heinäkuu 02, 2024, 23:13:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Moiditeksen chilikokeilut

Aloittaja moidites, tammikuu 03, 2009, 22:35:16 ip

« edellinen - seuraava »

moidites

Elokuu on mennyt aika kiinteästi maakellariprojektin kimpussa, mutta nyt viime viikot olen yrittänyt petrata chilien perkaamisissakin. Muutaman lajikkeen olen yrittänyt ehtiä parturoimaan iltaisella kypsistä paloista. Tänään vuorossa olivat lajikkeet 'Ring of Fire', 'Peach Habanero', 'Antillais Caribbean', 'Orange Lantern' ja 'Aji Exploding Fire'.



Paljon on jo kesän aikana chilejä perattukin, mutta onpa niitä siemeniäkin sitten saatu samalla talteen ihan mukavasti. Laskeskelin tänään, että noin 35 chililajikkeesta olisin jo tälle kesälle kerännyt siemeniä. Alla kuvassa läjä tämän kesän kuivatuista chilisiemenistä ja noitten lisäksi erikseen vielä on ne vielä kuivumassa olevat siemenet.


moidites

Tämän illan käsittelyvuorossa 'Numex Twilight'. Tämä on ollut yksi niistä kaikista satoisimmista tänä vuonna ellei sitten jopa satoisin. Jo entuudestaan mulla on tästä siemeniä vähintäänkin omiin tarpeisiin ja kavereillekin olen nimenomaan tätä chiliä jaellut isompina määrinä, kun sitä on ollut niin paljon tarjolla.


moidites

Monta monituista pakasterasiaa chilejä on jo pakkasessa ja tässä kuussa olen varmaan joka ikinen ilta perannut vähintään yhden puskan kypsistä chileistä, vaan edelleen tilanne kasvihuoneessa näyttää monin paikoin tältä. Vielä riittää siis tekemistä. Tuon kuvassa oikealla puolella olevan Poinsettiankin olen käynyt läpi useampaan kertaan ja vissiin taas pian pitäisi ottaa se käsittelyyn, kun alkaa kypsiä olla taas niin paljon.


moidites

Aivan vasta parturoin tämän Belicèn-chilinkin, vaan taitaa siinäkin pian olla uusi kypsä satsi parturoitavaksi.


moidites

'Brazilian Rainbow' on varmaan pian myös vuorossaan.


moidites

...samoin tämä 'Aji Amarillo'


jeQQ

Hyvännäkösiä satseja! Onko noista lehdetkin kadonneet parturoinnin mukana? :O

moidites

syyskuu 10, 2009, 22:37:49 ip #127 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 21:47:36 ip käyttäjältä moidites
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - syyskuu 10, 2009, 21:32:01 ip
Hyvännäkösiä satseja! Onko noista lehdetkin kadonneet parturoinnin mukana? :O


En mä lehtiin ole koskenut. Toukokuussa kun chilit menivät kasvihuoneen, niin paloivat lehdet siinä yhteydessä ja sen jälkeen ei hirveän isoja lehtiä ole kasvanutkaan. En tiedä vaikuttaako kova kuumuus siihen, että pitävät haihduttavan pinta-alan pienenä ja uudetkin lehdet ovat hyvin pieniä. Toisaalta osa annuumeista alkaa olla tässä vaiheessa muutenkin jo pitkän satokauden uuvuttamia ja eivät taida jaksaa toiselle kaudelle. Niistähän on saatu satoa jo viidettä kuukautta. Sinänsä se ei haittaa, että tämmöistä luonnollista karsiutumista tapahtuu. Kaikkia en kummiskaan saisi mahtumaan sisälle - varsinkin jos tekee mieli kokeilla jotain uuttakin.

moidites

syyskuu 13, 2009, 20:32:19 ip #128 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 21:47:28 ip käyttäjältä moidites
Yölämpötilat lähestyvät pakkasia (eilisyön alin pihalla +2) ja täällä vain hiki hatussa korjataan satoa talteen.
Tiedä sitten kuka noin hirveästi chilejä edes tarvitsee yhdelle talvelle. Ainakaan eivät lopu kesken niin kuin kävi viime talvena.
Chilejä olen jo jonkin verran leikellyt tapille ja vaihtanut pienempiin ruukkuihin, vaan suurin osa ruukkujen läpikäynneistä on vielä edessä päin. Kun nyt ensin saisi sadonkorjuun pahimman vaiheen suoritettua.

Tämän alla olevan chilisatsin perkasin siemenistä tänään. Lautasella seuraavia lajikkeita: 'Earbob', 'Brazilian Rainbow', 'Peter Pepper Red', 'Aji Russian Yellow', 'Bishops Hat'. Yritän aina yhteen satsiin ottaa semmoisia helposti toisistaan erottuvia lajikkeita, jotta vielä sisälle tullessanikin erottaisin mikä oli mitäkin.


moidites

syyskuu 16, 2009, 16:50:35 ip #129 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 21:46:30 ip käyttäjältä moidites
Satelee ja satelee, mutta se ei hidasta chilien perkaushommia. Perkauslautanen on ladattu tänään seuraavilla lajikkeilla: Aji Amarillo, Aji Brazilian Starfish, Beri beri, Bishops Hat, Chupetinha, Esplendor, Hot Marbles, Orozco, Peruvian Purple, Peter Pepper Red, Zimbabwe Bird Pepper.


jeQQ

Todella herkullisen näköisiä lautasia. Paljonkos olet jo yhteensä näitä poiminut, useita kilojako?

moidites

syyskuu 16, 2009, 20:30:51 ip #131 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 21:47:17 ip käyttäjältä moidites
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - syyskuu 16, 2009, 19:39:22 ip
Todella herkullisen näköisiä lautasia. Paljonkos olet jo yhteensä näitä poiminut, useita kilojako?


En osaa kiloissa arvioida, mutta suurin piirtein joka ilta (viime viikkojen ajan) jonkun tuommoisen lautasellisen olen pyrkinyt perkaamaan, jotta edes jossain vaiheessa saisi puskat semmoiseen kuntoon, että voisi leikata tapille tai ainakin pienemmäksija. Pakastimessa taitaa olla jo jotain 10-20 puolen litran rasiaa perattuja. Lisäksi pakastimessa on paholaisen hilloa sekä jonkin verran jääpalamuotteihin sauvasekoittimella hienonnettuja kerta-annoksia kastikkeisiin. Työkavereille ja muille tutuille on mennyt myös paljon chiliä. Jos järkevä olisin, niin murto-osa nykyisistä chiliruukuista riittäisi omaan käyttöön, vaan kun nuo ovat niin sieviä kasveja ja tahtoo kokeilla monenlaisia.

jeQQ

Kuulostaa kyllä herkulliselta.. Toivottavasti joskus saa omista kasveista jotain irti. :)

bluesman

 Upeannäköistä ja varmaan -makuista tavaraa. Kysäisisin noviisina; pakastatko ilman ryöppäystä ts. kuumennatko yhtään soseitasi tai palasia jotta entsyymitoiminta lakkaa. Näin yleensä toimitaan muiden kasvisten kohdalla. Chilistä ei ole kokemuksia. Muuttuuko maku kovasti jos pakastaa raakana. Olen juuri tekemässä habanerososetta (salsaa?). Kun ei haluttaisi kaikkeen laittaa etikkaa ja atamonia.

moidites

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 16, 2009, 21:22:36 ip
Upeannäköistä ja varmaan -makuista tavaraa. Kysäisisin noviisina; ...


