tammikuu 10, 2025, 12:44:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

kasvihuoneen tippukastelu systeemi?

Aloittaja hessi, tammikuu 11, 2009, 18:30:26 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

Onkos jollain jo käytössä jonkinsortin tippukastelu systeemi kasvihuoneella?
Kotikasvariin suunnittelen, joko ostan valmiin syteemin tai sitten kehittelen itse.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

cola

Moikka Hessi ;)  Milloin olet matkalle lähdössä ?

Minä olisin myös kiinnostunut tippukastelu systeemistä. 

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Jägermeister

Käytössä Gardena Micro-Drip system. Ihan käypä järjestelmä mitä voi vapaasti muokata mieleisekseen.

hessi

Lainaus käyttäjältä: cola - tammikuu 11, 2009, 22:04:54 ip
Moikka Hessi ;)  Milloin olet matkalle lähdössä ?

juu helmikuun 6 olis tarkoitus lähteä :)

hessi

ja kiitos Jägermeister täytynee tutustua asiaan !

hessi

Eikös kenellään ole itse kyhättyä automaatikastelua ?
minulla kun olisi nuo tippukastelu letkut kasvupeteihin saatavilla, tarttis vain kyhätä vielä lannoitus syteemit ja jonkin sortin ajastin kasteluun. mutta on minulla jo jonkin moinen suunnitelma päässäni  :o joku kun vielä toteuttais sen  ::)

janne80

Asiaa hieman hipoen... Olen hieman suunnitellut pientä salaoja putkea (reijitettyä letkua) kiertämään kasvihuoneen multatilaa johon vettä syöttämällä saisi mullan/turpeen kastumaan syvemmältä. Multatilan alusen ajattelin vuorata osin pressulla jollon vesi todella imeyy multaan/turpeeseen sen sijaan että että valuisi oitis maahan. Onko kukaan suunnitellut kasvihuoneen kokoista "altakastelu ruukkua" ?

Riiviö

Minulla oli viime kesänä kasvarissa kiertävä kasteluputki, johon laitoin aina puoleksi tunniksi veden lorisemaan ja sillä aikaa metsästin kurkkuja pöheiköstä... Viritin sellaisesta vastaavasta muoviputkesta, kuin salaojaputki, mutta halkaisija vain joku 30mm sen putken hieman kasvualustan sisään ja reijitin sen vuolemalla puukolla yhdeltä sivulta rihlauksen auki. Toiseen päähän tulppa ja vesisäiliö ylärinteen puolelle ja hana väliin. Täytin säiliön kastelun jälkeen että ehtii lämmetä.
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Volitans

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 11, 2009, 18:30:26 ip
Onkos jollain jo käytössä jonkinsortin tippukastelu systeemi kasvihuoneella?
Kotikasvariin suunnittelen, joko ostan valmiin syteemin tai sitten kehittelen itse.

Sijoita ylös ämpäri, josta letkut kasvien juurille. Väliin säädettävä hana ja T-haaroitus. Ämpäriin vettä ja hanalla säädät virtausnopeuden. Sitten vielä lisäät ajastimella veden automaagisen lisäyksen ämpäriin :)

jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

No höh !
mikään ämpäri mulle riitä vesisäiliöksi!
olen viikon pois kotoota( tai 4pvä/viikko) ja väliin kaksi viikoa, jos eksyn toiselle "chilifarmille" ;)
ja kasvihuoneelta saan kyllä ihan oikeat tippukastelu letkut, ja mulla tulee tänä vuonna kotikasvariin kivivilla pedit, mullat lentää jorpakkoon ! :)
täytyy kait ostaa Ninan vanha kastelusydeemi ja lannoitus pöntöt :)
ne on kyllä isommat kun mun koko kasvari  :D
et sille....
tai sit rakennan 2000 neliön kasvarin :)

Volitans

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 17, 2009, 11:16:07 ap
No höh !
mikään ämpäri mulle riitä vesisäiliöksi!
olen viikon pois kotoota( tai 4pvä/viikko) ja väliin kaksi viikoa, jos eksyn toiselle "chilifarmille" ;)

Siksi juuri tuo ajastus... että saat myös sen ämpärin automaagisesti täytettyä :)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

taisin löytää jo hyvän sydeemin,
hinta n 100 € ja jos poika tekee mulle vielä lämpöanturit petien alle,
niin avot alkaa tuleen kunnon satoa kotikasvaristakin :)

Herra 47

Taidan harrastaa yritysvakoilua ja kopioida hessin tsydeemit :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

cola

tammikuu 17, 2009, 23:33:18 ip #14 Viimeisin muokkaus: tammikuu 17, 2009, 23:43:10 ip käyttäjältä cola
Minä Hessi kyselin myös muutama kk sitten että jos joku olisi tiennyt hyviä vinkkejä rakentaa tuommoista tippusysteemiä mut ei kukaan oikeen osannut auttaa.

