tammikuu 10, 2025, 12:06:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Väri häviää lehdistä

Aloittaja AMa, toukokuu 20, 2004, 12:02:12 ip

« edellinen - seuraava »

AMa

Reilun viikon aikana olen siirtänyt chilejä kasvihuoneeseen muutama kerrallaan. Vasta sisältä siirrettyjen lehdet ovat huomattavasti tummemman vihreitä kuin pidempään kasvarissa olleitten. Mittee??? Muuten kasvit voivat kohtuu hyvin, ei riippuvia lehtiä ja vähän on uutta kasvuakin ilmaantunut juurien kasvatuksen ohessa. Valoa pitäisi olla tarpeeksi, Bolivian Rainbow on muuttunut kasvarissa "melkein mustaksi".

Kasvarissa on ollut yöllä kylmimmillään +10 ( ulkona -7 ) ja päivällä lämpimimmillään +45. Joku kun keksisi ennakoivan automaattiavaajan...Mullan lämpötila on koko ajan +28.

Kasvit olivat ekan viikon harsojen alla, ne on istutettu 85 l turvesäkkeihin, jotka ovat vedenpitävässä laarissa jota kastelen kemiran puutarhan täyslannoitevedellä. Sisällä chilit sai ihan substraalia.

Baccatumit näyttävät ottavan eniten nokkiinsa tuolla kasvarissa. Numex Twilight, Bird's Eyet ja XMas Chinense eivät oikeastaan edes pysäyttäneet kasvuaan istutuksen vuoksi, eikä niissä muutenkaan näy mitään merkkejä värin häipymisestä. Siemenet on peräisin Jukalta, Timpalta ja Exotic Gardenilta.

Vielä jos lehtivihreä katoaa niin kyllä syksy saa mutta minä en. Mikä neuvoksi ?

Fatalii

Tuttu ilmiö. Vastaavaa on itselläni kasvarissa kasveilla joita tuli totuteltua harson avulla lyhyemmän ajan.

Eli aurinko (varsinkin aamu) tekee tehtävänsä ja tottumattomat (tai tietyt lajikkeet) muuttuvat helposti lehdiltään vaaleanvihreiksi.
Pahassa tapauksessa osa lehdistä palaa täysin, eli menee kokonaan / osittain valkoiseksi, tai kasveihin tulee valkoisia "kuoleita" kohtia

Itse heitin muutamalle lajikkeelle harson uudelleen päälle tuon vaalentumisen jälkeen ja kas kummaa, uudet lehdet ovat taas tumman vihreitä.

Toiset lajikkeet (esim. monet annuumit) eivät paljoa pelästy tiukkaakaan aurinkoa.
Lisäksi Baccatumeista löytyy esim. Omnicolor, jota en ole itse saanut edes vaalenemaan tiukimmassakaan aamu-auringossa mitenkään! :)

Ns. liioiteltu harsonkäyttö tuotti erittäin hyviä tuloksia ja normaali siirtoshokki jäi varsin lyhyesti kasveilla joissa tuli käytettyä aluksi jopa useampaa kerrosta harsoa.
Ajan kanssa harsoja sitten otetaan pois, ja loppujan lopuksi harsot kannattaa poistaa kokonaan, lukuunottamatta esim. tiettyjä chinensejä jotka tuntuvat viihtyvän parhaiten osittain varjostettuna.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Wiski

Mulla on ollut nyt chinenseillä samaa ongelmaa paljon, kun aurinko on porottanut melkosen kuumasti. Laitoin nyt harsoo takaisin kasvarin itäseinälle, ja pahiten korventuneet peittelin vielä toisella kerroksella.

Baccatumien kanssa ei hirveästi tätä ongelmaa ollut viime vuonna, näyttävät nää chinenset olevan paljon arempia suoralle paisteelle. Unohtuu vaan välillä tuo aurinkoherkkyys, kun yleensä painotetaan suurta valomäärää chileille..

Aattelin pitää harsot itäseinustalla käytännössä aina tästä lähtien. Tuskin tuosta hirveää haittaakaan on. Etelästä pääsee paistamaan vielä melko suoraan, ja ilta-aurinko lännestä tulee pensasaidan läpi varjostuneena.