tammikuu 10, 2025, 12:14:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lämmitys

Aloittaja Astron, heinäkuu 30, 2008, 08:54:29 ap

« edellinen - seuraava »

Astron

Olisi tarkoitus hankkia pikkiriikkiseen kasvihuoneeseen lämmpöpuhallin/pumppumikälie kasvihuoneen koko oli jotain 175x100 ja korkeus about 2 metriä korkeimillaan.  Kasvihuoneessa on myös kurkkuja ja tomaattoja.  Tietääkö kukaan hyvää ja suhteellisen halpaa lämmitintä tuollaiseen?
Öfläpöflä!

Sauli Särkkä

Mm. auton sisätilalämmitin on ollut allekirjoittaneella joskus käytössä, kera oskilloivan tuulettimen, jolloin lämpö jakaantuu suhteellisen järkevästi huoneeseen. Kasvarin koosta ja eristyksestä riippuen, 1-3 lämpöpuhallinta riittänee.

-Sale
Sauli Särkkä

Janne

Minun 16 neliön, harjakorkeus n.2.5m kasvihuoneeni pysyy kyllä yhdellä kilowatin puhaltimella ihan lämpimänä ainakin 5 asteen pakkasyöt. Tuplamuovit tosin löytyy.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Herra 47

mulla 5 m2 kasvari ja .1 auton sisätilan lämmitin pitää 6-7 astetta korkeamman lämpötilan sisäpuolella...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"mulla 5 m2 kasvari ja .1 auton sisätilan lämmitin pitää 6-7 astetta korkeamman lämpötilan sisäpuolella...

Onkos lasista vai kennomuovista rakennettu? Kennomuoville lupasivat paremman lämmöneristyksen ja osittain siksi sen puoleen täällä Suomen keskipisteessä käännyinkin. Kuviasi katsellessa veikkaisin sen olevan lasinen.

Herra 47

seinät lasia/pleksiä katto kennomuovia... Pitäis kyl seinät vaihtaa kans kennoon... Mutta se maksaa... Maksaa kyllä lämmityskin...
kat ko kat kara puuhu

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"seinät lasia/pleksiä katto kennomuovia... Pitäis kyl seinät vaihtaa kans kennoon... Mutta se maksaa... Maksaa kyllä lämmityskin...

Niin seiniin menee tuonkokoisessa kasvarissa 12-14m^2 ja nelimillisen kennomuovin hinta on noin kympin luokkaa per neliö.

Tuolla 120e:lla saisi noin 1.2MWh sähköä, jolla taas huudattaisi sisälämmitintä noin tuhat tuntia. Keskimääräisiä 10h öitä siis saisi satakunta tuolla samalla hinnalla ja kyllähän siinä kennomuovisessakin sitä lämmitintä pitää huudattaa. Menee siis aika monta vuotta, ennenkuin tuo sijoitus olisi säästänyt itsensä takaisin... :roll:

Itse olisin sitä mieltä, ettei kannata mennä vaihtamaan ennenkuin edelliset seinät riikkontuvat ja vahto olisi muutenkin edessä.

Herra 47

näin sitä olin hiukan suunnitellut... Ja samassa yhteydessä vois katsoa saisko tuota hiukan laajennettua ;)
kat ko kat kara puuhu

Torakka

onkos ideoita kun muutin omaan taloon ja kellarissa on noin 5-8metriä pitkä ja 2-4metriä leveä huone jossa lämpötila nyt kesällä +15 ja talvella veikaisun +10 että millä sen sais lämpimäks sinne mahtus hyvin chilit kasvaan

Herra 47

1 - 2 natikkaa taitaa ajaa asian sekä lämmityksessä että valon tuotossa
kat ko kat kara puuhu

Torakka

no nyt on yks esli 400 tai 600w ja natikka on tulossa kunhan pääsis töihin niin tilaan peukun stundent pack2