Aloittelija kaipaa tietoa

Aloittaja Canhamo, tammikuu 27, 2009, 14:23:41 ip

« edellinen - seuraava »

Canhamo

tammikuu 27, 2009, 14:23:41 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2009, 14:37:35 ip käyttäjältä Canhamo
Uusi forumilainen ilmoittautuu ja hukuttaa kaikki kysymystulvaan! :P

Sain ystävältäni jonkin chililajikkeen tuossa joitakin päiviä sitten. Innostuin sitten tuota kaunista kasvia katsellessani tilaamaan siemeniä:
Fataliis Selection - Seed Kit (collection), Bolivian Rainbow (C. annuum), Congo (C. chinense), Hungarian Hot Cherry (C. annuum), Cascabel (C. annuum), PI 260560 (C. baccatum), Aji Peru (C. baccatum), Baby Bell Pepper, Red (C. annuum), Baby Bell Pepper, Yellow (C. annuum) sekä Baiana (C. chinense).
Asuntoni on kovin pieni, joten en kaikkia laita kasvamaan samalla kertaa.
Ensimmäinen kysymykseni olisikin siemenien säilyvyydestä. Luin jostain topicista että siemenet säilyy parhaiten kuivassa ja viileässä. Eli voin hyvin säilöä siemenet jonkin kaapin perällä?

Millä lajilla/lajeilla aloittelijan olisi kannattavinta aloittaa?
Ajattelin aloittaa parilla lajikkeella. Olisiko BB Pepper ja Bolivian Rainbow hyvä vaihtoehto?

Tämä on siis aivan ensimmäinen kerta chilien kasvattamisen parissa.
Sen verran jo sain osviittaa ystävältäni, että vettä mieluummin vähemmän kuin enemmän, valoa vajaa 20h/vrk (tällä hetkellä tuommoinen perus pöytälamppu, kirkas "valkoinen" valo). Tuuletuksen tärkeydenkin tiedän ja aikomuksenani on hommata perus pöytätuuletin.

Asuntoni on siis pieni, 37m². Ajattelin laittaa chilit kasvamaan vaatehuoneeseeni, jossa olisi chileille tilaa huimat puoli neliötä (tosin korkeutta huoneella on se noin kolme metriä, joten hyllyjä lisäämällä myös neliötila lisääntyy). Ja kaappiin siksi, koska kissani on tunnettu pahinpana viherkasvien tuholaisena :P
Kuinka monta ”aikuista” kasvia tuohon puoleen neliöön mahtuu? Tiedän kyllä että se riippuu ihan lajikkeestakin. Mutta mitä te suosittelisitte, jos aloitan BB Pepperillä ja Bolivian Rainbowlla?

Sitten itse kasvatukseen.
Tiedän itseasiassa jotain kasvattamisesta, mutta mitä enemmän tätä forumia luen, sitä enemmän se alkaa olemaan rocket scienceä minulle! Onko chilien kasvatus todellakin niin vaikeaa?

Teenkö kauhean väärin, jos laitan siemenet ensin itämään lasilliseen vettä?
Hurjina teinivuosinani opin, että valo on pahaksi itäville siemenille, eli jos laittaisin lasiin vettä, siemenet perään ja ”piilottaisin” sen kaappiin?
Vai mikä olisi varmempi tapa?

Kun siemenet ovat itäneet, niin mitä sitten pitää tehdä?
Puolikkaaseen maitotölkkiin jonkinlaista multasekoitetta (kun musta multa on pahasta!) ja siemen(et) sinne?
Mites jugurttipurkit? Semmoiset 2dl -kokoiset. 1 siemen/kippo?

Mites lannoittaminen?
Mummillani on tapana karistella tupakasta tuleva tuhka parvekekukilleen. Toimisiko se lannoitteena?

Kai tämä riittää tältä erää.
Tiedän unohtaneeni jotain tärkeää.. Kysyn sitten kun asia mieleeni muistuu.
Toivottavasti jaksatte vastailla kysymyksiini.

Canhamo kiittää ja kumartaa.

edit: pieniä lisäyksiä

Chilivaari

Tervetuloa kyselemään. Vastaan van muutamaan kohtaan.

