lokakuu 06, 2024, 06:28:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Doc Evil ja Chilit - kausi 2009

Aloittaja Doc Evil, joulukuu 30, 2008, 02:02:50 ap

« edellinen - seuraava »

Doc Evil

Olosuhteet täällä ovat kyllä todellakin kaukana Andien ilmastosta. Kuivassa kerrostaloilmassa joutuvat asumaan, joten siinä mielessä olen tyytyväinen, että satoa on tulossa. Mielenkiintoista nähdä kuinka tämä rocoto reagoi toukokuussa kun pääsee parvekkeelle asumaan.

Doc Evil

No niin.. Aika on vierähtänyt niin nopeasti, että toukokuu meni ilman päivitystä. Tässä nyt sitten joitakin pieniä ilonaiheitani kesäkuun alusta:



Rocotosatoa on alkanut kypsyä ja hyvältä maistuu. Näyttää siltä, että sato jää tässä vaiheessa noin kahteenkymmeneen rocotoon. Enpä ole sitten raaskinut näitä kallisarvoisia elämäni ensimmäisiä rocotoja käyttää ruuanvalmistukseen vaan olen syönyt niitä pilkottuna, erilaisten ruokien päälle ripoteltuna. Näin niiden oma maku pääsee hyvin oikeuksiinsa. Huhtikuun päivityksessäni ihmettelin Rocoto Rojoni kellertyviä lehtiä. Siinä oli tainnut käydä niin, että edellisestä ravinteiden lisäyksestä oli vain ollut liian pitkä aika. Lisäsin ravinteita (typpeä maltillisesti) ja uutta kasvua alkoi pikkuhiljaa syntymään. Nyt kun noin puolet sadosta on kerätty pois puskasta, on myös uusia nuppuja ja kukkia alkanut tulla.



Elämäni ensimmäinen pistokaschili (Malawi Bird's Eye) kukkii kivasti ja chilinalkujakin on syntynyt.



Ramirot alkavat pian vaihtamaan väriään punaiseksi. Tämä Ramiro on bubblerissa ja toinen Ramironi kasvaa turpeessa ja aloittelee kukkimistaan tällä hetkellä.



Tabasco tykkää kasvaa edelleen vaikka nyt olisi jo hyvä aloittaa nuppujen teko. Mikäs siinä, mukavan näköinen viherkasvi kuitenkin.

Klopisto

Onko tuo siis Ramiro paprika, sitä mitä kaupassakin myydään?  Punainen makea ei-tulinen paprika? Itsellä on sellainen mullassa, anopilta  :D ja ihmettelen saisiko tuosta kenties jotain...

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: Klopisto - kesäkuu 04, 2009, 20:40:45 ip
Onko tuo siis Ramiro paprika, sitä mitä kaupassakin myydään?  Punainen makea ei-tulinen paprika? Itsellä on sellainen mullassa, anopilta  :D ja ihmettelen saisiko tuosta kenties jotain...


Ramiro on juuri sellainen suippopaprika ja sitä saa kaupoistakin. Mulla oli Ramiroa viimekaudellakin ja hyvää tuli. Tosin sato jäi pieneksi (3 paprikaa) osin huonon kesän ja toisaalta myös oman taitamattomuuden vuoksi. Toivottavasti tänä kesänä olisi sitten edes kelit paremmat, koska parvekkeella noita kasvattelen ja tällä kertaa oikein kahden kasvin voimalla :-) Tavallinen paprika on kuulemma huomattavasti satoisampi kuin suippopaprika, mikä lienee syynä siihen, että suippopaprika on kaupoissa kalliimpaa.

Klopisto

Ostan Ramiroa usein kaupasta ja olen ihmetellyt kalliimpaa hintaa, tuli tähänkin vastaus.

Satosi tällä kaudella taitaa (toivottavasti) olla suurempi kuin aikaisemmin.

Onko se sidottu kattoon vai miten tuenta on järjestetty?

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: Klopisto - kesäkuu 04, 2009, 21:45:41 ip

Satosi tällä kaudella taitaa (toivottavasti) olla suurempi kuin aikaisemmin.

Onko se sidottu kattoon vai miten tuenta on järjestetty?


Kuvassa ollut Ramiro nojaa seinään eikä sen enempää tukea tarvitse, paitsi yhden oksan olen nostanut penkin päälle kun paprikoiden paino veti sitä kovin alas. Suurempaa satoa on tosiaan luvassa, koska ko. Ramiro kypsyttelee kahdeksaa suippopaprikaa ja toinen aloitti juuri kukkimisen  :P

Klopisto

Ehta pönikkä on tuo kasvisi. Aika jännä juttu että paprikasi ei tarvitse tuentaa. Kaupan R -paprikat on jotain velton k:n mittaisia eli abt. 20 cm ja siitä pidemmälle. Voisi kuvitella että tuon kokoisille paprikoille tarvitaan jo vartta  ???

