tammikuu 09, 2025, 22:24:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

Starwhite

Itselle oli ainakin jo kauan ennen ensimmäistä kokeilua tai arvostelun lukemista että Vista on syvältä jostain ja 7 on hyvä ja toimiva. Noin se vaan M$:lla menee, vuorotellen julkaistaan kauheeta pastaa jonka perusteella sitten tehdään toimiva ja hyvä versio. Tosin käytössä on 2008R2RC mutta 7 ei voi siitä kuin parantua kotikäytössä.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - heinäkuu 09, 2009, 09:43:52 ap
Itselle oli ainakin jo kauan ennen ensimmäistä kokeilua tai arvostelun lukemista että Vista on syvältä jostain ja 7 on hyvä ja toimiva. Noin se vaan M$:lla menee, vuorotellen julkaistaan kauheeta paskaa jonka perusteella sitten tehdään toimiva ja hyvä versio. Tosin käytössä on 2008R2RC mutta 7 ei voi siitä kuin parantua kotikäytössä.

Pakko kyllä tähän kuitata... Toimiva ja hyvä ovat IMO adjektiiveja, joiden käyttöä en oikein ymmärrä tässä yhteydessä...

Starwhite

Toiset käyttikset vaan ovat em. adjektiiveja. En olisi varmaan pitkään aikaan päivittänyt XP:stä pois jos ei uusi rauta olisi asettanut vaatimuksia. 4.0 C2Q 8GB koneelle ei vaan 32bit enää riitä ja muita toimivia 64bit winkkuja ei oikein ole kuin 7/2k8r2. Nyt olen kyllä onnellinen että tuli vaihdettua, sen verran mukavampaa on käyttö.

arse

Tässä taas paistavat Windows-maailman keinotekoiset rajoitteet joilla saadaan asiakkaat ostamaan uusia käyttöjärjestelmiä. Linux-puolellahan ei ole keinotekoista muistirajoitusta 32bit-maailmassakaan. Kannattaa tutustua siihen puoleen ja unohtaa wintoosat.
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

Starwhite

Sehän se onkin ainoa autuaaksi tekevä asia jos PAE-hacksit toimii jotenkin paremmin. Onhan se kiva hankkia uusi kiiltävä kone millä ei sitten voikaan tehdä sitä minkä vuoksi sen hankki.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - heinäkuu 09, 2009, 10:11:33 ap
Toiset käyttikset vaan ovat em. adjektiiveja. En olisi varmaan pitkään aikaan päivittänyt XP:stä pois jos ei uusi rauta olisi asettanut vaatimuksia. 4.0 C2Q 8GB koneelle ei vaan 32bit enää riitä ja muita toimivia 64bit winkkuja ei oikein ole kuin 7/2k8r2. Nyt olen kyllä onnellinen että tuli vaihdettua, sen verran mukavampaa on käyttö.

Niin tosiaan sanat hyvä ja toimiva assosioivat joko linux, tai mac os x puolelle... Onhan se äxpeekin nyt vihdoinkin saatu kursittua edes jotenkin kasaan ja kaupallisten intressien takia se pitääkin sitten kiireellä kuopata...

Mäkkejä esim ei tartte ruveta laittelemaan, enneku uuden osto tulee ajankohtaiseksi... esimerkkinä edellinen G4 minimaccini vaihtui imac 2.4ghz masiinaan, kun rupes pari softaa vähän tökkimään. Mutta käyttistä ei oo tarttenu koskaan fixailla.

Linuxia tarttee taasen rassata käyttökuntoon saamiseksi, mutta pidänkin sitä enemmän käyttöjärjestelmänä, joka laitetaan stabiiilia tarvetta varten, ellei virittelyintoa/taitoa itseltä löydy.

Toki ossinkin X11 ympäristö tarjoaa halutessani ihan mielenkiintoisia pähkinöitä purtavaksi, silloin kun haluaa ruveta kikkailemaan.

Mut ei siinä mitään, kyllä munkin leipä suurelta osin koostuu Mikkisoftan tuotteiden kokoonkursimisesta, joten en missään tapauksessa valita, lissää vistoja vaan mailma täyteen, niin mun perheelle riittää ruokaa pöytään.

Aji Inferno

Käytettyäni Windows 7:n 64-bittistä kokeiluversiota nyt kuukausien ajan, alan tehdä omia johtopäätöksiäni siitä. Vistaa en sietänyt hetkeäkään, se on myönnettävä. Kokemukseni siitä olivat yksinomaan negatiivisia, vaikka moni on todennut toisinkin. Seiska on kieltämättä parempi. Paljonkin parempi.

Mitä se ei itselleni kuitenkaan ole toistaiseksi ollut, on "parempi kuin vanha XP". Se näyttää kieltämättä paljon coolimmalta. Mikä ei itselleni merkitse mitään. Se on myös jonkin verran vakaampi. Mutta: XP on sekin nykyään keskimäärin riittävän vakaa. Tietyt seiskan uudet ominaisuudet ovat näppäriä, mutta toiset sitten taas haittaavat elämää, ainakin jos käytössäsi on lähiverkossa myös XP-koneita, kuten minulla.

En ole kokeillut 32-bittistä seiskaa, joten kokemani ongelmat johtunevat ainakin osin 64-bittisyydestä ja sen vielä kaupallisesti vähäisestä vetovoimasta. Mutta koska en Vistaan tule koskemaankaan omalla lompakollani, itselläni kysymys kuuluu: päivittääkö XP seiskaan, vai ei?

Ja ei... En löydä tällä hetkellä siihen syytä. Käyttämäni pelit toimivat paremmin tai ainoastaan XP:n alla. Mitä muihin sovelluksiin tulee, niin sekä musiikissa, että vaikkapa grafiikassa 64-bittisen seiskan mahdollistama lisämuisti voisi olla hyödyksi. Mutta... Musiikissa tuo mahdollinen hyöty kuoli kannaltani siihen, ettei äänikorttivalmistajani M-Audio tue 64-bittistä seiskaa - ainakaan toimivalla tavalla. Ja mitä grafiikkaan tulee, pärjään kyllä XP-kokoonpanollanikin.

Microsoft pyytää minua maksamaan satoja euroja seiskaan päivittämisestä. Hyöty? En näe sitä. Enkä välitä siitä, onko työpöytäni ultraseksikkään läpinäkyvä vai ei. Haluan vain, että asiat toimivat. Toki lopulta minutkin pakotetaan päivitykseen, tavalla tai toisella. Mutta juuri nyt siihen ei ole syytä. Seiska on paljon Vistaa parempi käyttöjärjestelmä monin tavoin. Mutta välttämätön se ei useimmille meistä ole, pitkään aikaan...

Aji Inferno

Pitkästä aikaa konepäivitys...  Se alkoi oikeastaan niinkin typerän kuuloisesta asiasta kuin virtalähteeni (Antec 500W) pitämästä kovasta metelistä. Alkoi ärsyttää. Niin vaihdoin sen Zalmanin 750-wattiseen. So far so good. Uusi poweri on käytännössä äänetön. Mutta...

Tietenkin siinä kaikessa piti jotain mennä vikaan. Asus Geforce 9800 GTX näytönohjaimeni hädin tuskin mahtuu Antec kotelooni, ja ilmeisesti siinä sitten onnistuin vaurioittamaan sitä jotenkin. Joten päivitetyn koneen ensiääni oli kova, jatkuva "piiiiiiiiiiiiip!" - eikä mikään toiminut. Tuttu tilanne kymmenien koneprojektien ajalta, mutta aina yhtä pottumainen. Kokeilin emolevyn omaa sisäänrakennettua näytönohjainta. Toimi. Eli emolevy oli ehjä, mutta 9800:ssa oli jotain pielessä. Noin tunnin kokeilujen jälkeen en jaksanut enää kuunnella tuota "kaikki päin helvettiä" hälytyspiippausta, ja suuntasin suoraan kohti tietokonekauppaa.

