chili ja ruuan laitto kumihanskat kädessäkö?

Aloittaja Paprikaana, heinäkuu 08, 2008, 22:55:31 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

aikaisemminkin olen kyllä ruuan laitossä käyttänyt chiliä, mutta kuivattuna ja yleensä valmiiksi jauhettuna tai pieninä palasina. Nyt kuitenkin kun omista chilipuskista heltiää jatkuvalla syötöllä uusia (ja kivasti tulisia) palkoja niin käytän joka päivä näitä tuoreita palkoja ruuan mausteena. Mutta ei helvattu mitkä poltteet on sormissa chilin sipeltämisen jälkeen!

elikkäs kysymys onkin, että pitääkö tältä helvetilliseltä polttelun tunteelta suojautua kumihanskoin aina chiliä käsiteltäessä, vai tottuuko sormet tähän tulisuuteen?? APUVA!

nimim. sormet tulessa
Il Mondo Cambia, Io No!

Bermann_7

joop, kumihanska(t) käteen(käsiin). riippuen vähä millasta silppua tarvit, joskus menee helposti ilman hanskojakin, joskus (jos haluaa perata hieman tarkemmin) kannattaa laittaa ainakin yks hanska.

Eikä sit kannata kaivaa nenää chiliä pilputessa. Muutoinhan se on aina suotavaa.
So it goes.
-KV

Chilivaari

Eipä ne nihkeät kumihanskat pakolliset ole. Chiliä voi pilkkoa melkein käsin koskematta ja jos koskee, koskee kantaan tai ehyeen kuoreen. Terävä veitsi ja oma leikkuulauta ovat chileille tarpeen.

Ohuita nahkahanskoja minä käytän vahvimpia paloitellessani.
Isompien erien perkaus ja siemenien poisto jo vaatii kumihanskat.

Volitans

Itse en ole hanskoja koskaan käyttänyt - mutta jatkossa kyllä käytän, jos tulisempia tulee pilkottua muutamaa enempää.

Tosiasia on se, että kun chiliä pieneksi pilkkoo, niin leikkuulauta on täynnä kapsaisiinimehua - eli oikeakätisellä vasemman käden sormet ovat niihin kontaktissa ja sitten tekee myöhemmin poltetta sormiin. Riippuen ihon paksuudesta tuo polte voi tulla vasta tuntien päästä - itselläni alkoi sormenpäitä polttamaan todella paljon vasta 12 h:n jälkeen lahtimeetin kokkailusta - muutama habsu ja rocoto...

Veikkaisin, että suurimmalla osalla on itseäni ohuempi nahka sormissa, joten poltekin iskee nopeammin ja kovemmin.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Soppamies

2 kiloa habaneroja preparoidessani käytin kiltisti kumihanskoja, mutta eipä niitä päivittäisessä käytössä tule käytettyä. Kuten Volitans mainitsi, niin polte on kyllä hauskan agenttia: Jos olet juuri tiskannut käsilläsi tai tiskaat leikkelyn jälkeen, tai sormet ovat muusta syystä "soaked" ja sormien nahka pehmeää, tulisuus hyppää todella nopeasti hermoihin. Pahimmillaan taas se saattaa viipyä lähemmäs vuorokauden ennen kuin alkaa tuntua.

Niin ja se poltteen kesto? Niin, suustahan se katoaa noin 10 minuutissa. Näpit sen sijaan saattaa olla tulessa vuorokaudenkin. Kipu kasvattaa! :)
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

PetriPetri

Pari vuotta takaperin silppusin habaneroja johonkin makaronilaatikkoon ilman hanskoja. Arvelin, että kyllähän kädet voi pestä sitten jälkeenpäin, ja sen teinkin peräti kahteen kertaan Fairylla. Tapanani on siemailla olutta ruuanlaiton ohessa, joten tunsin aiheelliseksi mennä keventämään kepillisellä.

ÄLKÄÄ, hyvät ihmiset, KOSKAAN koskeko pissivehkeisiinne jos on tullut pilkottua chiliä paljain näpein hiljattain. :oops:

Se alkoi melko miellyttävänä lämpönä, mutta varsin nopeasti eskaloitui valkohehkuiseksi tuskaksi. Hanskahomma kuumalla teräskinttaalla voisi tuntua samalta, ja tämä vaan jatkui ja jatkui.

Polte ja tuska lopulta vielä täydentyi ikävällä nöyryytyksellä. Yllätysvierailulle piipahtanut anoppi oli todella vaikea saada uskomaan, että minulla on oikeasti hyvä syy seistä jääkaapin edessä itkemässä kikkeli maitopurkissa. :(
#727 - Your suffering will be legendary even in Hell!

wille

Lainaus käyttäjältä: "Petri Petri"
ÄLKÄÄ, hyvät ihmiset, KOSKAAN koskeko pissivehkeisiinne jos on tullut pilkottua chiliä paljain näpein hiljattain. :oops:

Been there, done that, bought the t-shirt... ja ei, se ei ole mukavaa.
Itselläkin tapana aina ruuanlaiton yhteydessä särpiä muutama ruukullinen ja niinhän siinä aina käy... vessasta tullaan linkkuveitsenä.  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Paprikaana

EI HE***TTI!!! kaupan täti sanoi red serenaden olevan mieto chili, noh ajattelin kokeilla niitä täytettynä ja grillattuna. innoissani kaivelin sisukset pihalle niistä ja täyttelin ne mutta voi V***U MIKÄ POLTE KÄSISSÄ nyt tunti jälkeenpäin!!!! Minä kohta viskaan mäkeen kaikki chilipuskat ja tinttaan turpiin jos joku edes mainitsee sanan "chili"!! rupee ketuttaa, kun aikuinen ihminen ei ole oppinut olemaan varovainen chilien kanssa!

