tammikuu 10, 2025, 06:25:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Parveketupakointi

Aloittaja Paprikaana, lokakuu 27, 2008, 12:04:37 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

Onko mielestäsi parveketupakointi hyväksyttävää vai ei?
Il Mondo Cambia, Io No!

wille

Kyllä mun mielestä on ihan hyväksyttävää. Jos parvekkeelisesta kämpästä vuokran maksaa niin saa kai sitä omalla partsillaan pössytellä. Totta kai saman ajatuksen mukaan sen yläkerran naapurin pitäisi saada olla rauhassa, tupakansavua haistelematta, omalla parvekkeellaan. Mutta kun maailmassa on semmonen ikävä piirre että olosuhteisiin on sopeuduttava. Niin röökaajan kuin yläkerran astmaatikonkin. Nää on vähän kakspiippusia asioita ja omaa mielipidettäni puoltaa varmaankin oma tupakointini... :wink:

Voisihan toki kieltää laittamasta valkosipulista ruokaa kerrostalokämpässä, kun ei kaikki siitäkään hajusta tykkää.  8)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Xbow

Kyllä, pääsääntöisesti on ihan ok. Jossain erityistapauksessa saattaa olla tarvetta rajoittaa, mutta yleisesti ottaen mahdollisesta haitasta pääsee eroon muilla keinoin kuin kyttäämällä toisen tupakointia.

Esimerkiksi yläkerran avoparvekkeella tupakoidessa harvoin tulee mitään kohtuutonta haittaa kellekään, joten turhamaista se olisi silloin kieltää.

Näppituntumalla arvioiden ihmisten ei pitäisi puuttua toisten asioihin, ellei siitä ole kohtuutonta haittaa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Paprikaana

jos muuttaa kerrostaloon ja itse ei satu tupakoimaan, niin muuttaessa täytyy tiedostaa se seikka että muut saattavat polttaa. helppo sanoa tupakoitsijalle että muuta omakotitaloon niin saa polttaa rauhassa tai tupakoimattomalle että muuta omakotitaloon niin saat hengittää raitista ilmaa. kerrostaloon muuttavan on siis hyväksyttävä tiettyjä asioita. jos ei hyväksy myös toisten huomioon ottamista ei kannata kerrostaloon muuttaa.
Il Mondo Cambia, Io No!

Tapolan Tulikeppi

Oman tupakoimiseni saattelemana asetun tähän kyllä parveketupakoinnille mielipiteeseeni. Syitä miksi parvekkeellani minun pitäsi saada polttaa? -Minä maksan siitä rahaa että olen oikeutettu tuohon betoniaskiin, jossa tuntuu nykykäytännön mukaan olevan oikeus säilyttää polkupyöriä, auton osia, roskapusseja, biojätteitä, vauvan vaippoja ja kesäisin käyttää grilliäkin siellä, viinaa juoden ja kaiteen yli oksentaen. Eli, miksi minun pitäisi mennä talon ulkopuolelle betonilähiössä jossa ketään ei kiinnosta vaikka pihalla olisi roskakatos ilmiliekeissä. --ja miksi ihmeessä polttaisin tupakkaa sisällä näin pilaten sisäilman, kaikki tekstiilit ja lapseni terveyden? Se riittänee hyvitykseksi tupakoinnille allergisille että "tupakoivat kuolevat nuorempina". Kielletään tupakointi julkisilla paikoilla ja miksei myös hajuvesien käyttö julkisissa kulkuvälineissä sekä musiikin kuunteleminen korvalappustereoista. Ettei vain kenenkään nenään kantautuisi mitään muuta kuin puhdas suomalainen duunarin hiki tahi korviin kantautuisi kuin suloinen dieselmoottorin jylhä rutina scanian takapeltejen uumenista.

Anteeksi, ahdistaa.
# 1022

Xbow

Niinpä, Suomessa kerrostalot ovat tehty sen verran huitaisemalla, että käytännössä on pakko hyväksyä, että talossa on muitakin. Löytyy poppoota junaan jos jonkinmoiseen, toiset käyttävät Rexonaa, toiset juovat Dr Pepperiä jne.

