lokakuu 06, 2024, 06:31:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Doc Evil ja Chilit - kausi 2009

Aloittaja Doc Evil, joulukuu 30, 2008, 02:02:50 ap

« edellinen - seuraava »

Doc Evil

joulukuu 30, 2008, 02:02:50 ap Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2009, 00:52:53 ap käyttäjältä Doc Evil
Hei,

Olen tässä aloitellut toista kauttani chilikasvattajana ja rohkaistuin itsekin aloittamaan kasvatuspäiväkirjan pitämisen. Viime kaudella minulla oli 13 kasvia, joista sain satoa mielestäni ihan mukavasti näin ensikertalaiseksi. Selvä homma se oli, että tämä harrastus ei jää tähän, joten tässä sitä mennään kohti seuraavaa chilikautta...

Aloitan päiväkirjani kertomalla siitä, mitä on jäljellä viime vuoden kasveistani. Pari kasvia annoin äidilleni, osan heitin menemään ja viisi yksilöä on nyt näyttänyt elonmerkkejä asuessaan pienessä työhuoneen nurkkauksessani.



Kuten näette, päätin leikata talven yli säilytettävät kasvit pieniksi. Tämä siitä syystä, että ne veisivät mahdollisimman vähän tilaa. Tarkoituksenani ei ollut tehdä bonsaita, mutta eiköhän noilla jokaisella tule kasvaessaan sellainen vaihe, että näyttävät vähän kuin sieviltä pikku puilta :)

Etualalla on kaksi Bolivian Rainbowta, seuraavassa rivissä vasemmalla Starfish ja oikealla Aji Benito. Takana näkyy vielä hämärästi yksi Starfishin runko, joka on alkanut pukata pientä hiirenkorvaa muutamasta kohdasta. Tämä viimeksi mainittu yksilö kypsytteli chilejään niin pitkään, että viimeiset tuoreet chilit söin pari viikkoa ennen joulua. Nopeasti se virkosi kuitenkin uuteen kasvuun.

Seuraavassa päivityksessä tulee sitten juttua hieman nuoremmista kasveistani.

Oikein mukavaa loppuvuotta ja ennenkaikkea satoisaa vuotta 2009 kaikille teille chileistä innostuneille!

Doc Evil

Vuosi alkoi tuoreen herneenmakuisen chilin maistamisella. Esittelen tänään talvichilikokeiluni eli Malawi Bird's Eye:



Tämä kasvin laitoin itämään aivan elokuun lopussa. Ajatuksenani oli kokeilla, että pystynkö saamaan tuoretta chiliä työhuoneestani talviaikaan. Myöhemmin lueskelin täältä foorumilta ihmisten kokemuksia kyseisestä lajikkeesta ja kävi ilmi, että tämä laji kestää hyvin hämäriäkin olosuhteita. Mikäli näin on, niin minulla kävi lajivalinnassa hyvä tuuri  :) Sinänsä tässä kokeilussa ei minun tapauksessani ole paljonkaan järkeä, koska mulla ei ole kovin paljon tilaa näitä kasveja varten. Ajattelin joka tapauksessa, että kun tämä chili on satonsa tehnyt, niin leikkaan sen pieneksi ja laitan multaan, niin voin hyvällä tuurilla saada siitä loppukesällä parvekkeelta vielä toisen sadon. Alasleikkauksessa vaupautuu sitten tilaa baccatumeille ja annuumeille, jotka laitan itämään n. kuukauden kuluttua.

No tämä maistaminen tapahtui siten, että kun vähän leikkelin kasvin hulvattomasti rönsyileviä oksia, niin lähti 'vahingossa' mukaan yksi oksa, jossa oli vihreä chili mukana. Maku ei tosiaan ollut vielä kehittynyt mutta onhan tässä vielä talvea jäljellä  ;)

Kasvissa on tällä hetkellä reilu 40 chiliä/chilinalkua ja valaistuksena sillä on 50 wattinen ESL (2700k). Kukkiakin on vielä jonkin verran ja uutta kasvua ja nuppuakin tulossa. Kuvaamisen jälkeen leikkelin vielä vähän turhannäköisiä oksia pois, mutta en tiedä onko siitä mitään hyötyä/haittaa kun kokemusta on vielä aika vähän. Olen minä tätä kasvia aiemminkin leikelly eikä se oo siitä nähdäkseni nokkiinsa ottanut.