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 27, 2009, 14:23:41 ip... Ajattelin laittaa chilit kasvamaan vaatehuoneeseeni, jossa olisi chileille tilaa huimat puoli neliötä.


Eikö sinulla ikkunoita ole? Ainakin jos aiot koristechilejä kasvattaa, ikkunalle tai jonnekin näkösälle ne kuuluisivat. Komerossa tarvitset PALJON valoa, ikkunalle se tulee kohta ulkoa.

Onko sinulla tuo Fataliin kokoelma noiden luettelemiesi lisäksi? Siinähän näyttäisi nykyisellään olevan hienoja lajikkeita kuten Aji Cristal ja Omnicolor.

Siemenet säilyvät vuosia tosiaan vaikka komeron perällä.

Canhamo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 27, 2009, 14:40:40 ip
Eikö sinulla ikkunoita ole?

Kyllä minulta muutamiakin ikkunoita löytyy (itseasiassa tasan kaksi), mutta kuten sanoin, niin kissani tuhoaisi kauniit kasvini alta aikayksikön :/
Nytkin joudun kissaa komentamaan jatkuvasti pois tuon ystävältäni saaman kasvin luota ja nostamaan sen (kasvin) turvaan, kun menen nukkumaan tai poistun asunnosta.

LainausOnko sinulla tuo Fataliin kokoelma noiden luettelemiesi lisäksi? Siinähän näyttäisi nykyisellään olevan hienoja lajikkeita kuten Aji Cristal ja Omnicolor.

Juu tosiaan.. Sen kokoelmankin tilasin. En sen pahemmin edes katsonut mitä kokoelmapaketti sisältää.

wille

Tervetuloa!

LainausEnsimmäinen kysymykseni olisikin siemenien säilyvyydestä. Luin jostain topicista että siemenet säilyy parhaiten kuivassa ja viileässä. Eli voin hyvin säilöä siemenet jonkin kaapin perällä?

Siemenet säilyy vaikka kuinka pitkään. Kymmeniä vuosia. Mulla on minigrip-pusseissa sellaisessa peltisessä kahvirasiassa, kaapissa. Ihan huoneenlämmössä siis. Hyvin ovat säilyneet.
LainausMillä lajilla/lajeilla aloittelijan olisi kannattavinta aloittaa?
Ajattelin aloittaa parilla lajikkeella. Olisiko BB Pepper ja Bolivian Rainbow hyvä vaihtoehto?

Bell Pepper on tavan paprika. Ei siis tulinen, mikäli oikein olen käsittänyt. Bolvian on nätti ja aika helppo chili. Ei vaan oikein hyvän makuinen. Jauheena menee. Jotain maukasta baccatumia suosittelisin. Chinenset taas ei välttämättä vie hirveästi tilaa. Riippuu ihan mitä kasvatukseltasi odotat!  ;)
LainausSen verran jo sain osviittaa ystävältäni, että vettä mieluummin vähemmän kuin enemmän, valoa vajaa 20h/vrk (tällä hetkellä tuommoinen perus pöytälamppu, kirkas "valkoinen" valo). Tuuletuksen tärkeydenkin tiedän ja aikomuksenani on hommata perus pöytätuuletin.

Joo, ylikastelua kannattaa välttää. Kastelee silloin kun ruukku tuntuu liian kevyeltä (ruukkuja nostelemalla oppii nopeasti punnitsemaan kosteustilanteen) ja mieluummin alakautta. Toinen vaihtoehto on odottaa että chili alkaa nuupattaa lehtiään kuivuuden takia. Tosta valojakson pituudesta en tiedä. Mulla on aika vaihtelevasti päällä. 16 - 18 h/vrk. on varmaan aikalailla keskiarvo.
LainausJa kaappiin siksi, koska kissani on tunnettu pahinpana viherkasvien tuholaisena

Kissalle voi kasvattaa omat rehut joiden kimpussa viihtyy. Kauraako sen nyt piti olla? Haku-toiminnolla löydät täsmennystä.
LainausKuinka monta "aikuista" kasvia tuohon puoleen neliöön mahtuu? Tiedän kyllä että se riippuu ihan lajikkeestakin. Mutta mitä te suosittelisitte, jos aloitan BB Pepperillä ja Bolivian Rainbowlla?