Kohtuuttomuuksiin on turha mennä. Toisten huomioon ottaminen on sitä, että yrittää omissa asioissa olla häiritsemättä toisia. Lisäksi se tarkoittaa myös sitä, että hyväksyy sekä tarvittaessa sietää muita, joilla elämän tavat ja arvot saattavat poiketa omista. Kohtuuttomuuksiin saa asiallisesti puuttua, esimerkiksi jos ei viikkoon ole pystynyt nukkumaan kun naapurissa öykätään jatkuvalla soitolla.
#209 säälittävät 38,61 g

Paprikaana

miten tämän seikan kanssa että terveysviranomainen voi puuttua parveketupakointiin? mitä sitten tapahtuu jos näin käy ja mitä terveysviranomainen voi asialle tehdä? miksi parveketupakoinnista voi edes tehdä valituksia isännöitsijälle jos TUPAKOINTI PARVEKKEELLÄ EI OLE EDES KIELLETTYÄ???!!!???!!!
Il Mondo Cambia, Io No!

Paprikaana

ja paras seikka meidän tapauksessa on se, että tupakointi on jatkunut tässä asunnossa vajaan vuoden verran, mutta naapuri on huomannut tämän vajaa puoli vuotta sitten alkaneeksi. Tähän lienee syynä se, että parvekelasia on alettu siirtää tupakoinnin ajaksi toiseen reunaan sillä ekan saranamaisesti aukeavan lasin kohdalle ostimme parvekepöydän vajaa puoli vuotta sitten ja pöydälle ei viitsi mennä seisomaan tupakoinnin ajaksi, joten lasi saa (rumisten) siirtyä pöydän kohdalle (toivottavasti selitin ymmärrettävästi).

eli pointti on siis et naapuri ei edes huomannut tupakointia, ennen kuin parvekkeelta alkoi kuulua parvekelasin rumina ennen ja jälkeen tupakoinnin. huoh!
Il Mondo Cambia, Io No!

Kärsä Babar

Voisi melkein kuvitella että parveke on tupakointia varten. Tupakoimattomana tulee harvemmin parvekkeella käytyä.
Vaikee kuvitella että siitä mitään haittaa on jos joku parvekkeellaan polttaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Xbow

No, kait sitä jotkut vaan valittavat kaikesta maan ja taivaan välisistä, toisinaan aivan hulluistakin asioista isännöitsijälle.

Terveysviranomaiset eivät ymmärtääkseni voi asialle tehdä mitään, elleivät he konkreettisesti haista tupakansavua naapurin tiloissa. Eli asian ei pitäisi edetä yhtään mihinkään suuntaan, mikäli tupakansavua ei juuri naapurin parvekkeelle tai muihin tiloihin kantaudu.

Kait sitä voisi yrittää keksiä jonkun zydeemin, jonka avulla saisi tupakansavu haitat naapurin näkökulmasta mahdollisimman vähäisiksi. Kun on asiaan tehnyt toimenpiteitä, ei pitäisi olla ongelmia. Tietty valituksen kohteeksi joutunutkin voi ottaa yhteyttä isännöitsijään ja kertoa, että asian eteen on tehty jotain. Sitten vaan terveysviranomaiset uudestaan haistelemaan jne :p

Aikaa valitettavasti ei varmaan viranomaisilla tai isännöitsijällä tämmöisten asioiden selvittämiseen riitä, joten voi olla että päätyvät yksipuolisesti huomauttelemaan tai varoittelemaan asiasta. Valitettavasti.
#209 säälittävät 38,61 g

Paprikaana

etenkään jos yläkerran naapurilla on parvekelasit jotka mielestäni estävät aika tehokkaasti savun kulkeutumisen yläkerran parvekkeelle.
Il Mondo Cambia, Io No!

Paprikaana

isännöitsijä oli selvästi yläkerran mummon puolella ja kertoessani yläkerran mummon häiritsevästä tavasta tomutella mattoja suoraan nistaan, tokaisi isännöitsijä, että ei se tupakansavukaan mukavaa ole. huh huh, että näin meillä. tasapuolisuuden nimissä mummo saa siis tiputella paskat niskaan kun alhaalta tulee tupakansavua. fair right?
Il Mondo Cambia, Io No!

ottulo

Jos joku haluaa terveytensä kanssa leikkiä, niin siitä vaan sauhuttelemaan, mutta ei siinä muiden terveyttä saa vaarantaa. Minusta ei ole mitään syytä sallia parvekkeella tupakointia, vaikka miten näyttäisi olevan haitatonta muille. Jos sitä kuitenkaan ei ole kielletty, niin saahan sitä sitten tupakoida. Jos kieltoa ei ole ja naapurissa siitä on haittaa, on asiaan tietysti puututtava.

Tai sitten nostetaan tupakan yms tuotteiden hintoja pilviin, kunnes ihmiset eivät yksinkertaisesti saa niitä mistään. Päästaisiin koko ongelmasta. (Salakuljetus yms erikseen.)

Aji Inferno

Jos olisin tupakoitsija, olisin asiassa melko varmasti eri puolella - se on ihan ekaksi jännä asia itse havaita... Mutta astmaatikkona ja kerran tupakansavussa hengitykseni pysähtyneenä olen saanut tupakasta tarpeekseni vähän isomman käden kautta. Saan nimittäin oireita jo pienestäkin tupakansavusta, mikä teki vuosien ajaksi klubeihin, ravintoloihin, kapakoihin yms. menemisen joko hyvin epämiellyttäväksi tai jopa vaaralliseksi. Nykyinen noiden paikkojen savuttomuus teki minulle ensi kertaa mahdolliseksi mennä vapaasti esim. klubikeikalle ja pysyä siellä vaikka loppuun asti.

Siitä näkökulmasta moni varmaan ymmärtää, jollen ihan välttämättä halua parvekekasvihuoneestani paikkaa, jossa henkeä ahdistaa ja muuta mukavaa... Mutta ymmärrän kyllä senkin, että naapurin tupakoitsijan kannalta edustaisin vähälukuisia ilonpilaajia ja jopa turhia narisijoita. Ainoa todellinen ratkaisu olisi pitää allergikot ja tupakoitsijat etäällä toisistaan, eli muuttaa muualle (kumpien?). Mikä ei taas ole aina ollenkaan yksinkertainen tai edes mahdollinen asia.

Muutoin hyväksyisin ajatuksen tupakansavusta vastaavana asiana kuin "valkosipulin haju naapuriparvekkeelle", mutta yksi todella iso ero noilla on: valkosipulin tuoksu harvemmin tappaa ketään. Mutta kokeilkaapa kerran miltä tuntuu tosiaan tuntea oikeasti tukehtuvansa... Sen jälkeen tupakansavu ei ole enää ihan pelkkä elämäntapavalinta tai mahdollinen terveyshaitta. Silloin se on sinulle oikeasti elämän ja kuoleman hetki, eikä vitsi. Ääriesimerkki, tiedän, mutta kumminkin oma kokemukseni. :(

Paprikaana

meidän perheessä minä olen tupakoimaton ja ymmärrän siis tupakoimattomien mielipiteen, mutta meidän tapauksessa tämä mummo rupesi valittamaan tupakoinnista vasta kun huomasi nämä edellämainitut ääniefektit ja sen vuoksi rupesi kyttäilemään. partsilla olisi siis saanut ihan vapaasti röökailla jos olisi tajunnut olla rumistelematta parvekelasin kanssa.

ymmärrän myös pointin astmaatikon kannalta. käsittääkseni on myöskin kerrostaloja jossa tupakointi on kielletty. näiden talojen pihallakin sauhuttelu on kielletty, joten tupakoivat asukkaat joutuvat käymään  tupakalla edempänä (jos edes asuvat tällaisissa taloissa). käytännössä en tiedä miten paljon näitä taloja on olemassa, mutta on kumminkin.
Il Mondo Cambia, Io No!

cola

Siis jos multa kysytään niin minä tulen polttamaan parvekkeella ja sitä ei yks tylsistynyt mummeli jolla ei ole muuta tekemistä kun kyylätä ja valittaa kauheesti vaikuta. Siinä saa olla aika huonoa onnea että yläkerran asukas kuolisi siihen että joku polttaa röökiä alakerrassa. Anna jäbäs poltella rauhassa ja mieti asiaa uudelleen jos siitä jotain muuta tulee(tuskin) ja nyt kun on talvi tulossa niin mummo tuskin kauheesti siellä on kyyläilemässä.

wille

Lainaus käyttäjältä: "Noseless"
Tai sitten nostetaan tupakan yms tuotteiden hintoja pilviin, kunnes ihmiset eivät yksinkertaisesti saa niitä mistään. Päästaisiin koko ongelmasta. (Salakuljetus yms erikseen.)

Tää on aina yhtä hyvä idea. Nostetaan viinan hintaa niin suomen spuget katoaa, alkoholismi poistuu keskuudestamme ja aurinko paistaa. Juuei. Jos ei alkkiksella ole rahaa käydä hakemassa lekkeriä pitkäripaisesta, se ostaa sen joltain diileriltä. Hyvässä tapauksessa tää diileri on vaan käyttänyt jotain hiivavettä kellarissaan räkien käymispyttyyn, nauraen ja vieden holistin rahat. Huonompi homma on jos diileri on hommannut pullon hämäriltä markkinoilta rajojen takaa...

Samoin on tupakan kanssa. Jos tämä pohjoinen kansa päättä yksitoimisesti lopettaa tupakoinnin kesällä kello kuusi sen takia että norttiaski on niin kallis, nostan hattua ja isosti.  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Xbow

Itse voisin pitkin hampain hyväksyä tupakan myynnin täyskiellon. Tietty se tarkottaisi, että ulkomailta harmaatuotaisiin körssiä jos jonkinlaista. Tähän vasta-aseeksi voisi panostaa tupakan vieroitustuotteisiin, esimerkiksi inhalaattori on varsin tehokas, mutta nykyään julmetun kallis.

Tuskin tässä mitään Nasa teknologiaa ole, enkä näe mitään syytä, miksi esimerkiksi valtio ei voisi ruveta moisia valmistamaan. Lääketieteellisestikään tässä ei liene mitään uutta, lähinnä vaan rahastuksen meininki haisee.

Jotain tällaista siis toisten parvekkeiden tuijottelun sijaan. Kuten tässä aiemmin totesin, oma mielipiteeni on, että parveketupakoinnin voisi tapauskohtaisesti kieltää, mikäli siitö todistettavasti ( eli turhamainen valittaminen ei riitä ) on kohtuuttomasti haittaa, eikä muuntyyppistä ratkaisua haitan kohtuullistamiseksi voi jostain kumman syystä keksiä.
#209 säälittävät 38,61 g

Janne

Menee jo ohi parveketupakoinnin mutta minä en kyllä keksi ainuttakaan järkevää syytä miksi tupakka pitäisi kieltää tai mitä kiellolla kuviteltaisiin saavutettavan.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Xbow

Mitä ajattelin, että tupakin myynnin kiellolla voitaisiin saavuttaa? Pudottaa tupakoivien määrää entisestään. Mitä vähemmän tupakoijia, sitä vähemmän siihen liittyviä ongelmia. Kukaan ei voi tietää, saavutettaisiinko sillä mitään, enkä lähde enempää jahnailemaan sen asian kanssa.

Yksi vaihtoehto monista, mutta verojen kiristäminen sekä sekalaiset kiellot ovat juuri tuohon suuntaan menemistä, seuraukset ovat kokolailla yhtäläiset. En todellakaan ole väittänyt, enkä tule väittämään, että täysikielto olisi yksiselitteisesti joku ratkaisu.

Tupakointiin liittyvät ongelmat kyllä ovat pahimpia tupakoijille itselleen, niin se vaan menee, vaikka jotain muuta jotkut yrittävät vihjailla.

Edit: Niin, vähän ohviahan tämä on, mutta... Kieltoja tehokkaampi ratkaisu voisi olla korvaavien tuotteiden saatavuuden lisääminen sekä hintojen järkiperäistäminen. On suorastaan eriskummallista, että ei tähän ei satsata, mutta kuitenkin toiseen hengenvetoon tähdennetään, kuinka suuri ongelma tupakointi on. Purukumit eivät tunnu olevan riittävän tehokkaita. Inhalaattori on tehokas. Terveydelle haitallisia nämäkin, mutta perus röökiin verrattuna varsin terveellisiä sekä tupakoijalle että ympäristössä oleville. Ongelmana on heikko saatavuus sekä pilvissä olevat hinnat. Ihmisten hengellä tässä leikitään, kyllä voisi kuvitella että voitaisiin kehittää tuote, joka on yhtä tehokas kuin tupakka, mutta huomattavasti vähemmän haitallinen. Tähän ei ole haluja, kieltoihin sen sijaan on, kummastuttaa miksi.
#209 säälittävät 38,61 g