tammikuu 09, 2025, 12:06:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Passiivihydro

Aloittaja cola, syyskuu 30, 2008, 00:19:31 ap

« edellinen - seuraava »

wille

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - tammikuu 17, 2009, 17:43:54 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 17, 2009, 17:37:58 ip
Mulla on ämpärihydrossa GHE:n flora tripack lannoitteena. Hyvin toimii. Eli jos sellaista olet rakentamassa, et tarvitse blusanaa. Googlella saatat löytää asuinpaikkasi veden kovuuden ja wikipediasta ihan näppärän taulukon valoittamaan noita arvoja.

ämpäri hydro on aktiivihydro :)
mikäli passiivihydroa aikoo ei nuo lannoitteet sovi kovinkaan hyvin

Kyllä, näin on. Mutta kun alunperinkin oli sekaannusta tossa ämpärihydron ja passiivihydron välillä. Silläpä tuolla ylempänä ehdotinkin blusanaa, mutta kun nyt kävi ilmi että Paprikaana onkin suunnitellut ämpärihydroa (siis aktiivihydroa) suosittelin noita GHE:n vesiviljelylannoitteita!  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Paprikaana

paprikaana ottaa nyt silmän käteen ja yrittää opiskella aktiivi ja passiivihydron erot :) nyt olen jo ihan sekaisin  ::)
Il Mondo Cambia, Io No!

Herra 47

aktiivi hydrossa on joko ilma tai vesipumppu
passiivissa vettä ei ilmasteta eikä kierrätetä mitenkään... esim altakasteluuukku on passiivinen... ja kun turpeen vaihtaa soraksi niin siittä tulee hydro :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Paprikaana

eli tollasen mä haluun jossa ei ole sitä pumppua eli passiivihydron (aluksi en tiennyt että ilman pumppua se on passiivihydro) luin ohjeita tästä linkistä http://www.lenimarkkinointi.fi/opas.pdf vaikutti tod mielenkiintoiselta ja helpolta. viherpeukusta saa halvalla noita ruukkuja tohon niin why not! mutta nyt vaan että kumpaa lannoitetta tilaan..?? ja siis käyhän nuo lannoitteet chileille? kun siinä on vaan 1 purkki, niin miten kasvu vaiheessa ja kukitusvaiheessa voi käydä sama aine?

"en ole tyhmä, olen vain hidas"
Il Mondo Cambia, Io No!

Paprikaana

dodiih. nyt testissä pieni ricottapurkkipassiivihydro. katsotaan miten taimelle käy. eilen laitoin eikä se vielä ainakaan ole kuollut. tarkoitus kuitenkin lähiaikoina ostaa viherpeukusta passiivihydroruukkuja ja Blusana Lewatit HD 50 lannoitetta. Olisi mukava kuulla kanssaihmisiltä kokemuksia kyseisestä aineesta. Fatalii taisikin mainita, että kukittamisessa voi käyttää biobizz topmaxia(kosenytoli?) onko joitakin chililajikkeita joille tää passiivihydroilu käy paremmin/huonommin?? kokemuksia siis kiitos  ;D
Il Mondo Cambia, Io No!

cola

Moikka Paprikaana. Olit laittanu viestiä mut en ole ehtinyt vielä vastaamaan siihen.

Noista mun passiivihydroista sen verran että laitoin pikku taimet pauliina altakasteluruukkuihin ja lannoitteena olen käyttänyt Floramato/micro yhdistelmää. Kasvit ovat voineet loistavasti ja ensimmäiset hedelmät ovat jo kypsymässä :) joten kyllä se noillakin lannoitteilla näyttää onnistuvan.

Ainoo ongelma on että pitäis saada ruukut vaihdettua isompiin ja jotenkin tuntuu että siitä ei tule mitään kun pelkään juurien katkeavan.  Ruukkujen koko 14cm ja kasvit n.60cm

Ai niin kannattaa muuten kastella muutamana päivänä ainakin normaalisti jotta juuret saavat vettä.

escargo

Kyselisin kanssa näistä ruukuista että onko viherpeukun myymät halkaisija 22 cm, korkeus 19 cm kokoiset ruukut sopivia vaiko liioittelua? Ei ole vielä kokemusta tämän kauden kaikista lajeista minkä kokoista tulee mutta jos nyt kaikille koittaisi saada sopivat ruukut niin olisko tuo 22/19 vai pienempää?

escargo

Eikö kukaan osaa sanoa tuohon passiivihydron ruukun kokoon mitään?

Fudurez

En tuosta passiivihydrosta tiedä, mutta minulla on multaruukkuina vissiin noita 20cm pauliina altakasteluruukkuja ja niiden pitäisi riittää aika pitkäksi aikaa, luultavasti koko tämän kauden riittävät. Sitten jos jättää toiseksi vuodeksi niin pitää laittaa vähän isompaan ruukkuun.

wille

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - tammikuu 27, 2009, 19:19:58 ip
En tuosta passiivihydrosta tiedä, mutta minulla on multaruukkuina vissiin noita 20cm pauliina altakasteluruukkuja ja niiden pitäisi riittää aika pitkäksi aikaa, luultavasti koko tämän kauden riittävät. Sitten jos jättää toiseksi vuodeksi niin pitää laittaa vähän isompaan ruukkuun.

