kesäkuu 26, 2024, 04:07:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausEiköhän grafiikkaa tekevillä ole kaikilla piirtopöytä.


Joo. Ei ihan mun alaa ...
Tarkoitin ylipäänsä graafista työskentelyä: CAD'ia, taittoa, kuvankäsittelyä ... Joku exel-taulukoidenkin käsittely on aika "graafista" ... Graafinen käyttöliittymä ylipäätänsä vaatii usein parempaa tarkkuutta kuin nakkisormilla saa ...

Mä oon joskus aikoinaan opetellut CAD-hommia tabletilla, kynä-sellaisella. Ei tainnut olla 80-luvulla edes vielä keksitty hiirtä  ;D ja 3-uloitteisen kuution reaaliaikaseen pyörittämiseen vaadittiin "supertietokone" ... Ostin sellaisen halvan Wacomin pikkutabletin joskus 90-luvulla jota käytin kotona kuvankäsittelyleikeissäni ja kokeilin vähän silloisilla CAD-ohjelmilla. Kävin 2000-luvun alussa Autocad-kurssia huvikseni kesäyliopistossa ja huvitti kun opettajat eivät edes tunteneet sellaista laitetta silloin.
[toki tuttua oli kynätabletin käyttö "menujen" kanssa, mutta ei itse piirtämisessä tai digitoimisessa]

Piirtopöytä lienee nykyään jo sitten myös kosketusnäyttö?? Mä kuvittelisin, että täytyy olla aika iso jos sormella kosketellaan. Tuo mun kynätabletti taisi olla A6-kokoa ja ihan riittävän tarkka kuvankäsittelyyn tai CAD'iin isollakin näytöllä kun ei oma käsi peitä näkymää ...

Mä totuin tuon kynätabletin käyttöön kotikoneella niin, etten hiirtä käyttänytkään. Pasianssissa se oli erityisen hyvä  8) 8)
Win Vistassa tai 7'ssa ei enää ollut ajuritukea tuolle laitteelle, joten on jäänyt romulaatikkoon ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 20, 2014, 12:46:56 ip
Jos pitäisi valita pahin pettymys koko elämän ajalta, niin Win8 olisi ainakin ehdokas - oikeesti!


Tämä lause kertoo kyllä paljon muustakin, kuin Windows 8-käyttöjärjestelmään liittyvistä ongelmista. ;D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

"Suurista vaikeuksistamme selvisimme urhoollisesti, mutta pienet vastoinkäymiset saivat meidät aivan pois tolaltaan..." (siteeraus nimettömæstä lähteestä)  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MissS

En minäkään voisi kuvitella tekeväni kuvankäsittelyä tai grafiikkaa ilman kynähiirtä. Pikku Wacomini 90-luvulta olen korjannut pari kertaa ja vielä pelittää. Itse asiassa paremmin kuin ostamani uusi kynähiiri, joka meni roskiin rikkouduttuaan heti takuun umpeuduttua, eikä edes ollut yhtä herkkä kuin vanha Wacomini.

Xbow

syyskuu 01, 2014, 12:22:49 ip #1204 Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2014, 14:44:18 ip käyttäjältä Xbow
Tuollaisen Rohjoläppärin hankin sitten. Karvalakkimalli, gtx860M, 7200 rpm teran kovalevy,  Intel i7-4700HQ. Sain alle donalla, joten hinta-tehosuhde on siedettävällä tasolla. Voi olla että SSD:n hankin vielä tuohon. Hyvä puoli taitaa olla, että jäähdytyskoneisto taitaa kestää järeämmätkin komponentit ja tosiaankin ihan mukavan hiljasena tuo käy :) Tuossa sentään virrankulutukset on vielä suht inhimillsellä tasolla, mutta nousee kyllä hinnan kanssa raketin lailla jos otta vähänkään jytymmällä konffiksella.

Tuollainen puolraahattava on siitä mukava, ettei se rajoita olinpaikkaa kuitenkaan :) Jos on jotain kriittistä niin voi ottaa vaikka mökille ;)

Silleen se vähän on, että näiden kanssa voi hieroa maailman tappiin asti. Mutta tuo nyt vaikutti otolliselta, joten parempi sen kanssa kuin ilman :)

Ostin vielä SSD:n kylkeen (Samsun 840 Evo), niin nyt kyllä tuo käynnistyminen menee aika hörähtämällä. Optimoin luotettavuuden kannalta, mutta tälläkin setillä se performanssi kummasti parempi :D Tuossa onneksi on ohjelmisto, jolla voi seurata sen levyn tilaa ja suorituskykyä ajan saatossa, ja taitavat muutenkin olla parempia kuin joskus aikoinaan tuon kestävyyden kannalta.