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: Klopisto - kesäkuu 05, 2009, 00:13:36 ap
Ehta pönikkä on tuo kasvisi. Aika jännä juttu että paprikasi ei tarvitse tuentaa. Kaupan R -paprikat on jotain velton k:n mittaisia eli abt. 20 cm ja siitä pidemmälle. Voisi kuvitella että tuon kokoisille paprikoille tarvitaan jo vartta  ???


Paprikat, mitkä kuvassa näkyivät, ovat kiinni suht tukevissa oksissa eikä kasvi tunnu niistä hetkahtavan. Ne paprikat, jotka ovat penkin päälle nostamassani oksassa ovat puolestaan jo aika kaukana rungosta (eivät näy kuvassa) ja niiden on hyvä levätä penkin päällä kun en sen kummempaa tukemismenetelmää keksinyt.
Kävin äsken varta vasten mittaamassa niitä ja sellaisia n. 10-12 cm pitkiä olivat. Ei mun parvekeramirot haasta kasvihuoneessa kasvatettuja pituuskilpailuun. Eiköhän niissä kuitenkin maku ole kohdallaan. Hyviä tuli ainakin viime vuonna.

Doc Evil

Tällä kertaa muutamia kuvia kukkivista chilikasveistani:

Bolivian Rainbow (c.annuum):



Fresno (c.annuum):



Pusa Jwala (c.annuum):



Starfish (c.baccatum):



Otin syksyllä siemenketjukirjeestä Colan sinne laittaman kreikkalaisen chilin siemenen. Tällainen kukka siitä tuli. Kuva podista myöhemmin, kun sinne asti kehittyy.



Vertailun vuoksi kuva tomaatinkukista. En ole ennen kasvattanut tomaattia, joten tämäkin on aivan uutta ja mielenkiintoista seurattavaa. Yksi tomaatin alku onkin jo näkyvissä. Lajike on Gardeners Delight.



Ramirot vaihtavat väriään melko hitaasti.



Kasvatushommissa suurin ongelma ovat viime aikoina olleet kirvat. Erityisesti Ramiro, Iranilainen chili ja Sweet Banana ovat tuntuneet olevan niiden mieleen. Juuri kun luuli ratkaisseensa ongelman, saattaa yhtäkkiä löytyä ihan hirveä määrä kirvoja jostain kasvista. Nyt näytää taas rauhallisemmalta, mutta eipä pidä nuolaista ennenkuin tipahtaa..

cola

Moikka. Mä laitoinn myös niitä siemeniä itämään mutta kasvit ovat vielä pieniä. Siemenet sain faijan broidin pihalta jossa heillä kasvaa nyt jo 2metrinen kasvi. On ollut heillä jo vuosia vaikka ei chilejä syökkään.
Valitsemasi tomaattilajike pitäisi olla yks maukkaimmista. Minulla kasvaa sitä myös ja innolla odotan niiden kasvua.

Doc Evil

heinäkuu 23, 2009, 22:30:46 ip #30 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2009, 22:35:41 ip käyttäjältä Doc Evil
Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 03, 2009, 14:28:24 ip
Moikka. Mä laitoinn myös niitä siemeniä itämään mutta kasvit ovat vielä pieniä. Siemenet sain faijan broidin pihalta jossa heillä kasvaa nyt jo 2metrinen kasvi. On ollut heillä jo vuosia vaikka ei chilejä syökkään.
Valitsemasi tomaattilajike pitäisi olla yks maukkaimmista. Minulla kasvaa sitä myös ja innolla odotan niiden kasvua.


Kiitos Cola siemenistä :) Mulla toi mun kreikkalainen chili on kans pieni vielä, alle puolimetrinen ja 8 chilinalkua tulossa. Se tuntui alusta alkaen kasvavan aika hitaasti, mutta jos se kerran on tuttavillanne kasvanut useiden vuosien aikana isoksi, niin kokeilen myös talvehdittaa sen. Ehkä ensi vuonna päästään isommaksi ja satoisammaksi. Gardeners Delight puolestaan on jo saanut kymmeniä pieniä tomaatinalkuja aikaiseksi parvekkeella suomen kesässä.

Palstachileistä en ole vielä tässä raportoinutkaan, koska ne ovat olleet minulle aikamoinen jännityksen aihe ja jos homma olisi mennyt aivan poskelleen, olisin kirjoittanut siitä vain lyhyen kommentin kesän lopussa. No joukko chilejäni asustelee ulkosalla savipitoisessa maassa säiden armoilla vailla minkäänlaista tuulensuojaa. Kesä on ollut lämmin ja itse asiassa chilipenkki näyttää oikein kivalta. Tässä pari päivän kännykkäkuvaa:

Escargolta saatu iranilainen ihmechili sen kun kasvattaa podejaan. Kuinkahan isoja näistä meinaa tulla?


