tammikuu 10, 2025, 18:32:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Colazon Chili Säädöt

Aloittaja cola, lokakuu 12, 2008, 22:33:32 ip

« edellinen - seuraava »

cola

Eli kai munkin on ruvettava pitää täällä päiväkirjaa. Aloitin tomaattejen kasvattelun huhtikuussa ja chilejä kesän loppupuolella eli aika tietämätön vielä.

Olen muuttamassa Kreikkaan maalis-huhtikuussa ja koska minulla on iso takapiha niin ajattelin pistää himo puskat kasvamaan sinne. Ei ainakaan tule kalliiksi kun lämpöä ja aurinkoa on läpi vuoden. Nyt pitäis tietää että onko ulkokasvatuksessa isokin ero sisäkasvatukseen? Millasia asioita minun pitäisi ottaa huomioon ?

Ajattelin kasvattaa osan kasveista mullassa ja osan vedessä.  Tässä tulee muutamia kuvia takapihasta johon ajattelin kasvit laittaa ja myös naapurin kasveista tulee joitakin kuvia.

Kuvista näkee että duunia kyllä riittää jotta saan kaikki noi rehut pois. Keräsin kesällä pienen osan heinästä(keski kuva) ja se oli aika rankkaa 40+ helteessä  :evil:  Viimeinen kuva on otettu maasta joka on tollasta hiekkaa jossa yllättävän hyvin kyl rehut kasvaa.

Nyt muutama kuva naapurin sadosta

Hänellä on todella iso alue jossa kasvaa tomaattia, kurkkua, vesimeloonia, sipuleita, paljon eri paprikoita ja ties mitä muuta.
Kasvit selvästikkin kasvaa tossa hiekassa mut mietin että kannattaisikohan mun laittaa vaikka multaa sekaan jotta kasvais paremmin. Mietin myös että oliskohan järkevää rakentaa kasvihuone vai ei.

Ajattelin myös itse tehdä osan lannoitteista ja katsoa miten hyvin ne tosiasiassa toimii. Olen myös löytänyt kaupan josta löytyy GHE tuotteita esim  FloraMatoa 9e litra/30e 5 litraa FloraMicro 10e 1litra/ 38e/ 5 litraa joten aika halpaa  :D  Sieltä löytyy myös BioBizz tuotteita ja kaikkea muutakin hydroiluun liittyvää.
Kannattaisiko minun ostaa micro/matoa jota käytän niin hydro kasvatukseen kuin multa kasvatukseen vai erikseen Biobizziä multa kasvatteluun ?

Tällä hetkellä kasvattelen muutamia lajikkeita mullassa ja vedessä. Niistä lisää myöhemmin.  CIAO

hessi

Heh! vasta nyt katsoin sun päiväkirjaa :oops:
jos rikkaruohoa kasvaa tuohon tyyliin, niin yritä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa keväällä tehdä roundup käsittely ja sit muokkaat maan sellaiseksi kuin haluat! ja jos sinulla on tarpeeksi vapaa aikaa  :) niin käyhän se käsinkin tuo rikkaruohon torjunta!
hmm  tulee olemaan mielenkiintoista viljellä tuolla !
kun itsellä on kokemusta tuolta Walesista jossa aina niin kosteaa, mutta myös lämmintäkin, tulee tuo olemaan haasteellista, ja korostan vielä aloita mahdollisimman yksinkertaisesti, vaikka nuo konkarit sanoisivat mitä!
ja tuo maaperähän se vaikuttaa siihen miten lannoitat jos suoraan maassa kasvatat! vesiviljelyssä voi tuo nestehukka olla melkoinen, mutta mielenkiintoista sekin aivan varmasti!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

cola

Moikka. Minä jo kesällä ostin Prismasta rounduppia ja laitoin matkalaukkuun. Kreikassa sit ihmettelin kun ei matkalaukkua näkynyt missään niin olivat jättäneet matkalaukun suomen tulliin. Selvisi sitten että en olisi saanut laittaa kyseistä ainetta laukkuun ollenkaan  :?  ups
Yritin etsiä kreikasta rikkaruohon torjuntaan jotain ainetta mut en löytänyt.

