Pari kyssäriä kasvualustasta

Aloittaja Chillyone, marraskuu 02, 2008, 19:51:22 ip

« edellinen - seuraava »

Chillyone

Jep jep. On kertynyt tuonne kaapinpohjalle jos jonkinmoista roinaa, enkä tiedä enää miten saisin niistä sekoiteltua parhaan kasvualustan... :?

Näistä pitäisi kehitellä jotain, vermikuliitti, lannoittamaton kekkilän luonnon turve, mustamulta, perliitti, lecasora ja hydrosora...

En tietenkää olisi kaikkia tunkemassa samaan purkkiin (doh!), mutta kertokaahan kokeneemmat, että millainen sekoitus noista kannattaa tehdä.

Turvetta on hehkutettu paljon, mutta miten tuo lannoittamaton soveltuu kasvatukseen? Ph on vain 4,2. Kalsiumkarbonaattia (ph 14) löytyy, mutta ilman ph-testeriä sitä ei oikein uskaltaisi laittaa. Jos joku osaa sanoa paljonko sitä pitää laittaa esim. prosenteissa...? Litkuina löytyy kyllä Biobloom ja Biogrow, mutta auttaako ne tarpeeksi jos turpeessa itsessään ei ole lannoitteita?

Sitten mulla on vielä tuollanen ultraäänitoiminen ilmankostutin. Siitä tulee melko sakeaa vesihöyryä täydellä teholla. Ajattelin laittaa sen ajastimella kasvin yläpuolelle suihkimaan vesihöyryä lehdille ja samalla nostamaan ilman kosteutta. Onko mitään järkeä? Ainakin näyttäis makeelta kun puskaa pitkin valuu vesihöyryä! :D

Huomenna motonettiin esl ostoksille ja sitten bolivian rainbow, lemon drop ja joku microcarpum itämään!

Chilivaari

Lannoittamattomassakin turpeessa kyllä itää, siitä on kokemuksia, mutta kasvu sitten on hidasta, jää puoleen oikeassa mullassa kasvaneista.  :wink:
Kekkilän sivuilta löydät informaation, miten paljon turvetta on lannoitettu. Kalkki lienee oleellisin PH:n nostajana.

AirMan

Minä en ainakaan idätyshommaan suosittele tuota lannoittamatonta turvetta. Pienet taimet eivät kestäneet sitä ollenkaan. Isommille kasveille olen laittanut sitä mullan sekaan kerroksittain, eivätkä ne vaikuta siitä kärsivän.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "AirMan"Minä en ainakaan idätyshommaan suosittele tuota lannoittamatonta turvetta. Pienet taimet eivät kestäneet sitä ollenkaan.

Tuossa saattaa olla perää, sillä sen happamuusaste vaihtelee suuresti riippuen keräyspaikasta. Ehkä minä vain sain vähemmän hapanta. Minulla se toimi idätyksessä aivan yhtä hyvin kuin lannoitettu, mutta riski siis on olemassa.

Chillyone

Tarkoitus olisi idättää mustassa mullassa tuollasessa "mini-idätys-kasvarissa". Ajattelin sekoittaa mustaa multaa ja turvetta about 50/50 suhteessa ja sitten kun siirrän taimet siihen ajattelin kastella laimealla Biogrow liemellä. Ajan mittaan tietenkin sitten reilummalla annoksella. Onko ihan älytön idea?

Turpeeseen ja multaan pitäisi sitten sotkea jotain joka tekee siitä ilmavaa. Olisiko tuo lecasora parasta siihen? Entäs perliitti tai tuo hyrdosora? Hydrosoralla on jokin ph:ta tasapainottava vaikutus. Siinä on tuollaisia vihreitä ja valkoisia laavakiviä. Taidanpa laittaa sitä.

Kärsä Babar

Helpommalla pääset kun ostat kekkilän puutarhamultaa, se on turvemultaa ja hyvin kuohkeaa. Lisätähän voi kevyt soraa tai mitä on saatavilla. Lannoitusta ei tartte heti aloittaa, mullassa on kyllä ravinteita joksikin aikaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Riiviö

Raakaan turpeeseen lisätään kalkkia 12kg per motti eli noin 120g per ämpäri että siinä voisi taimia kasvattaa, noin taimitarhan vihannestaimille...
Ja samaan kuutioon laitetaan lannoitetta 3-4kg jossen väärin muista. Se lannoitus on sellainen alkupanos että lähtee kasvamaan mutta myöhemmin taimia kastellaan lannoiteliuoksella. Jos sekoitat mustaamultaa ja raakaa turvetta niin kalkitse ensin se turve ja lisää sekaan vielä sitä vermikuliittia tms ja sekoita sitten se mustamulta sekaan ja anna seoksen seistä kostutettuna viikko. Ei saa olla niin märkää että nyrkillisestä saa puristettua vettä yhtään ulos, mutta lähes...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...