Mulla täyttyi viime kesän aikana 40cm Pauliina juurista oikein mukavasti...  ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Paprikaana

miten tuo ruukun vaihto passiivihydroon kun siinä on niitä lecasora juttuja, niin kietooko juuristo ne sorat yhteen vai leviikö sorat ympäriinsä ruukkua vaihdettaessa??  :-\
Il Mondo Cambia, Io No!

wille

En ole passiivihydroiulua kokeillut, mutta veikkaisin, että juuret sitoo kyllä osan lecasorarakeista. Osa varmasti irtoaa, mutta ei kai tosta suurempaa haittaa koidu...
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Noli Me Tangere

Onko ruukkujen koko niin kovin tarkka asia passiivihydroa käytettäessä? Monessa kuvassa (muissakin ketjuissa) näyttää olevan kovin pieniä taimia istutettuina passiivihydroruukkuihin. Eli mitenkäs ruukunvaihto?

escargo

Mä ajattelin niin tehdä että ensin pienestä kivivillakuutiosta isompaan (sitä mukaa kun juuret kasvaa) ja sitten passiivihydroon (lopulliseen). Mutta siihen en oikeen oo saanut mielipiteitä että minkä kokoinen se tulisi olla. Myynnissä olevat isoimmat on halkaisija/korkeus 18cm/19cm ja 22cm/19cm eli jompi kumpi noista saa kelvata.

Fudurez

Escargo osa tekee ainakin niin, että kasvattaa sen taimen niin isoksi, että juuret tulevat pienestä kivivillakuutiosta ulos ja laittavat jo sitten sen kasvin kivivilloineen passiivihydroon tai multiin. Tuo kivivillakuutiosta toiseen siirtäminen on ainakin taimella mahdotonta kun juuret kasvavat sinne sisälle. Ei niitä taida yhtä enempää tarvita käyttää tuohon, annat vain kasvaa siinä pidempään.

Xbow

Tiedä sitten, mutta ainakaan heti ei iso kivivillakuutio passiivihydrossa kuulosta houkuttelevalta ajatukselta. Kivivillakuution kanssa kun suositellaan kastelua ylhäältäpäin, jotta kuution läpi menevä vesi vetäisi ilmaa mukanaan kuution huokosiin. Yksi passiivihydron ongelmapuolista on se, että juuret tarvitsevat sitä happea. Multaan verrattuna kivivillakuution yksi iso etu on se, että sen rakenne säilyy, se ei läsähdä, kuten tapahtuu mullan kanssa, jos paljon ylhäältä päin kastelee.

Johonkin tippukastelujärjestelmään tai esimerkiksi waterfarm tyyppiseen viritykseen saattaisi vähän isompikin kivivillakuutio toimia ( tippukastelussa varmaan joku 20+ cm?, Fassella taisi olla joku artikkeli, waterfarmissa kenties 10cm? ). Kivivillakuution 'vaihto' sinänsä on helppoa, kun isompaan kuutioon on koverrettu pienemmän kuution kokoinen kolo. Chilijuurista kivivillakuutiota ei tietty saa todellakaan ruveta repimään. Aikas usein kivivillakuution rooli jää vain pikkutaimivaiheen kasvualustaksi, lopulta se vaan on siinä kasvin tyvessä, ilman mitään kummempaa roolia.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

hyeena

Itsellani on tuo isohko puska mimosa-ruukussa, puska on kasvatettu kivivilla pedilla joten sita on siella ruukussa ihan kiitettava maara. Lisana hydrosoraa.
Hapetuksesta huolehtii vesisailion hyvinkin rajallinen koko, yhden yon yli selviaa, mutta sitten on pontto kuiva, eli joka ilta kaadan piitkan lorauksen vetta/ravinnetta sinne.

Toinen samanlainen meni nurin havitellessani punkkeja, ja sen jalkeen se ei ole imenyt riittavasti vetta joten siita tuli sitten aktiivi, ilmakivi vesisailiossa ja pumppu puskemassa ilmaa sinne ainakin sen aikaa kunnes on kasvanut riittavan isoksi taas..

escargo

Niin juu ei liene tarpeellista eikä kannattavaa käyttää isompaa villakuutiota enää. Noita vaan sattuu muutama olemaan waterfarmia varten. Meinasin sitä sen takia että pysyisi taimi tukevammin sorassa mutta en ajatellut tuota kastelua ja hapensaantia  :-X Joo farmissahan tuo on eri asia.

Pitäisi kohta tilata ruukkuja, en vaan vieläkään tiedä minkä kokoisia... :-\ Täytynee kokeilla ja todeta.

cola

Löysin kirpparilta tänään yhden 25cm pauliina ja 28cm mimosa ruukun 1,5e (lähes uudet) ja nyt mietin että miten mä siirrän noita jo lähes 70cm kasveja niihin? Juuret ovat todella pitkiä (kasvavat tällä hetkellä ämpäreissä)

Pelkään vaan tappavani kasvit kun kuukausia sitten siirsin yhden kukkivan chilin passiihydroon ja se kuoli? Yritänkö mä saada niitä juuria sinne vesiosioon vai miten se tehdään???

Emilio

Leikkaa juuria pois, niin että kasvi mahtuu helposti uuteen ruukkuun. Samalla leikkaa vähän oksia pois , jotta kasvi ei haihduta liikaa vettä sopeutuessaan uuteen ympäristöön ;)