Riippuu tosiaan niin paljon lajikkeesta ja/tai suvusta. Kaikkihan saa tietysti pidettyä saksilla kurissa, mutta yhtä kasvia enempää en rupeaisi tuossa puolessa neliössä kokeilemaan.
LainausTiedän itseasiassa jotain kasvattamisesta, mutta mitä enemmän tätä forumia luen, sitä enemmän se alkaa olemaan rocket scienceä minulle! Onko chilien kasvatus todellakin niin vaikeaa?

Kyllä ja ei. Joskus menee melko säätämiseksi itse kultakin, mutta monimutkaista tämä ei pohjimmiltaan ole. Ei rocket scienceä siis. Ihan perusjutuilla pystyy kasvattamaan kasvit ihan nätisti. Toiset tykkää hifistellä ja toiset ei.  ;) Kasvualusta, valoa, vettä ja ravinteita. Nillä pärjää.
LainausTeenkö kauhean väärin, jos laitan siemenet ensin itämään lasilliseen vettä?
Hurjina teinivuosinani opin, että valo on pahaksi itäville siemenille, eli jos laittaisin lasiin vettä, siemenet perään ja "piilottaisin" sen kaappiin?
Vai mikä olisi varmempi tapa?

Itse olen tykästynyt kivivillaan. Ei muuta kun siemenet koloihin ja vettä päälle. Itää nopeasti ja suhteellisen riskittömästi. En ole pimeään piioltellut. Enkä liioin vedessä idättänyt. Lisää infoa ja kikkailua löydät tuolta "Idätysmetodit"-ketjusta ja infernon ja fataliin kasvatusoppaista.
LainausKun siemenet ovat itäneet, niin mitä sitten pitää tehdä?
Puolikkaaseen maitotölkkiin jonkinlaista multasekoitetta (kun musta multa on pahasta!) ja siemen(et) sinne?

Kun siemenet itää, niin ei muuta kuin valitsemiisi taimiruukkuihin ja valon alle. Itse tykkään aloittaa pienestä taimiruukusta ja vaihtaa hiljalleen isompaan. Kivivillakuutioissa kasvavat taimet olen antanut olla sellaisenaan niin pitkään että juuret tunkee kuutiosta ulos. Sitten siirtänyt turpeeseen tai vesiviljelyyn tms.
LainausMites lannoittaminen?
Mummillani on tapana karistella tupakasta tuleva tuhka parvekekukilleen. Toimisiko se lannoitteena?

Emmää lähtis röökillä lannoittamaan. ;D Huokeita lannotteita kun löytyy lähimarketista kuitenkin. Esim täällä kehuttu Puutarhan Kesä.

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Canhamo

Kiitos wille vastauksistasi, kuin myös chilivaari!

Tässä nyt ei niin kovin kirie tuon asian kanssa ole, kun ei noita siemeniäkään vielä ole hyppysissä.

Kysyisinkin nyt tuosta ystävältäni saadusta kasvista. Siinä on kovin pitkä varsi. Siis alimpien lehtien ja multarajan välissä on yli 10cm pelkkää vartta, joka saa kasvin taipumaan ja venkomaan. Jos istuttaisin kasvia vähän syvemmälle? Olisiko siitä haittaa tulevaisuudessa?

timppa

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 27, 2009, 20:01:15 ip
Kysyisinkin nyt tuosta ystävältäni saadusta kasvista. Siinä on kovin pitkä varsi. Siis alimpien lehtien ja multarajan välissä on yli 10cm pelkkää vartta, joka saa kasvin taipumaan ja venkomaan. Jos istuttaisin kasvia vähän syvemmälle? Olisiko siitä haittaa tulevaisuudessa?


Istuta syvemmälle vaan. Ei siitä haittaa ole. Itse istutan melkein aina ainakin pienemmät taimet mahdollisimman syvälle. Tästä on valojen alla hyötyä, kun kasvit eivät veny pitkiksi ihan niin nopeasti ja pärjää vähemmällä valolla.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Fudurez

Tuosta kissatilanteesta, sille voi rakennella jonkunasteisen suojahäkkyrän sille chilille (kuvia tässä threadissa http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5338.0). Sillä pitäisi pysyä erossa. Siskolla oli yksi kasvi kasvamassa viime vuoden ja siellä oli yksi innokas pikkukissa tappamassa sitä aktiivisesti. Kyllä se hengissä säilyi ihan hyvin syksyyn ja satoon asti, mutta ei se kovin nätiltä näyttänyt :P. Ei ole sitten hifistelylaji, viime vuonna itse alottelin kahdella lajikkeella, jotka idätin vanhempien unkarista tuomista kuivachilien siemenistä. Mullassa idätin ja mullassa ne kasvoivat. Vähän annoin jotain Nekon kasviravinnetta, mutta melkein parempi jos ei lannota ollenkaan. Yhden kauden nuo melkeen kasvavat pelkällä mullassa olevilla ravinteilla ja ennemmin lannoittaa liian vähän kuin liikaa. Liikalannoituksella saa nopeasti kasvin huonovointiseksi. Noista lajikkeista en niin paljoa tiedä, minulla on nyt taimivaiheessa tuosta seed kitistä early jalapeno ja aji cristal. Tuo Aji Cristal voisi olla ihan hyvä valinta ja jos saat hyllytilaa sinne komeroon niin toiseksi lajikkeeksi voisit ottaa jonkun noista chinenseistä mitä sinulla on. Saisipahan sitten maistella vähän erilaistakin chiliä kuin kaupan chiliä sitten syksyllä :)

hyeena


Canhamo

tammikuu 28, 2009, 07:05:39 ap #8 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2009, 07:10:02 ap käyttäjältä Canhamo
Kiitos jälleen kerran vastauksistanne :)

Tuommoisen häkkyrän kylä voisi rakennellakin, niin ei tarvitsisi kauniita kasveja piilossa pitää :)
Ja siinä on tietenkin myös se etu, että vierailevat ystävät ja sukulaiset ei kuvittele minun kasvattavan mitään laitonta :P

Mites nuo terraariot? Kasvatteleeko porukka niissä paljon? Meillä kun on akvaariokaloja joskus ollut, niin taitaapi tallessa olla muutama lasikoppi.

Ja sitten tupakasta.
LainausTupakointi ja chilinkasvatus eivät kuulu yhteen - äläkä päästä polttelevia tuttujasi savuttelemaan parvekkeellesi kasvien sekaan!

Teksti täältä

Onko myrkyt siis pelkässä tuhkassakin?
Kun voisin tupakoidessa karistaa tuhkat aina eri astiaan, kuin mihin tunpit laitan. Ja siitä sitten siirtäisi kasveille?

edit: typoja pois

Fudurez

Tuo akvaario voisi toimia ainakin pienemmillä kasveilla hyvin, mutta jos ei ole jotain 10000l akvaariota niin sanoisin, että kasvit kasvavat sieltä ulos aika rivakasti. Alkuun kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto. Tuon tuhkan kanssa, uskoisin että hyöty siinä on niin huono riskejä vastaan, ettei kantsi kokeilla. En tiedä leviääkö tuhkan kautta se virus, mutta tuntuisi aivan mahdolliselta. Näyttää kanssa kasvin juurakko vähän nätimmältä kun ei ole tuhkaa päällä. Kaupasta saa 10€ putelin vaikka tuota puutarhan kesää ja sillä pärjää kauden alusta loppuun helposti. Tuota tuhkalannoitusta kun ei myöskään voi sitten kukituksen ja vihannesten kasvamisen kanssa ajoittaa mitenkään niin se saattaa häiritä noita vaiheita. Saattaa myös tupakahtavaa makuakin tulla chileihin. Ainakin lannoitteista tuntuu jäävän vähän makurippeitä niin voisihan näin käydä tupakinkin kanssa.

Xbow

Täysin palaneessa tuhkassa tai tupakansavussa ei niitä viiruksia ole, mutta tuoreemmassa tupakassa voi hyvinkin olla. Se saattaa levitä esimerkiksi jos olet hypelöinyt tupakanpuruja / tupakkaa ja sen jälkeen käpistelet chilejä. Varmimmin sen saanee leviämään käsittelemällä chilejä tuoreella tupakanpurulla. Tosin viirusta ei tupakassa läheskään aina ole ( tupakanviljelijöille se viirus on vihollinen kanssa ). Tulen kanssa leikkimistä tosin, koska tupakantuhka tuppaa sisältämään jonkinverran tupakanpurua, mikä ei ole kunnolla palanut.

Juu, se viiirus voi muutakin tietä pitkin tulla, joten mitään tupakkajohtopäätöksiä ei helposti voi vetää, vaikka joku kasvi joskus sairastuisikin. Ötökät esimerkiksi levittävät vastaavanlaisia viiruksia. Minulla ei yksikään chili vielä ole mihinkään viiruksenoloiseen sairastunut. Normaalimallisia pötkylöitä on aina tullut, eikä lehdet 'hilseile'.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Hombre

Vedän röökiä kuin korsteeni, eikä ikinä ole mitään mosaiikkiviruksia chileissäni ollut.
En tosin kääri sätkiä, mutta piippua polttelen kyllä. Olen myös välillä karistellut ruukkuihin jne.
Minulla on pihalla jopa ollut kasvamassa Virginialaista, eikä siltikään mitään.
Sitäpaitsi tupakansavussa oleva nikotiini toimii myös ötökkämyrkkynä.
Mielestäni ei siis ole kiihkoiluun syytä tässäkään asiassa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Canhamo

Lainaus käyttäjältä: Xbow - tammikuu 28, 2009, 11:22:15 ap
Täysin palaneessa tuhkassa tai tupakansavussa ei niitä viiruksia ole .....


Ostin kaupasta ihan tuota "peruspaprikaa" ja ajattelin että voisin sitten siitä varastella noita siemeniä ja käyttää koekaniinina. Tietenkin jos siemenet vain itää..
Eihän niitä muuten tarvitse mitenkään "esikäsitellä"?

Oh! Ja ostin myös kaktusmultaa sekä kukkamultaa. Eikös niitä sekoittamalla saa hyvän kasvualustan chilille?
Typestä on täällä toitotettu pitkin poikin. Kaktusmullassa on typpeä 80mg/l ja Kukkamullassa 50mg/l. Hyvä vai huono?
Ajattelin tuossa tämän päivän puolella tehdä tuon kasvin siirto-operaation, että jos vain kerkiätte/viitsitte vastailla suht. pikaisesti, niin olisin erittäin kiitollinen ^^

Fudurez

tammikuu 28, 2009, 14:44:15 ip #13 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2009, 15:14:38 ip käyttäjältä Fudurez
Ei noita siemeniä varsinaisesti tarvitse esikäsitellä, kyllä ne voi itää jo tuostakin. Yleensähän nuo kuivatetaan ensin, mutta en tiedä sitten vaikuttaako se muuhun kuin säilymiseen. Ei nuo arvot vaikuta kovin suurilta. Kyllä noissa luulisi kasvavan, korjatkoon sitten joku asiantuntija jos olen ihan pielessä :). Minun ymmärrykseni mukaan liikatyppi alkaa vaikuttaa vasta sitten kukkimisvaiheessa, kun nuput tipahtelevat pois omia aikojaan. Meinasit siis idättää nuo paprikat ja sitten niihin viskoa tuhkaa sekaan? Vai mitä kasvia meinasit siirtää?

EDIT: Säilymiseen vaikuttaa ei itämiseen -.-' ajatukset solmussa :P

Canhamo

Hih.. Ei :D Ihan lannoitteena ajattelin tuota tupakantuhkaa.
Että jos nuo paprikat itää ja alkaa kasvamaan, niin sirottelen tuhkaa juuren varrelle varren juurelle. Ja katson mitä käy. Ajattelin myös että jos siemenistä itää vaikka neljä, jotka kasvaakin isoiksi ja vahvoiksi (tai no ainakin kasvaa), niin "tuhkatan" kahta ja vertailukohteena jätän kaksi "tuhkaamatta".

Siirtämässä olen ystävältäni saamaa kasvia, kun sen varsi on niin kovin pitkä. Tarkoitus siis on "upottaa" kasvia vähän syvemmälle maahan :)

edit: en osaa kirjoittaa :/

Xbow

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - tammikuu 28, 2009, 14:44:15 ip
Ei noita siemeniä varsinaisesti tarvitse esikäsitellä, kyllä ne voi itää jo tuostakin. Yleensähän nuo kuivatetaan ensin, mutta en tiedä sitten vaikuttaako se muuhun kuin itämiseen. Ei nuo arvot vaikuta kovin suurilta. Kyllä noissa luulisi kasvavan, korjatkoon sitten joku asiantuntija jos olen ihan pielessä :). Minun ymmärrykseni mukaan liikatyppi alkaa vaikuttaa vasta sitten kukkimisvaiheessa, kun nuput tipahtelevat pois omia aikojaan. Meinasit siis idättää nuo paprikat ja sitten niihin viskoa tuhkaa sekaan? Vai mitä kasvia meinasit siirtää?


En ainakaan itse ole missään yhteydessä kuullut, että itävyyden takia kuivateltaisiin. Tiedä sitten, mikäli joku tietää kertokoot :). Ei muuta kun suoraan vaan kosteaan ja lämpimään multaan... Äkkiäkös se selviää, kun osa siemenistä on kuivumassa. Pidempää säilytystä varten siemenet kuivatetaan, jotta 1) ne eivät menisi itämään omia aikojaan, 2) eivät homehdu. Saattaa olla jopa niin, että tuore siemen itää nopeammin.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Miksaa

Voit ihan huoletta upottaa varren syvemmälle multaan, ruukunvaihdossa. Se mullan sisällä oleva varsi alkaa sitten tekemään juuria koko matkalla.

Syy, miksi kasvista kasvaa pitkä ja hontelo, on nimenomaan valonpuute. Varsi ikäänkuin alkaa tavoitella aurinkoa. Monesti ilmiön huomaa silloin, kun lenkin nousemisen jälkeen otetaan taimenalku myöhässä lampun alle. Mutta tuolla em. konstilla voi asiaa kompensoida.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Canhamo

Tässä jokusen tunnin sisään teen tuon vaihdoksen.
Laitan tuota kaktusmultaa, sekä kukkamultaa.

Mitä jos typpeä on sittenkin liikaa? Mistä sen huomaa?
Ja mitä asialle voi ja pitää tehdä sitten?

Fudurez

Noissa tuskin on niin väkeviä typpimääriä että se oikeasti tappaisi noita kasveja. Minun tietääkseni liika typpi näkyy kovana kasvuna ja sitten kun tulee kukkavaihe niin se tiputtelee nuput pois heti. Voimakas liikatyppi taitaa sitten kellastuttaaa lehdet ja sitten se kasvi potkasee tyhjää. Noissa tuskin on niin paljoa typpeä, että se tappaisi tai kellastuttaisi kasveja, mutta se sitten saattaa aiheuttaa nuppujen tippumista kukkimisvaiheessa. Silloin kai ei auta muu kuin laittaa uudet mullat tai huuhtoa voimakkaasti pelkällä vedellä. Yleensä tuo liika typpi tulee liian suurella lannoitemäärällä. Minulla oli viime vuonna mustassamullassa kasvamassa tsilit ja ne tuottivat satoakin, vaikkakin vain vähän mutta siitä en voi syyttää kuin huonoa kohtelua. Mustamulta taitaa olla tujumpaa kuin tuo sinun seoksesi, joten en usko että sinulla tulee mitään ongelmia noitten kanssa.

Canhamo

Tulipas tässä muuten tajuttua jotain kun olin alkamassa ruukkua vaihtamaan..

Enhän minä edes osaa semmoista! Mitä pitää tehdä sille multaseokselle?

Perusidean tiedän, joka tässä tilanteessa saattaa olla ihankin väärä..
Varoen poistetaan kasvi vanhasta ruukusta, hellävaroen poistetaan liiemmat mullat juurista.. Uuteen ruukkuun uusine multineen, mutta!
Pitääkö multa esikäsitellä? Kuinka paljon kastelen multaa?

Onneksi en vielä aloittanut, olisi ollut äkkiä sormi suussa ja paniikki päällä, kun en olisi osannut edetä ykkösvaiheesta eteenpäin :S