tammikuu 10, 2025, 15:47:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Filagon vuosi 2009

Aloittaja Filago, tammikuu 12, 2009, 00:20:59 ap

« edellinen - seuraava »

axo

Vitsi, pakko on munkin varmaan hommata ens kaudeks tota Lancea, on se sen verran nätti :)

Filago

Villit ja erikoiset syyskylvöt:

Sain miitissä Aji Infernolta tuoreena maistiaisena pienen pitkulaisen marjan, jossa oli sisällä bonuksena kolme siementä. Ja koska antajana oli Aji Inferno, lukija arvaa jo, että kyse ei ollut thaichilistä tai kaupan rawitista ;). Nyt on sitten laitettu itämään yksi kolmesta siemenestä, josta pitäisi kasvaa villikokoelmani seuraava jäsen: Chacoënse tyyppiä Exile.

Samaan idätyslaatikkoon pääsi toinenkin siemen minkä kanssa en malta odottaa yhtään: Chilicutterilta saatu Peppadew. Annuum, mutta moniko Suomessa kasvattaa... yksi siemen nyt kokeiluun, muutama jää jäljelle odottamaan kevättä.

Nämä saavat kasvaa lampun alla kunhan itävät, varsinkin peppadewin toivon tuottavan hedelmää jo talvella, jotta siitä riittää sitten keväällä muillekin jotka ko. lajikkeen mausta purkissa ostettuna pitävät.

Filago, jota hirvittää ajatus että kesä olisi jo ohi

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: Filago - elokuu 19, 2009, 19:52:36 ip
Sain miitissä Aji Infernolta tuoreena maistiaisena pienen pitkulaisen marjan, jossa oli sisällä bonuksena kolme siementä. Ja koska antajana oli Aji Inferno, lukija arvaa jo, että kyse ei ollut thaichilistä tai kaupan rawitista ;). Nyt on sitten laitettu itämään yksi kolmesta siemenestä, josta pitäisi kasvaa villikokoelmani seuraava jäsen: Chacoënse tyyppiä Exile.

Sattuuko olemaan Cobincho?

Filago

Lainaus käyttäjältä: NaokiSoma - elokuu 20, 2009, 11:13:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Filago - elokuu 19, 2009, 19:52:36 ip

Sattuuko olemaan Cobincho?

En tiedä, tätä pitää kysyä Aji Infernolta itseltään.. vielä ei ole itänyt.

Tänään sain aikaiseksi vähän käydä läpi kuvia mitä viime aikoina ottanut, ja image shack oli myös suosiollinen ja antoi niitä ladata. Ehkä tässä lähipäivinä voisi siis taas olla hiukan aktiivisempi täälläkin.

Laitetaan ensin alkuun kuvaa parvekelaatikosta,mihin heitin riviin muutaman chilin koristeeksi oven lähettyville. Niinkuin jotkut laittavat kukkia, muistatteko, omituinen tapa, syömäkelvottomia juttuja kasvattaa...

Tämä kuva on heinäkuun lopulla otettu, goottivaihe meneillään Boliviaaneilla.

By filago, at 2009-08-01

Ja tässä viikko sitten tilanne, Bolivialaiset ovat alkaneet vaihtamaan värejään, mutta Black Pearlit ovat vielä mustina. Ihan nätti yhdistelmä tuo minusta silti on, siinä on rivissä viisi pientä kasvia, kolme mustaa helmeä ja väleissä bollet.

By filago, at 2009-09-14

Nämä kuvat siis osaksi siksikin, kun kuulee niitä tarinoita vaimoista, jotka eivät anna laittaa chilejä, kun haluavat ennemmin jotain nättiä kasvamaan. Ja mainittakoon, että kyseinen parvekelaatikko siis ollut ulkona koko kesän, tuulen ja sateen ja paahteen armoilla. Siksikin kasvit pysyneet pieninä, samoin lannoitusta eivät ole saaneet kuin ihan satunnaisesti, jos muilta on jäänyt tippa sangon pohjalle, minkä taas sade huuhtonut laatikosta varmaan pian pois. Pohjassa on siis iiiisot reiät. Etanat kyllä ovat aika rankasti verottaneet tuota kasvustoa, mutta sekin on vain luontoa se, ja tämä laatikko ei ole sadon määrän maksimointiin, vaan pelkästään väripilkuksi sisääntuloväylälle. No, toki meinaan ottaa talteen Black Pearlien siemenet, kunhan joskus kypsyvät, se kun on minulle uusi lajike, viime keväänä vasta tilasin Chilimaailmasta siemenet, kiitos vain, nättejä ovat.

Filago, joka nauttii Hangon pitkästä stabiilista syksystä, vielä on yöt olleet leutoja

Filago

Juttelin Ultimate miitissä Aji Infernon kanssa Praestani. Sanoin, ettei siitä ole vielä tullut "valtavaa", kuten hän alunperin varoitteli.  Toinen ihmettelyn aihe häneltä oli, että miksi ihmeessä harrastajien kesken leviää tämä villimmästä päästä oleva outo versio, Praetermissum CGN-22795. Nyt uskon keksineeni syyn/syitä. Alunperinhän itse sain haltuuni pari siementä, joidsta vain yhden kylvin, ja joka suht nopeasti iti.

Mutta ensin kuvia, tänään joka kuvassa Praetermissum CGN-22795, valkokukkainen erikoisuus.

Koko kasvi tässä. Onhan se aika korkealle kasvanut ennen kunnollista haarautumista, mutta ehkä minulla ei ollut tarjota hälle tarpeeksi valoa, ja kirvatkin rääkkäsivät kasviparkaa koko talven. Ruukku on muistaakseni 2.6 litrainen saviruukku, siitäkin n. viidesosa kevytsoraa, loppu multaa.Mä en ole vielä innostunut laastiämpärikokoihin, sisällä talven asuvat ovat korkeintaan 4 litraisissa.

By filago, at 2009-09-14

Ja mitäkö tuolla sekaisen puskan uumenissa on. Tässä kuva lähempää:

By filago, at 2009-09-14

Ja kuten kuvasta näkee, ensimmäisenä tuleet hedelmät ovat kasvaneet jo ihan normi kokoon. Fataliin sivulla katselin tämän lajikkeen hedelmäkuvia, ja marjat näyttivät ihan minimaalisilta. No tää mun puska, on noi pienempiä kuin Ulupicassa, mutteivat kovin paljoa. Ja ehkä jopa hiukkasen isompia kuin ne Chacot, mitä Aji Inferno tarjoili makupaloiksi.

By filago, at 2009-09-14

Ja kukat on edelleen ihan kauniita :).

By filago, at 2009-09-14

Ja mikä siis oli se ajatukseni mikä kypsynyt siitä, miksi tämä kasvi on levinnyt harrastajien parissa. No jos mietimme villichiliä, jolla on nätit kukat, joka itää vaikka yhdestä siemenestä ja nopeasti. Ja joka kasvettuaan pukkaa aloittelijan pihamaalla yli sata marjaa heti ekana kesänä. Joissa marjoissa oletettavasti on siemen tai muutama jokaisessa. Niin nyt kun nuo saan syksyllä ja viimeistään sisällä kypsiksi, ja kuivaan kaikki siemenet talteen. Ja laitan tänne viestiä, että halukkaille siiduja. Niin onko se sitten mysteeri, että kohta näitä valkokukkaisia on vieläkin enemmän? Ihmisistä, ainakin minusta, on kivoja kasvit, jotka palkitsevat tekemällä satoa ja kukkimalla.

Samasta syystä uskon Lancen leviävän kuin kulovalkea, se on nätti, ja tekee marjaa tasaiseen tahtiin ulkosallakin Suomen ilmaston armoilla. Sen marjoissa on lisäksi melkoinen määrä siemeniä joka marjassa. Ja kun laskeskelin tässä, että jopa tuo pikkuLanceni, varayksilönikin, punkee yli 20 marjaa 12 senttisessä ruukussa, niin vaikeaksi sitäkään ei voine väittää.

Filago

Filago

Eilen illalla oli vain 6 astetta lämmintä kun tulin kotiin. Siirrän talvehdittavat ulkoa sisään ikkunoille ja lampun alle tänään, ämpärikasvit myös sisälle kypsyttelemään. Ei viitsi riskeerata yöpakkasia kun ne kohta tulee kuitenkin, eikä tuolla ulkona enää taida juuri mikään muutenkaan kasvaa tai kypsyä.

Filago

ps. pikkuLancen siirsin ikkunalle jo viime viikolla, ja mitä teki hän: kellastutti ja pudotti puolet lehdistä :(.. toisaalta nyt on eka marja kypsä ja seuraavatkin vaihtamassa väriä, jotain hyvääkin sisätiloista, ja näyttää uutta kasvuakin ilmaantuvan.

Filago

Nyt kypsyy kivasti kaikki melkein :). Seuraavaksi Bacca-raportti. Sisätiloista, länsi-ikkunoiden liepeiltä.

Aji Rojojen ensimmäinen satsi alkaa olla kohta kaikki punaisina. Sitten pitää päättää odotellaanko latvemmassa olevia vielä vajaakokoisia raakileita vai ei, luultavasti ei, komposti korjaa loput sadot. Mutta varmasti pääsee ensi vuonna kasvatukseen, hedelmät ovat isoja ja niitä on runsaasti, ja nyt siis kohta jo suurin osa populaa kypsääkin.

Sama juttu PI441551, raju kypsyminen käynnissä, yli puolet oksilla vielä olevista vaihtanut väriä muutaman viime päivän aikana. Ja satoa sen verran sankosta, että ensi vuonnakin päätyy ämpäriin ruukun sijasta :).

Lemon Drop oli vuosi sitten suht nopea, mutta tänä vuonna ihan oikeasti ensimmäinen keltainen tuli vasta juuri sisäänsiirron aikaan. Nyt niitä sitten on jo puolisen tusinaa kypsää siinäkin. Kohta pääsee kuivaamaan.

Aji Colorado ilmaantui myöhäisessä vaiheessa perheeseen, Chilifellowlta saatu yksilö innostui kuitenkin punkemaan ulkosalla kasan isoja vielä vihreitä hedelmiä. Niiden kypsyminen ei ole vielä alkanut sisälläkään.

Aji Benito kypsyy joukolla, ja tulos muutenkin tasainen, puska ei ole kukkinut enää aikoihin, ja on aika tupaten täynnä satoa.

Aji Cristalit, joita oli kaksi, ovat olleet kesän ajan tasaisen varmoja, mutta ei mitään mahtisatoa kummastakaan. Silti hyvin riittänyt syötävää, täällä kun ei paikalliskaupoissa Fataliin kasvattamia ole tarjolla.

Rainforest on tänä kesänä ollut aika erikoinen. Pelkään pahoin, että valkkasin taimista juuri sen, jossa on ehkä tapahtunut risteytymistä (johonkin toiseen Baccaan?). Kukat ovat entisen näköisiä, hiukan kellomaisempia kuin muilla baccoilla, ja kuviotkin entiset. Mutta hedelmät ovat isompia ja pitkulaisempia kuin viime vuonna. Ja niitä alkoi ilmetä omituisen myöhään, epäBaccamaiseen tapaan yksilöni tiputti nuppuja ja pikkuraakileita kauan ennenkuin pääsi vauhtiin. Ekat raakileet alkoivat pysyä vasta jossain kolmannen ja neljännen haarautumisen tienoilla. Joten nyt tilanne on se, että kypsiä ei ole vielä ollenkaan, ja suurin osa sadosta on vielä vajaakokoista raakiletta. Ja itseasiassa kasvi ei tajunnut lopettaa kukkimistakaan siinä missä muut, vaikka olen lannoittanut syksytyyliin koko porukkaa. Tietenkin tässä on sekin mahdollisuus, että Rainforestin sankossa on ollut mullassa jokin typpiravinnekeskittymä, se riittäisi selittämään isommat hedelmät ja isommaksi kasvamisen ennen vars sadon tuotantoa, kuin myös sen, että hööki ei ole vielä lopussa vaikka muilla on.

Ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä: Aji Amarillo siirtyi ikkunalaudalle tilanteessa, missä hänessä on vasta ekat raakileet turpoamassa. Myöhäinenkö.. no hiukan ;). Tai sitten en vain osannut. Maun pitää olla kyllä aika legendaarinen, että näin vähäiseen satonsa jättävää enää kylvän ulkokasvatettavaksi. Kerron sitten joskus joulun tienoilla kun kypsyvät. *huokaus

Filago, jonka ystävälle annetut Aji Beniton taimet ovat lämpimällä parvekkeella tehneet aivan mielettömän sadon myös, sitä lajiketta voi kyllä suositella kelle tahansa aloittelijallekin

Hombre

Aji Benitosta en ole 3 vuoden aikana kerännyt kuin kourallisen marjoja yhteensä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Filago

Lainaus käyttäjältä: Hombre - lokakuu 08, 2009, 00:23:48 ap
Aji Benitosta en ole 3 vuoden aikana kerännyt kuin kourallisen marjoja yhteensä.

Ehkä sun Benitosi on krantumpaa kantaa. Tää mun Naoki Soman siemenpankista peräisin oleva on ollut tosi aloittelijaystävällinen itse, ja lapsistaan jotka ovat maailmalle päätyneet ja tuttujen ikkunoilla kasvaneet olen kuullut kaikilta samaa: helppo ja varma ja saa olla isot kourat, että sato mahtuu.

Mutta asiaan. Vielä on edelliset kypsymässä, ja jo tilasin uusia siemeniä ensi kesäksi. Ajatukseen liittyy se, että  Aji Rojo, mitä mainostettiin mm. Infernon sivuilla, osoittautui mielenkiintoiseksi uudeksi tuttavuudeksi, jota menee leivän päällä vaikka kuinka.  Niin siitä päättelin, että tosiaan kannattaa tutustua niihin lajikkeisiin, joita perinteisessä kokkauksessa on hyväksi havaittu. Inferno hehkuttelee perinteistä meksikolaista "soosinteko"-lajike valikoimaa, ja tässäpä nyt sitten niitä mitä maailmalta löysin ja tilaamaankin ehdin.

Guajillo Chilli

Mulato Isleno

Pasilla Bajio

Ancho Poblano Chilli

Maya Pimento Chilli

Pulla

Nuo kaksi viimeistä eivät ole perinnekokoelmassa mainittuja, mutta nappasimpa mukaan saman tien.

Maya Pimento on Chinense, jonka kehutaan olevan kohtuullisen tulinen (8-10) ja Chinenseksi äärimmäisen aikainen ja nopea, Britannian oloissa 90 pv taimesta kypsäksi punaiseksi, vertailukohteena mainitaan päihittävän nopeudessa mm. perushaban. Eli tuli mukaan kokeiluun olisiko Suomessa satoa tuottava myös tyypillisessä suomalaisessa kesäsäässä.

Pulla puolestaan onpi kuulemas sukua Guajillolle, tulisuus 7, ja aromin mainostetaan olevan hedelmäinen ja lakritsinen. Saa nähdä sit. Olikos tätä jo jollakulla tänä kesänä? Oliko lakritsin sävyä?

Filago, jolla näyttää ensi vuosi kääntyvän jossain määrin Annuumiseksi

hessi

minulla kasvaa tuo guajillo? tai MasaT:ltä saatu taimi jossa lappussa lukee kait guagillo, sama varmaankin..
vasta bodit vaihtamasssa väriä, kasvi on kovin pieni mutta isot bodit(kuva löytyy päiväkirjastani).
entä tuo sinun Pasilla Bajio ( chilaca ? ).

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Yritän vastata molemmille oman käsitykseni mukaan. :)
Guajillo on ohutkuorinen rusinainen ja kohtuu tulinen.
Mulato on tumma ancho.
Pasilla= chilaca
Anchoa on montaa eri tyyppiä chiliä.
Pulla- puya

Minulla kasvoi puya enkä sitä arvostelisi tavallista tulista annuumia kummemmaksi. Olihan se tulinen. -Mutta aina on mahdollisuus, että olen saanut vääränlaisia siemeniä, niinkuin on useasti tuntunut käyvän.

Filago

Jahas, maailma on tasapuolinen. Päiviin tulee hyvää ja surkiata tasaisesti...

Ensin maili siemenfirmalta:

Hi
We are currently out of stock of the guajillo seeds, would you like to select an alternative

regards

Carol

No jos olisi oikein positiivinen voisi ajatella, että onneksi ne muut sentään on tulossa. Ja valkkasin sitten tilalle Joe E Parkerin, mistä esittelyn mukaan pääsee sit tekemään "kuuluisaa SantaFe-kastiketta".

Mutta oli sitten oikeasti hyväkin juttu: nimittäin Exilen itämässä ollut siemen on kasvattanut yön aikana hännän. Eikä vienytkään kuin puolitoista kuukautta. Juuri kun ajattelin, että pitäisiköhän laittaa toinenkin tulille, kun ei yksi tunnu saavan mitään aikaan :). Että kiitokset Infernolle, toivottavasti oma Locatosi on itänyt myös.

Filago

Filago

Nyt alkaa pikkuLancessa olla sen verran jo punaisia, että keräilin kypsimmän näköiset pois puskasta ja siemenet kuivamaan. Marjaa kohti n 40 siementä, yhteensä aika monta sataa. Ja kun huomioi, että viime talvena idättämäni kolme MasaT:n siementä itivät jokainen, niin voisi sanoa, että eiköhän nyt ole turvattu ainakin omassa perheessä Lancejen tulevaisuus ;). Iso Lance sen sijaan.. kasvaa korkeutta ikkunalla, tekee uusia kukkia, ja marjat edelleen vihreinä.

By filago, at 2009-10-23

By filago, at 2009-10-23

By filago, at 2009-10-23

Koska itse sain siemenet vaihtokaupalla, tunnen velvollisuutta jakaa niitä yhtä lailla yhteisön parissa. Eli jos joku haluaa kasvatella samaa harvinaista ja erityistä kasvia, voi laittaa aiheesta yv:tä.

Ai niin ja se maku. Erikoinen. Hapoton. Ei riittävän voimakas, jotta toimisi mausteena. Ehkä hillona? Siis mieto marjamainen maku, hyvä kokki kuten Volitans varmaankin tarjoilee joskus vielä Lance-hillolla päällystettyjä keksejä tms. chilinistien illanvieton alkupalana :).

Filago, jonka villi-projekti etenee, Chaco type Exile kasvattaa sirkkojen välistä jo ekaa oikeaa lehtiparia, ja Praen marjoista eka punertuu.. jee

Maunemaune

Onpas erikoisen näköinen kasvi tuo lance. Kukkavarretkin noin julmetun pitkiä  :)

Filago

Lainaus käyttäjältä: Filago - lokakuu 23, 2009, 15:24:19 ip

Koska itse sain siemenet vaihtokaupalla, tunnen velvollisuutta jakaa niitä yhtä lailla yhteisön parissa. Eli jos joku haluaa kasvatella samaa harvinaista ja erityistä kasvia, voi laittaa aiheesta yv:tä.

No niin.. Olin vähän blondi kun en tajunnut, että tähän olisi ollut kätevintä laittaa jonkinlaiset yleisohjeet, jotta yksityisviestiminen yksinkertaistuu. Kun aika moni kuitenkin haluaa tätä kasvia kasvatella, ja postimerkin hintaiset siemenetkin houkuttelevat. Siemeniä kuitenkin on paljon, joten sinänsä suosio ei ole mikään ongelma.

Senkin tajusin, että minulla ei ole tarvetta mitenkään laajalle siemenmäärälle itselläni, koska tilaa on rajallisesti kasvattaa. Vaihtosiemenille mietin siksi seuraavia itselleni tärkeitä ominaisuuksia: Ne tulee olla lajikkeesta, joka on henkilöllä itsellään itänyt, kasvanut ja tuottanut siemeniä täällä Suomessa, mielellään mullassa kuten itsekin kasvatan, ja mielellään ilman natikkaa tai lasitettua eteläparveketta. Jos nyt sattuu olemaan ainut kasvatuspaikka se eteläparveke, voi muuten arvailla, riittäisivätkö meikäläisen olosuhteet kasvin kasvatukseen... Ja chilin itsessään pitää olla joko erityinen muuten tai satoisa ja ruoassa käyttökelpoinen.