Tämännäköinen on kasviin ensimmäisenä putkahtanut chili tällä hetkellä:



Ei kovin hyvä kuva, mutta kyllä siitä näkee. Toi narulenkki on toisesta päästään kiinni sangon kahvassa ja se tukee kasvia, koska sillä on ollut vähän taipumusta kallistua vastakkaiseen suuntaan.

Tässähän onkin sitten hyvä tilaisuus pistää pystyyn päivän visa, eli tunnista taka-alalla oleva kasvi, joka on myös seuraavan päivitykseni aiheena  8)

rasse


Mape

---

UrbanChile

Mielenkiintoiset kommentit Malawista, sillä meikäläisellä Malawi vaati kesälläkin aurinkoisia päiviä että satoa alkoi tulla. Talven se on kyllä kestänyt, mutta ei ole antanut mitään viitteitä kukinnoista. Samassa valossa baccatumit vähän kukkailee, mutta nekin putoavat pois.

chiliwili

tammikuu 03, 2009, 12:11:19 ip #5 Viimeisin muokkaus: tammikuu 03, 2009, 12:15:29 ip käyttäjältä chiliwili
Lainaus käyttäjältä: UrbanChile - tammikuu 03, 2009, 09:57:06 ap
Mielenkiintoiset kommentit Malawista, sillä meikäläisellä Malawi vaati kesälläkin aurinkoisia päiviä että satoa alkoi tulla. Talven se on kyllä kestänyt, mutta ei ole antanut mitään viitteitä kukinnoista. Samassa valossa baccatumit vähän kukkailee, mutta nekin putoavat pois.

Minulla on Malawista juuri päinvastainen kokemus. Tuossa se kasvaa amppelissa eteläisellä ikkunalla ilman keinovaloa ja vaikkakaan kesän runsaaseen satoon ei tähän vuodenaikaan päästä, niin kuitenkin muutamia palkoja tuossa kasvaa ja kypsyy tälläkin hetkellä. Juuri niin riittävästi, että ruoanlaittoon saa aina hieman potkua.

Edit: Taustalla majaileva kasvi on mielestäni liian ohut- ja sileälehtinen ollakseen chinense. Mieluummin baccatum, tai jopa pubescens.

rasse

Minulla on hyvinvoiva Gambian Habanero, jonka lehdet näyttävät just tuolta. Eivät kovin ryppyiset, kuten ei tuossa kuvassakaan, mutta samanlaiset uurteet.

wille

Lainaus käyttäjältä: chiliwili - tammikuu 03, 2009, 12:11:19 ip
Edit: Taustalla majaileva kasvi on mielestäni liian ohut- ja sileälehtinen ollakseen chinense. Mieluummin baccatum, tai jopa pubescens.


Ei näytä lehdet "karvaisilta", joten tuskin tuo pube on. Vaikea tuosta on mitään vielä lähteä sanomaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Doc Evil

Kiitokset Malawikommenteista ja arvauksista. Kyllähän toi lajikkeen arvaus menee tuon kuvan perusteella aivan arvaukseksi, kun siinä ei ole mitään muuta kuin lehtiä näkyvissä ja nekin aika kaukaa. Kyseessä on Rocoto Rojo. Sen lehdissä on kyllä karvaa, mutta se on sellaista pientä nukkaa, joka ei erotu tuossa kuvassa. Mapen 7 P o d - arvaus oli siitä hauska, että sitäkin mulla on muutama pikkuinen kasvamassa. Niiden lehdet ovat tosiaankin huomattavan ryppyiset, kuten chiliwili totesi.
Kerron noista mun Rocotoista ja sähläyksistäni niiden kanssa tarkemmin kunhan saan otettua niistä siedettävän kuvan.

Doc Evil

Tämänkertaisen päivityksen aiheena on mun Rocoto Rojot:



Mä yritin kasvattaa viime kaudella Super Pubea mullassa, mutta se ei oikein ottanut onnistuakseen. Olin liian myöhässä idätyksen kanssa ja kylmät säät loppukesästä pitivät huolen siitä, että ne muutama harva kukka mitä siihen tuli, tippuivat pois.

Päätin siis olla rocotojen kanssa ajoissa tällä kaudella. Vaihdoin lajikkeen Rocoto Rojoon (Super Pubea kokeilen jollakin myöhemmällä kaudella uudestaan) ja laitoin siemenet itämään varmasti riittävän ajoissa, nimittäin jo syyskuussa  ::) Nyt kun ne kasvaa vedessä hirvää vauhtia, havaitsen selkeästi, että myöhäisempikin idätysaika olisi riittänyt. Noita joutuu kyllä pitämään kurissa saksilla, tai ne ei mahdu tämän huoneen ovesta ulos loppukeväällä. Nuppujakin tekevät. Valaistuksena noilla kahdella kasvilla on 2*18W loistari ja lisäksi ne saavat valoa n. puolen metrin päässä olevasta 200W esl:stä.

Mitä mieltä olette siitä, että milloin noiden kannattaa antaa aloittaa kukkimisen? Itse olin ajatellut, että maaliskuun alussa tai helmikuun loppupuolella nyppisin nuput pois viimeistä kertaa ja yrittäisin sijoittaa noi kasvit siinä vaiheessa niin, että saavat myös kevätaurinkoa ikkunasta.

Doc Evil

Tänään esittelen tämän kauden chinenset, jotka ovatkin jo hyvässä vauhdissa huolimatta sähläilyistäni. Kasvatuksessa on 2 kpl 7 P o d  sekä yksi Habanero Pointed Yellow.



Ensimmäinen  7 P o d  on jo aika isokokoinen vuodenaikaan nähden. Kun ei nyt vaan kävisi huonosti sen kanssa kun näin varhaisessa ollaan liikkeellä.





Toiselle seiskalle kävi lähes kalpaten mun käsittelyssä. Se asusteli onnellisena isossa bubblerilaatikossa, mutta sitten sain päähäni siirtää sen tällaiseen passiivihydroon. Kasvi otti nokkiinsa ja pudotti kaikki isot lehtensä. Meinasin jo heittää sen menemään, mutta kasvi päättikin sopeutua olosuhteisiin ja alkoi uuden kasvun. Latva piti katkaista pois, koska se alkoi kuivua. Näin pari päivää kuvan ottamisen jälkeen voi todeta, että (palautumis)kasvu on tällä hetkellä nopeaa.





Idätyskokeilun seurauksena jäi käsiini tällainen Habanero Pointed Yellow. Vaikka en varsinaisesti suunnitellut kasvattavani ko. lajiketta, en kyllä raaski tästä nyt luopuakaan kun on niin nätti ja hyvänmakuinen chili. Tämä on chilikasvatusurani ensimmäinen oman tuotannon siemenestä idätetty kasvi.






Siinäpä chinenset.. Tähän loppuun vielä päivitys aiemmin esittelemäni talvichilini eli Malawi Bird Eyen tilanteesta. Olen täältä foorumista lukenut, kuinka joillakin esim. juuri tämä lajike tuottaa chiliä pikkuhiljaa ja kasvista voi ottaa chilin silloin toisen tällöin ja uutta tulee tilalle. No tämä minun kasvinihan päätti tehdä koko satonsa (n. 60 chiliä) kerralla. Parikymmentä olen tuosta jo syönyt ja poistanut tyhjäksi poimitut oksat samalla. Lehtiähän tuo ei enää ole jaksanut juurikaan pitää. Chilien maku on parantunut koko ajan sitä mukaa mitä kauemmin ovat saaneet olla kiinni puskassa. Kunpa nyt vaan muutama ehtisi kypsäksikin asti ennenkuin olen malttamattomuuksissani syönyt kaikki. Ei ole tuoreen chilin voittanutta  :P Kun nämä kaikki chilit on poimittu, leikkaan kasvin tapiksi ja laitan multaan. Jos se siitä virkoaa, niin sen pitäisi hyvin ehtiä tuottamaan vielä toinenkin sato tänä vuonna.






escargo

#300

Doc Evil

tammikuu 26, 2009, 11:50:17 ap #12 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2009, 00:50:55 ap käyttäjältä Doc Evil
Rupötsin se on ku mikä  ;D Todella radikaali muutos tapahtui reilussa kolmessa viikossa. Tuolla ylempänä ketjussa löytyy kuva kuukauden alusta, jos haluaa verrata.

EDIT: R u m a h a n --> Rupötsin - JUUUUST!!! Jälleen hyvä suoritus ylläpidolta :D

Doc Evil

Pari päivää edellisen päivityksen jälkeen alkoi Malawi Bird's Eyen podeissa näkyä pientä punoitusta ja kypsyminen tuntuu etenevän nyt aivan hirmu nopeasti. Onhan noita tullu syötyäkin taas vähän ja sitä mukaa olen leikannut puskaa pienemmäksi kun oon chilejä poiminut. Kunhan kypsyminen vielä vähän etenee, laitan vielä kuvan säälittävästä Malawistani joka urheasti kantaa punaisia chilejä.

Talvichilikokeiluni tulos oli siis se, että pystyn kasvattamaan hyvänmakuista tuoretta chiliä talvellakin työhuoneessani. Taidan kuitenkin jättää tämän kokeilun tähän kauteen ja aloittaa kaikki seuraavan kauden idätykset vasta vuodenvaihteen jälkeen, niin saan vähennettyyä keinovalon käyttötarvetta huomattavasti tähän kauteen verrattuna.

Doc Evil

Tällä kertaa laitan päivitystä aiheesta tämän kauden annuumit ja baccatumit.

Laitoin tammikuun jälkipuolella ja helmikuussa itämään suuren joukon siemeniä. Huomattavasti enemmän kuin olisi ollut järkevää. Olin tosin hövelisti luvannut n. neljälletoista kaverilleni chilitaimen/taimia kun viime kaudella uusi harrastukseni herätti yllättävän paljon huomiota ja keskustelua tuttavapiirissäni. Toisaalta eikös tämä juuri ole yksi hyvä tapa levittää chilin maukasta sanomaa kun antaa ihmisille oman chilikasvin hoivattavaksi ja toivottavasti jopa satoa tuottamaan :D Ongelmana meinaa vain olla nyt se, että pelkään parveketilani loppuvan kesken kun chilien lisäksi sinne olisi tarkoitus mahduttaa vielä muutama tomaatti sekä runsaasti yrttejä. Hyvä puoli kuitenkin on se, että jokainen jolle olen luvannut taimia, myös saa niitä. Laitan tähän nyt vihdoin listan tällä kaudella kasvamassa olevista lajikkeistani. Jokaista lajiketta kasvatan ainakin yhden kasvin verran, mutta useimmista jätän itselleni myös 'varakasvin' hieman pienempään ruukkuun. Annuumit ja baccatumit kasvatan yhtä bubblerissa asuvaa Ramiroa lukuunottamatta mullassa.

c.annuum:
Bolivian Rainbow
Malawi Bird's Eye (mullassa kasvava pistokas edesmenneestä talvichilistäni)
Ramiro
Sweet Banana
Fresno
Pusa Jwala
Dagger Pod
Kashmiri Mirch
Iranilainen mysteerichili (Escargolta)
Egyptiläinen mysteerichili
Thaimaalainen mysteerichili
Kreikkalainen mysteerichili
(Kolme viimeksimainittua poimin siemenketjukirjeestä. Otin tälle kaudelle miniteemaksi tällaiset eri maiden mysteerichilit ja mahdollisesti jopa niiden tunnistamisen)

c. baccatum:
Aji Benito
Starfish
PI 260560
PI 260567
CGN 22871
Lemon Drop
Inca Berry

c. chinense:
7Pot
Habanero Pointed Yellow

c. fructescens:
Tabasco

c. pubescens:
Rocoto Rojo (2kpl bubblereissa, joista toisessa on jo 7 kpl 1 -2.5 cm mollukoita)

Niabo

oisko mahollista saada siemeniä tosta malawi bird´s eyestä jos pistokkaasta saat podeja myöhemmin?

Doc Evil

On mahdollista vaikka heti, koska otin siemeniä talteen tuon pistokkaan emokasvin tammikuisesta sadosta. Ne ovat varmasti myös risteytymättömiä siemeniä, koska siihen aikaan se oli tämän talon ainoa kukkiva kasvi. Laitan yv:tä.

Doc Evil

Tällä kertaa päivitystä chilieni elämästä muutaman kuvan kera.

