tammikuu 09, 2025, 12:18:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Passiivihydro

Aloittaja cola, syyskuu 30, 2008, 00:19:31 ap

« edellinen - seuraava »

cola

Ciao minä olisin nyt laittamassa bolivian rainbow, chilly chili ja chinese 5 coloria passiivihydroon. Fatalin sivuilta luin että joitain lajeja ei kannata esim ebbiin laittaa (huonompia lajeja) ja käsittääkseni nämä ovat juuri niitä lajeja? eikö?

Nyt mietin että eikös nuo pauliina ruukut kelpaa vai pitääkö ehdottomasti olla mimosoja vai mikä nyt nimeltään olikaan?  Minulla nimittäin olisi yks pauliina ruukku tuossa tyhjillään.  Eikö noihin voi sit laittaa myös mato/micro yhdistelmää? ei nimittäin huvittais ostaa uusia lannoitteita kun juuri ostin noi.

cola

Unohdin laittaa että minkä kokosia ruukkuja noi "koriste" chilit oikeen tarvitsee? riittääkö 14cm

Aji Ungreat

Itselläni on kokemusta noista kolmesta vain Bolivian Rainbowista. Hieno koristekasvi, joka pärjää hienosti 14 cm ruukussa. En usko että on mitään järkeä laittaa hydroon ainakaan tätä. Muista en oikein tiedä. Lannoitteista en mitään tiedä.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Mouru

Itselläni myös bolivian rainbow passiivihydrossa. Lannoitteina olen käyttänyt niin tri-packia kuin biobizziä ja hyvin ovat voineet, eli varmasti selviää mato-microllakin. Kovin tujua lannoitusta ei kannata tehdä, itse huomasin että menee vain hukkaan (haihtuminen) eikä kasva sen nopeammin. 0.5-1ml per 2litraa olen itse käyttänyt ja oikein mahtavasti kasvanut ja nyt sadottaa jälleen :). Itse tein oman ruukun, muoviruukkuun puukolla muutamia reikiä, ruukku täyteen soraa ja kasvi sisään. Tämä sitten vettä pitävän ruukun sisään ja litkua pohjalle... Veden lisäys sitten kun alkaa lehdet nuupottelee.

Bolivian rainbow ei mielestäni ole mikään huono lajike. Toki se ei ehkä ole maailman parhaimman makuinen raakana/kypsänä mutta jauheena menee hyvinkin. Näyttävän näköinen kasvi kaikin puolin, jota olen aina vienyt kalliiden kaupan kukkien tilalla sukulaisille juhlakukkana (häät/ristiäiset etc.) :)

cola

Jees kiitoksia vastauksista. Eli jos sinulla on Mouru tommosessa ruukussa rainbow niin luulis silloin myös pauliina ruukkujen käyvän.

O

Kokemuksia on pauliinasta ja mimosasta. Mimosa on kätevä kun juuritilaa voi trimmaa ja soraa puhdistaa lennosta.

Ruukon koko rajoittaa kasvua ja toisaalta pientä purkkia saa kastella melkein joka päivä. Mutta kyllä ne selviävät, mulla on ollut pauliinan pienimmässä jo 3 vuotta sama kasvi.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

cola

Mä tuosta 14cm ruukusta siks kyselin kun keravan Honkkarissa ei ole kun niitä jäljellä(mimosa) pikkasen epäilyttää toi pieni koko mutta ei voi mitään. Toi Pauliina ruukku joka mulla jo on himassa on 20cm niin kannattaako siihen sit laittaa kaks kasvia vai yks???

harvester

Ehkä vain yksi.. jos jatkossa haluaisit niille kahdelle enemmän tilaa kasvaa, ja siirtää eri ruukkuihin, voi niiden juuret jo olla sen verran solmussa, että erottaminen on työlästä.. hydroillessakin nuo juuretkin tykkää yleensä kasvaa melkoisesti ;)

Mouru

Lainaus käyttäjältä: "cola"Mä tuosta 14cm ruukusta siks kyselin kun keravan Honkkarissa ei ole kun niitä jäljellä(mimosa) pikkasen epäilyttää toi pieni koko mutta ei voi mitään. Toi Pauliina ruukku joka mulla jo on himassa on 20cm niin kannattaako siihen sit laittaa kaks kasvia vai yks???

Kyllä tuo 14cm toimii ainakin bolivian rainbow:lle, itselläni joku 8cm ruukku ja hirmu puska (leikellyt tosin tasapainoiseksi pieneksi pensaaksi, nätimpi pienenä pyöreänä). Enkä muutenkaan ole boliviaania isoon ruukkuun koskaan laittanut. Varmaan siihen 20cm ne kaksikin menee, toinen voi vaan kasvaa isommaksi ja näin  varjostaa toista, tiedä noista. Kokeilla kannattaa. Yksi helpoimmista kasvatettavista mielestäni tuo bolivian :)

cola

Voinko laittaa siihen 20cm ruukkuun jo nyt sen kasvin? Kasvissa on vasta toiset lehdet auennu ja juuret on n.5cm pitkät. Mietin vaan että eihän se saa  vettä kun juuret ei ylety pohjaan.

Kärsä Babar

Voi laittaa, kyllä se vesi nousee soraa pitkin ylös.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Mursu

kuin ylös se vesi muutes nousee? tavan lekasoralla siis. jostai olin lukevinani että 8-10cm ois se matka? entäs kun tollanen 250mm  pauliina täynnä soraa.. ja sinne se chili...tarvii vissii vähä jtn muutakin väliainetta?

Kärsä Babar

Pistä vettä pohjalle ja ruukku täyteen soraa, parin tunnin päästä kaivelet sitä soraa, sitten toteat että onko noussut tarpeeksi.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

cola

Nyt on muutama koriste chili laitettu pieniin 14cm Pauliina ruukkuihin :D  katsotaan miten käy.

Kävin ostamassa tänään 17cm Mimosa ruukun ja mietin että käviskö siihen toi cap 1035 ? Ärsyttävää kun ei oikeen tiedä minkä kokosia ruukkuja noi kasvit tarvii. Fatallin sivuilla tuosta on kuvia Pauliinan ruukuissa (mullassa) mut ei siitäkään oikeen pysty sanomaan minkä kokosia ne ruukut on. http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=1035

Kannattaako mun se laittaa nyt tohon 17cm Mimosaan ???

cola

Mun yhteen kasviin joka on Pauliina ruukussa(passiivi) on alkanut vaalentua lehti ja pelkään että voisko siellä olla ph päin Peetä? Ei oikeen saa testattua tai edes vaihdettua niitä vesiä.

Miten olette lannoittaneet omia passiivihydrojanne? Mietin että pitääkö tosiaan vasta 2-3kk päästä lannoittaa uudestaan? Lannoitteena minulla on mato/micro.

Ei ehkä paras mahdollinen passiivihydro tuo Pauliina kun sitä ei saa pestyä ja ph ei pääse tarkistamaan. Tossa on kuva minun ruukuista.huomaa pillit joilla puhallan välillä ilmaa sinne ;)

O

Vaalentumisen olettaisin ennemmin johtuvan liian laimeista lannotteista. Itse en ole säätänyt pH:ta missään vaiheessa eikä siitä ole ollut havaittavaa haittaa.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

cola

Tänään sit imaisin pillillä pienen määrän vettä jonka testasin ja ph tosiaan näytti 6 eli siinä ei ongelma ollut. Eli lisää lannoitteita kehiin. Ei ilmeisesti micro /matoa voi kahden kk välen lisätä. Nyt on ollut ehkä enintään 3viikkoa ja piti lisätä.

sputnick

Lainaus käyttäjältä: "cola"Tossa on kuva minun ruukuista.huomaa pillit joilla puhallan välillä ilmaa sinne ;)

onko ihan huumorikuva, vai onko tosta tosiasiassa hyötyäkin  :shock:

wille

Siitä en tiedä onko siitä näkyvää ja tuntuvaa hyötyä, mutta ainakin vesi näin hapettuu. Toimintaperiaatehan on tällöin sama kuin bubblerissa. Passiivihydroilusta en tiedä vielä juurikaan mitään, mutta ilmeisesti vesi pysyy tarpeeksi happirikkaana ilman "manuaalista" avustusta.  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

cola

HAHAHAHA joo kyllähän tuo pikkasen huumorikuvalta näyttää ja varmaan vielä huvittavammalta näyttää, kun joku näkisi minut ruukku kädessä ja pilli suussa  :lol:  

En mullakaan ole kauheesti tietoa onko tuosta hyötyä, mut silti joka ilta puhaltelen pilliin ;)

Onko kenelläkään tietoa halvasta lannoitteesta joka kävis paremmin tuohon passiivi kasvatukseen, kuin mato/micro yhdistelmä?
Jotenkin tuntuu että flora tuotteet ei oikeen sovellu tuohon. Peukussa olis toi Blusana Lewatit HD 50 lannoite 200 ml 14€ mut en tarvitsis noin paljoo sitä.