tammikuu 09, 2025, 12:36:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Musta multa

Aloittaja Raattori, tammikuu 14, 2009, 21:30:08 ip

« edellinen - seuraava »

Raattori

Kokemuksia? Harrastus kestänyt jo toista vuotta ja lueskelin alkuaikoina että kaikki turvetta suosittelevat mutta mites toi normi multa?

kuartsi

"Älä kuitenkaan käytä mustamultaa - se on keskimäärin chileille liian voimakasta ja tiivistä." (c) Aji Inferno

Omaa kokemusta ei kuitenkaan ole mustaan multaan liittyen, mutta eiköhän tuohon sanaan voi luottaa :)

Herra 47

joo...
ennen ku tiesin yhtään mitään chilien kasvattamisesta niin idätin mustassa mullassa jukkapalmun juurella thai rawittia ja lähes kaikki iti

siis ihan mustaa tavallista kukkamultaa oli...

eka vuosi ja kasvoi hyvin... teki satoakin hieman... ja yllättäen toisena vuotena satoa tuli vaikka kuinka... olisikos ollut substral puikkojen syytä :)

nyt en kokeilis helpolla samaa....

mutta kaikki on mahdollista ja mikään ei ole varmempaa kuin epävarma

ihanne oloissa kuitenkin satoa tulee varmemmin ja kasvit voi paremmin...

joten turve on parempi vaihtoehto kuitenkin...

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Fudurez

Joo sama, tänä vuonna kasvatin kaikki 3 kasvia mustassa mullassa idusta täyskasvuseksi ja hyvin toimi. Lannoituskin oli vähän mitä sattuu, mutta tuurilla kaikki onnistuu :D. En kuitenkaan suosittele jos haluaa varman päälle ottaa, jotkut lajikkeet kun eivät saata oikein tykätä niin tujusta mullasta.

wille

Olikos tossa mustassa mullassa vielä sekin, että se "paakkuntuu" helposti liian tiiviiksi. Lähes kaikki kasvualustathan kyllä paakkuuntuu jos ainoastaan päältä kastelee...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kärsä Babar

Se paakkuuntuu kunnolla. Mulla oli joskus jukkapalmussa mustaamultaa, se rupes roikottaan lehtiä. Otin pois ruukusta ja totesin että multa oli kovaa kuin kivi. Ei oikein juuret saanut hengitettyä. Eipä ole tullut sen jälkeen ostettua mustaasurmaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Paprikaana

täytyy tunnustaa, että itse olen kasvattanut mustassa mullassa. kun sen mullan kastelee sopivasti ennen kun siihen mitään istuttaa, niin se multa ei mene niin tiiviiksi. tosin aion nyt laittaa turpeeseen. olen parista kaupasta etsinyt turvetta, mutta ei siellä tähän aikaan ole ollut kun mustaa multaa.. täytyy katsoo marketeilta, kun tulee käyntiä.
Il Mondo Cambia, Io No!

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - tammikuu 16, 2009, 11:39:43 ap
täytyy tunnustaa, että itse olen kasvattanut mustassa mullassa. kun sen mullan kastelee sopivasti ennen kun siihen mitään istuttaa, niin se multa ei mene niin tiiviiksi. tosin aion nyt laittaa turpeeseen. olen parista kaupasta etsinyt turvetta, mutta ei siellä tähän aikaan ole ollut kun mustaa multaa.. täytyy katsoo marketeilta, kun tulee käyntiä.

Ainakin Espoon suomenojan bauhaussissa on ympäri vuoden kekkilän luonnonturvetta saatavilla.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - tammikuu 16, 2009, 14:30:40 ip... bauhaussissa on ympäri vuoden kekkilän luonnonturvetta saatavilla.

Varovasti sitten tuon kanssa. Se on täysin kalkitsematonta ja lannoittamatonta. Ilmeisesti PH heittelee eri valmistuserissä. Minä olen tuollaisessa onnistuneesti idättänyt, mutta pikkutaimien kasvu on jo hyvin hidasta. Tuota ei kannata ryhtyä itse kalkitsemaan ja lannoittamaan, sillä valmis kasvuturve ei maksa juuri enempää.

Paprikaana

mitä eroja noilla turpeilla sitten on? mikä olisi parasta?
Il Mondo Cambia, Io No!

Herra 47

peruslannoitettu kasvuturve on aika hyvä vaihtoehto :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Paprikaana

onko merkillä väliä vai onko se ja sama?

nimim multashoppailija ;D
Il Mondo Cambia, Io No!

Kärsä Babar

Kekkilän tuotteet on ollut aika varmoja valintoja. Kekkilän puutarhaturve on ainakin hyvää.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

wille

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - tammikuu 16, 2009, 17:10:42 ip
Kekkilän tuotteet on ollut aika varmoja valintoja. Kekkilän puutarhaturve on ainakin hyvää.

Juurikin tota Kekkilän Puutarhaturvetta olen itsekkin tottunut käyttämään. Idätyksestä sadonkorjuuseen. Tuotantoerissä tosin joskus tuntuu olevan isoja heittoja laadussa. Joskus turve on oikein priimaa, joskus siellä taas on valmiiksi kivikovia paakkuja ja jumalattomia halkoja.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Paprikaana

tota täytyy sitten ostaa, kunhan löydän. sit voi vertailla kasvaako turpeessa paremmin kun mustassa mullassa :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Riiviö

Oletteko huomanneet että kasvuturpeessa voi olla laadun heittelyä myös siksi että jotkut kaupat varastoivat edellisvuotiset pussit ulkona sateessa ja turve kastuu turhan märäksi ja maatuu lisää? Siis parasta ennen päiväys menee ohi ja sitten niissä asustaa vaikka mitä öttiäisiä myös, sekä homeita. Yleensähän vaalea rahkaturve, mistä kasvuturpeet tehdään, on sopivasti ilmavaa mutta tällaiset männävuotiset pussit ovat helposti tiivistyvää tummempaa ainesta, jossa huokoset eivät enää toimi yhtä hyvin, joten seuraa kasteluongelmia. :-\
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

MasaT

Turvetta tai multaa olis kyllä hyvä pitää nyt talvella jonkin aikaa pakkasessa, että kuolee ne öttiäiset. ;)

Paprikaana

joo mutta mitä tapahtuu kun sinä kotikäytössä kastelet tuota turvetta. sehän kastuu! eli mitä eroa ajattelit olevan kotona ja ulkona kastuneella turpeella? :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 17, 2009, 10:02:11 ap
Turvetta tai multaa olis kyllä hyvä pitää nyt talvella jonkin aikaa pakkasessa, että kuolee ne öttiäiset. ;)

Eipä taida auttaa. Nämä ripsiäiset, vihannespunkit yms. talvehtivat kyllä Suomen luonnossa.

Riiviö

Siis kyse on siitä maatumis-asteesta. Kun se turve nostetaan suosta ja kuivataan riittävän kuivaksi, sen maatuminen hidastuu, ja huokostila säilyy sellaisena, että siinä on ilmaa juurille. Kuitenkaan sitä ei voida säilyttää rutikuivana koska se on silloin hyvin syttymisherkkää ja kastelu vaikeutuu, se alkaa hylkiä vettä. Sopivan kosteana turve kestää käyttökelpoisena vuoden-pari, sitten se maatuu liiaksi ollakseen sopivaa taimikasvatukseen. Mutta jos pusseja säilytetään liian märässä, ne imevät vettä ja alkavat kompostoitua, jolloin rakenne lytistyy, eikä ilmahuokosia enää ole, jolloin liikakastelulla on tuhoisat seuraukset juurten hapensaannille.
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...