tammikuu 10, 2025, 11:33:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

MasaT,n chilit -09

Aloittaja MasaT, tammikuu 14, 2009, 12:00:52 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Pientä kuvapäivitystä ennen sadonkorjuuta.

Nagaa!!

Ensimmäinen kypsä chokolate bhut jolokia ja isoimmassakin näkyy jo hieman väriä. Aika samanmakuinen ja tulinen on kuin nagakin. Eli nokka aukesi aika äkkiä ja vedet tuli silmiin! ;D

Jalorossa ei enää paljon ole vihreitä lehtiä jäljellä mutta alkaa silti muuttaa väriä punaisempaan suuntaan.

Hot paper lantern           Tasmanian hapanero      Orange habanero

Cachuca mieto chinense. Ilmeisesti sama, kuin Aji dulce amarillo. Täysin tuleton ja mielestäni myös melkein mauton chinense.
Nätisti kypsyy kuitenkin oranssin kautta punaiseksi.

Tepin.

Rocotot kasvaa yhä! Vasta nyt parin viikon sisällä ovat innostuneet kasvattamaan hedelmiään hieman paremmin. -Eivätpä taida ehtiä kypsyä tänä syksynä. :(
Kokoa niillä on kuitenkin sen verran, että jos pari noista laittaisi tuohon minun 4 neliön kasvariin, niin se olisi melko varmasti täynnä. ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MasaT - syyskuu 03, 2009, 19:39:36 ip
Rocotot kasvaa yhä! Vasta nyt parin viikon sisällä ovat innostuneet kasvattamaan hedelmiään hieman paremmin. -Eivätpä taida ehtiä kypsyä tänä syksynä. :(

Tuossa on miettimistä.
Aikaisemmin ne pitäisi saada kukkimaan ja hedelmää tuottamaan, mutta miten?
Minä idätin omani tammikuun lopulla. Sitä voisi aikaistaa, mutta siitä olisi vain seuraus, että ne kasvaisivat liian suuriksi ennen ulkoilukautta.  Silloin ne jäisivät hennoiksi. Kuukautta aikaisemmin idätys ja voimakas leikkely maaliskuussa? Lisäksi olen valmis jatkamaan niukka lannoitus - hapan maaperä linjalla.

Tosin parista lajikkeesta neljästä saan ulkona satoa. Ensimmäiset ovat juuri saaneet väriä niin Rocoto Peru Cuscolla kuin Punollakin. Osa runsaasta sadosta jää varmaan kypsymättä.

MasaT

syyskuu 03, 2009, 20:41:31 ip #82 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2009, 15:18:52 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 03, 2009, 20:21:17 ip

Tuossa on miettimistä.
Minä idätin omani tammikuun lopulla. Sitä voisi aikaistaa, mutta siitä olisi vain seuraus, että ne kasvaisivat liian suuriksi ennen ulkoilukautta.  Silloin ne jäisivät hennoiksi. Kuukautta aikaisemmin idätys ja voimakas leikkely maaliskuussa? Lisäksi olen valmis jatkamaan niukka lannoitus - hapan maaperä linjalla.

Tosin parista lajikkeesta neljästä saan ulkona satoa. Ensimmäiset ovat juuri saaneet väriä niin Rocoto Peru Cuscolla kuin Punollakin. Osa runsaasta sadosta jää varmaan kypsymättä.

Mitä olen seurannut, niin jotkut on saanut satoa näistä jo ihan alkukesästä multakasvatuksessa. Ovat vaan kasvattaneet paljon pienemmissä ruukuissa, kuin minä.
Ehkä tein siinä virheen. Kasvi kasvattaa vaan juuria ja varsia eikä ala satoamaan, vaikka kukkii. Ehkä kasteluveden laadullakin on merkitystä.
Yritän talvettaa pari rocotoa sisällä ensi talvella hieman hillitymmin leikaten ja katson miten käy ensi keväänä.
Tuo peru cusco talvehtiikin sitten jo toista talvea.
Toiseksi kirii näköjään "San isidro" teneriffalainen munkkiluostarin kasvatti, sekin on jo kasvattanut yhden ihan hyvän kokoisen podin. Ja aika nopeastikin vielä. ;D

Edit; Chileman kertoikin vähän muuta tuosta San isidrosta. Olikin kuulemma joku pappi kasvatellut tätä La Palman kaupunkissa. Taas meni mielikuvat uusiksi. :D

Kimppu

Hieno on kyllä kasvari jo tässä vaiheessa...  ;)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Herra 47

tuo aji dulce amarillo on nimensä mukaan keltainen ;) ei punainen...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: MasaT - syyskuu 03, 2009, 20:41:31 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 03, 2009, 20:21:17 ip

Tuossa on miettimistä.

Mitä olen seurannut, niin jotkut on saanut satoa näistä jo ihan alkukesästä multakasvatuksessa. Ovat vaan kasvattaneet paljon pienemmissä ruukuissa, kuin minä.
Ehkä tein siinä virheen. Kasvi kasvattaa vaan juuria ja varsia eikä ala satoamaan, vaikka kukkii. Ehkä kasteluveden laadullakin on merkitystä.
Yritän talvettaa pari rocotoa sisällä ensi talvella hieman hillitymmin leikaten ja katson miten käy ensi keväänä.
Tuo peru cusco talvehtiikin sitten jo toista talvea.
Toiseksi kirii näköjään "San isidro" teneriffalainen munkkiluostarin kasvatti, sekin on jo kasvattanut yhden ihan hyvän kokoisen podin. Ja aika nopeastikin vielä. ;D

Rocotot ovet tosiaan hankalia saada kukkimaan ajoissa. Viime kesäksi laitoin ne kasvamaan jo 2007 marraskuussa, mutta ensimmäiset kypsyivät vasta viime marraskuulla. Vastaavasti talvetettuna se edelleenkin pukkasi ensimmäisiä hedelmiään vasta elokuun alussa.

Kesä on niille liian kuuma ja vastaavasti syksy liian lyhyt (ainakin täällä keskisuomessa).

MasaT

syyskuu 04, 2009, 15:08:00 ip #86 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2009, 15:50:05 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: herra 47 - syyskuu 04, 2009, 11:21:30 ap
tuo aji dulce amarillo on nimensä mukaan keltainen ;) ei punainen...

Pitää varmaan laittaa tuo Aji dulce amarillo kasvatuslistalle ensi kevääksi, niin pääsee maistamaan sitäkin. :) Näistä miedoista chinenseistä on tähän mennessä ollut maukkain robertos cuban seasoning.
Nyt kasvatuksessa oleva tobago sweet seasoning ei nyt loppukesällä maistukaan enää niin miedolle kuin se ensimmäinen podi mitä maistoin heinäkuun lopulla. Nyt jotain 7 luokkaa arvelisin. Kumma juttu sinänsä.
Hyvän makuinen silti.

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - syyskuu 03, 2009, 22:42:07 ip
Hieno on kyllä kasvari jo tässä vaiheessa...  ;)

Ens viikolla pitäisi pistää muovit päälle. Lämmintä ilmaa tuntuu vielä riittävän ja ei kai niitä hallojakaan ihan vielä tule. ::)

Lainaus käyttäjältä: NaokiSoma - syyskuu 04, 2009, 11:53:46 ap
Rocotot ovet tosiaan hankalia saada kukkimaan ajoissa. Viime kesäksi laitoin ne kasvamaan jo 2007 marraskuussa, mutta ensimmäiset kypsyivät vasta viime marraskuulla. Vaskaavasti talvetettuna se edelleenkin pukkasi ensimmäisiä hedelmiään vasta elokuun alussa.

Kesä on niille liian kuuma ja vaskaavasti syksy liian lyhyt (ainakin täällä keskisuomessa).

Tuosta hedelmien tulosta huomasin nyt ainakin sen että oli öisin ollut aika kosteaa, kun oli näitä yöusvia aika hyvin. Olisko olosuhteet sitten ollut lähempänä tuota andien pilvimetsää. :)
Ehkä tuo keskikesä on tosiaan hieman liian kuuma ja kuiva rocotoille.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MasaT - syyskuu 04, 2009, 15:08:00 ip
Ehkä tuo keskikesä on tosiaan hieman liian kuuma ja kuiva rocotoille.

Tuossa on vain se ISO mutta, että Hessillä rocotot kypsyvät LÄMMITETYSSÄ kasvihuoneessa. Kosteaahan siellä tosin on. Saattavat kyllä olla eri lajikkeita kuin minun korkealta Andeilta kotoisin olevat.  Ei näitä tietysti voi niputtaa. Esimerkiksi Australian kuumuudessa varjoisalla terassilla hyvin kasvava Manzano Orange ei minulla tuottanut mitään muuta kuin paljon vihreää vartta ja lehteä.

No, pari lajiketta on löytynyt, joista tulisi kypsää satoa, jos syksy on lämmin. Ja yksi sisällä ikkunalla viihtyvä, satoisakin, mutta pienempiä hedelmiä tekevä. Tuossa taitaa olla minulle valikoimaa ihan tarpeeksi.

hessi

Heippa, ISO mutta on kyllä se että kotikasvari on ihan tavallinen ei lämmitetty ja sieltäkin on Rocoto satoa
saatu ja lisää tulee, täytyy ottaa kuvaa niistä.
toki tuolta isolta tulee parempi sato, onhan ne siellä ainakin 4 m korkeita, mutta ei siellä kesällä lämmitetä, mutta keväällä toki, ja syksymmällä sitten taas, toivottavasti.
ja mun "keltainen" rocoto tuottaa huomattavasti suuremman sadon kuin tuon orange, vaikka sillä on mahtavan kokoiset bodit! lajikkeista en sen enempää tiedä, siemenet no Herra 47 :lta !

ja hitto soikoon Masa, :o  on sulla upeat kuvat! pitikin se sun kamera olla kadoksissa kun kävit täällä, olisit saanu ottaa mun chileistä kuvia :)

ja mulla tuo Chilaca on vähän eri näköinen ja niin pieni taimi mutta muutama iso bodi, vielä raakoja kylläkin, täytyy ottaa kuvaa taas kun olen kerran kotona.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - syyskuu 04, 2009, 19:33:32 ip... kotikasvari on ihan tavallinen ei lämmitetty ja sieltäkin on Rocoto satoa saatu ja lisää tulee

Olisiko siinä mitään taikaa, että sinun taimesi saivat pienenä taimihuoneen lämpöä ja valoa. Jos luin päiväkirjaasi oikein, rocotoissasi oli raakileita jo toukokuussa. Kun minulla ne ilmestyivät heinäkuun alussa, sait toista kuukautta etumatkaa.

hessi

juu... taika piilee varmaan juuri siinä alkukasvatuksessa, tasaisessa lämmössä ja lannoituksessa ei niinkään valossa koska lisä valoa saivat enimmäkseen hajavalona.
ja sitten tietenkin taika piilee kasvattajassa  ::)
no, ihmeen hienosti kyllä kotikasvarissakin ovat kasvaneet ja yksi rocoto on ollut ulkoterassilla koko ajan,(siis siirrettäessä ei mitään bodeja eikä edes kukkia) ja nyt pukkaa bodia...
mutta tuskin nämä ehtivät kypsiksi, tai juu tämä yksilö vaihtaa kotia, koska olen sen luvannut
muualle.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

syyskuu 04, 2009, 23:10:24 ip #91 Viimeisin muokkaus: syyskuu 05, 2009, 21:14:22 ip käyttäjältä MasaT
Itsellä ei ole ollut taimikasvatukseen muuta, kuin lamput ja itä-aurinko aamuisin. Aion hommata ensi talveksi kunnon ledit taimikasvatukseen (koska olen nähnyt, miten vaikuttaa!) Aloitan tammikuussa ja ledeillä voi kasvattaa vaikka ihan pimeässä tilassa. Talvehditetut taimet alkaa kasvamaan ihan herkeesti, vaikkei olisi ollut yhtään lehteä talven jälkeen!

MasaT

Täällä on jotkut pistäneet päiväkirjoissaan pientä herkistelyä tuota chilinkasvatuskisaa ajatellen. ;D Kuten tuosta aikaisemmin pistämästäni Chokolate bhut jolokia-kuvasta voi päätellä niin on sekin aika lähellä kisamittoja ja isompia on tulossa.  8)

Numex big jim. Valitettavasti tällä ei voi osallistua tuohon kilpailuun. :)

MasaT

Tuo isompi kasvari tuli vihdoin valmiiksi ja sain ulkona kasvavat siirrettyä sinne. Eikä varmaan yhtään liian aikaisin, säätiedotus lupasi viilenevää. Osa sai jäädä ulos, kun eivät  suvainneet tehdä yhtään podia koko kesänä!  >:( ( johtui tosin todennäköisesti alkukesällä olleista hallaöistä  :))

Rocotot täyttää tämän 14 neliön kasvihuoneen nyt suurimmaksi osaksi eikä tunnu yhtään liian isolta kasvarilta. Sähköä tänne ei saa, joten pitää tulla toimeen ilman.
Pari kynttilää laitoin ensi yöksi palamaan. Ehkä joku lämmitin tulee vielä hommattua.

MasaT

syyskuu 17, 2009, 17:15:26 ip #94 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2009, 14:58:57 ip käyttäjältä MasaT
Tänään oli ensimmäinen sadonkorjuupäivä, kun otin chilejä käsittelyyn.

klik.

Ylärivissä; Aribibi gusano(frutescens?/chinense?) ja Mongolian c.annuum
Alempana; Nepali orange C.Annuum, Orange hapanero ja Hot paper lantern.

Nepali orangen  ripustan varmaan ompelulankaan kuivumaan. Mongolian  pakkaseen. Orange habanero, Aribibi gusano ja hot paper lantern menee kuivuriin.

Lämmittimen saa näköjään pistää jo tohistamaan kasvariin, kun yöt viilentyy yhä. Toivottavasti edesauttaa myös chilien kypsymistä.

MasaT

syyskuu 18, 2009, 18:41:00 ip #95 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2009, 19:08:02 ip käyttäjältä MasaT
Sadonkorjuun myötä voi heittää kasvihuoneesta hieman vanhempia puskia pihalle ja muut saavat sitten vähän paremmin valoa ja toivottavasti kypsyvätkin sitten paremmin.

Tepin on yksi niistä. Näyttäis, että maistiaisia tulee vähän enemmänkin. :P

Aji Amarillo alkoi kypsyttää aika pian hedelmiään siirrettyäni sen ulkoa kasvihuoneeseen. Tämä Amarillo näyttää tosin kypsyttävän oransseja podeja.

Harold st bartsin mahtavia podeja! Ja lisää on tulossa.

PI 439361 kypsyttää marjojaan tasaiseen tahtiin. Putoavat myös herkästi kypsyttyään, niinkuin villichilit ilmeisesti yleensä tekevät.
-Vaatii vähän tarkkailua, ettei tarvitse noukkia podeja lattialta.

Hombre

Harold st bartsin mahtavia podeja
Täytyy sanoa että, on kauniita podeja.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 18, 2009, 19:06:06 ip
Harold st bartsin mahtavia podeja
Täytyy sanoa että, on kauniita podeja.

Se on herpiilin antamasta pistokkaasta kasvatettu. Vähän myöhään aloin kasvattaa mutta kerkes kumminkin. :)

MasaT

Tämän päivän satoa.

Charapita                                         Naga morich

"Royal gold" perulainen chinense                                               "Habanero peach" mikä on tosin jotain ihan muuta. Olisko risteymä? ::)

Mukavasti polttelee sormenpäitä, kun on muutaman tunnin blokannut näitä chilejä ja suojakäsineistä meni auttamattomasti sormenpäät rikki. ;D

MasaT

Viimeisiä kuvapäivityksiä ennen lopullista sadonkorjuuta.

Cachuca                            Royal gold ja tobago sweet         Pikku naga                      PI439361

Robertos cuban seasoning joka talvehti viime talven bonchiksi leikattuna. Jäi aika pieneksi kasvultaankin tänä kesänä mutta satoa tuntuu tulevan ja isompia bodejakin tulee, kuin viime kesänä. Tätä en aio kuitenkaan enää talvehdittaa, vaan kasvatan ensi keväänä ihan uuden kasvin. Tämä on tällä hetkellä sisällä podejaan kypsyttämässä.