Lajitasolla tämä meinaa sitä, että esimerkiksi Pubeja kasvatan mielelläni, ne ovat järjestään hyvänmakuisia, mutta preferoin lajikkeita, jotka jotenkuten ehtivät Suomessa pihamaalla, ja sitähän ei tiedä kuin siitä, että joku on jostain ehtinyt saada satoa itse. Siis muualla kuin kauppapuutarhassa.

Chinenseissä tärkeää on se, että kasvi tuottaa satoa mukisematta eikä pudottele nuppuja kuukausikaupalla, vaikka valoasiat olisivat länsi-ikkuna/pihamaa tasoa kuten minulla... ja maku, joko tulinen tai herkullinen tai molempia. Näistä erikoisuutena mainittakoon Trinidad Scorpion, jota en ole tullut vielä kasvattaneeksi, mutta jota olen haaveillut muodon ja erikoisuuden vuoksi, ja olen valmis ottamaan riskin siitä, että on vaativampi tapaus ( jos on).

Baccoista minulla on hyviä kokemuksia kaikista isokokoisista. Ennestään Lemon Droppia isompaa möykkyä tekevistä minulla jo kasvaa Ajit Rojo, Colorado ja Amarillo sekä Kaleidoskop. Jos siis olet kasvattanut kulinaarisessa mielessä toimivaa Baccaa, joka tekee yli 10 cm hedelmiä, eikä ole mikään edellä mainituista, olen kiinnostunut. Erittäin. Koolla on väliä ;).

Annuumeista hankintalistalla oli vino pino meksikolaisia, jotka jo Englannista saapuivatkin. Porukka on ensi kesäksi aika hyvin koossa, puuttumaan jäi vain Guajillo. Sen jos jostain saisi, vaikka parikin siementä, eikä tarvitse olla vielä itse kasvatettuja. Koristeannuumit ovat myös nättejä, niinkuin tiedämme.. itsellä on klassinen BolivianRainbow, ja Black Pearl. Jos olet itse kasvattanut jotain muuta erittäin esteettistä, mistä voi tehdä kompakteja lahjoja sukulaisten lahjontaan, niin jep, joukon jatkoksi tänne vain.

Eli siinä mahdollisia haluttuja vaihdokkeja. Jos vaihdokki löytyy, proseduuri on yksinkertainen, kumpikin lähettää siemenet toisen antamaan osoitteeseen ja sitten eikun kylvämään molemmissa päissä, kumpikin sijoittaa postimerkin verran ja olemme onnellisia.

Jos nyt kuitenkaan et ole vielä ehtinyt kasvattamaan kaappejasi pullolleen erikoisen maistuvia ja minusta kiinnostavia lajikkeita, ja silti haluaisit oman Lancen, ei hätää. Sitten teemme seuraavasti: Annan osoitteen, postitat minulle kuoren, jonka sisälllä on kuori, johon on kirjoitettu valmiiksi oma osoitteesi ja laitettu postimerkki. Sisällä mielellään myös tyhjä minigrip tms. pussukkainen siemeniä varten, nuo ovat tosi pieniä ja hukkuvat muuten matkalla.

Ja sitten siitä millainen lasti niitä tulee. Koska tarkoituksena on, että jokainen voisi saada itselleen kasvin, spesiaalin lemmikin, josta sitten voi saada lisää siemeniä kavereitakin varten. Eikä se, että alamme kilpailla kaupallisten toimijoiden kanssa ja kohta on ylimääräisiä siemeniä myynnissä tms, en laita pakettiin kuin 5 siementä. Kokemukseni mukaan niistä pitäisi suurella todennäköisyydellä itää kasvi tai useita. Jos ei idä, sitten voimme palata piirustuspöydälle, keskustella käytetyistä idätysmetodeista ja laittaa lisää koemateriaalia kehiin.