Mielenkiintoista tulee tosiaan olemaan viljely tuolla. Laitan kasveja ilmeisesti  maahan ja vesiviljelyyn. Katotaan miten käy

cola

No niin eli laitoin 5.9 itämään lajikkeet: bolivian rainbow, cap 1035, aji cristal, pi260560, kioski chili (kreikka), heart throb,
birds eye & piment despelette (siemeniä laitettu 2kpl per laji) Sain idätettyä kaikki siemenet paitsi Heart Throbia ja Birds eyetä.

Laitoin aina yhden siemenen vesikasvatukseen ja toisen turpeeseen. Tarkoituksena olis katsoa miten paljon nopeammin vedessä olevat kasvit kasvaa.

Ostin peukusta lannoitteet Mato/Micro/Top Max, Ph testerit ym tarvikkeet.

Valoina käytän 2x18w loisteputkia (2700k & 6500k), 1x 36w loisteputki(Aqua Relle), Megaman 15w kasvivalo ja muutamaa 18w 6500k esl lamppua.

Pitäisi noilla valoilla saada satoa ennen huhtikuuta jolloin tarkoitus olis sinne kreikkaan lähteä. Toivotaan parasta.

Laitan muutamia kuvia kasveista.

Turpeessa on: Aji C, Piment D´espelette, Lemon D, Cap 1035, Pi260560, kreikka kioski chili, passiivissa oleva Black Hungarian, turpeessa Bolivian R, ja passiivissa Chinese 5 Color.

Ebbi jossa on : Takarivi Pi260560 & Aji Cristal. Edessä Lemon Drop, Piment D´espelette ja Pi441551. Alkaa ebbi käymään ahtaaksi.
Kun vertailee ebbissä olevia kasveja varsinkin Aji C ja Pi260560 turpeessa kasvaviin niin eroa on valtavasti.

Oma tekemä cutting board jossa on 7 kasvia.

Eroa on myös Cap1035 todella paljon.

Vesikasvatus todella toimii. Suosittelen

Ensimmäinen kukka on auennut ;) (kreikka kioski chili) Lajikkeesta ei ole mitään tietoa.

cola

Vitsi ärsyttää  :evil:  Laitoin tuon kreikka kioski chilin passiivihydroon ja se ei selvästikkään siitä tykännyt yhtään. Se nuukahti ihan täysin. Siirsin takaisin bubleriin ja meni monta päivää kunnes virkosi. Siitä kuitenkin putosi kaikki kukat ja noin kolmasosa lehdistä. En siis suosittele laitettavan passiiviin kasvia kukkimis vaiheessa.

Kasvit on kasvaneet hyvää vauhtia ja lisää on itämässä  :twisted:  aika koukuttavaa hommaa. Kreikkaan lähtöni takia tulen tuskin niistä saamaan yhtään hedelmää. Pitää katsoa mitä niille kasveille sit teen.

Tein tänään ommaa chili suklaata ( puoli levyä marabouta ja puolikas naga) oli todella hyvää mut pikkasen liian tulista  :wink:

Bermann_7

kannattaa kattoa "chilisuklaa" osio tuolta ruokanlaitto osiosta, vai missähän se oli. Hyviä vinkkejä chilisuklaan tekoon. Paras, mitä ite oon kokeillu, on laittaa juoksevaa hunajaa suklaan sekaan. Pehmentää makua ja rakennetta kivasti. Sit kaikenlaiset mausteet, kaneli yms. sopii chilin (ja suklaan) kanssa. mielikuvistusta peliin!
So it goes.
-KV

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: "cola"Moikka. Minä jo kesällä ostin Prismasta rounduppia ja laitoin matkalaukkuun. Kreikassa sit ihmettelin kun ei matkalaukkua näkynyt missään niin olivat jättäneet matkalaukun suomen tulliin. Selvisi sitten että en olisi saanut laittaa kyseistä ainetta laukkuun ollenkaan  :?  ups

Kannattaa varmaan laittaa ihan postipaketissa menemään rounduppi juuri ennen kuin olet muuttamassa :)

Tai sitten lähetä naapurille tms.

Tottahan tuo on, että nykyään ovat 9/11 takia menneet jeesusteluasteelle noiden kemikaalien kuljetuksessa jopa ruumaan menevissä matkatavaroissa :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!