kypsentämätöntä tuoretta chiliä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

MasaT

Tuohon B kysymykseen vastaisin että ainakin tuolla dave`s gardenin plant fileissä on usein käyttö tuoreena; salsassa tai salaatissa.
Siitä sitten tekemään vaikka puolukkahabanero salsaa.
Ostin muuten juuri paikallisesta sittarista kotimaisia chilejä.
Cheyenneä ostin, eikä mielestäni hävinnyt tulisuudessa noille egyptiläisille punaisille habaneroille.
Onko Herra47 nuo marketin chilit likelläkään kasvattamiasi chilejä?
Oletkos käynyt maistelemassa?

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "MasaT"...Cheyenneä ostin, eikä mielestäni hävinnyt tulisuudessa noille egyptiläisille punaisille habaneroille...

Onkohan noin... Kasvatusolosuhteet vaikuttavat kyllä tulisuuteen, mutta ei ladastakaan tule mersun tehtaalla mersua ts. tuskinpa annuumista saa missään olosuhteissa yhtä tulista kuin Afrikan auringossa kasvatetuista habanerosta.

wille

Lainaus käyttäjältä: "Lare78"Kyllä mä oon ainakin semmoista periaatetta pitänyt yllä, että kaikkia itsekasvattamia chilejä pitää tuoreena maistaa.
Sehän on yksi kasvattamisen suurista iloista, ainakin minulle. Tietää sitten saaneensa jotain aikaankin.
Toki maistelen kaupankin chilejä aina kun niitä tulee ostettua. Jos ei muuten, niin viimeistään siinä vaiheessa kun niitä silppuaa pannulle.


Komppaan täysin. Ja jos meinaa ruoanlaitossa hyödyntää chilejä - kaupan tai omia - ,niin täytyyhän niitä maistaa että tietää millaista kamaa on mihinkin tunkemassa.  :wink:

Ja tuoreena (kypsentämättömänä) chilissä on maku aidoimmillaan. Ruoan seassa maut kuitenkin sotkeutuu keskenään hieman. Sehän se on maustamisen tarkoituskin...kai.  8)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Etelävire

Tampereella poiketessani käytiin ystävien kanssa syömässä Gringos logosissa. Tilasin Grilled chevre saladin. Siihen listan mukaan ei kuulu tuoretta, kypsentämätöntä chiliä, mutta ilmeisesti sellaisen sain bonuksena, kun ilmoitin Chiliyhdistyksen jäsennumeroni tarjoilijalle. Yhdistykseen kuulumattomat ystäväni eivät podia saaneet.. Pakko tunnustaa, en tunnistanut lajiketta, mutta makoisaa ja sopivasti miedon tulista se oli.

Herra 47

masat ...kaupan ja oman tulisuus eroista en osaa sanoa kun näitä mitä mulla on ei ole kaupasta saatavilla ;) ainoana rawit....  mutta maku on näissä omissa on hylkä parempi vaikka ei nuo rawitit koskaan hyviä ole ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

snu

Mulla kasvaa kaupan haboista otetuista siemenistä parikin habapuskaa, ja omissa tulisuus on ihan vähintään tuplasti sen, mitä kaupan tavarassa, ilman (tarkoituksellista) puskan kidutustakin. En kyllä silloin tullut katsoneeksi, olivatko egyptiläisiä, hollantilaisia vai kenialaisia haboja, mistä siemenet otin. Kaupan haboiksi olivat aika pieniä siinä rasiassa. Muistaakseni ainakin jotkin kenialaiset olivat vähän kookkaampia.

Edit: En ole Red Savinaa maistanut, mutta senhän pitäisi olla vielä paljon tulisempaa, kuin marketti-habat.
#419
Eksyminen on suotavaa.

MasaT

Ei nuo loput cheyennetkään olleet enää niin tulisia.
Söin perään vähän kalvakkaampaa kenialaista orange habaneroa ja selvisin siitäkin ilman pahempaa kiemurtelua. Ei ollut ihan kypsä ilmeisesti vielä.

timppa

Todellakin syön chilejä raakana eli tuoreena. Ja kaikkia lajikkeita PITÄÄ vähintäänkin maistaa mitä kasvattaa itse tai tulee muuten vastaan. Miedompia lajikkeita tulee syötyä paljon tuoreena kesällä, kun niitä on saatavilla ja talvella sitten enemmänkin tulisempia. Tuoreeltaan saa hyvin selville lajikkeiden väliset makuerot. Käsitellyissä chileissä makuerot lajikkeiden välillä ei ole koskaan niin selkeitä (tulisuuserot kyllä).
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Filago

Nyt on sitten kokeiltu Nagaa raakana. Siis oikeasti aivan raakana, ei pelkästään kypsentämättömänä. Juuri aamulla ihastelin uusinta noin senttistä raakiletta, ja iltapäivällä sitten tämä meidän ihana jatkuva tuuli oli yllättäen heilauttanut koko plantaasia sen verran, että juuri sen oksan kärki otti ja taittui sekamelskassa naapuriin. No päätin että jos oksa muuten jaksaisikin kasvaa takaisin, niin raakiletta turha siihen jättää taakaksi.. Söin sitten sen pikkuisen alun siinä samalla kun selvitin tuhoja ja järjestelin kasviparat uusiksi. Poltetta oli ehkä kypsän PI260560 verran.. eli vienosti ja hiukan raikkaampi kuin paprika ;).

Filago, joka meinaa odottaa loput nagaset kunnolla kypsiksi, jo siementenkin takia

ps. joo ja tottahan kaikkia chilejä pitää kokatessa viimeistään testailla ennen kypsentämistä
#163