Siinä oli vähän miettimistä, sillä tuo emolevyni oli Nvidia-pohjainen, eikä jostain syystä tykännyt kilpailijan, ATIn näytönohjaimista. Siitä oli liiankin karvas kokemus muistissa. ATIn uusi 5800 sarja kiinnosti kovasti, mutta hinta oli turhan kova, ja saatavuus vielä olematon. Niin päädyin tilaamaan Nvidian 260-sarjan näyttiksen, suht kohtuulliseen alle 200 euron hintaan. Mutta verkkokauppa.comissa eräs ystävällinen nuori kaveri kertoi, että ATIn Radeon 4890 oli palautustuotteena saatavana vain 150 eurolla... Selvästi nopeampi kortti, edullisesti. Houkutti. Mutta se tuskin toimisi vanhassa emolevyssäni...

Siinä vaiheessa jotain mielessäni repesi, ja päätin tehdä samalla koko koneen päivityksen. Niin ostoskoriin päätyi uusi emolevy, Gigabyten MA790XT-UD4P, tuo ATIn näytönohjain, 4 gigaa OCR:n DDR3-1600 muistia ja AMD Phenom X4 955BE prosessori (965 ei ollut varastossa, harmi kyllä). Bonuksena ostin vielä backup-levyksi WD:n 1.5 teratavun yllättävän edullisen ja vikkelän levyn.

Oliko uuden koneen asennus helppo unelma? Ei. Totuus on, etten saanut laitetta inahtamaankaan ensialkuun. Se on aina karmaiseva tunne. Joskus se johtuu epäyhteensopivista muisteista (ostin huomaamattani Intelille, ei AMD:lle optimoitua muistia), joskus vain viallisesta komponentista tai huonosta karmasta. En tätä kirjoittaessani edes muista mitä oikein tein, mutta lopulta kone heräsi henkiin ja toimi aivan tarkoitetulla tavalla.

Emolevy vaikuttaa hyvältä. Vaatii aikaa ja kokeiluja optimoida muistipiirien suorituskyky, koska nämä muistit ovat optimoituja "vihollisleiriin" (Intel). Prosessori on hivenen edellistäni nopeampi ja toimii kuten pitää. Ylikellotuskokeilut ovat tulevaisuutta. Juuri nyt tärkeää on saada kaikki vain toimimaan. Näytönohjain ei ehkä ole tämän hetken mielettömintä huippua, mutta nopea se on. Ehkä liiankin nopea nykyisiin tarpeisiini. Se kun pitää hiljaisimmillaankin sen verran melua, että voisin vaihtaa osan sen tehosta hiljaisuuteen. Mutta sen ääni ei ole epämiellyttävä. Ehkä sen kanssa voi elää. :)

Päivityksen tarkoituksena ei ollut oikeastaan lisätä suuresti aiemman systeemini tehoa, vaan paremminkin valmistautua AMD:n 2010 tuomaan 6-ytimiseen uuteen prosessorisarjaan, jonka pitäisi istua tähän systeemiin suoraan. Silloin ei esim. musanteossa pitäisi enää olla kysymys konetehosta, vaan ihan omasta osaamisesta soittaa. :)

biblo

Täältä löytyy.....mac!

Tai oikeastaan kaksin kappalein eli Powermac G5 ja MacBook Pro.Jälkimmäinen intelin suorittimella kun eihän tuota MBP:ta koskaan ole PPC-prossulla tehtykään.

Vaimolle ostin talous-/käyttösyistä Acerin 500e perusläppärin.Pyörii simsit ja saa opinnot kirjoiteltua.
"Grow food, not lawns"

Aji Inferno

Kokeilemassa AMD:n "Overdrive" sovellusta. Näytti laittavan tämän prosessorin ainakin vakaseen 4x3.8 GHZ vauhtiin. Lisäsäädöillä yli 4 GHZ pitäisi olla mahdollinen.

zenx

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 29, 2009, 05:58:39 ap
Kokeilemassa AMD:n "Overdrive" sovellusta. Näytti laittavan tämän prosessorin ainakin vakaseen 4x3.8 GHZ vauhtiin. Lisäsäädöillä yli 4 GHZ pitäisi olla mahdollinen.

