tammikuu 09, 2025, 23:03:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 22, 2015, 18:35:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 22, 2015, 18:07:23 ip
Ei noilla gigahertseillä ole mitään tekemistä nopeuden kanssa. 290X on hyvin nopea.

Kiitos tästä :).Mistä sen nopeuden pystyy päättelemään?.

Mm. laskentayksiköiden määrästä ja tietysti myös arkkitehtuurin yleisestä "tehokkuudesta". Nvidialla ja AMD:llä on nykyään sen verran erilaiset arkkitehtuurit, että niitä on vaikea vertailla numeroarvoilla.

akselsson1

Jos hiljaisuus on mikään kriteeri niin älä hanki kummankaan valmistajan ns. referenssijähyllä olevaa korttia ainakaan. Intelin uusimmat osaa vissiin pysäyttää tuulettimet kokonaan jollei niitä tarvita? Itse olen säätänyt tohon HD7950 semmoiset tuuletinprofiilit että se on hyvin silent kunnes lämmöt menee yli jonkun 50 asteen, otetaan vähän kiekkoja ja 60asteen jälkeen lisää. On näin idlellä hiljaisempi kuin "automaatilla" :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jame

Onko tuossa "pikkusiskossa" mitään järkeä hinta-laatusuhteen kannalta?

http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_22_541&products_id=119728

http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_22_541&products_id=104180

Mä voisin ostaa sopivan käytetyn näyttiksen tämän ikivanhan HD 4670:n tilalle. Poweri on tosin vaan 450W joten kovin virtarohmua ei voi ainakaan lennosta heittää tilalle.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Jame - kesäkuu 22, 2015, 20:35:44 ip
Onko tuossa "pikkusiskossa" mitään järkeä hinta-laatusuhteen kannalta?

http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_22_541&products_id=119728

http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_22_541&products_id=104180

Mä voisin ostaa sopivan käytetyn näyttiksen tämän ikivanhan HD 4670:n tilalle. Poweri on tosin vaan 450W joten kovin virtarohmua ei voi ainakaan lennosta heittää tilalle.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15491.0
Poistin yhen noista syksyllä, hyvin rokkaa 450w powerilla, tehoakin on.

calm

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 22, 2015, 14:37:09 ip
Perskeles näytönohjain tökkii jo parissa pelissä...... Ehkä asiaan voi vaikuttaa se että näyttönä on televisio  :o, HD jtn Philipps.....

Televisiota tietokoneen näyttönä käytettäessä pitää katsoa, että siitä televisiosta on kaikki kuvanparannusominaisuudet pois päältä. Muuten tulee herkästi jopa useampi 100 ms lagia ja vähintään pelit muuttuvat pelikelvottomiksi (eivätkä parane koneen tehoja kasvattamalla).

Muutamia vuosia sitten silloisen työpaikan labraan tuli joku uusin ja hienoin hilivipsin televisio. Sitä oli muuten ihan mahdoton käyttää työpöydälläkään. Ihan kuin hiirenkursori olisi ollut kännissä, kun viivettä oli varmaan puolen sekuntia.

Jalien

Näytönohjainta kun päivittää, niin kannattaa myös käydä mittanauhan kanssa koneen sisällä tarkistamassa, että kortti mahtuu fyysisesti koteloon. Itsekkin tässä päivitystä harkinnut, mutta kun tuonne koteloon ei sovi kuin pituudeltaan max. noin 25cm kortti. Rajaa melkoisen nipun näytönohjaimia pois, monet kun on pituudeltaan noin 28cm. Gainwardilla kuitenkin hieman lyhyemmät kortit jotka juuri mahtuu tuohon maksimi mittaan, harkinnassa GTX 970 Phantom 4GB.

omarosa

"4096MB HIS Radeon R9 380 IceQ X2 PCIe 3.0 x16 " € 218, 69 *
Hinta Saksassa ja vähän postikuluja tuohon päälle, ehkä ei huono valinta.
On kahdella tuulettimella,  todennäköisesti lyhyempi kuin kolmella olevat. Senttejä en huomannut mindfactoryn tiedoista.

Vaihtaa sitten joskus, kun  gtx 20nm kortit tulevat markkinoille.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Huru-ukko

Oikeastaan näyttistä en varsinaisesti ole päivittämässä, nuokin mitä tuossa oli esitetty on kuitenkin jo vuoden sisällä vanhaa teknologiaa, hyvin lähelle ainakin.Näytönohjain vaihdetaan sopivaksi muihin osiin jos niitä päädytään ostamaan.
Niistä oli se hyöty, että siitä oli helppo lähteä vertailemaan ja lueskelemaan muistakin komponenteista.

Tällä hetkellä lueskellut LGA 2011 pohjaisista ratkaisuista DDR4 muisteista.......
Vaikka siitä ei ole kuin runsas 2 v. kun kasasin kokonaan melkein uuden koneen, niin kaikki tuntuu olevan kuin ei olisi aiemmin mitään oppinut......
Mahtaako vanhasta kokoonpanosta edes tuo Intellin prosessori   i7 3770K 3.5 GHz LGA 1155 pelittää tuossa alustassa.......Taitaa olla että ei ole sopiva kiinnityksen takia, siinä minun prosessorissani ei ole tuota viimeistä E kirjainta. Ivy Bridge-E pitäisi olla.