Toivottavasti sinä saat rakennettua hyvän ja toimivan vehkeen niin minäkin rupean vakoiluhommiin ;)

Minulle kyl varmaan riittäis tommonen ämpäri kun kelailin kreikassa kokeilla vaan muutamalla pedillä.

Ketju on : http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5134.0

hessi

Lainaus käyttäjältä: cola - tammikuu 17, 2009, 23:33:18 ip

Minulle kyl varmaan riittäis tommonen ämpäri kun kelailin kreikassa kokeilla vaan muutamalla pedillä.

Ketju on : http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5134.0

Juu isompi kuin 10 l ämpäri mieluiten, sinulla on siellä kreikassa sen verran kuuma , että sehän määrä jo haihtuu päivässä :) jokin vesi saavi ja siihen letkulle pieni reikä poralla ja sitten letku kasveille(hiukan paksumpi) ja haarakappaleita(ohuemmat letkut)tarpeen mukaan ja sellainen "kiristäjä" jolla sitten säännöstelet sen veden tippumisvirtauksen, esim apteekista taitais saada, itse meinaa pöllästä leikkaus salin puolelta :) tämä on vanha juttu näitä on moni varmaan tehnyt itse:
ja puutarhamyymälöistä saa sitten hiukan paremman version hintahaitarista 60€- ylöspäin!

SLEI

kesäkuu 10, 2012, 17:18:59 ip #16 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 02, 2012, 18:31:17 ip käyttäjältä SLEI
Aika vanha topic, mutta ei nyt muutakaan oikein haulla tullut.
Olen kasvatellut kirsikkatomaatteja bublerissa vuoden pesuhuoneen nurkassa ja tänä vuonna pitäisi viritellä jotain kasvihuonesysteemeitä ulos.
Honkkarissa oli chilin taimia ja nappasin kolme kasvia, 80cm pitkän Hammarplast Epoque altakasteluruukun ja Jeboa AP333 pumppuja messiin.
Ruukussa on noin 9L vesitila, laitoin yhden pumpun sinne ja siihen Gardenan ohuempaa letkua ja kolme 2L tippusuutinta yhden per kasvi.
Nostokorkeus tuolla mikropumpulla on about 50cm joten painetta ei juuri tule, mutta tippa kuitenkin noin kerran sekunnissa.
Kasvit ovat myyntiruukuissaan lekasoran ympäröimänä ja osin peittämänä, jätin ruukut ja alkuperäist kasvualustat paikoilleen siinä toivossa ettei maata kulkeutuisi kovin paljon pumppuun ja suuttimiin.
Laatikot ei sovellu sisälle ilman aluslootaa tai modaamista, kun niissä on välipohjan tasalla ylivuotoreikiä.
Tuli vielä mieleen, että laitteisto on äänetön, ei ylitä taustamelua 36 db.

Onko jollain käytössä jotain samanlaista viritystä?

Loppuukohan kasveilta tila, laatikossa on Jalopena Summer heat, Habanero ja Thai Dragon F1?

Päivitystä:

Olen värkkäillyt näita lisää ja vesitilavuus on liian pieni modaamatta, täytin kuumaliimalla välipohjan kannattimet joissa ylivuotoreiät on. Porasin ylivuotoreiät n. 50mm halkaisijaiseen tattiin, joka nousee ulkokuoren pohjasta  läpi välipohjan ja nyt nestetilavuutta on about 15L.
Jalopena ja Thai Dragon on venynyt about 15cm mittaa ja tekee podeja, Haba on yhä edelleen vaalean vihreän kelmeä, mutta kasvaa kyllä mittaa jonkin verran, olosuhteet eivät lämpimän kasveille ole kovin häävit kesäkuussa olleet,  lämpötila minimissään 4 C yöllä.