Itse idätin aikoinaan kivivillassa, kuutiot vesiastiassa, mutta kelluva talouspaperi ajaa varmaan saman asian. Aikaa palaa muttei mahdottomasti, silti voi varautua vahtimaan jopa viikkoja, että idätykset ovat kosteina. Sen jälkeen kasvatus onkin ihan normaalia. Läpäisevä multa, säntillinen kastelu. Itsellä pieni ruukku kasvatti kompaktin kasvin ja iso ruukku ison, ilman saksia vielä toistaiseksi. Ja pienessäkin tuotti marjoja.

Että sellainen selvitys, toivottavasti oli tarpeeksi perusteellinen. Ne, kenen kanssa jo olemme ehtineet aloittaa jutskailut, jatkamme käytännön puuhissa ihan suunnitellusti. Ja ajattelin, että ei ehken ole tarpeen kuivata siemeniä täällä päässä äärimmäisen rutikuiviksi, kun suurin osa ihmisistä idättää ne tässä heti ja samantien kuitenkin.

Filago, joka sai lopulta Black Pearlit ikkunalla punoittamaan sen verran, että ensi kesän siemenet saadaan toivon mukaan itävinä talteen

Filago

Tänään oli sisäsadonkorjuupäivä. Pussittelin aikaisemmin kuivamaan laitettuja siemeniä ja hedelmiä. Jauhan niitä kuivaneita puolikkaita sitten talvella tarpeen mukaan sirottimeen vähän kerrallaan. Ja levittelin uusia kuivamaan. Keräsin ämpäri-Baccoista kypsyneet, kohta pääsee raahaamaan ne kompostiin, mutta vielä ei aivan. Otin kuvia parista pitkänmallisesta, pitänee laittaa tuonne kasvatuskisaosastoon todisteita. Mm. pisin Aji, Aji Rojo ( kun Amarillo tiputti sisälle siirrossa vajaakokoiset raakileet ja nyt vasta kukkii uudestaan..) oli n. 15,5 cm. En ole ihan varma mikä se nyt oli se lopullinen tuomio, kelpasiko mikä tahansa Aji vai pitikö olla vain ja ainoastaan Amarillo...

Filago, joka laittaa loppuviikosta menemään ympäri Suomea Lancen alkuja

NaokiSoma

Moi,
minulta pitäisi kyllä löytyä monenlaisia koristelajikkeita pääasiallisesti idästä (mm. Goshiki Tougarashi, Hanamatsuri) ja monen monituista herkullista baccaa (mm. tänä kesänä "löydetty" Aji Golden, nam!). Jos haluat niin laitan sitten tammikuulla tulemaan. En halua mitään vaihdossa. Itselläni on vielä siemeninä ~150 lajiketta kokeilematta ja kun niitä tulee kokeiltua tällä 30-40 lajikkeen vuositahdilla niin vielä menee jonkin aikaa...

Niin ja omat lancet tiputtivat kaikki kukkansa sisälle siirrossa syyskuun puolessa välissä:/ Vähän oli huono ajoitus, mutta eiköhän tuosta talvella/ensi kesänä jo marjojakin synny!

Ja nuo ovat kasvaneet täällä kaukana keskiosassa Suomea, joten varmasti tulevat kasvamaan siellä etelän kalliollakin;) Kuvia olen napsinut kasveista tasaiseen tahtiin ja niitä tulee kyllä päiväkirjaankin kunhan jossakin välissä ehdin.

Rince

Lainaus käyttäjältä: Filago - lokakuu 24, 2009, 15:45:35 ip
Annuumeista hankintalistalla oli vino pino meksikolaisia, jotka jo Englannista saapuivatkin. Porukka on ensi kesäksi aika hyvin koossa, puuttumaan jäi vain Guajillo. Sen jos jostain saisi, vaikka parikin siementä, eikä tarvitse olla vielä itse kasvatettuja.

Guajilloahan kulkee tuossa ensimmäisessä ketjukirjeessä, joten niitä siemeniä voit saada muutaman vaikka minulta.
Jos haluat vaihtaa siemeniä niin lähetä yv:tä, vaihdossa haluaisin jotain noista muista meksikolaisista (Mulato, Pasilla, Ancho Poblano).

