lokakuu 06, 2024, 06:28:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Taemen ja chilit 2009

Aloittaja Taemen, tammikuu 18, 2009, 21:43:23 ip

« edellinen - seuraava »

Taemen

Tänään vaihdoin lähes tulkoon kaikki kasvamassa olleet uusiin multiin ja ruukkuihin.
Samalla tuli latvottua ja siistittyä useimpia kasvatteja. Thaimaan chilit ovat itäneet 100%:sti ja näitä taimia laitoin nyt muutaman multaan.

Lisätään pitkästä aikaa myös muutama kuva.

Vasemmalla Inca red drop ja oikealla ensimmäiset raakileet tuottanut Hungarian hot cherry. Kummatkin ovat olleet huonolla hoidolla, pienissä ruukuissa, mutta nyt pääsivät uusiin multiin ja parempaan valoon.


Laitetaan nyt tämä Bolivian rainbowkin esille. Kukkii, mutta kasvu on ollut h i d a s t a.. Tarvitsisi varmasti myös enemmän valoa.


Tässä Naga morich, jonka latvat katkoin tänään.


Ja vielä viimeisessä kuvassa 7 p o d, tästä katkoin noin parin vihdan verran kukkia täynnä olevia oksia pois.. toinen katkottu haara oli noin puolimetrinen järkäle, ja kasvi muutenkin "kurkotti" valoa kohti erittäin toispuoleisesti. Katsotaan nyt kuinka tuo tuosta selviytyy.


Näillä siis eteenpäin. Päädyin katkomaan isompia oksia oikeastaan tämän hetken tilan puutteen vuoksi. Chinenset ovat kukkineet hurjasti, mutta josko nyt paremmilla lannoituksilla alkaisivat tuottamaan satoakin. Ja toisaalta nuo latvotut ovat sitten juuri sopivassa koossa kun pääsevät takapihalle. Kannattaako muuten microa&matoa käyttää multaviljelyssä vai säästänkö ebbikäyttöön? Puutarhan kesää on nyt purkillinen ja sitä suunnittelin multalannoikkeeksi.

Yksi dripperi, yksi ebb&flow ja kaksi cb:tä ovat nyt komerossa jemmassa, ajattelin laittaa noihin sitten uudet taimet (varmasti ainakin cgn 22871, turbo pube, bhut jolokia) kunhan vielä hieman kasvavat. Ja vielä kun saisin rosterista taitellun heijastimen kaverilta... lamppu ja kanta onkin jo valmiina odottamassa.  ::)

Masokisti

helmikuu 24, 2009, 22:03:25 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2009, 22:07:15 ip käyttäjältä Masokisti
Lainaus käyttäjältä: Taemen - helmikuu 24, 2009, 20:46:09 ip
Tänään vaihdoin lähes tulkoon kaikki kasvamassa olleet uusiin multiin ja ruukkuihin.


Mistä olet saanut ekassa kuvassa olevia neliön mallisia ruukkuja? Itse olen kuumeisesti koittanut etsiä vastaavia...

Taemen

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - helmikuu 24, 2009, 22:03:25 ip
Mistä olet saanut ekassa kuvassa olevia neliön mallisia ruukkuja? Itse olen kuumeisesti koittanut etsiä vastaavia...


Tilasin ne täältä. Omani ovat 6,5ltr (1. kuvassa) ja 11 ltr (tuo viimeinen kuvani) on sitten kesää varten suurimmille kasveille. Toimitus oli nopea ja luotettava, eli suosittelen.
Myös tuolla näkyy olevan myynnissä.