Toihan tuntuu olevan hieman kaksipiippunen valinta toi mun ssd, mutta huokea se oli ja tosiaankin nopea myös :) Aika hyvä työkalu tuli siinä mukana, sen avulla on helppo arvioida, kuinka nopeasti se värkki "kuluu" ja käännellä vipuja tarpeen niin vaatiessa :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Aji Inferno

Niin vain voi paraskin hajota... Luulin, että 160 euron (!) näppis kestäisi kauemmin kuin 1 v 10 kk, mutta näkyy Murphyn laki pätevän siinäkin. Eli lakkasi E-kirjain osittain toimimasta, Duckyn sinänsä paljon kirjoittavalle erinomaisesta Shiny 2 kiipparista, ja asiaa tuli Verkkokauppaan. Koska korvaavaa mallia ei saanut järjellisessä ajassa, otin sitten kolmekymppiä halvemman ruotsalaiskiinalaisen QPAD MK-80:n ruskeilla Cherryn mekaanisilla näppäimillä.

Ensivaikutelma on hyvä. Ruskeat Cherryt tuntuvat myös miellyttävämmiltä kuin Duckyni värittömät (kevyempi, mutta silti tarkka näppäintuntuma). Ääntähän näistäkin lähtee keskivertonäppäimistöä enemmän (siniset Cherryn kytkimet ovat sitten omassa luokassaan metelissä), mutta tuskin näistä kovin monen puoliso tms. samassa huoneessa häiriintyy. Pelaamiseen sopivat vallan mainiosti samaten. Nyt sopii vain toivoa, että olisi kestävyyden suhteen edellistä parempi tuuri, sillä aika tyyriistä vehkeistä on lopulta kyse, eikä näitä viitsisi parin vuoden välein uusia...

Chilijamppa

syyskuu 11, 2014, 20:53:37 ip #1206 Viimeisin muokkaus: syyskuu 11, 2014, 20:55:51 ip käyttäjältä Chilijamppa
Mullakin on ollut käytössä ducky shine 2 ruskeillä kytkimillä vähän reilun vuoden, on niillä mekaanisilla kyllä aika nautinto kirjoittaa ja pelailla. ;D

Feint

Minkä verran kirjoitatte, että näppiksen saa kulumaan puhki? Mulla oli ensin ikivanha näppis vanhassa koneessa 5v, sitten Acerin 400e läppäri reilut kuusi vuotta. Molemmista sain kyllä näppäinten värit kulumaan pois, mutta kaikki edelleen toimivat. Molemmat toimivat pelikäytössä 10-16h/vrk muutaman vuoden ajan ja käyttö kohtuullisen kovaa muutenkin  ::)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 11, 2014, 21:03:50 ip
Minkä verran kirjoitatte, että näppiksen saa kulumaan puhki? Mulla oli ensin ikivanha näppis vanhassa koneessa 5v, sitten Acerin 400e läppäri reilut kuusi vuotta. Molemmista sain kyllä näppäinten värit kulumaan pois, mutta kaikki edelleen toimivat. Molemmat toimivat pelikäytössä 10-16h/vrk muutaman vuoden ajan ja käyttö kohtuullisen kovaa muutenkin  ::)


Hyvä kysymys. :) Itseltäni on keyboardien hautausmaalle mennyt vuosien saatossa noita aikamoinen pino. Monien kohtaloksi on koitunut nestevahinko teetä tai vettä. Varsinaisesti loppuun kuluneita en muista vielä kohdanneeni, mutta muutamien hento muovikuori (esim. Logitechit ja Microsoftit) alkoi kyllä turhan nopeasti nitisemään ja natisemaan. Jollei valmistusviasta ole kyse (kuten edellisen Duckyni kohdalla selvästi oli), näppiksiä on aika vaikea kyllä kirjoittaa "loppuun".

Sitä voi tietysti myös filosofoida, mitä helkkarin järkeä on maksaa 130..160 euroa pelkästä näppäimistöstä. Etukäteen ajatellen ajatus tuntuikin lähinnä hölmöltä, mutta näihinkin pätee kyllä lopulta se sanonta, että "kun kerran käytät, et halua enää palata vanhaan". Esim. tämä Qpad tuntuu nyt parhaalta koskaan käyttämältäni näppikseltä, hakaten entisen Duckynkin selvästi. Syynä tähän ovat lähinnä käytetyt mikrokytkimet; Duckyni Cherry "colorless" -malli jotenkin vain tuntui nakkisormiini vähemmän sujuvalta ja täsmälliseltä kuin tämä ruskea malli. Useimpia mekaanisia näppiksiä saa Cherryn tai kilpailijoidensa monenlaisilla mikrokytkimillä, jotka muuttavat dramaattisesti sormituntumaa ja syntyvää melua.