Vilkaisin mitä siitä pyydetään verkkokaupassa, se on nyt 60€ kalliimpi kuin silloin kun ostin sen pari vuotta sitten.

akselsson1

Ddr4 muistit ei pelitä kuin pelkissä x99 emoissa, joten prosessori ei käy. Kaveri suositteli muakin odottamaan Intelin jotain uutta, olikohan x77 tai 71 piirisarjaista alustaa, joka on suunnattu kuluttajalle, ja toimisi sekä ddr4 että ddr3 muistit :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 24, 2015, 07:15:03 ap
Ddr4 muistit ei pelitä kuin pelkissä x99 emoissa, joten prosessori ei käy. Kaveri suositteli muakin odottamaan Intelin jotain uutta, olikohan x77 tai 71 piirisarjaista alustaa, joka on suunnattu kuluttajalle, ja toimisi sekä ddr4 että ddr3 muistit :)

Mä odotan ensi vuoteen asti päivitystä. Silloin peliin 8-ytiminen, 16-säikeinen AMD Zen + DDR4-muistia. :)

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 24, 2015, 08:12:31 ap

Mä odotan ensi vuoteen asti päivitystä. Silloin peliin 8-ytiminen, 16-säikeinen AMD Zen + DDR4-muistia. :)

Mun pitäis ostaa isompi SSD  ::)

ChIlIDoG

Työläppärinä on nyt ihan toimiva peli, vaikka Solidworks välillä kaatuukin.  i7, 16Gb, 512GB SSD

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 24, 2015, 21:06:31 ip
Työläppärinä on nyt ihan toimiva peli, vaikka Solidworks välillä kaatuukin.  i7, 16Gb, 512GB SSD

Solidworks kaatuu tehoista ja kapasiteetista huolimatta  ::)

Everkistus

Kappas, en tiennytkään että AMD:ltäkin on tulossa jotain uutta. Tuohan kuulostaa ihan hyvältä, pitää katsella kuinka sitten käytännössä pärjää Intelin prossuja vastaan. Alkaa tämä ensimmäinen sukupolven i7 pikkuhiljaa yskiä ikäänsä jo.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Everkistus - kesäkuu 25, 2015, 06:44:22 ap

Kappas, en tiennytkään että AMD:ltäkin on tulossa jotain uutta. Tuohan kuulostaa ihan hyvältä, pitää katsella kuinka sitten käytännössä pärjää Intelin prossuja vastaan. Alkaa tämä ensimmäinen sukupolven i7 pikkuhiljaa yskiä ikäänsä jo.

Joo, täysin uusi arkkitehtuuri. Mm. IPC:tä parannettu 40%. Eli pitäisi rokata vanhoilla yhtä ydintäkin käyttävillä ohjelmilla.

sorrii

kesäkuu 25, 2015, 13:33:16 ip #1635 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 25, 2015, 13:37:31 ip käyttäjältä sorrii
Mihinkäs vauhtiin ne DDR4-muistit menee - noin niinkuin vakiona?
DDR oli 266 - itselläni aikanaan 400MHz
DDR2 vakiot oli 800 - mulla 1066MHz
Nyt ovat DDR3-muistit 2400MHz [XMP-profiililla ei mitään ongelmia] ...

Mä testailin wanhaa konettani Aidalla ja muillakin testiohjelmilla kun noita DDR3-muisteja käytettiin jo uusissa koneissa: eipä muistikaista juuri hävinnyt silloin, kun oli vaan vähän paremmat ne vanhat muistit.
Joulun aikaan kun uusin koneeni, niin oli sopivasti Jimm'sillä tarjouksena HyperX Savage 2400MHz 16GB -setti jokseenkin "tavallisten" 1600MHz hintaan [179€ mutuilisin] ...

Onko siis oikeesti mitään etua DDR4'stä jonka takia joku päivittelisi vuoden vanhaa konetta?? Minä en ... aion pärjätä tällä vähintään 5v; edellinen Q6600 -paketti oli 7 vuotta, eikä todellista tarvetta ollut sitä vieläkään päivittää. Halusin leikkiä, ja sain mitä tilasin  ??? ??? ??? ... Kahteen kertaan siis tilasin ja rakentelin uuden koneen.
[Pari viikkoa sitten sain vanhat rojut myytyä vielä asialliseen hintaan  :)]

EDIT: Surfailin nopeesti vähän tietoa asiasta: http://www.anandtech.com/show/8959/ddr4-haswell-e-scaling-review-2133-to-3200-with-gskill-corsair-adata-and-crucial/8
Tuon mukaan ei ainakaan mitään mullistavaa eroa tule, jos taajuudet ovat samalla tasolla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Onpas tavallaan jännä, olin myös ajatellut että DDR4 parantaisi koneen suorituskykyä maagisesti vähintään 20%, näin ei vissiin sitten ainakaan vielä ole. Voi olla softastakin osittain kiinni?

Chilijamppa

Nyt on koneessa kiinni gtx 980 ti, kaipa tuo nyt jaksaa pelejä pyörittää ainakin vuoden taas eteenpäin. :P

Sitten seuraavaksi pc päivitys ehkä Skylake kantaan, kunhan hinnat ensin tasoittuvat.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - kesäkuu 25, 2015, 21:30:02 ip
Nyt on koneessa kiinni gtx 980 ti, kaipa tuo nyt jaksaa pelejä pyörittää ainakin vuoden taas eteenpäin. :P

Mistäs upgreidasit jos passaa kysyä :D

Chilijamppa

kesäkuu 25, 2015, 21:31:57 ip #1639 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 25, 2015, 21:56:53 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 25, 2015, 21:31:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - kesäkuu 25, 2015, 21:30:02 ip

Mistäs upgreidasit jos passaa kysyä :D

Toisesta halvasta kortista..Gigabyte gtx 780 ti ghz edition.

Uuden kortin lämmöt 0 rpm tilassa 38 astetta ja taisi olla lämmöt Witcher 3 testaillessa siellä 64 astetta. Evgan kortti boostasi itsekseen kellot 1291 mhz pelikäytössä ja kellotusvaraa löytyisi vielä rutkasti. ;D