Taitaa olla sitten ihan hyviä kulkijoita nuo nykyiset AMD:n kivet? Omat kokemukset rajoittuu menneisyyden S939-Athloneihin ja niistä nyt ei verrattain paljoa iloa ollut kellotuksessa. Jouluna olisi itselle tulossa Intelin Q8400, täytyy kokeilla josko löytyisi menohaluja siitä ;). Tosin nuokaan eivät varsin mitään kellotushirmuja taida olla.. No, saapahan itsekin vähän paremmat musanteko-olosuhteet :)

Jarkko T

Itellä pyörii Intel Core 2 Duo 8500 3.2Ghz@->4.0 Ghz vakaasti. Kone on päivittäisessä käytössä, tosin jäähdytys on vedellä. Vesijäähyä voin suositella kaikille jotka jaksaa vähäänkään räplätä. Prossun lämpö on levossa noin 34´c ja rasituksessa pomppaa tuonne 42´c..  8) Ja vieläkin sais käskyttää enemmän, jos jaksais räplätä latenssien kanssa.

Starwhite

Intelin Q8400 2.66@3.6 tällä hetkellä ihan vakiona, 4.0+ olis tarkoituksena jos joskus jaksaisi vähän voltteja nostaa. Lämmöt taitaa jonnekin 45-50 tienoille nousta ilmajäähdytyksellä.

HanippA

Harvoin prosessorit muodostuu pullonkaulaksi peruskäytöllä, että rankan kellottamisen kannattaa unohtaa samantien ja sitä kautta tulee myös vesijäähdytys turhaksi. Enemmän saa vaan vietyä sähköä, vaikka teho lisääntyy minimaalisesti. Itse tosin pyöritän ikivanhaa Intelin q6600 3.5 ghz taajuuksilla noin 55 asteen idlelämmöillä.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

zenx

Itse nautin kyllä kellotuksessa ehdottomasti eniten siitä säätämisestä, nopeutuminen on vain plussaa. Se puuhastelu on mielestäni vaan mukavaa :)

Linda

Tuota olisko täällä ketään tietokone-experttiä missään? Mulla kun on seuraavanlainen ongelma:

Ostin joskus vuonna jotain tietokonepaketin (siis normi-pöytäkoneen, jossa siis näyttö ja keskusyksikkö), nyt sitten kone ruvennu vinkumaan, että kovalevy on paskana. Eihän tässä muuten mitään ongelmaa, mutta kun mulla ei oo käyttöjärjestelmään mitään asennuslevyä, vaan järjestelmä on "sisäänasennettu" eli mukana tuli korjauslevy, jolla järjestelmä voidaan "nollata". Joudunko mä nyt sitten ostamaan:
1. kokonaan uuden koneen? (ei nappais, kun tää muuten on pelittäny hyvin)
2. riittääkö, että ostan uuden kovalevyn?
3. pitääkö mun ostaa sekä uus kovalevy, että uus käyttöjärjestelmä?
4. mitä helvettiä mä teen?
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ihis81

Tännekkin tuli päivitettyä konepaketti.
-Core i5 ja HD4890 näyttis,
-Emoksi Asus P7P55D LE,
-Muisteiksi Gskill 4gb dualgit ripjaws DDR3-1600,FC12800
-Noctuan prossujäähy NH-U12P SE2
-Kotelo Antec P183
-1tera samsung spinpoint F3 3,5" sata2 32mb

560W Virtalähde ja dvd-asema  menee vanhasta uusiokäyttöön
Vähän lähti lapasesta päivitys, mutta pahemminkin olisi voinut käydä ;D

Eiköhän taas hetken jaksa masiina hyrrätä...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Aji Inferno

Jotain on muuttunut Windows 7:n "lopullisessa" versiossa! 64-bittinen kokeiluversio ei esim. toiminut rakkaan Railroad Tycoon 3 pelini kanssa lainkaan. Virallinen versio toimii hienosti, vaikka pelin hienot tekstuurit jäävätkin jostain syystä lähietäisyydellä karkeiksi. Samoin ennen pätkinyt ääni tuntuu nyt toimivan hyvin. Muutenkin W7-64 tuntuu asentuvan ja toimivan selvästi kokeiluversiota paremmin.

