tammikuu 10, 2025, 22:13:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvunopeudesta kysymys.

Aloittaja Hra47, joulukuu 08, 2008, 21:48:53 ip

« edellinen - seuraava »

Hra47

Heippa kaikille! Oon uusi näissä kasvatushommissa. Laitoin liittymiskirjeen mukana tulleet Championin, Lemon Dropin, ja Bolivian Rainbowin puolenlitran saviruukkuihin kaupan kukkamultaan.

Parissa viikossa taimet nousivat mullasta, mutta kasvu tuntuu pysähtyneen kahteen pienenpieneen lehteen, ja noin 5 cm varteen. Mullan olen pitänyt hieman kosteana jatkuvasti.

Millä konstilla nuo saisin jatkamaan kasvuaan? Valoa pitäisi olla tarpeeksi ainakin. Mullastanoususta on noin kuukausi.

Kiitos!

Aji Inferno

Ole nyt varovainen, sillä talvi on etenkin annuum-chileille vaarallista aikaa. Ne saa todella helposti ylikasteltua ja siten jopa tapettua juurien mädäntyessä. Toisaalta, noin nuoret taimet kuolevat hyvin helposti myös kuivumiseen... Miten valaiset niitä? Ikkunalauta ja huonevalaistus eivät näillä pimeillä keleillä mitenkään riitä. Et ole ilmeisesti lannoitellut vielä?

Sinänsä ei huolta, kunhan pysyvät hengissä aurinkoisiin keleihin asti. Joskus nuo "nukkuvat" kuukausiakin ja sitten ottavat hirveän spurtin. :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Hra47"... Parissa viikossa taimet nousivat mullasta, mutta kasvu tuntuu pysähtyneen kahteen pienenpieneen lehteen, ja noin 5 cm varteen. .... Mullastanoususta on noin kuukausi.

Onhan tuossa jotakin mätää.
Tässä näet erään kehitystarinan:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=43968#43968

Olisiko sattunut sopimaton multa? Sellaisiakin on, esimerkiksi liiaksi lannoitettuja tai tiiviiksi painuvia. Ne voivat tuhota juuret chileiltä. Samoin harsosääsken toukat, jos pikkuisia "kärpäsiä" lentelee huoneistossa. Toisaalta myös lannoittamaton turve tai kaktusmulta voivat aiheuttaa kasvun hitauden. Aloittelija kastelee helposti liikaa ja pilaa pikkuiset taimet. Kun istutusvaiheessa on kunnolla kastellut, lisää vettä ei tarvita kuukauteen. Näin totesin tuossa multakokeilussani.

Jos minä olisin sinun tilanteessasi, kaivaisin yhden taimen ylös ja katsoisin, onko sillä juuria vai mätää. Tuollaiset saa ylös vaikka meisselillä tai tikulla ympäristöä kaivelemalla. Jos multa on selvästi märkää, laita ne uusiin multiin (vaikka toisen merkkiseen) ja pidä kuivempana. Juuret voi vaikka pestä hanan alla tai vain rapsutella multaa irti, jotta näkee niiden terveyden. Vaaleat ja hyvin haaroittuneet ovat terveen merkki.

Mitään ratkaisevaa mokaa ei ole tapahtunut. Nuo ehtivät vielä, vaikka ensi kuussa laittaisit uudet siemenet itämään.

Xbow

Jos loistarivaloa piisaa, niin kuulostaisi siltä, että mullanvaihtoon mars mars. Lisäksi ainakin puutteellisessa  / väärässä kastelussa saattaa kasvu töksähtää. Näin minulle kävi habeneron kanssa, kun meinasi vedenpuute ottaa pikkuisesta nirrin pois.

Mullanvaihto auttoi minulla taas kun olin ensimmäistä kertaa pikkuisia kasvattamassa. Kun valoa on riittämiin, tykkäävät jo pieninä kohtuu ravinnepitoisesta normi mullasta. Esimerkiksi Kekkilän puutarhamulta, kasvatusallas, parvekepuutarha ( tässä tuntuu olevan paljonkin ravinteita, en tiedä onko jo liian stydiä ) tms.

Lisäksi voi melko surutta laittaa jo litrasiin / 1.5l ruukkuihin, kun muutaman lehtiparin ovat kasvattaneet.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Hra47

Kiitoksia vastauksista. Multana siis kekkilän puutarhamultaa, ja valoina roikkuu 4kpl Megaman 15w plantlampeja. Nyt muutaman viimepäivän aikana ovat taimet alkaneet työntämään toista lehtipariaan, tai oikeastaan sellaisen alkua.

Taimia on 2-3 per ruukku toistaiseksi, ajatuksena oli ohjeiden mukaan ottaa kustakin vahvin yksilö lopulliseen ruukkuun kasvamaan. Vettä olen tarjoillut hyvin nuukalla kädellä, mutta multa ei ole kuitenkaan päässyt kokonaan kuivumaan.

Haen huomenna isommat ruukut, ja siirrän taimet niihin, mikäli juuret näyttävät olevan elinkelpoisessa kunnossa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Hra47"... Multana siis kekkilän puutarhamultaa.

Tuonhan pitäisi olla parasta A-luokkaa.  :lol:
Onko ne alkaneet senkin laatua vaihdella. Joissakin kukkamullissa on luvattoman epätasainen laatu. Se on ihan virallisissa testeissä todettu. Kekkilällä on Kesäkukkamulta pienemmissä pusseissa ja siinä on epäilyttäviä kastelurakeita, jotka tekevät kastelun vaikeaksi, ainakin minulle.

Kyllä täällä on kirjoiteltu taimista, jotka vain pitävät paussia. Kasvattelevat sillä aikaa juuria. Toivottavasti jostakin sellaisesta on kyse.