tammikuu 10, 2025, 22:22:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kylmän ruusun chilit.

Aloittaja Cold Rose, elokuu 20, 2008, 22:16:41 ip

« edellinen - seuraava »

Cold Rose

Terve kaikille!

Olen aika turisti vielä chilinkasvatuksessa, vaikka olen yrittänyt jo kolmekin kertaa kasvattaa omia chilejä. Kahdella ensimmäisellä kerralla onnistuin jotenkin ryssimään, sain maksimissaan 5 cm kokoisia alkuja. Mutta kolmas kerta toden sanoo, sain pari itämään kunnolla ja nyt ne tuossa kasvaa, tosin yksikään ei ole vielä edes nuppuja pukannut.

Minulla tosin on jopa itse kuuluisan ankkapiirtäjä Don Rosan chilejä kasvamassa! Tarina menee näin: ilmeisesti veljeni tyttöystävän ystävä tuntee jotain kautta Rosan, viime Suomen vierailullaan veljelläni ja hänen tyttöystävällään oli mahdollisuus päästä samaan ruokapöytään herran kanssa, siellä hän oli esitellyt omia chilejään ja antanut maistiaisia kotiin, kotona veljeni otti siemenet niistä irti ja pisti itämään. Minullekkin liikeni siitä viisi pikku tainta. :)

Nyt ne ovat kaikki tuossa omieni kanssa itäneet koko kesän aikana 15-*60cm koska mutsini oli pistänyt ne pihan varjoisimpaan paikkaan ja väitti minulle että ne oli tippunut pöydälta ja kuollut tai jtsp. Anyways, kun löysin ne sieltä n. viikko sitten ötökkätäyteisestä ja liian täyteen ahdatusta minikasvihuoneesta, näin parhaaksi ottaa ne sisälle loisteputken alle kasvamaan.

Tänään tuli myös tilattua Boliwian rainbown, Aji cristalin ja muutaman muun siemeniä Fataliilta tietysti, ainakin parin Bonchin tekemistä yritän kokeilla.

Hieman kuvia chileistäni, mulla ei siis ole mitään hajua mitä nää on:

Yleiskuva kaikista

Muita kuvia en näköjään nyt pysty pistämään, imageshack vihaa mua.

EDIT: Typoja korjailtu, luultavasti löytyy vielä lisääkin.

Fatalii

Don rosan chilejä... VAU! Tuollaisia tarinoita kuulisi mielellään usemminkin! COOL! (eikun siis HOT!).

Chilien kasvatus on helppoa puuhaa kunhan siihen vaan asennoituu oikein...
Eli, älä kasvata kasveja vaan anna kasvien kasvattua sua! ;)

Nimim. pelkkien hyötykasvien hengissäpitäminen onnistuu, muut ei..
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Maakari

Uskokaapa tai älkää, mutta yhdessä aku ankan lehdessä oli don rosasta juttua ja siinä oli kuva Rosasta ja hänen puutarhastaan. Bongasinpas sieltä yhden chilinkin ja näytin äiteelle, mutta sanoi hieman piittaamattomasti että joo siltä näyttää.

Elikkäs tunnistinpas chiliksi. Ja kuvakin oli aika kaukaa ja hieman tuhnu.  :)
Toivossa on hyvä elää...

Cold Rose

Heh, kiitos kommenteista.

Tässä nyt lisää kuvia kun imageshack näyttää toimivan:

Pienin eli n.15 senttinen pikku chilini, tämä siis juuri Don Rosalta

Toinen kuva samasta

Tämäkin on yksi Rosan chileistä, pituutta n.35cm

Samaisen chilin hedelmä lähikuvassa.

Kuvia tulee lisää sitten kun jaksan kuvata uudestaan.

Ja korjaus myös edelliseen, korkein chilini ei siis ole 30cm vaan 60cm.

Cold Rose

Lisää kuvia:

Pisin (n.60cm) chilini, Don rosalta tämäkin.

Kasvi alkoi vasta 3 päivää sitten kasvaa tuuheutta latvasta.

Taas yksi Don rosan chili, samassa ruukussa kasvaa hyvin myöhään itänyt kaupan joku jalapeno joka pääsee kohta omaan ruukkuunsa.

Lähikuva ylemmän kuvan pidemmän kasvin kukasta ja hedelmästä, kukasta päätellen kyseessä on c. annuum.

Jos joku tunnistaa näitä niin luvassa on 50 pistettä ja papukaijamerkki.

Fatalii

Tuo missä marja näkyvillä on aivan oikein, C. annuum. Viittaisi tuon kuvan perusteella pequin/piquin tyypin chiliin..
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Cold Rose

Okei, kiitti tarkennuksesta.

Kävin juuri Plantagenissa kattelemassa ruukkuja, sieltä taimipuolelta silmiini osui ruukkuchili joka maksoi vain vaivaiset 2,95e! Kasvissa on 11 podia ja ruukun lappu ilmoittaa kasvin olevan "C. Annuum, Cayenne de cayenne".

Itse kasvi, pituudeltaan n. 35cm

Kasvin isoin hedelmä, vähän yli 5cm.

Tänää tuli myös Fataliilta tilatut siemenet, eli:

Culinary seed kit;
-Aji Cristal
-Aji Benito
-CO2598
-C. Microcarpum (PI 260567)
-PI 260560
-CGN 22871

-Thai Pepper
-Boliwian Rainbow

Ja sitten tietysti mukana tuli pussi Devil Dustia ja Aji Cristal. :)

ruuhonen

Pahasti näyttää samalta kasvilta minkä ite oon ostanu joskus Plantagenista eli Apache F2:lta.

Cold Rose

Okei... Katotaan nyt mitä tosta tulee.

Thai Dragon

Itekki täs kävin plantagenissa ostamassa samaisen chilin, lähinnä ulkonäön takia, koska en uskonut että nuo marjat ovat kovin hyviä. Mutta! yksi marjoista oli jo punainen, joten päätin sen syödä, kävi ilmi että se on aika tulinenkin ja todella maukas ja mehevä :)
Hyvät jatkot chilikasvatuksessa sulle!

ruuhonen

Kasvatetaan ihan samoja lajikkeita! Mulla on kans tuo Fataliin pussi kotona ja laitoin keväällä muutaman lajikkeen kasvamaan siitä. Christal ja Benito kasvoivat oikein iloisesti mutta CGN 22871:n kanssa oli ongelmia. Ei meinannut ensin itää ja sitten kun iti, polki vain paikallaan kuukausia. Nyt se on kuitenkin korkein ja suurin puska. Outo kaveri kylläkin.

Saa nähdä miten käy ensi kaudella kun laitan kaikki lajikkeet itämään joulun jälkeen. Christalia enkä Benitoa tietenkään, jos saan selviämään talven yli.

Cold Rose

:D , kiitos kommenteista.

Tietääkö kukaan josko yksikään noista yllämainituista chileistä kasvaisi hyvin pelkässä loisteputki/esl valossa talvella kun auringonvaloa ei välttämättä olisi saatavilla yhtään. Vai pitääkö vain odottaa ensi kauden alkuun?

wille

Lainaus käyttäjältä: "Cold Rose":D , kiitos kommenteista.

Tietääkö kukaan josko yksikään noista yllämainituista chileistä kasvaisi hyvin pelkässä loisteputki/esl valossa talvella kun auringonvaloa ei välttämättä olisi saatavilla yhtään. Vai pitääkö vain odottaa ensi kauden alkuun?

Maltti on valttia. Tavallisimmilla keinovaloilla (ei siis natikka tai satojen wattien esli) on ihan ok pitää puskat hengissä talven yli tai taimettaa uusia. Varsinaista kasvatusta en lähtisi Suomen talveen edes kokeilemaan ilman kunnon valoarsenaalia...  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Cold Rose

Okei, elikkäs ensi kauden alkua odotellaan.

Eilen alkoi muuten pari chiliä kypsymään.

Pienin chileistäni, jopa kaksi kypsymään ruvennutta marjaa.

Vähän ylempänä mainittu Plantagenin chilikin on alkanut kypsyttämään isointa podiaan, tosin vielä niin vähän että en turhaan kuvaa jaksanut pistää.

Lisäksi joku tuholainen (kirva ilmeisesti) oli tehnyt tälläistä tuhoa aikaan, onko vaarallistakin kasville? Tilanpuutteen takia ei yhtään hävettäisi heittää tota roskiin nimittäin. Kyseessä on siis joku kaupan "Long Jalapeno".

wille

Ei toi oikeen kirvankaan tekosilta näytä. Aikalailla lehdet rullalla. Oisko klasiinen lannoiteöveri. Mulla on early jalapeno tehnyt tota ihan samaa koko aikuisen elämänsä... enkä ole lannoittanut oikeestaan olenkaan. Tyyppivikako?  :wink:

Voihan se olla että noi peruskaupan siemenistä kasvatetut on niin pitkälle jalostettuja etteivät oikeen tuppaa kestämään mitään...

Tosiaan ihan samanlaista lehtien rullautumista ja epämuodostumia löytyy. Muuta haittaa en ole kasville huomannut tästä olevan kuin se että sato on aina jäänyt alle kymmeneen hedelmään.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Cold Rose

Doh.
Itsekään en juuri koskaan ole lannoittanut kyseistä kasvia. Pari kirvan näköistä öttiäistä kyllä löytyi samoilta lehdiltä.

Cold Rose

Hieman päivitystä.

Hedelmät ovat hyvin ruvenneet kypsymään, paljon on punaisia ja hieman(1) keltaisia palkoja. Nyt kun alotin lannoittamisen niin tuo aiempana C. Annuumiksi tunnistettu on alkanut tuottaa lisää nuppuja, jospa saisikin siitä enemmän kuin nuo kaksi hedelmää. :) Myös pari noista kaupan jalapenoista on alkanut vihdoinkin tuottaa nuppuja.

Cold Rose

Taas päivittelyä, vaikka ei olekaan kauheasti uutta chilirintamalla. Kaupan jalapeno on tehnyt kaksi hedelmää, muut ovat vain kypsytelleet, paljon tosin olen päässyt keräilemäänkin kypsiä ja varsinkin tuo plantagenista ostettu on mainio ruoanlaitossa. Nyt vain odottelemaan uuden kauden alkua että saa lisää chilejä kasvamaan. :)

pkdi

VAU DON ROSAN CHILEJÄ! :OOO Saitkos noista siemeniä talteen, kun minuapas rupesi kauheasti kiinnostamaan :D
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Nizo

Saat varmaan hetken odottaa vastausta. Cold Rose ollut viimeksi 5kk sitten paikalla.