Itse koneessa on vielä säätämistä. Taisin tehdä tyhmyyden ostaessani kiireessä Intelille optimoitua OCZ:n DDR3-1600 muistia. Kyllähän se toimii, mutta ei tarkoitetulla nopeudella, eikä ainakaan luvatuilla latensseilla. Ihmekö tuo, sillä Intelin ja AMD:n arkkitehtuurit ovat lopulta aika erilaisia. Gigabyten emolevy tuntuisi edelleen aika hyvältä.

Asus ATI 4890 näytönohjaimesta on vähän hassu olo. 151 euron hintaan se oli loisto-ostos, sillä tehoa riittää käytännössä mihin tahansa. Se vain on aika meluisa. Ihan siinä rajoilla, pitäisikö asiasta hermostua vai ei. Ääni ei ole ärsyttävää, vaan paremminkin tasaista ilman kohinaa, mutta... Kun tavoitteena oli hiljainen tietokone. Tulos on ei-hiljainen, mutta siedettävän ääninen vehje.

Zalmanin virtalähteitä voin suositella; esim. tämä 750 wattinen on käytännössä täysin hiljainen, siinä missä Antecin kotelon 500 wattinen huusi normaalikuormillakin jo häiritsevästi.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Linda - marraskuu 30, 2009, 21:27:21 ip
Tuota olisko täällä ketään tietokone-experttiä missään? Mulla kun on seuraavanlainen ongelma:

Ostin joskus vuonna jotain tietokonepaketin (siis normi-pöytäkoneen, jossa siis näyttö ja keskusyksikkö), nyt sitten kone ruvennu vinkumaan, että kovalevy on paskana. Eihän tässä muuten mitään ongelmaa, mutta kun mulla ei oo käyttöjärjestelmään mitään asennuslevyä, vaan järjestelmä on "sisäänasennettu" eli mukana tuli korjauslevy, jolla järjestelmä voidaan "nollata". Joudunko mä nyt sitten ostamaan:

Mulla on ATK-huoltoliike Keuruulla. Pistä mulle yyveetä, niin kerron lisää. Matkahuollon kautta masiina tänne, niin tulee viikon sisään läpikäyty ehjä kone takas. :-) Helppoa vai mitä?

Et joudu ostamaan käyttöjärjestelmää, ellet halua kenties päivittää seiskaan. Ei tartte ostaa uutta konetta. Huonoimmassakin tapauksessa kotelo ja winukan lisenssi on käyttökelpoista. Kovalevytkin hajoavat harvoin nykyisin, joten ei ihan vielä tuomita sitäkään rikkinäiseksi. Mutta, juu pistä viestiä, jos huolto kiinnostaa.

e-Boy

joulukuu 01, 2009, 00:15:16 ap #139 Viimeisin muokkaus: joulukuu 01, 2009, 00:22:26 ap käyttäjältä e-Boy
Lainaus käyttäjältä: Linda - marraskuu 30, 2009, 21:27:21 ip

Kun sitä "nollauslevyä" käyttää, niin nähtävästi koneessa on sen jälkeen windows samalla tavalla (esi?)asennettuna kuin ostettaessa. Eli kovo riittää. Jos nyt sekään on siis varmasti rikki niinku tonttu huomioi. Mistä päättelet että se on rikki?

Edit: Jaa siis kone vihjas että olis rikki. Käynnistyykö vielä käyttikseen asti vai valittaako jo biospostit kovosta?

Jos pääset bootpostien ohi ongelmitta niin koita osioida ja formatoida uudestaan ja kato mitä sanoo - tuo nollauslevy saattaa tarjoatakin sitä vaihtoehtona. Koita!
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.