Paremminkin toisinpäin, sillä eihän sinun kasvihuoneen sisältö kyllä näytä ollenkaan noviisimaiselta. ;D Jos minulla on tekemistä omissa chileissä niin on sitä sinullakin. Tosin jos chilinsietotoleranssi on korkeammalla, niin kyllähän se menekki on varmasti ihan toista luokkaa kuin tällaisella, joka isoonkin määrään kastikketta silppuaa vain 1-4 palkoa.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 16, 2009, 21:22:36 ippakastatko ilman ryöppäystä ts. kuumennatko yhtään soseitasi tai palasia jotta entsyymitoiminta lakkaa.


Ihan semmoisenaan olen pakastanut. En ole koskaan kuullut, että chilit täytyisi ryöpätä - syödäänhän niitä raakanakin. Minähän en sitten puhu millään kokemuksen rintaäänellä, mutta käsittääkseni ryöppäystä tehdään lähinnä joillekin sienille sekä vihreille kasviksille kuten esimerkiksi pinaatille, mangoldille ja nokkoselle. Juuri nyt keittiössä ryöppäilen mangoldeja...

moidites

syyskuu 16, 2009, 22:16:45 ip #135 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 21:47:00 ip käyttäjältä moidites
Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 16, 2009, 21:22:36 ipMuuttuuko maku kovasti jos pakaskaa raakana.


Tähän unohtui vielä kommentoida... Noviisi kun olen, niin enpä osaa vielä tuosta mitään sanoa. Viime vuonna chilejä kypsyi vain suoraan käyttöön. Niitä ei tullut ongelmaksi asti ollenkaan. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa chilejä tulee liikaa.

bluesman

 Sama täällä. Sanoisin että materiaalia riittää kokeiluihin oikein hyvin. Joten yritän palapakastaa raakana jos vain saan silmistä tulen pois. Taas unohtui miten vahvaa haba brown large oikein on. Kannattaa välillä pyyhkäistä silmäkulmaa chilisellä kädellä.
Myöhemmin talvella voi sitten kommentoida kuinka mikäkin tapa parhaiten onnistui. Varmaan on sama kuin muissakin vihanneksissa ja yrteissä ja sienissä; parasta tuoreena.

moidites

lokakuu 06, 2009, 22:26:56 ip #137 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 21:46:46 ip käyttäjältä moidites
Chilikasvihuone siirtyi viime viikolla talvilevolle. Sen verran paljon chilejä siirtyi sisätiloihin talvehtimaan, että jos ei yksikään kuole, niin olemattomiksi jäävät tulevat kevätkylvöt. Kolme huonetta on nyt chilien valtaamana. Suurin osa on leikattu tapille ja loputkin naksin vielä pienemmäksi (tai heitän kompostiin), kunhan saan sadonkorjuun päätökseen.

Tämän päivän piristys oli syksyn ensimmäinen siemenkirje. ;D
Tosi hienot siemenpussitkin vielä kaiken kukkuraksi. Suuret kiitokset tästä bluesmanille!


papereeka88

Täytyypä kyllä kehua,että hienot siemen paketit olispa itselläkin tuollaisia :)Tosin eipä ole vielä omia siemeniäkään :D
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

bluesman

 Onhan aika monella tulostin ja jonkinlainen kuvankäsittelyohjelma. Käytän lisäksi vektorigrafiikkaohjelmaa Corel Draw. Tulostin kaksi kuvaa lajikenimineen sopivasti asetellen ja leikkasin ja taittelin pusseiksi liimapuikkoa apuna käyttäen. Helppoa samoin kuin nimilappujen teko (2x laminoituna kestävät vettä). Saa joutilaan ajan kulumaan kun ei tunnu olevan mitään tekemistä.
Samalla systeemillä teen purkkien etiketit, suihkutan päälle vain lisäksi mattalakkaa pari kertaa molemmin puolin ja sitten purkin kylkeen niin kestää mustesuihkukin valumatta maakellarissa.
Kiitos kiinnostuksesta. Moiditekselle voin tehdä satsin jos haluat, muille en kerkiä.