Huijattiinkohan mua lamppu kaupoissa + muutama muu kysymys

Aloittaja cola, syyskuu 22, 2008, 22:01:36 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "cola"... lampuissa on energia luokka  a:sta g:hen niin jos putki on 18w energia B niin viekö se paljonkin enemmän sähköä kun toi energia A ? ihmetyttää koska eikö se vatti määrä ole kuitenkin 18w???

Entäs kun kaikki ovat haukkuneet noita esl kasvilamppuja ...

Kysymyksiä, kysymyksiä.
Eipä tuota perustietoa voi noin vain kerralla kaataa kenenkään päähän. Asiat selvenevät vähitellen, tutkimalla, lukemalla, kokeilemalla.

Pari perusasiaa nyt noiden pohjalta:
- Wattimäärä ilmoittaa, paljonko lamppu KULUTTAA sähköä. Lumen taas paljonko se TUOTTAA valoa. Noissa on outoja eroja. Niistä syntyy hyötysuhde.
- Käyttötarkoitus määrää lampun valinnan. Minä olen puhunut lähinnä ihmisten oleskelutiloihin sopivista valoista. Kasveille käy toisenlaiset. Purpleista minulla ei ole mitään kokemusta. Ne ovat usein pienitehoisia, eivätkä todellakaan ihmisten valaisuun, mutta kasveillehan niitä käytetäänkin. Löytämäsi 840 on väri, jota minulla on chili-ikkunalla ja silläkin taimet kasvoivat viime talvena. Se näyttää normaalilta silmälle. Minulla on noita 4x21W ikkunan päällä.
- Lampun etäisyys kasvista on valotehossa paljon tärkeämpi tekijä kuin lampun wattimäärä tai väri. Lähelle vieminen taas vaikuttaa niin, että yhdellä lampulla ei kovin montaa kasvia voikaan valaista, vaan tarvitaan lisää lamppuja.  :lol:

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"mulla megaman 15w pantlamp lamppuja katossa... Ja itse maksoin 14 kpl

Missä ne noin paljon maksaa? Meinaan, että siihen kauppaan en varmasti mene :lol:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Herra 47

Eräs sähkötarvike/lamppukauppa raumalla... oli ainoa  paikka josta noita sai...

nimeä en nyt yhtäkkiä muista
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Hombre

Ei siellä sitten ole mitään Tarjoustaloa tms. Hämeenlinnan Tarjoustalossa on kyseinen lamppu maksanut n. 8 euroa
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "cola"Miten muuten kun noissa lampuissa on energia luokka a:sta g:hen niin jos putki on 18w energia B niin viekö se paljonkin enemmän sähköä kun toi energia A ? ihmetyttää koska eikö se vatti määrä ole kuitenkin 18w??? ( huom olen todella surkea näissä asioissa .

Loisteputkissa 'energialuokka' lienee luokitus, joka kuvaa lampun tuottaman valon määrää suhteessa sen tehoon. Mitä enempi valoa saa esim 18 wattisella aikaan, sitä parempi energialuokka.

Halpisloisteputket tuntuvat tyypillisesti olevan energialuokkaa B, kuten ostamani edulliset Biltema 36w, 120cm päivänvalo loisteputket ( 3 eur / kpl ). Tämä tuotti speksien mukaan jotain 2500 tms lumen, kun vastaavankokoiset energialuokka 'A' putket voivat tuottaa jopa 3300 lumen. Eroa siis on. Käytännössä ( esim chilinkasvatus minun tapauksessa ) sen merkitys on vähäisempi.

Biltema putki ei todellakaan ole värintoistoarvoltaan lähimainkaan 8, lienee joku 665 tms. Toimi chilien kanssa ihan hyvin, mutta mitään kovin kaunista katseltavaa tai kameraystävällistä se valo ei ole.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "cola"... löysin  osram 18w/77 fluora energia 550lm 8e
... heille olisi lähiaikoina tulossa osram 18w840 daywhite 1350lm 5,95e

Cola on paneutunut tiedon hankintaan. Watit ja Lumenit on tiedusteltu. Tässä on vain yksi paha kuoppa. Lumenit ilmoittavat melko luotettavasti lampun valotehon, mutta ei tässä vertailussa. Kasvilamppu tuottaisi tuon mukaan alle puolet tuon toisen putken antamasta valosta, vaikka molemmat kuluttavat sähköä saman 18W.

Vikaa on Lumenin määritelmässä, ei varmaankaan kasvilampussa. Muutenhan niitä ei kannattaisi valmistaa ja käyttää. Lumenilla mitataan ihmissilmällä nähtävää valoa. Kasvit voivat käyttää muitakin aallonpituuksia, ehkä jopa paremmin kuin tätä meidän näkemäämme. Niitä energioita ehkä ilmaistaan jollakin muulla mittayksiköllä, jonka kasvihuoneviljelijät voisivat tuntea. Ei ole mitään syytä olettaa, että kasvilamppu olisi ainakaan huonompi kasvien valaisuun kuin normaali putki. Eli, jos valaiset sillä vain kasveja, etkä yritä esimerkiksi myös lukea siinä valossa, voit aivan hyvin hankkia tuon kasvilampun.

Yleisesti noiden lamppujen valotehoista:
- Loisteputkilla saadaan parhaimmillaan noin 100 Lumenia Wattia kohti, mutta vain pidemmillä putkilla tai uusilla T5 tehoputkilla.
- Energiansäästölamput jäävät luokkaan 65 lm/W. Mutkille kääntelyssä putkesta hukkuu tehoa.  :wink: