Huijattiinkohan mua lamppu kaupoissa + muutama muu kysymys

Aloittaja cola, syyskuu 22, 2008, 22:01:36 ip

« edellinen - seuraava »

cola

Hello Hello jälleen. Eli ostin tänään hirveen etsimisen jälkeen uuden loisteputken Philips Fluotone tld 18w/965 de luxe 90 1050lm (päivänvalo 6500k) liike oli pieni syrjäinen lamppukauppa ja hintaa putkella oli 7e. Maksoinko liikaa sillä toissa päivänä Prismasta ostamani warm white makso vain 3e ???  Asun keravalla ja en ole mistään täältä löytänyt muita kuin warm whiteja. Onko kenelläkään tietoa missä noita kasvuun tarkoitettuja lamppuja myydään halvemmalla? (kerava/helsinki alueella)
On muuten mukavan väristä valoa. Minulla on kaikki valot noita warm whiteja ja ajattelinkin nyt päivittää valoni noihin kirkkaampiin

Ostin lannoitteet ym vehkeet peukusta ja sain kasattua ensimmäiseni ämpäri hydron jossa tällä hetkellä on 7 mini kasvia kasvamassa ja ton ph mittauksen kanssa on ollut pieniä ongelmia. Pitääkö sitä putkiloa katsoa valoon päin vai sitä värikarttaa vasten koska kun katsoin valoon päin niin näytti ph 6,5 ja ei valoon päin näytti ph 7 eli tiedä sit mitä tehdä lisätäkkö ph downia vai ei.
Entäs kuuluuko ph down jauheen olla ihan jauhoista vai pikkasen märkää? mulla jauho on sellasta baakkua ja mietin että olisikohan se päässty siellä peukussa kastumaan? ja olisiko siitä haittaa jos märkää olisi?

Ongelmia on vielä Jaebo(Honkkari) pumpun kanssa  :P  miten saatte sen olemaan hiljaa? Olen laittanut sen ämpärin pohjalle (keskelle) kiinni imukupeilla mutta vähän ajan päästä se alkaa humisemaan ja sitä saa olla koko ajan painamassa pohjaan jotta tarttuisi imukupit kunnolla kiinni jolloin äätä ei silloin kuulu. Ei se meteli kauhean suurta ole mutta ärsyttävää kuitenkin. Asensin sen(punpun) ja kannen väliin puutikun ja se oli hetken hiljaa kunnes tikku lähti pois ja metili tuli takaisin.

Sitten vielä viimeinen kysymys  :D  Voiko noita kivivillakuutioita käyttää idätyksessä montakin kertaa? vai onko kertakäyttö tavaraa. Täytyy muuten kehua todella paljon noita villoja koska siemenistä näkyy jo häntiä vaikka ovat olleet vasta muutaman päivän niissä. Mullissa olevat siemenet ovat olleet n 10 päivää eikä mitään ole vielä tapahtunut  :cry:

No niin eiköhän tossa tullut taas muutamat tyhmät kysymykset kysyttyä  :P  mut toivottavasti joku ees jaksaa vastata. Ei mul muut joten CIAO

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "cola"Hello Hello jälleen. Eli ostin tänään hirveen etsimisen jälkeen uuden loisteputken Philips Fluotone tld 18w/965 de luxe 90 1050lm (päivänvalo 6500k) liike oli pieni syrjäinen lamppukauppa ja hintaa putkella oli 7e. Maksoinko liikaa sillä toissa päivänä Prismasta ostamani warm white makso vain 3e ???  Asun keravalla ja en ole mistään täältä löytänyt muita kuin warm whiteja. Onko kenelläkään tietoa missä noita kasvuun tarkoitettuja lamppuja myydään halvemmalla? (kerava/helsinki alueella)
On muuten mukavan väristä valoa. Minulla on kaikki valot noita warm whiteja ja ajattelinkin nyt päivittää valoni noihin kirkkaampiin

Tuo 965 on kunnollinen, pysy vaan erossa niistä "warm whiteistä" :) Tuon 965:n "9" kertoo siitä, että sen värintoistoindeksi on hyvä ja loppunumerot värilämpötilan. Itselläni on nuo 9:llä alkavat kotivalaistuksenakin - niissä värit näyttävät siltä, miltä niiden pitääkin (lähestulkoon). Varsinkin keittiössä nuo valot ovat korvaamattomat.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

cola

No hyvä juttu että ei huijattu ;) mutta on kyl suht kallis lamppu warm whiteen.  Nyt ei kun cool whitea myös esl muodossa muihinkin huoneisiin  :D nyt nimittäin näkeekin jotain

Sauli Särkkä

Eipä tuo 7 eemeliä ole paha hinta, kun samasta putkesta olen nähnyt akvaarioliikkeen ottavan kolmin- tai jopa nelinkertaisen hinnan.. ;)

-Sale
Sauli Särkkä

Janne

Mitäs huijausta siinä on kun pieni yksityisyrittäjä joutuu ottamaan tuotteesta isomman katteen kuin helvetin iso kauppaketju?
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Mitäs huijausta siinä on ...

On siinä minusta. Se iso kauppaketju myy vain yhtä vaihtoehtoa, sitä kaikkein kauheinta ja halvinta väriä. Siihen sitten kuluttajien on alistuttava - tai etsittävä pikkuliike, jolla on vaihtoehtoja tai ainakin niitä saa tilaamalla.

Suurten ketjujen ohjailu kulutustottumuksissamme on aivan liian iso, kun se vaikuttaa maahantuontiin ja tukkukauppaankin. Tuolla tuskailin saman ongelman parissa.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=50584#50584
Erityisen ikävä tilanne on energiansäästölamppujen kohdalla. Niitä kyllä valmistetaan vaikka minkä värisiä, mutta Suomesta saa joka marketista vain sitä "lämmintä valkoista". Suurten ketjujen sisäänostajat määrittelevät kansan maun jo ennen kuin kansa on nähnyt valoa.  :wink:

Kärsä Babar

Sekään ei ole vielä huijausta jos valikoima on huono. Pakkohan ei ole paskaa ostaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Xbow

Niinpä, valikoiman laajuuteen ei panosteta. Valikoimiin tuntuu tulevan vain niitä vaihtoehtoja, mitä suuri osa kansasta ostaa ( tai pakotetaan ostamaan ), muttei niitä jotka kiinnostavat vain sitä yhtä prosenttia kansasta.

Olisi se tietty kiva, mikäli esmerkiksi Tampereen seudulle saataisiin jonain päivänä liike, jossa olisi oikeasti laaja valikoima. Tosin tämä nykyinen tilanne antaa mahdollisuuden pienille erikoisliikkeille, mikä mielestäni on omalta osaltaan hyvä. Toisaalta se ei ole kovin ekoloogista kun joutuu pyörimään ympäri kaupunkia sen sijaan että voisi tehdä ostokset samasta paikasta.

Edit: Oletetaan että haluaisin ostaa 2x18w + 4x36w 965 energialuokka A loisteputkea, pari rasiaa Aji Cristallia sekä pain 100% soossia. Ei muuten Tampesterista löydy kauppaa, missä nämä kaikki olisivat tarjolla ( saa hihkasta jos olen väärässä :p ). Pain sarjan tuotteita saanee vain postimyynnistä, Aji Cristalleja ilmeisesti on nahistuneina tarjolla Nekalan Suurjaossa, mutta se siitä. Jopa Haba Tabaakin saa aika ajoin hakemalla hakea, onneksi nyt soossipuoli on sen verta hyvällä tolalla ( kiitos Chilikaupan, Extrahotin sekä Poppamiehen ) ettei moista nyt kaipaa.

Edit2: Kohtuulliselta kuulostaa 7e uudesta hyvälaatusesta loisteputkesta, joka ei kuitenkaan ole sellaista mallia mitä suuret massat ostavat.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Noli Me Tangere

Ei tuo 7€ paha hinta miustakaan nyt oo. Mutta vanha totuushan on ettei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa...

cola

"Pakkohan ei ole paskaa ostaa.        Joissain tilanteissa ikävä kyllä on. Ei kaikilla nimittäin ole aikaa tai mahdollisuutta lähteä penkomaan liikkeitä läpi että mistäs sitä nyt löytyis cool white putkia ja sen takia tyytyy niihin keltasiin paskoihin joita myydään kaikissa kaupoissa.