Suosittelen kyllä lämpimästi vähänkin enemmän kirjoittaville investointia mekaaniseen näppäimistöön. Näppis kun on lopulta se tietokoneen osa, jota käytämme kaikkein eniten. Olemme vain tottuneet siinä vuosien ajan tahmaisiin, tuntumaltaan epämääräisiin, nitiseviin muovivirityksiin. Sama pätee hiiriin; jonkinlaisella saa kyllä pelattua ja tehtyä työt, mutta hyvälaatuinen parantaa kyllä työskentelyn ja pelaamisen sujuvuutta ja nautittavuutta lähes yhtä paljon kuin hyvä näppäimistä!

Jame

Mekaaniset pallohiiret ovat jo historiaa mutta nuo optiset hiiret ovat myös aikas lailla kulutustavaraa. Viimeksi työkoneen hiiri hajosi niin että se teki tuplaklikkauksia vaikka painoi vain kerran hiiren nappia. Tuli parhaimmillaan avattua ja suljettua esim. Outlook muutaman kymmenen kertaa työpäivän aikana.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 11, 2014, 22:12:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 11, 2014, 21:03:50 ip
Minkä verran kirjoitatte, että näppiksen saa kulumaan puhki? Mulla oli ensin ikivanha näppis vanhassa koneessa 5v, sitten Acerin 400e läppäri reilut kuusi vuotta. Molemmista sain kyllä näppäinten värit kulumaan pois, mutta kaikki edelleen toimivat. Molemmat toimivat pelikäytössä 10-16h/vrk muutaman vuoden ajan ja käyttö kohtuullisen kovaa muutenkin  ::)

Sitä voi tietysti myös filosofoida, mitä helkkarin järkeä on maksaa 130..160 euroa pelkästä näppäimistöstä.


Mä ostin uuden koneen yhteydessä halvan näppiksen katsomatta sen layoutia. Sitten jouduin etsimään uuden, sellaisen missä on myös vasen shift(kuka vittu keksi ottaa sen pois?) ja iso enter, ja maksoin lopulta sen n. 70e näppiksestä joka täytti vaatimukseni. Olen siis tottunut noihin vanhoihin näppiksiin ja nämä uudet innovaatiot, kuten vasemman shiftin korvaaminen kaksinkertaisella < > näppäimellä eivät minulle sovi. Vitutti huolella tajuta noi muutokset :(

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 12, 2014, 09:43:21 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 11, 2014, 22:12:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 11, 2014, 21:03:50 ip
Minkä verran kirjoitatte, että näppiksen saa kulumaan puhki? Mulla oli ensin ikivanha näppis vanhassa koneessa 5v, sitten Acerin 400e läppäri reilut kuusi vuotta. Molemmista sain kyllä näppäinten värit kulumaan pois, mutta kaikki edelleen toimivat. Molemmat toimivat pelikäytössä 10-16h/vrk muutaman vuoden ajan ja käyttö kohtuullisen kovaa muutenkin  ::)

Sitä voi tietysti myös filosofoida, mitä helkkarin järkeä on maksaa 130..160 euroa pelkästä näppäimistöstä.


Mä ostin uuden koneen yhteydessä halvan näppiksen katsomatta sen layoutia. Sitten jouduin etsimään uuden, sellaisen missä on myös vasen shift(kuka vittu keksi ottaa sen pois?) ja iso enter, ja maksoin lopulta sen n. 70e näppiksestä joka täytti vaatimukseni. Olen siis tottunut noihin vanhoihin näppiksiin ja nämä uudet innovaatiot, kuten vasemman shiftin korvaaminen kaksinkertaisella < > näppäimellä eivät minulle sovi. Vitutti huolella tajuta noi muutokset :(

Mullakin on näppiksessä joku ihme layoutti, enter on pienempi kuin mihin olen tottunut, kun siinä on järkyttävän kokoinen '* nappi tilalla. Aluksi hakkasin ' aina enterin tilalle. Nooh, anyway, uus kone toimii tykinlailla  8)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jame - syyskuu 12, 2014, 06:21:38 ap
Mekaaniset pallohiiret ovat jo historiaa mutta nuo optiset hiiret ovat myös aikas lailla kulutustavaraa. Viimeksi työkoneen hiiri hajosi niin että se teki tuplaklikkauksia vaikka painoi vain kerran hiiren nappia. Tuli parhaimmillaan avattua ja suljettua esim. Outlook muutaman kymmenen kertaa työpäivän aikana.


Nykyajan mikrokytkimissä on käyttöikä pikkasen paljon lyhkäsempi kuin vanhoissa kunnon Omroneissa. Yritin yhteen Logitechiini vaihtaa mikrokytkimen, mutta olivat pirut myös liimanneet sen mikokytkimen siihen piirilevyyn. Mikrokytkintä irroittaessa irtosi myös piilevystä pari pientä johdinta, joten se siitä hiirulaisesta.

Aji Inferno

Olemme nyt saavuttaneet sen pisteen, missä tietokoneiden prosessoreiden perinteinen raaka teho ei enää vaikuta kovin paljon useimpiin käyttötarkoituksiin. Painopiste on siirtynyt muualle. Se näkyy monin tavoin. Katselin eilen Verkkokauppa.comissa hesassa tyyppien PS4-pelaamista odottaessani näppäimistöni vaihtoa. Huimaa grafiikkaa sulavasti isolla resoluutiolla - ja Playstationin sisällä AMD:n vähän sähköä kuluttava ja joillakin perinteisillä mittareilla lähinnä naurettavan hidas Jaguar -cpu. Mutta noita ytimiä on kahdeksan, ja niihin on yhdistetty todella tehokas näytönohjain sekä erittäin nopea muistinhallinta. Niinpä tulos hakkaa kevyesti useimmat modernit teho-PC:t. Ihmettelin yhtälailla sisarelleni hankkimaani alle 400 euron HP-pöytäkonetta, jonka sisällä on käytännössä tuon pleikkarin tekniikka parhaimmillaankin puolitettuna, enimmäkseen vielä paljon vaatimattomampana. Eli neliydin-Jaguar omine Radeon-näytönohjaimineen. Mutta... Laite osoittautui käytössä käsittämättömän sähäkäksi; vaikka esim. Intelin i3-sarjalaiset prosessorit juoksevat monilla mittareilla tuon vähävirtaisen Jaguar-prosessorin ympäri, jotenkin kokonaisuus vain... Toimii. Viiveittä. Näyttää siltä, että olemme saavuttaneet "riittävän tehokas" -tason tietokoneteknologiassa arkisessa käytössä! Eikä siinä kaikki. Sisareni halpa HP on tosikäytössä aivan ratkaisevasti nopeampi kuin työläppärini, jossa on periaatteessa paljonkin nopeampi Intelin prosessori ja täysin riittävästi muistia yms. Mutta surkea näytönohjain - ja ilmeisesti jotain muutakin. Paperitehot ja todellisuus ovat tässä aivan eri asioita. Tietokonemaailma on jo muuttunut.

Tätä vahvistaa oma havaintoni siitä, etten esim. koe mitään akuuttia tarvetta päivittää omaa, jo muutaman vuoden ikäistä AMD:n 6-ytimistä pöytäkonettani uudempaan. Tämä riittää aivan mainiosti kaikkeen mitä teen! Uudemmat laitteet kuluttavat kyllä vähemmän sähköä, mutta siinäkin käytännön ero on hyvien virransäästötoimintojen ansiosta aika merkityksetön. Uudet ohjelmat tukevat koko ajan paremmin moniydinprosessoreita ja näytönohjainkiihdytystä, joten tämäkin pöytäkone vain käytännössä nopeutuu vuosi vuodelta! Enpä olisi uskonut vaikka neljä vuotta sitten, että se ainoa "akuutti" päivitystarve nyt 2014 olisi levytilassa!

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja tuntemuksia?

MiM

syyskuu 13, 2014, 09:41:36 ap #1214 Viimeisin muokkaus: syyskuu 13, 2014, 09:44:04 ap käyttäjältä MiM
Viisi vuoatta vanha 4-ydin AMD ja aika lailla samanalaiset mietteet kuin Infernolla. Toki istun enemmän yhtä vanhan läppärin ääressä, johon äsken vaihdoin SSD-levyn vanhan tilalle. Lähinnä koska sen kanssa voin löhötä nojatuolissa. Linux tietenkin auttaa pitämään vanhat koneet kunnossa.

Valokuva- ja videokäpistelyssä olisi nopeampi rauta mukavaa, niitä toki teen pöytäkoneella. SSDt ovat myös jo sen verran halpoja, että päivittäisessä käytössä olevaan koneeseen sellainen kannattaa ilman muuta laittaa. 

Kaukana ovat ne ajat jolloin kone oli ihan pakko päivittää 3 vuoden välein, ja uusi paketti (kone-näyttö-tulostin jne...) maksoi vielä 15 000 markkaa.

Näytöissä hiukan sama vika. Töissä on käytössä yli 7v vanha IPS paneeli, joka on parempi kuin ne näytöt mitä työnantaja nykyisin ostaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chilijamppa

syyskuu 16, 2014, 15:02:01 ip #1215 Viimeisin muokkaus: syyskuu 16, 2014, 15:04:53 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 12, 2014, 23:06:57 ip
Niinpä tulos hakkaa kevyesti useimmat modernit teho-PC:t.


Mitä mitä käsitän sanasta moderni teho-PC, niin eipä se ps4 ole teholtaan niiden rinnalla, kuin ehkä kauniisti sanottuna low/medium tasolla..Raudan optimoinnistahan se on suurimmaksi osaksi kyse, että saadaan aikaseksi ihan ok jälkeä, vähän tehottomammallakin konsoli raudalla.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 12, 2014, 23:06:57 ip
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja tuntemuksia?


Mulla oli käytössä vuonna 2008 hankittu Acerin Travelmate läppäri, jossa oli jo hankittaessa prosessori(1,9ghz dual core) ja näytönohjain heikoimmasta päästä. Sillä pärjäsi kuitenkin pitkään ja lähinnä "varalta" päätin vihdoin päivittää tehokkaampaan ja hankin pöytäkoneen. Yllättäen itse kootussa n. 1000e paketissa on enemmän potkua kuin 400e läppärissä, mutta pari tekijää erottuu selkeästi joukosta. Tehokas prosessori(i5 3.5ghz) ja melko hyvä näytönohjain(Geforce jotain) toki mahdollistavat raskaampien pelien pelaamisen, vanhalla kun olisi pyörinyt korkeintaan WoW, mutta ehdottomasti suurin muutos on HDD:n vaihto SSD-muistiin. Kone käynnistyy parissa sekunnissa eikä jumita avatessaan isompiakaan kansioita ja yleiskäyttö on huomattavasti sulavampaa. Todennäköisesti pelkästään vaihtamalla kovalevy SSD:ksi saataisiin vanhempiinkin koneisiin tarvittavaa nopeutta ilman suurempia upgradeja. Välimuisti ja tehot yleensä noissa vanhemmissakin myllyissä ovat kuitenkin sen verran hyvällä tasolla, erityisesti pöytäkoneissa.

MiM

Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 16, 2014, 16:47:36 ip
Todennäköisesti pelkästään vaihtamalla kovalevy SSD:ksi saataisiin vanhempiinkin koneisiin tarvittavaa nopeutta ilman suurempia upgradeja. Välimuisti ja tehot yleensä noissa vanhemmissakin myllyissä ovat kuitenkin sen verran hyvällä tasolla, erityisesti pöytäkoneissa.


Niinhän minulle kävi. Ostin SSD:n itse asiassa tarkoituksella laittaa se vanhan pöytäkoneen järjestelmälevyksi, mutta sitten tuli mieleen kokeilla se yhtä vanhassa läppärissä. Tuloksena että läppäri ja nojatuoli ovat nyt houkuttelevampi yhdistelmä kuin työtuoli ja pöytäkone, kaikessa paitsi raskaimmissa tai ison/hyvän näytön vaativissa asioissa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

PP

Näin on SSD:n kanssa. Melkein mistä tahansa alle 7-8 vuotiaasta koneesta (väh. 2 Gt muistilla) tulee uskomattomalla tavalla käyttökelpoinen, kun levyksi vaihtaa SSD:n. Ne on epäilemättä eniten koneiden käyttökelpoisuutta ja käytännön suorituskykä muuttanut tekijä ainakin kymmeneen, ehkä kahteenkymmeneen vuoteen.

ChIlIDoG

porukoitten vanhaan asus eeeboxiin kun laitoin SSD:n muiti 2Gb -> 4Gb ja käyttikseksi kevyt Linux mint xfce. Alkoipa kone toimiin nopeasti.

Omassa koneessa win7 käytössä pelkästään kouluhommia varten on SSD levy ja kyllähän se pelittää. Inventori ja muut toimii suht mukisematta. (AMD phenomII 555BE x4, 4GB ddr2, ATI5770)