:brick:

nimim. sormenpäät tulipunaisina!
Il Mondo Cambia, Io No!

Pepper

Lainaus käyttäjältä: "Petri Petri"
Polte ja tuska lopulta vielä täydentyi ikävällä nöyryytyksellä. Yllätysvierailulle piipahtanut anoppi oli todella vaikea saada uskomaan, että minulla on oikeasti hyvä syy seistä jääkaapin edessä itkemässä kikkeli maitopurkissa. :(

Anteeksi ei saisi nauraa mutta  :twisted:  :lol:

Sauli Särkkä

Kyllähän sitä kaikki kovat jätkät on joutunu joskus munaansa jugurtissa uittamaan.

Kovimmat syö jugurtin vielä chilipoltteeseen jälkeenpäin, kun se oli sattumoisin se jääkaapin viimeinen, valon ainoa kaveri.

-Sale
Sauli Särkkä

laumat

Enpa ole itse pippiin koskenut chili katosin, mutta tossa  kertana eraana avokki antoi hieman suuhoitoa noin tunti ruuanlaiton jalkeen ja niinhan siina kavi vaikka katoset oli pesty fairilla etta tattipaa helotti. Aluksi piti oikeen miettia etta mita vit..

Torakka

no joo ite olen silmätulehduksessa ollut viime vuonna ja tuli kans sählättyä chilien kanssa mutta voitte vain kuvitella kun silmä on tulehtunut ja kutisee ja aivot antaa määräyksen "hiero silmää" no ei paljoa tullut ajatelleeksi ja niin ai jumalavita

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Kyllähän sitä kaikki kovat jätkät on joutunu joskus munaansa jugurtissa uittamaan.

Kovimmat syö jugurtin vielä chilipoltteeseen jälkeenpäin, kun se oli sattumoisin se jääkaapin viimeinen, valon ainoa kaveri.

-Sale

Ei, ei pidä lainkaan paikkaansa! Tosijäbämiehet ovat kestäneet kautta aikain tuskan uljaasti, kuin tarujen sotasankarit joiden vatsasta on isketty läpi julma pitkämiekka ja suolet viipaloitu meetwurstiksi... Eihän chilin polte ole sen kummempaa kuin ydinreaktio missä tahansa valikoidussa ruumiinosassa! :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "laumat"Enpa ole itse pippiin koskenut chili katosin, mutta tossa  kertana eraana avokki antoi hieman suuhoitoa noin tunti ruuanlaiton jalkeen ja niinhan siina kavi vaikka katoset oli pesty fairilla etta tattipaa helotti. Aluksi piti oikeen miettia etta mita vit..

Taas yksi hyvä syy selibaattiin! :D  Saattaisi toimia vaikka Kiinassa tai Intiassa myös väestönhillinnän välineenä! Johan vähenisivät turhat kakarat, kun niiden eteen koettaisiin todellista tuskaa! ;)

Zefor

Pitkään jo mietityttänyt että millä tavalla/aineella te yleensä pesette leikkuulaudan, veitset ja kädet että kapsaisiini lähtee ? Sehän ei ole vesiliukoista ja ainakin itse kun on muovista leikkuulautaa vedellä pessyt ja tehnyt "kielitestin" niin silti polttelee. Fairylla on pieni vaikutus mutta tuntuu että ei silläkään lähde. Mikä on käsien pesuun se nro 1 kikka ? Täytynee kokeilla asetonilla joku kerta  ;D
-Ei päivää ilman chiliä-

Fudurez

Rasvaliukonenhan se minun muistaakseni on, joten kokeileppa eka jollain rypsiöljyllä tjsp. pesasta eka ja sitten fairylla tai muulla vastaavalla.

Riiviö

Tein tuossa erän kaakaovoi-hierontakakkuja chilillä, kipeytyneitä lihaksia varten. Totesin sitten että hierojan pitää käyttää hanskoja tai tulee em. kaltaisia vahinkoja. Saunaan asti en ole vielä mennyt chiliöljyt selässä, pitää kokeilla, että osaan laittaa sopivan varoitustekstin pakettiin, jos annan nuo sydän-jääpalamuottiin valetut herkut vaikka ystävänpäivälahjaksi... Tein myös maistotestin isännyksen selkään seuraavana päivänä, ei enää maistunut kovin tuliselta... "Marinoin eka, vartaaseen sit" ;D
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

wille

Lainaus käyttäjältä: Zefor - helmikuu 06, 2009, 18:48:44 ip
Pitkään jo mietityttänyt että millä tavalla/aineella te yleensä pesette leikkuulaudan, veitset ja kädet että kapsaisiini lähtee ? Sehän ei ole vesiliukoista ja ainakin itse kun on muovista leikkuulautaa vedellä pessyt ja tehnyt "kielitestin" niin silti polttelee. Fairylla on pieni vaikutus mutta tuntuu että ei silläkään lähde. Mikä on käsien pesuun se nro 1 kikka ? Täytynee kokeilla asetonilla joku kerta  ;D

Eihän sitä leikkuulautaa tarvitse kapsaisiinista puhdistaa, kun tulista ruokaa sillä seuraavankin kerran laitetaan...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Riiviö

Eri leikkuulaudat eri tavaralle, varsinkin jos kylässä käy anoppi, joka ei pidä chilin mausta pullassa...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: Riiviö - helmikuu 09, 2009, 11:56:39 ap
Eri leikkuulaudat eri tavaralle, varsinkin jos kylässä käy anoppi, joka ei pidä chilin mausta pullassa...

Koskas sitä muka on anopille alettu kunnon ruokaa tarjoamaan? Gevaliat vieraille jotka tulee kutsumatta ;)
# 1022