Kärsä Babar

Kauppiastahan voi pyytää hankkimaan valikoimiin jos ei hyllystä löydy.
Kaikillahan on mahdollisuus jättää ostamatta jos ei mieluista löydy.
Ja kyllähän coolwhite putkia löytyy joka puolelta samoin kuin warm white.
Tyhmää puhua että on pakko ostaa, koska ei ole.
Kaikkeahan ei yhdestä kaupasta voikkaan löytyä, sillä joskus pitää kiertää useampi kauppa että löytää etsimänsä.
Itse jätän kyllä ostamatta kaupoissa jos valikoima ei minua tyydytä, enkä suinkaan osta "pakosta".
www.chilitarvike.fi

cola

Hei hei älähäs nyt kilahtele siellä  :wink:  
Mä en tarkoittanutkaan välttämättä sinua tai minua vaan esimerkiksi jotain vanhempaa rouvaa/perheen äitiä joka on ruokakaupassa ja jolla on valot palanu eikä ole mahdollisuutta etsiä tuntikaupalla valoja kun on muutakin tärkeämpää tekemistä. Siinä vaiheessa ei kauheesti auta pyytää kauppiaalta tilaamaan tavaroita kun sen tarvii heti jolloin hän tavallaan pakosta joutuu siihen tyytymään ellei halua olla pimeässä.  

Itsellänikin on käynyt useasti varsinkin talvella kun on kylmä tilanteita kun kaupassa ei jotain tuotetta ole ja joutuu tyytymään johonkin paskaan. En tarkoittanut että joku minua pakottamalla pakottaa. ja voin kyllä sanoa että cool white putkia ei ainakaan täältä enään löydy yksi oli keravan rajojen ulkopuolella ja sen ostin. lisää tulee joskus myöhemmin(kaikki alueen kaupat kiertäneenä tiedän  :wink: )  Ongelmahan oli juuri se että warm white putkia löytyykin joka paikasta minkä takia suurin osa ihmisistä joutuu niitä ostamaan ja kaikki ei edes tiedä että jostain muualta voisi löytyä muitakin vaihtoehtoja.

Kärsä Babar

Enpä minä mitään kilahtelekkaan.
Taitaa suurin syy tuohon sinisen valon puutteeseen olla se ettei ihmiset niitä halua ostaa niin paljoa, koska sininen valo asunnon valaisussa on aika kylmän näköistä. Lämmin valo taas luo lämpimän tunnelman.
Hyvä kauppiashan myy tuotteita josta asiakkaat pitävät eikä tuotteita mistä itse pitää.
www.chilitarvike.fi

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Kärsä Babar"... sininen valo asunnon valaisussa on aika kylmän näköistä. Lämmin valo taas luo lämpimän tunnelman.

Tuo on tyypillistä sanoilla manipulointia, joilla mainosmiehet asioita vääntelevät vaikka vastakohdikseen.
Cool White tai "Kylmä valkoinen" eivät ole sinisiä valoja, vaan kellanpunaisia. Ikkunasta sisään tulviva valo on n. 5600 Kelviniä, nuo ovat 4000K. Kauniilta kuulostava, mutta kauhealta näyttävä "Lämmin valkoinen" on vain 2700K, siis hyvin oranssi. Usein se vielä lisäksi vihertää, kun värintoistoindeksi ei ole kohdillaan. Paljon riippuu tietysti siitä, mihin vertaa ja mihin on tottunut. Minusta ihmisten ei kotonaan pitäisi loisteputkissa tyytyä mihinkään vähempään kuin väriin 950, joka on tällä hetkellä paras värintoistoltaan ja värilämpötilaltaan 5000K. Se on aivan ikkunasta tulevan valon väristä ja siinä voi huoletta kuvata niin filmille kuin videollekin. Värit toistuvat oikein, eikä se rasita silmiä. Loisteputkina tuollaiset eivät ole paljon kalliimpia kuin joka kaupassa myytävät halpis warm-whitet, mutta niitä ei vain saa juuri mistään.

Ehdotukseni uudeksi nimikäytännöksi, joka nopeasti kääntäisi lamppujen menekin päälaelleen:
Luonnonvalo, 5000K olisi vakiolamppu
Lämmin valo, 4000K olisi nykyinen "Kylmä valkoinen"
Keltainen valo, 2700K, se jota nykyisin kaikkialla myydään.
Lisäksi jäisi vielä Viileä valo, yli 6500K

Lainaus käyttäjältä: "Kärsä Babar"... Hyvä kauppiashan myy tuotteita josta asiakkaat pitävät eikä tuotteita mistä itse pitää.