Fresno tuottaa myös mukavannäköistä podia:


Koskahan suomessa aletaan käyttää termiä avomaanchili  ;)

Doc Evil

Pienen päivityksen aika:

Keväällä jo yhden sadon tehnyt Rocoto Rojo tekee toista satoaan ja kukkii edelleen:



Tabasco päätti myös vihdoin aloittaa kukkimisen ja onpa jopa pientä podiakin havaittavissa:



Inca Berry kehittää mukavasti chilejä:



Luonnolliset pölyttäjät ovat löytäneet tiensä chilieni luokse. Tässä ollaan Lemon Dropin kukan kimpussa:



Parvekkeella on niin paljon kasveja ettei meinaa sekaan mahtua. Taidan ensi vuonna yrittää hieman pienemmällä määrällä. Tässä parvekekuvaa:

Doc Evil

Tänään kirjoitan pienen koosteen kasvamassa olevista intialaisista chileistäni. Intialaisia chilejä olen valinnut kasvatettavaksi, koska rakastan intialaista ruokaa ja olen harrastanut sen valmistamista jo vuosia. Lajikkeina ovat Pusa Jwala, Dagger Pod ja Kashmirilainen chili, annuumeja kaikki.

Kashmirilaista chiliä käytetään tyypillisesti ennenkaikkea sen väriä antavien ominaisuuksiensa vuoksi, mutta ei sen makukaan hullumpi ole. Sain viime talvena hankittua englantilaisesta maustekaupasta niitä ison satsin kuivattuina. Kashmirissa kasvatettavasta chilistä ei riitä kovinkaan paljoa vientiin, koska sen kysyntä on jo pelkästään Intiassa erittäin suurta. Niinpä ulkomaille kaupataan paljon muita lajikkeita (mm. guntur) kashmirin chilin nimellä. Camellia Punjabin mainiossa Intialaisessa Keittokirjassa (alkukielisenä: 50 Great Curries of India) hän kertoo, että mm. Karnatakassa ja Andhrassa viljeltyjä lajikkeita myydään samalla nimellä. Kirjassa on kuvat, jotka on nimetty 'aito Kashmir' ja 'niin kutsuttu Kashmir'. Minun on pakko myöntää, että oma lajikkeeni muistuttaa enemmän tuota niin kutsuttua Kashmiria. Aito Kashmiri näyttää kirjan kuvan perusteella vähemmän ryppyiseltä ja ei niin teräväkärkiseltä. Aito asia jää siis vielä metsästettäväksi, mutta hyvä chili on kyllä tämäkin. En siis tohdi kutsua omaa kasviani enää nimellä Kashmiri Mirch vaan puhun vain Kashmirilaisesta chilistä.


Tässä vielä sekä kukka, että koko kasvi. Chilivaari kertoi viime vuonna, että hänellä vastaava kasvi tykkäsi kovasti kasvaa sivullepäin. Olen ohjannut haarojen kasvua tukikeppiin sitomalla, koska minulla ei ole tilaa kovin suurelle sivuttaiskasvulle. Muutama podi on kasvamassa.




Sekä Pusa Jwala, että Dagger Pod ovat cayenne-tyyppisiä chilejä. Pusa Jwala näyttää olevan näistä nopeampi.

Pusa Jwalan kasvutapa on ylhäälle leviävä:


Dagger Pod puolestaan kasvaa kapeampana, mutta korkeampana. Tässä vielä Dagger Podin kehittyviä podeja ja kukka:

Doc Evil

Tänään lähikuvassa Malawi Birds Eye, joka on innokkaasti tehnyt podeja pienestä koostaan huolimatta. Kasvutapa on sellainen, että tämä olisi kuin tehty amppeliin, mutta sehän on tällä foorumilla todettu jo monta kertaa aiemminkin. Tämä yksilö on pistokas bubblerissa olleesta MBE:sta, joka teki kivan talvisadon tammikuussa. Näitä olen nyt muutaman maistellut sellaisenaan sekä silputtuna ruuan päällä. Maku on tyypillinen annuumille ja hyvin käyttökelpoinen. Kitkeryys, joka vaivaa joitakin pienipodisempia annuumeja, ei ole tässä kovin vahvasti läsnä. Tulisuutta on hieman enemmän kuin Lemon Dropissa. En ole aikeissa talvehdittaa tätä kasvia tilojeni rajallisuuden vuoksi, joten sadonkorjuun jälkeen voin lahjoittaa tämän kasvin ruukkuineen, jos joku näkee sen vaivan, että hakee sen täältä Malminkartanosta. Lajike on kuulemma sitkeä ja vähemmässäkin valaistuksessa viihtyvä.