Ainoa ongelma itselläni noiden ko. ruukkujen kanssa on se, että en ole löytänyt järkeviä alustoja. Ruukun pohjassahan on reijät kuten kuuluukin olla, ja kun kastelee multaa reilusti niin vesi tulee tietenkin läpi pohjasta ja suoraan laminaatille. Löysin kaapin perältä jotain vanhoja karkkilaatikoita joihin nuo ruukut sopivat melko hyvin. Vinkkejä otetaan kyllä vastaan paremmista alustoista.

sik

Lainaus käyttäjältä: Taemen - helmikuu 24, 2009, 22:48:34 ip
Ainoa ongelma itselläni noiden ko. ruukkujen kanssa on se, että en ole löytänyt järkeviä alustoja. Ruukun pohjassahan on reijät kuten kuuluukin olla, ja kun kastelee multaa reilusti niin vesi tulee tietenkin läpi pohjasta ja suoraan laminaatille. Löysin kaapin perältä jotain vanhoja karkkilaatikoita joihin nuo ruukut sopivat melko hyvin. Vinkkejä otetaan kyllä vastaan paremmista alustoista.


Tarjottimen olen havainnut hyväksi. Siihen sopii alkuvaiheessa useampikin kasvi. Ainoana vaatikmuksena, ettei ole liian kupera pohjalevy, koska vesi valuu muuten reunoille.

cola

Noita ruukkujen alusia mielestäni myydään monessakin paikassa. Itsellä on viime kesästä noita huolella. Ei edes maksa paljoa.

Taemen: Mä en ole ihan 100 varma mut koska siirsit Hungarian hot cherry isompaan ruukkuun niin taitaa nyt jäädä raakile aika pieneksi. Kasvi rupeaa nyt kasvattamaan juuriaan. Itse en mielellään siirrä suurempiin ruukkuihin jos kasvilla jo on hedelmiä vaan annan se kypsytellä ne ja vasta sitten.

Taemen

Lainaus käyttäjältä: cola - helmikuu 26, 2009, 19:01:02 ip
Noita ruukkujen alusia mielestäni myydään monessakin paikassa. Itsellä on viime kesästä noita huolella. Ei edes maksa paljoa.

Taemen: Mä en ole ihan 100 varma mut koska siirsit Hungarian hot cherry isompaan ruukkuun niin taitaa nyt jäädä raakile aika pieneksi. Kasvi rupeaa nyt kasvattamaan juuriaan. Itse en mielellään siirrä suurempiin ruukkuihin jos kasvilla jo on hedelmiä vaan annan se kypsytellä ne ja vasta sitten.


Ok, täytyy etsiä noita alusia sitten keväämmällä puutarhaliikkeistä.
Ja itse asiassa tuossa hot cherryssä on kokonaista kolme raakiletta..  ;) isoin on tuollainen viinirypäleen kokoinen, en edes tiedä kuinka isoiksi nuo kasvaa.
Mutta katsotaan miten niiden käy, tuossa vanhassa ruukussa oli niin vähän multaa, että kasvi kuivui koko ajan ja ravinteiden puutetta oli melko selvästi. Eli toivottavasti se nyt alkaa kasvamaan enemmän kokoa ja hetken päästä lisää satoa.

Taemen

Perjantai-illan sekavia päivityksiä.

C. galapagoense kotiutui ja ainakin toistaiseksi on vielä hengissä, katsotaan huomenna mikä on tilanne.


Antakaa nyt joku neuvoa minkälaisia kasvatusoloja tuo galabaakkos vaatiii; valon määrä, kastelu, lannoitus jne.




Ja tässä vielä leikelty Bhut Jolokia, hyvin pukkaa uutta lehteä.



sputnick

Lainaus käyttäjältä: Taemen - maaliskuu 06, 2009, 23:18:54 ip
Perjantai-illan sekavia päivityksiä.

C. galapagoense kotiutui ja ainakin toistaiseksi on vielä hengissä, katsotaan huomenna mikä on tilanne.


Antakaa nyt joku neuvoa minkälaisia kasvatusoloja tuo galabaakkos vaatiii; valon määrä, kastelu, lannoitus jne.





Mites vieläkö elää Gala?

Itse olen pitänyt kovasti valoisassa. Siitä se tykkää, kunhan ei paahda. Olen käyttänyt välillä pelkkää vettä välillä vettä Bio Grown ja Alg--micin kanssa. Pikkusen lannotusta paljon valoa, kunnes vahvempi lisään lannotusta.

Taemen

C. galapagoense on edelleen hengissä ja kasvaa hitaasti mutta varmasti. Tuolla pistokkaalla ei ollut kuin yksi pitkä juuri, joten menee varmasti aikaa juuriston kasvattamiseen ja vasta sen
jälkeen lehdet yms. alkavat kasvaa nopeammin.9 päivää mullassa ja oman 15w eslin alla. Ainoa muutos on haarakohdassa kasvavan lehdenalun hidas kasvu. Mutta kyllä se siitä!



Muilta osin kasvattelut jatkuu entiseen tapaan. Laitanpa tähän vähän itseänikin varten tämän hetken kasvatus- ja idätystilanteet:

C. annuum
Bolivian rainbow
Hungarian hot cherry
Thai
Thai 2
Siberian house pepper*
Cayenne*

C. chinense
Naga Morich
7 pod
Bhut Jolokia

C. baccatum
Aji cristal
Lemon drop
Inca red drop
Inca berry
Champion*
PI 446900*
Aji Peru*
C02598*
CGN 22871*

C. pubescens
Turbo pube

Villit
C. galapagoense (C. galapagoense)
C. lanceolatum* (C. lanceolatum)
Heart throb* (C. baccatum var. baccatum)
CGN 19198* (C. sp.)

Muut kasvit
Ihmemarja* (Synsepalum dulcificum)
Ananaskirsikka* (Physalis peruvianatus)

*idätyksessä

Taemen

Kohta loppuu kyllä tila  8) ... tänään tuli vielä ulkomailta tilatut siemenet ja laitoin ne heti idätykseen, tällä kertaa talouspaperi-systeemiin:

-Trinidad Scorpion
-7 pod
-Bhut Jolokia (CPI:n "aitoja")
-Bhut Jolokia, Assam
-Chocolate Bhut Jolokia
-Naga Morich
-Ring of Fire
-Black Pearl
-Early Jalopeno
-Chiltepin

Taemen

Idätyksissä ei ole tapahtunut mitään uutta. Pitäisi varmaan ostaa lämpömittari, jotta voisin seurata tarkemmin idätysastian lämpötiloja; nyt lämmöt on mutu-tuntumalla säädetty (pesuhuoneen lattialämmitys.. :-\)

Käytin kaikki kasvit valokuvauksessa, mutta en viitsi nyt tänne jokaista kuvaa laittaa. Tässä nyt kuitenkin satokuvaa hungarian hot cherrystä;


Muista lajeista ainakin chinenset, lemon drop, inca red drop, bolivian rainbow ja aji cristal kukkivat. Näistä viimeksimainittu on hot cherryn ohella ainoa johon on kehittynyt podin alku, muista kukat tippuvat edelleen iloisesti pois. Lemon drop kasvaa komeasti, haarautuu ja nuppuja on paljon, mutta hieman mietityttää tuo lehtien "kuperuus" ja yleisesti räjähtänyt ilme kasvilla. Lisäksi osaan lehdistä on tullut ruskeita pilkkuja/alueita, siis kuollutta ja kuivunutta lehtisolukkoa. Olisiko jollakulla laittaa kuvaa mosaiikkiviruksen aiheuttamista tuhoista?

Tästä kuvasta ei oikein nää tuota mitä tarkoitin lehtien kuperuudella, vai olisiko tuo vain ominaista baccatumeille?



Mape

LainausTästä kuvasta ei oikein nää tuota mitä tarkoitin lehtien kuperuudella, vai olisiko tuo vain ominaista baccatumeille?


Minulla Tuo Champion tekee samaa. Olen Miettinyt mistä johtuu...

Mutta ei se näytä kuitenkaan huonosti voivan:D
---