Erityisesti energiansäästölampuissa haiskahtaa kauppa vähän samalta kuin aikanaan digiboxeissa: Ensin myydään kansalle halvat ja huonot mahdollisimman kovaan hintaan. Sitten vasta aletaan kertomaan, että saa näitä hyviäkin, kun osaa pyytää. Kaikki kaupat ovat täynnä väriä 827. Eräässä tamperelaisessa tavaratalossa on varmaan 10 metriä hyllyä erilaisia energiansäästölamppuja. Eroja on vain merkeissä, muotoilussa ja wattimäärissä. Yhtäkään muun väristä en sieltä löytänyt. Lamppuja on olemassa. Valmistajien ja ulkomaisten nettikauppojen sivut niitä kyllä esittelevät. Kotikäyttöön energiansäästölamppu 840 on jo ihan siedettävä. Seuraavaksi isommat luvut ovat jo usein ihan oikeasti sinertäviä. Parasta värintoistoa, 9-alkuisia koodeja niistä on vielä turha etsiä.

Meitä kusetetaan. Karkealla tavalla. Ei tuossa voi olla kyse vapaasta valinnasta, kun valittavaa ei löydy.

Kärsä Babar

Voi olla että minulla meni sekaisin cool white ja daylight.
Kumminkin tämän päivän kauppareissulla pääsin toteamaan että ainakin lielahden kaupoista  löytyy loisteputkina: warm white, cool white, daylight ja jokin kasveille tarkoitettu minkä nimeä en muista.
www.chilitarvike.fi

Chilivaari

Aivan kaikkein tavallisimpia kokoja saattaa löytyä sitä vanhaa paksua putkea 120 senttisenä ainakin, mutta eipä löytynyt Keravalta 18W, eikä Tampereelta uudempaa (vasta vuosikymmenen vanhaa) ohutta T5 putkea. Puhumattakaan energiansäästölamppujen väreistä. Lielahtea en kyllä kierrellyt. Helpompi oli laittaa tilaus tuttuun sähköliikkeeseen.  :wink:

Bermann_7

sopiikos noi paljon puhutut T5-putket ilman mitään kikkailua tommoseen samanlaiseen runkoon, kuin mihin normi loisteputketkin?
So it goes.
-KV

Chilivaari

Ei. Niissä on erilainen kanta ja ne ovat eri mittaisia. Wattimäärätkin poikkeavat, eli ei niitä vahingossa voi ostaa vanhan tilalle.

Se on kokonaan uusi keksintö. Tehokkaampana ja pienempänä tuota alkuun markkinoitiin. Samoihin tehoihin wattia päälle taitavat nyt jo päästä isommatkin putket, mutta eivät mahdu samaan tilaan.

cola

Ciao Ai vitsi siis mua kans hämää toi digiboxejen ukotus myyni niin paljon. Kun boxit tulivat myyntiin niin hinnat oli todella kalliita ja laitteet paskoja. Heti kun suurin osa ihmisistä oli sellasen ostanut niin alettiin kertomaan että on boxeja jossa voi nauhottaa useampaa kanavaa yhtä aikaa ym luksusta. (se kyllä otti todella paljon hermoon  :evil: )

Lamppujen kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä chilivaarin kanssa keltaset ovat paskoja :P  
Jatkoin etsimistä tänään ja löysin  osram 18w/77 fluora energia 550lm 8e millanen lamppu toi oikeen on? ja entäs väri?  Myyjä sanoi myös että heille olisi lähiaikoina tulossa osram 18w840 daywhite 1350lm 5,95e kannattaako tommosta ajatella vai yritänkö tilata semmosen 18w 950 lampun?

Miten muuten kun noissa lampuissa on energia luokka  a:sta g:hen niin jos putki on 18w energia B niin viekö se paljonkin enemmän sähköä kun toi energia A ? ihmetyttää koska eikö se vatti määrä ole kuitenkin 18w??? ( huom olen todella surkea näissä asioissa  :P

Entäs kun kaikki ovat haukkuneet noita esl kasvilamppuja niin Hong kongissa tänään kattelin lähempää tuota Megaman plant lamp 15w 8e ja mietin että voiko se tosiaan olla niin huono ? koska Megaman lamput ovat yleensä olleet hyviä, kestäviä ja tietysti todella kalliita.  Eikö semmosta kannata siis missään nimessä ostaa? vaikuttaa väriltään pikkasen purplea.

Herra 47

mulla megaman 15w pantlamp lamppuja katossa... Niillä viime talvena talvetin kasveja... Eivät kuolleet mutta kun olivat kaukana kasveista niin... Ja onhan se valo kivan värinen... Eli eivät kaikkein huonoin vaihtoehto... Ja itse maksoin 14 kpl
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)