Filago

Lainaus käyttäjältä: NaokiSoma - lokakuu 27, 2009, 10:07:20 ap
Moi,
minulta pitäisi kyllä löytyä monenlaisia koristelajikkeita pääasiallisesti idästä (mm. Goshiki Tougarashi, Hanamatsuri) ja monen monituista herkullista baccaa (mm. tänä kesänä "löydetty" Aji Golden, nam!). Jos haluat niin laitan sitten tammikuulla tulemaan. En halua mitään vaihdossa. Itselläni on vielä siemeninä ~150 lajiketta kokeilematta ja kun niitä tulee kokeiltua tällä 30-40 lajikkeen vuositahdilla niin vielä menee jonkin aikaa...

Niin ja omat lancet tiputtivat kaikki kukkansa sisälle siirrossa syyskuun puolessa välissä:/ Vähän oli huono ajoitus, mutta eiköhän tuosta talvella/ensi kesänä jo marjojakin synny!

Ja nuo ovat kasvaneet täällä kaukana keskiosassa Suomea, joten varmasti tulevat kasvamaan siellä etelän kalliollakin;) Kuvia olen napsinut kasveista tasaiseen tahtiin ja niitä tulee kyllä päiväkirjaankin kunhan jossakin välissä ehdin.

Olipa tosi mukavaa kuulla sinusta pitkästä aikaa. Sinun kokeiluistasi on ollut se hyöty, että ne lajikkeet, jotka läpäisevät seulasi, ovat olleet järjestään aivan parhaasta päästä. Ja keväinen siemenkirjeesi on ollut kuin uusi joulu täällä etelässä :). Kiitos kaikista edellisistäkin, arvostan niitä todella, ja jos taas tulevanakin keväänä jaksat panostaa ihmisten ilahduttamiseen, niin ilolla toki otan vastaan kirjeesi.

Ja Lancen suhteen, luulisin, että kun on jo kukkimiseen asti päästy, niin varmaankin tekee sitten kyllä marjatkin siellä ikkunalaudallasi, vai ullakolle lampun alleko laitoit? Minullakin tuo isokin Lance alkanut nyt punastuttaa marjojaan, niistä vain tulee keskimäärin pienempiä kuin pikkuLancen marjoista, hassua sinänsä.

Talvi uhkaa tännekin hiljalleen saapua, koivut ovat kellastuneet, ja viime päivien lähes kymmenen asteen päivälämmöt ovat kääntymässä lähelle nollaa, tänä aamuna plus yksi, ja on saattanut yöllä mennä jo miinuksellekin.

Filago

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: Filago - lokakuu 29, 2009, 09:02:51 apJa Lancen suhteen, luulisin, että kun on jo kukkimiseen asti päästy, niin varmaankin tekee sitten kyllä marjatkin siellä ikkunalaudallasi, vai ullakolle lampun alleko laitoit? Minullakin tuo isokin Lance alkanut nyt punastuttaa marjojaan, niistä vain tulee keskimäärin pienempiä kuin pikkuLancen marjoista, hassua sinänsä.

Kukat ehtivät mennä jo, kuten puolet lehdistäkin.

Ullakolle tosiaan laitoin sen lampun alle kuten muutamakymmentä muutakin kasvia. Taas on ongelmia yrittää mahtua sinne mukaan etsimään talvitakkia;)

Taas olisi viikonloppuna tulossa vieraita Luxemburgista maistelemaan syksyn antimia ja alkuruuaksi ajattelin laittaa Gazpachoa (kylmää tomaattikeittoa) 7podeilla maustettuna. Lisukkeeksi sitten paistan perunarieskoja ja päälle silppuan Aji Cristaleja sekä Aji Goldeneita. Pääruoka onkin sitten riisi/jauhelihatäytteisiä Beaver Dameja ja jälkiruuaksi chilisuklaata. Piispanhatutkin ehtivät mukavasti kypsiksi, joten niistäkin pääsee ensimmäisiä maistelemaan.

Jaa olisikohan nämä pitänyt laittaa omaan päiväkirjaan... taitaa sopia sinne paremmin:)