Doc Evil

Ja mikähän se tämä nyt sitten on??? Tällainen iso annuumchili, jonka siemenen otin viime vuonna siemenketjukirjeestä. Pussissa luki 'Thaiylläri:YUM', mutta ei siementen laittajan nimimerkkiä eikä muutakaan infoa. Laitoin siemenen itämään tammikuun lopussa ja kasvi on kasvanut mukavasti ja vaikuttaa suht satoisalta. Chilit ovat isoja ja ainakin vihreinä melko mietoja ja paprikan makuisia, mutta miellyttäviä sekä grillattuna, että sellaisenaan. Kiva lisäkechili ruualle ja vaikuttaa kasvattamisen arvoiselta, jos vähäistä poltetta haluaa. Tässä muutama kuva:





Lisäksi vielä Bolivian Rainbow teletappivaiheessa:

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - elokuu 22, 2009, 22:02:48 ip

Lisäksi vielä Bolivian Rainbow teletappivaiheessa:



on se vaan hauskan näköinen  ;D Mitäs kaikkia sulla on kasvamassa?
#813

est. 28.07.2009

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: Rigsu - elokuu 22, 2009, 22:49:23 ip
on se vaan hauskan näköinen  ;D Mitäs kaikkia sulla on kasvamassa?


Hauskahan se on ja livenä toki aivan eri meininki kuin kuvassa :) Toivottavasti saat omasi jouluksi juhlakuntoon, niin voit laittaa sit aattona pikku paketteja sen alle ;)

Tässä on sulle linkki yhteen varhaisempaan viestiin, josta käy ilmi mun tämän kauden lajikkeet. Niitä on reilu parikymmentä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5263.msg61206#msg61206

Rigsu

jep, ne kaksi bollea on nyt itäneet, odottelevat multiin pääsyä -kuten neydekin... kaupan cristalin siemenistä on varmuudella nyt itänyt 2/20  ;D ei siis kovin itäväisiä, mutta jonkun kasvin niistäkin saattaa tuurilla saada :P

meinasin hommata taskuraketista 4kpl 50W ESLejä talveksi, josko se sitten siitä...
#813

est. 28.07.2009

Doc Evil

Mun kasvit porskuttaa edelleen ulkona Tabascoa lukuunottamatta. Syksyn tulo näkyy parvekekasveista, sillä ne ovat alkaneet pudotella lehtiään ja näyttävät aika rähjäisiltä. Palstalla sen sijaan chilipenkki senkun vihertää. Täytyy ottaa kuvia lähiaikoina.

Tässä hetki sitten töistä tultuani kävin poimimassa parvekkeelta ensimmäisen kypsän 7Podin. Se oli pieni, sellainen peukalonpään kokoinen mutta herranjumala, miten tulinen se oli. Maistoin pienen palan sen kärjestä ja ainakin Nagan vahvuiselta tuntui. Vertailu ei tietenkään ole luotettava, koska viimeisestä nagamaistiaisesta on kulunut aikaa jo muutama viikko. Liikutaan kuitenkin selvästi ultravahvassa luokassa. Maun kuvailemiseen joutuu hieman miettimään ilmaisutapaa.. Voisin sanoa, että maistui hieman vadelmaisemmalta kuin Naga. Maku oli herkullinen ja herkullinen oli myös se lautasellinen thaikeittoa, johon pilkoin loput podista, vaikken toiminutkaan kovin tyylinmukaisesti keiton maustamisessa.

Doc Evil

Viime viikolla palstalla käydessäni nappasin chilipenkistä muutaman kuvan. Harmi vain, että mukana oli ainoastaan kännykkäkamera. Kyllä näistä silti jotain selkoa saa. Tältä näytti siis avomaanchiliprojektini 23.9.09.

Chilipenkki:


Egyptiläinen yllärichili on aloittanut podiensa kypsyttelyn:


Inca Berryn chileistä suurin osa on palstalla vielä vihreänkeltaisena. Parvekkeelta on kypsää saanut kerätä jo ihan reilusti.


Iranilainen yllärichili korkkautuu pinnasta. Ei osoita kypsymisen merkkejä toistaiseksi, mutta vihreänäkin on maistunut oikein maukkaalta. Hyvä chili täytettäväksi ja grillattavaksi.


Lemon Dropin oksalla on aika monta palkoa kannateltavana:


Fresnoa on saanut syödä jo pitkään. Pikkuhiljaa kypsyttee lisää sitä mukaa kun niitä poimin: