tammikuu 10, 2025, 06:56:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

oma lannoite? hmmmmmm

Aloittaja cola, syyskuu 11, 2008, 23:24:36 ip

« edellinen - seuraava »

cola

Onko kenelläkään käynyt mielessä tehdä itse omat lannoitteet??? ja onko sellainen edes mahdollista ?  :roll:

Koska muutan Kreikkaan niin minulla on niin suuri alue jossa chilejä kasvattella että lannoitteet tulisi todella kalliiksi.  

Fish-Mix:ssä on paljon kalaa niin vois murskata kaloja ja esim merestä hakis vielä merilevää ja kyhäilis jotkut hyvät mixit  :D  hahahaha tuliskohan tosta mitään. Onko täällä ketään joka tietäisi näistä pikkasen enemmän kuin minä? Olis nimittäin mukava vaan ihan koe mielessäkin kokeilla.

Torakka

kuulostaa niin hullulta että vois vaikka toimia

MasaT

Kokeilepa kompostointia. Dave dewitt kirjassaan the pepper garden ainakin hehkuttaa sen puolesta.(Ehkei sil ollut bio bizziä :) ).
Tuolta vielä vähän tietoa http://www.thechileman.org/guide_fertilizer.php
Itse ajattelin kokeilla tänä talvena tuollaista matokompostia kun tuo lämpökomposti ei talvella välttämättä niin hyvin toimi.

Janne

Kun puhutaan ulkosalla lämpimissä olosuhteissa kasvatuksesta eivät lannoitteet todellakaan ole kalliita, puoli-ilmaisia paremminkin. Ja komposti on täysin ilmaista, kuten tuossa mainittiinkin jo.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

cola

Mulla on Kreikassa naapurissa yhden eläkkeellä olevan miehen iso puutarha jossa kasvattelee sadoittain tomaatteja, kurkkuja, paprikoita ym ja kun kyselin että mitä lannoitteita hän käyttää niin ei kuulemma käytä mitään  :roll:  kuulosti aika oudolta koska kasvit näytti kasvavan ja hedelmää tuottavan.  Hän oli muuten istuttanut kasvit myös suoraan maahan eikä ollut laittanu yhtään uutta multaa tai mitään muutakaan.

Itse ajattelin laittaa multaa ja lannoitteita niin tulee kasvamaan todella hyvin.

Minä olen miettinyt tuota kompostointia mutta ei ole vielä mitään hajua miten semmonen toimii. (pitää ottaa selvää)

Sinne kompostiin voisi sitten laittaa myös hevosen peetä ja hedelmiä. (kalojen ja merilevän lisäksi)  luulis tulevan SUPER lannote  :D Eikö kompostin pidä muhia monia kuukausia jotta siitä tulee hyvä?

Mietin myös sitä että missäköhän suhteissa olis hyvä laittaa vaikka tehosekottimeen kalaa, merilevää, hedelmä mehua ja vettä että ei kasvit saa liikaa lannotteita?

Saas nähdä mitä tuostakin kokeilusta oikeen tulee :lol:

MasaT

Chilit ei tarvitse paljon lannoitteita. Eihän niitä luonnossakaan käy kukaan lannoittamassa. Maaperän happamuus siinä on olennainen seikka. Saattaa olla jo valmiiksi hyvä maaperä paikan päällä kunhan ph on ok. Jos teet kompostia ei niitä tarvitse tehosekoittimessa sekoittaa. Etkä tarvitse ainakaan lämpökompostoria. :)
Maata voit joutua muokkaamaan ph,lle sopivaksi ja käyttämään ehkä kastelulannoitetta.

cola

Mitens toi maan muokkaaminen ph:lle oikeen tapahtuu? ja onko maa ph mittarit kalliita?

MasaT

Turve on yleensä hapanta mutten tiedä onko kreikassa turvetta, luultavasti ei. Uskon että saat vastauksen maan muokkaamiseen siltä naapuriltasi, on näköjään viljellyt paprikoitakin.
Bauhaussista ainakin löytyi aika edullisia mittareita.Olisko ollut jotain 15€ -Löytyy niitä kyllä muualtakin.

cola

Ei ole turvetta vaan hiekkaa. Minulla olis kuviakin mutta en tiedä miten tänne niitä lisätään. Pitää käydä bauhaussissa kattelee. kiitti

Lopez

Tullaas nyt sekoilemaan tänne edistyneidenkin puolelle, vaikka täysi newbie olenkin...

LainausOnko kenelläkään käynyt mielessä tehdä itse omat lannoitteet??? ja onko sellainen edes mahdollista ?

Itse olen ihan alusta asti juottanut kasveilleni kahvia. Tuolta -> http://www.fineli.fi/food.php?foodid=930&lang=fi kun katsoo, niin kaliumia ja magnesiumia sisältää (monen monen muun aineen lisäksi), joten AJATTELIN niin, että kun en jaksa mitään erikoislannoitteita tilata, kahvi ja keltainen substral yhdistelmä kasteluveteen... Nojoo, mutta hyvin on tuolla pärjännyt, ja kaiken lisäksi kahvi happamoittaa kasvualustaa.

Sitten tuli kesä, ja verkot meni veteen. Eräänä kauniina päivänä kalansaalis oli pietarin, ja verkot unohtui paljuun noin viikoksi. Viikon aikana satoi aika runsaasti, joten paljuun oli keräytynyt sadevettä. Siinä sitten tuli huljutettua verkot siinä sadevedessä, johon irtosikin mukavasti verkkoihin jäänyttä kalan limaa ja (meri?)levää. Tuota kun mökin sileille käytti kahvilla terästettynä kasteluvetenä, niin ei siellä olevat silit ainakaan kyttyrää tykänneet...

Mutta... Tähän nyt taas pitää laittaa kaikki mahdolliset disklaimerit, plus en kyllä suurin surminkaan (öh, mitähän tuokin oikeasti tarkoittaa) tuolla kala-levä yhdistelmällä menisi sisällä kasvavia chilejä lannoittamaan  :wink:

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: "Lopez"
Itse olen ihan alusta asti juottanut kasveilleni kahvia. Tuolta -> http://www.fineli.fi/food.php?foodid=930&lang=fi kun katsoo, niin kaliumia ja magnesiumia sisältää (monen monen muun aineen lisäksi), joten AJATTELIN niin, että kun en jaksa mitään erikoislannoitteita tilata, kahvi ja keltainen substral yhdistelmä kasteluveteen... Nojoo, mutta hyvin on tuolla pärjännyt, ja kaiken lisäksi kahvi happamoittaa kasvualustaa.

Kahvikuppi kädessä tätä lueskelen... Hmm... Jos toi oikeesti toimii, niin saakoot kasvit pannusta jämät.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "Noli Me Tangere"
Lainaus käyttäjältä: "Lopez"

Kahvikuppi kädessä tätä lueskelen... Hmm... Jos toi oikeesti toimii, niin saakoot kasvit pannusta jämät.

Kannattaa muistaa jäähdyttää ennenku laittaa  :D

Noli Me Tangere

Niin, en aatellu tulikuumaa nestettä juurille kaataa. Vois käydä huonosti...

Hombre

Kyllähän "vanha kansa" on jo kautta aikain kaadellut kahvinloput ja porot kukkasille, kun se kuulemma tekee niille hyvää.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Noli Me Tangere

Paljonkohan tuota kahvia uskaltaa chileille kaataa? Jos tulee yliannostus niin mitkäköhän on oireet?

Kaadan... en kaada... kaadan... en kaada...

cola

Kahvin NPK on  2.0/0.36/0.67   Ei tarvii lannoitteita ostaa jos vaan jaksaa perehtyä ja säätää noiden kanssa.   Pitäis jotenkin vaan saada tietää määrät ettei kasvit kuole liikalannoitukseen.

Kärsä Babar

Kannattaa muistaa kattoo niitä ph-arvojakin kahvissa, taitaa olla aika hapanta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Lopez

LainausPaljonkohan tuota kahvia uskaltaa chileille kaataa? Jos tulee yliannostus niin mitkäköhän on oireet?

Jaah, mä olen sekoitellut ihan miten sattuu, välillä kasteluvesi sisältää puolet kahvia, välillä litraan menee puolikas mukia (siis varmaan standardi kahvikupin verran ISO Standardiyksikkönä...). Mun silit ei ole oireillut mitenkään (ainakaan siis ravinneoireoireillu) mutta olen tosiaan ihan taimenesta asti silleille kaffii tarjoillut...

LainausKannattaa muistaa kattoo niitä ph-arvojakin kahvissa, taitaa olla aika hapanta.

Ainiin... Kuten sanoin, olen newbie, elikkä kaikki mun silit on mullassa / turpeessa. Ja yksi tarkoituksista nimenomaan oli happamoittaa tuota hasvualustaa, kerta silit kasvavat happamalla alustalla :)

cola

Se on kiva kun on caffe seuraa :P  Tarjoille sille myös pullat ens kerralla  :wink:

Noli Me Tangere

"Yksinäinen Habanero etsii kiihkeää mutta hellää Cayennea päiväkahvin merkeissä. Nimim. Tuhti ja tulinen."

Ja kuten aina kaikkien neuvojen kanssa käy, mopo lähtee käsistä...