tammikuu 09, 2025, 22:21:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

HSuomi

Tälläisiä kasvaa. Fataliin ylläripussista joka saatu chilifestareilta viimevuonna.
Onko mitään käryä mitä noi vois olla?

Täti-E

Annuumilta näyttää omaan silmään..Vaikka voi toki olla mitä tahansa veikkaan uskaliaasti jotain Jalopeñon suuntaan. Omat jallut ovat hyvin saman näköisiä kuin kuviesi kasvi.

Toni.A

Vaikea vielä tuon kokoisesta sanoa juurikaan muuta, että chili se taitaa olla! :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Tiemuh

Näyttää varsin samalta kuin viime vuoden Bolivian Rainbowini. Jos sirkkalehdet oli tummat niin vakuutan ainakin itseni. Väriä pitäisi myös lehtiin tulla auringonpaisteesta, ei niinkään keinovalossa, ellei se ole tarpeeksi voimakasta.

Fat Ali

Onko millään muulla lajikkeella kuin Bolivian Rainbow:lla tummia sirkkoja ?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

biblo

Mata Frade on alusta loppuun melko tummaa ainenkin.
"Grow food, not lawns"

Tiemuh

On niitä useampiakin lajikkeita joilla on tummat tai värittyneet sirkat. Edellämainittujen lisäksi ainakin Goat's Weed ja Pimenta da Neyde, ja varmasti moni muukin.

Fat Ali

Ok, kiitoksia. Kyselin vaan kun Fataliin yllärisiemenet tekee tummia sirkkoja.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

vilei

Missähän vaiheessa kasvua alkaa erottamaan apachen, caribbean red habanerosta? Aloitin kasvatuksen noilla ja aloittelijanvirheenä en laittanut nimitikkuja.  :D

wille

Lainaus käyttäjältä: vilei - helmikuu 13, 2012, 21:00:37 ip
Missähän vaiheessa kasvua alkaa erottamaan apachen, caribbean red habanerosta? Aloitin kasvatuksen noilla ja aloittelijanvirheenä en laittanut nimitikkuja.  :D

Kukinnan yhteydessä viimeistään.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

-V-

Lainaus käyttäjältä: vilei - helmikuu 13, 2012, 21:00:37 ip

Pistäpä kuvat näytille, kyllä nuo pitäisi muutaman lehtiparin jälkeen erottaa.

vilei

helmikuu 15, 2012, 09:36:20 ap #1051 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2012, 09:39:59 ap käyttäjältä vilei
Siinäpä olisi kuvia, eli tunnistusta kaipaavat kaikki nimitikuttomat taimet, joko noin nuorista näkee?  ???
Eli ylemmässä kuvassa molemmat samanlaisia ja alemmassa vasemmalla reunalla kaipaavat tunnistusta..

-V-

Lainaus käyttäjältä: vilei - helmikuu 15, 2012, 09:36:20 ap
Siinäpä olisi kuvia, eli tunnistusta kaipaavat kaikki nimitikuttomat taimet, joko noin nuorista näkee?  ???
Eli ylemmässä kuvassa molemmat samanlaisia ja alemmassa vasemmalla reunalla kaipaavat tunnistusta..

Nojoo, ehkä olin hieman turhan optimistinen tuon "muutaman lehtiparin" (toisaalta, "muutamahan" on yleensä >2 ;D) kanssa... mutta jos nyt olisi pakko veikata, niin sanoisin, että ylemmän kuvan kasvien lehdissä on enemmän chinensemeininkiä.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - helmikuu 12, 2012, 22:15:20 ip
Tälläisiä kasvaa. Fataliin ylläripussista joka saatu chilifestareilta viimevuonna.
Onko mitään käryä mitä noi vois olla?

Kasvuolosuhteet tietysti vaikuttavat asiaan, mutta kyllä mun silmään toi on enempi chinense (kupruilevat, leveähköt lehdet ja tanakka varsi) kuin annuum. Eli pigmentistä päätellen tyrkyllä Pimenta de Nayde ja Mata Frade.

Toni.A

^ Minä sanon, ettei ole kumpikaan, mulla on Mata Frade pienestä pitäen ollut tumma hipiä. Neyde se ei ainakaan ole, ellei tarjolla ole kunnon valoa. Itse olisin veikannut chinenseksi myös, mutta esim. Cajamarca voisi olla lähempänä. Vaikeahan noista on loppupeleissä mennä mitään lopullista veikkaamaan. ;)

M;kko

^ Kuten sanoin, olosuhteet vaikuttavat. Pätee lehtien kupruiluun, kasvutapaan, mutta ennen kaikkea väriin. Kaivoin pari kuvaa viime kaudelta mata fradesta ja toinen noista on selvästi normaalia tummempi, toisessa väriä näkyy vain hieman. Sisällä hämärässä (verrattuna vaikka normaaliin kesäiseen päivänvaloon) kasvatettu kasvi voi olla hyvinkin vaalea kasville tyypilliseen väriin verrattuna. Hyvässä valossa taas väri voi olla heti pienestä pitäen tumma. (Tämän perusteella arvelen että Toni.A:lla on valaistus kunnossa! ;)) Eli tosiaan vaikea tuosta on värin perusteella mitään läheskään varmaa sanoa. Ja mainittakoon vielä että tällä hetkellä minulla on Aji Pancan (chinense) taimia, joissa on hyvin samanlaiset värit kuin tuossa tunnistettavassa kasvissa, joten siinä yksi ehdokas lisää.

Vaalea ja tummempi Mata Frade

Toni.A

No se on helpompi tehdä päätelmä, kunhan on kasvi hieman kasvanut lisää. Kukahan näitä lajikemääritelmiä voi suoriltaan sanoa oikeaksi pienistä taimista sentäs! :)

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 16, 2012, 23:10:20 ip
No se on helpompi tehdä päätelmä, kunhan on kasvi hieman kasvanut lisää. Kukahan näitä lajikemääritelmiä voi suoriltaan sanoa oikeaksi pienistä taimista sentäs! :)

Totta! Minullakin on nyt taas tullut samoista siemenistä kahdenlaisia lehtiä. Nuorista lehdistä ei oikein pysty päättelemään mitä on tulossa.

Niian

Tässä nyt kuvia, tunnistaako joku. Fataliilta tullut yllärinä joskus, pahanmakuinen ku mikä. Menee valkoisesta oranssinkautta punaiseksi tuo pikku marjanen.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 16, 2012, 22:32:42 ip
^ Minä sanon, ettei ole kumpikaan, mulla on Mata Frade pienestä pitäen ollut tumma hipiä. Neyde se ei ainakaan ole, ellei tarjolla ole kunnon valoa. Itse olisin veikannut chinenseksi myös, mutta esim. Cajamarca voisi olla lähempänä. Vaikeahan noista on loppupeleissä mennä mitään lopullista veikkaamaan. ;)
Oma lusikka soppaan: Cheiro Roxa! Mun Cheiro Roxa on melkolailla samannäköinen. Tuosta vaan puuttuu muutamia Cajamarcalle ja Pimenta da Neydelle tunnusomaisia piirteitä. IMO.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013