Tällä kaudella kokeilin passiivihydroviljelyä Mimosa-ruukuilla, niin että ravinteena olen käyttänyt Flora Matoa/Microa. Oikea passiivihydroravinne saattaisi olla helpompi ratkaisu. Tuntuu, että tässä saa olla aika tarkkana näitä ravinteita käyttäessä. Toistaiseksi passiivihydroissa olevat Habanero Pointed Yellow ja Sitruuna (jonka idätin viime syksynä eteläafrikkalaisesta sitruunasta otetusta siemenestä) senkun porskuttavat. Sen sijaan 7Pot, joka ennen passiivihydroon siirtymistään asusteli Cutting Board-tyyppisessä laatikkobubblerissa, päätti olla viihtymättä. Leikkasin sen tapiksi ja siirsin multaan, jos se siellä lähtisi uuteen nousuun.



Habanero Pointed Yellow



Sitruuna



Tässä pari kuvaa edelliskaudelta jääneistä kasveista. Näiden lisäksi ikkunalla asustaa vielä viime vuoden Aji Benito, joka puskee nuppua kuin viimeistä päivää. Nuppuja on muissakin talvehtineissa.



Bolivian Rainbow. Aivan erilaiset kasvutavat näillä yksilöillä.


Starfisut paistattelevat päivää parvekkeen oven edessä. Pari kertaa ovat käväisseet jo ulkoilemassakin.



Rocoto Rojo pukkaa chilejä. Kovasti ovat lehdet kellastuneet. Olisikohan pitänyt antaa enemmän ravinteita ihan tässä viime aikoina?




Bubbleriramiro oli piilotellut ensimmäistä kukkaansa lehtiensä alla.




Kashmiri Mirch on minulle yksi mielenkiintoisimmista seurattavista tällä kaudella. Toistaiseksi ihan normaalin näköinen taimi.




Tähän loppuun vielä kuvaa ahtaasta kasvattelunurkkauksestani. Moni kasvi on siirtynyt jo ikkunalaudalle.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - huhtikuu 14, 2009, 16:55:49 ip... Rocoto Rojo pukkaa chilejä. Kovasti ovat lehdet kellastuneet. Olisikohan pitänyt antaa enemmän ravinteita ihan tässä viime aikoina?


Tuohonpa olisi mukava saada kokeneen Rocotonkasvattajan sana.

Itselläni on Fataliin yllätyssiemenistä kasvatetun Rocoton lehdet myös alkaneet kellastua ja putoilla pois. Ne harvenevat joka oksassa. Uutta kyllä kasvaa samaan aikaan. Ei se hirveän huolestuttavalta näytä. Siinäkin on pieni sato kypsymässä. Muut Rocotot voivat samalla ikkunalla samalla lannoituksella ja valolla oikein hyvin, kasvavat rehevästi. Tämä on ainoa, jossa on satoa. Vaikuttaisiko se?

Syitä voisi etsiä vaikka kylmien öiden puutteesta tai liian korkeasta pH:sta, jos luonnonolosuhteisiin verrataan. Voisihan se vain pudotella turhia lehtiä, kun satokin on saatu kasvamaan ja lisääntyminen turvattu.

wille

^Mulla ei ainakaan kasvihuoneessa viimekesänä satoillut PI 585273 kärsinyt sadon aikana lehtiongelmista. Sen sijaan tänä keväänä idätetty Turbo Pube otti ja koki ns. välikuoleman. Neljän lehden taimi lopetti kasvun kokonaan ja kellastutti kaikki lehtensä. Lehdet myös rullautuivat kärjestä tyveä kohden ja menivät täysin veteliksi. Kasvi vaikutti kuivalta mutta turve oli kosteaa. Ei siis märkää - liikakastelun piikkiin tätä välikuolemaa ei saanut.  Multa kuivui ja kasvikin oli sitten lopulta oikeasti kuivahko. Kastelin ja annoin lannoitetta kasteluvedessä. Ei vaikutusta. Mökötys kesti lähes puolitoista kuukautta. Vasta viikko sitten kasvi päätti taas ryhtyä elämään kuin taikaiskusta. Uusi kasvusto on tervettä ja näyttäisipä tuo alkavan haarautuakin.

Mitkään olosuhteet eivät vaihtuneet. Kasvi on keinovalossa ja samassa ruukussa jossa kasvatteli muutaman ihan oikean lehdenkin ennenkuin ongelmat alkoivat. Kuka näistä sitten tietää... kevätmasennus? Hyvin tuo vielä kesäksi kerkeää, vaikka kasvu onkin vähän myöhässä...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit