Aloittelija kaipaa tietoa

Aloittaja Canhamo, tammikuu 27, 2009, 14:23:41 ip

« edellinen - seuraava »

Fudurez

Täällä porukka tuppaa harsosääsken toukkien varalta käsittelemään uuden mullan kiehuvalla vedellä. Sen voi tehdä jos pelkää harsosääskiä, mutta muuten niin isket vaan vaikka pikkasen sitä uutta multaa eka ruukun pohjalle, sitten vaan laitat sen kasvin sinne multapaakkuineen(ei pakosti tarvia ottaa sitä multaa juurikaan pois siitä, ellei sitten irtoa helposti ylimäärästä) ja sitten täytät sen ruukun uudella multaseoksella. Kastelet sen jälkeen samalla tavalla kuin normaalisti kastelet. Voit vähän ehkä antaa enemmän vettä ja katsoa, miten se uusi multa painuu ja lisäillä tarpeen mukaan.

timppa

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 28, 2009, 18:21:40 ip
Tulipas tässä muuten tajuttua jotain kun olin alkamassa ruukkua vaihtamaan..

Enhän minä edes osaa semmoista! Mitä pitää tehdä sille multaseokselle?

Perusidean tiedän, joka tässä tilanteessa saattaa olla ihankin väärä..
Varoen poistetaan kasvi vanhasta ruukusta, hellävaroen poistetaan liiemmat mullat juurista.. Uuteen ruukkuun uusine multineen, mutta!
Pitääkö multa esikäsitellä? Kuinka paljon kastelen multaa?

Onneksi en vielä aloittanut, olisi ollut äkkiä sormi suussa ja paniikki päällä, kun en olisi osannut edetä ykkösvaiheesta eteenpäin :S



Ei siinä tarvitse niin tieteellisesti asiaa tehdä...  ;)

Laita ensin uuden ruukun pohjalle multaa/turvetta sen verran mille syvyydelle aiot kasvin istuttaa. Varovasti nappaat kasvin vanhoine multineen vanhasta ruukusta ja siirrät uuteen ruukkuun. Kallista vanha ruukku vaikkapa kyljelleen tai vähän ylösalaisin, niin lähtee helpommin. Vanhoja multia ei tarvitse rapsutella pois (jos otat kuitenkin vanhaa multaa pois, niin älä ota liikaa, korkeintaan 1/3 pois max). Kun kasvi vanhoine multineen on uudessa ruukussa, niin asettele kasvi keskelle ruukkua ja ala täyttämään ruukkua uudella mullalla/turpeella. Sitä ei pidä painaa tiukkaan, vaan hyvin kevyesti täytät vain uuden ruukun reunan ja vanhan multapaakun välisen alueen. Pinnalle pieni kerros uutta multaa ja se on siinä. Uusi multa/turve kannattaa kastella ennen tähän operaatioon ryhtymistä ja helppo tapa on kaataa multa säkistä ämpäriin ja vettä päälle. Kädellä sitten sekoitat sen veden multaan ja samalla mullasta paakut pois. Se on kivaa hommaa, usko pois :) oikeasti! Voit kastella multaa ihan reilusti ja kun olet saanut mullan vaihto-operaation suoritettua, niin kastele vielä multaa päältäpäin. Nyt homma on valmis. Lannoittaa ei sitten tarvitse vähään aikaan ollenkaan.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Canhamo

Lainaus käyttäjältä: timppa - tammikuu 28, 2009, 18:35:59 ip
... helppo tapa on kaataa multa säkistä ämpäriin ja vettä päälle. Kädellä sitten sekoitat sen veden multaan ja samalla mullasta paakut pois.

Miten mulle tuli tosta semmonen mutavellivaikutelma? 1 osa multaa ja 2 osaa vettä.. :D
Ei kai kuitenkaan... 3 osaa multaa ja 1 osa vettä? vettä vähemmän?

Tää on oikeesti tiedettä mulle..

Ensimmäinen ja ainoa kasvi jota olen oikeasti ihan yksin hoitanut. Silloin "hurjina teinivuosina" katsoin vain vierestä ja siinä samalla vähän perusasioita opin.

Puuh.. Kissat on paljon helpompia :D

edit: ja lisänä siis.. Tämän suloisen kasvin sain vasta joitakin päiviä sitten. En ole kastellut sitä vielä kertaakaan!
edit2: tyhmännäköinen hymiö pois

timppa

Älä sellaista velliä tee siitä mullasta. 1 osa vettä ja 4 osaa multaa..? Hankala sanoa kun ei ole tullut koskaan mitattua :) Silloin on ainakin ihan liikaa vettä, jos sormet harallaan nostat multaa ja vettä valuu sormien raosta...
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Canhamo

Ja multaa ei sitten tarvitse mitenkään kuivattaa ennen käyttöä?

timppa

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 28, 2009, 18:45:20 ip
Ja multaa ei sitten tarvitse mitenkään kuivattaa ennen käyttöä?


Ei. Idea on siis käyttää sitä nimenomaan mullan vaihdossa märkänä. Ja sekoittaa samalla ne paakut sieltä pois.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - tammikuu 28, 2009, 18:35:10 ip
Täällä porukka tuppaa harsosääsken toukkien varalta käsittelemään uuden mullan kiehuvalla vedellä.


Kun olen tuollaisia varoituksia levitellyt, sanotaan nyt tässä selvästi: Mullan vaihdossa kuumennus on aivan turha toimenpide. Sääsken toukat ovat uhkaksi kylvömullassa ja juuri taimelle tulevien siementen kanssa. Silloin ne saattavat tuhota juuret.  Ne eivät edes asustele kuin pintamullassa, joten kun juuria on monta senttiä, niistä ei ole haittaa.

Toisin kuin Timppa minä laitan uuden mullan suoraan pussista ja kastelen sen hyvin maltillisesti alakautta vasta kun istutus on tehty. Maku- ja tottumuskysymyksiä, mutta liejuun ei missään nimessä pidä istuttaa.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 28, 2009, 19:19:54 ip
Toisin kuin Timppa minä laitan uuden mullan suoraan pussista ja kastelen sen hyvin maltillisesti alakautta vasta kun istutus on tehty. Maku- ja tottumuskysymyksiä, mutta liejuun ei missään nimessä pidä istuttaa.


Näin olen minäkin tehnyt. Jokainen taaplaa tavallaan. Pyrin kuitenkin pitämään mullan/turpeen mahdollisimman kuohkena. Märkänä "purkittamisessa" on paakkuuntumisen riski aina olemassa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Canhamo

tammikuu 28, 2009, 19:50:58 ip #28 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2009, 20:50:16 ip käyttäjältä Canhamo
Vaihdos on nyt tehty ja toivotaan parasta..
Pieni pisto tuntuu tuolla ahterin puolelle, että mokasin jotain ja menetän tämän kauniin kasvini.
Vaihdoksesta on kulunut vain muutamia minuutteja ja mukamas näen jo kuinka lehdet lerppuu ja kasvi  on onneton.

Jotta vältyn tältä stressiltä, aion istutukset tehdä jatkossa niin hervottoman kokoisiin saaveihin, ettei sitä tarvitse ikinä vaihtaa! (Ja shys niille, jotka aikovat sanoa " mutta multa pitää vaihtaa aina n-ajan välein" ! En halua ajatella sitä!)

edit:
Apua apua apua!
Mistä tietää että/jos on kastellut Chiliä liikaa?
Ja jos semmoinen vahinko on sattunut käymään, niin miten sen ylimääräisen veden saa pois?
Tällä hetkellä ei ole altakastelumahdollisuutta, ellen ala patentoimaan ja kehittelemään kunnolla (eli tarkoitan, että jos se on ainoa tapa pelastaa kaunis vihreä rakkaani, niin toki semmoisen patentoin!)

Astian vaihdon yhteydessä kostutin multaa vain hieman ja istutuksen jälkeen laitoin hyvin hyvin hyvin vähän vettä pinnalle (koska päällä ollut multa oli "vanhaa", eli kuivaa multaa).

Enhän mä nyt vain tappanut tuota?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 28, 2009, 19:50:58 ip... Mistä tietää että/jos on kastellut Chiliä liikaa?


Kai sinulla on ruukun pohjassa reikä?
Sieltähän se liika vesi tulee ulos. Kun ruukun alle laittaa sopivan "lautasen", sen kautta voi kastella turvallisesti. Jos kasvi imee veden, se tarvitsee sen. Jos vettä jää lautaselle moneksi tunniksi, multa on jo märkää.

Ilman pohjareikää minä en suostu kasvattamaan mitään. Ennen pitkää tulee kuitenkin kasteltua liikaa ja pohjalla makaava vesi mädännyttää juuret.


Canhamo

tammikuu 28, 2009, 22:03:47 ip #30 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2009, 22:17:10 ip käyttäjältä Canhamo
Tein paniikkiratkaisun, kun selkeästi alkoi kasvi voimaan huonosti.

Kostea multa pois ja uusi multa (suoraa  pakkauksesta) tilalle. Tein kipposen pohjalle muutamia reikiä korkkiruuvilla ja laitoin lautasen alle. Varmuuden vuoksi.

Pitäisi mennä nukkumaan, mutta en uskalla, kun jos kasville sattuu jotain ja sitten se on minun syyni ja tuo kasvi on niin nätti! En halua menettää sitä :/

Pitäisikö tuohon lautaselle laittaa varmuuden vuoksi hieman vettä?

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 28, 2009, 21:27:24 ip
Jos kasvi imee veden, se tarvitsee sen. Jos vettä jää lautaselle moneksi tunniksi, multa on jo märkää.

Mutta entä tässä tilanteessa? Jos kasvi on saanut jo ihan tarpeeksi vettä, mutta multa ei ole tarpeeksi kosteaa, niin silloinhan multa imee veden ja tein paniikkiratkaisuni turhaan..

Äh.. Liian hankalaa tämä :/

edit: Silmät alkaa painumaan kiinni.. Luovutan ja toivon vain että rakkaani on elossa kun herään...

Fudurez

Ei se yleensä noin nopeasti näy jos sitä on liikakastellut  ::) Vahinkokin sattuu vasta ilmeisesti sitten kun juuret alkavat mädäntyä. En usko, että se vielä oikeasti on mitään osumaa ottanut. En kuitenkaan näe itse kasvia, joten sinä tiedät paremmin :P. Kyllä tuo varmasti siitä tokenee, kunhan annat sen olla hetken aikaa rauhassa. Teet tuosta turhan vaikeaa :D. Reiät pohjassa on miltei välttämättömyys, ellei ole sitten altakasteluruukkua tai muuta semmoista. Minä kastelin viime vuonna vasta kasvin nuupattaessa lehtiään ja silloin annoin sille niin paljon vettä, että se tuli pohjassa olevista rei'istä läpi. Sitä ne kestivät oikein hyvin ja vaikka olikin multa hetken aikaa aika märkänä, ei ne siitä pahasti valittaneet, päin vastoin. Nopeasti nuo yleensä sen ylimääräisen veden imevät ja haihduttavat/se haihtuu suoraan mullasta, joten vahinkoa ei pääse syntymään, ellei sinne pohjalle jää pahasti vesi seisomaan, mitä reikäruukulla ei pääse käymään. Eikä tuo vielä varmasti yhden yön aikana kuole, sinä aikana sen luulisi vasta alkavan reagoida tuohon :P

Chilivaari

Älä hätäile!  Kyllä se siitä...

Mitä voit tehdä kasvisi hyväksi, on laittaa löysä muovipussi (leipäpussi tai vastaava) sen päälle ainakin yöksi. Jos se alkaa roikutella lehtiä, pussia voi pitää huomennakin. Se pitää ilman kosteana ja vähentää kasvin haihduttamista. Aivan nuutuneetkin saa muovipussilla reipastumaan. Pussissa saa olla reikiä, eikä sitä pidä sitoa tiiviisti.

Mullan vaihdon jälkeen voit aivan hyvin laittaa lautaselle vettä, jos uusi multa ei ollut kasteltu.

Canhamo

Kiitos lohduttavista sanoista.. Taidan olla vain liian huolissani..
Musta tulis varmaan kamala äiti :D

Rakkaalle vettä,  pussi päähän ja unille ->

edit: typoja

wille

Päiväkirjassani on nyt sitten pieni kuvasarja ruukuttamisesta. Se löytyy täältä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Riiviö

Katsoin asken kylvöseoksen typpimäärän ja se oli 70mg/litra ja se on käsittääkseni suhteellisen alhainen, koska liian korkea johtoluku (eli suolapitoisuus, lannoitteethan ovat suoloja) haittaa itämistä. Elikkä vahvemmin lannoitettua voi käyttää isoille kasveille, yai alkaa lannoitekastelun aika pian mullanvaihdon jälkeen, ne lannoitteet ei siellä kauan piisaa, kun alkaa valoa tulla kasvua varten.
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Canhamo

Kasvi säilyi hengissä yön yli!
Nimesin sen Chaseksi. Nimi on kovin samankuuloinen kuin lajikkeensakin ja turhaa kai sanoa että TV-sarja, House, on lähellä sydäntä :P (Vaikkakaan Robert Chase ei olekaan se lempinäyttelijä/hahmo)

Nyt alan idättämään neljää eri lajiketta, kun siemenpaketti tuli postissa tänään :)

Itämään (toivottavasti) lähtee Bolivian Rainbow, Aji Peru, Hungarian Hot Cherry sekä Baiana.

Kysyisinkin nyt tälläkertaa siitä, kuinka "vaarallista" pelkässä vedessä idättäminen on? Kun tuolta idätysmetodit-topicista en saanut oikein saanut kunnon vastausta (tai siis sitä lukiessani).
Onko siis siinä muuta vaaraa, kuin "tuppusormeilu"?


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 29, 2009, 19:43:34 ip... Kysyisinkin nyt tälläkertaa siitä, kuinka "vaarallista" pelkässä vedessä idättäminen on?


Ei kai se vaarallista ole paitsi jos unohdat itäneet pitkäksi aikaa. Saattaa tulla hapen puute veden alla. Siksi minä olen idättänyt veden pinnalla:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4324.msg42088#msg42088
Kerran unohtui verhon taakse yksi idätysastia kolmeksi kuukaudeksi. Pikkuinen taimi oli hyvässä kunnossa. Tietysti mullassa sen ikätoverit olivat jo puolimetrisiä, mutta hengissä oli tämäkin ja alkoi kasvaa, kun pääsi multaan.


Canhamo

Mitenkäs tuommoinen "multaidätys"? En tiedä sille oikeaa nimeä (ja suoraansanottuna olen laiska katsomaan muista topiceista)..

Mutta ostin tuommoisen turveruukkupaketin kaupasta.
Siinä on "lautanen", kippo, kansi ja 12 pientä turveruukkua.

Kuva täältä

Tuossa mukana tulleessa ohjeessa sanotaan
LainausTäytä ruukut turve- tai istutusmullalla ja kastele niin että turveruukku kostuu kokonaan.

Toimisiko se chilienkin kanssa?
Sitten siemenet vain sinne ja pikkasen multaa päälle?
Ja multa semmoista hyvin kosteaa?

Entä tuo käsittely kiehuvalla vedellä?
Kun Chilivaari sitä sanoi
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 28, 2009, 19:19:54 ip
Sääsken toukat ovat uhkaksi kylvömullassa ja juuri taimelle tulevien siementen kanssa. Silloin ne saattavat tuhota juuret.

Miten se käsittely tapahtuu?

Puuh.. Tuntuu tämä ainakin näin ensimmäisellä kerralla olevan liian vaikeaa.. En ihmettele vaikka monet aloittelevat chiliharrastajat lopettaisi tässä vaiheessa... ::) (tai sitten teen tästä niin kauheen vaikeeta :D )

Kärsä Babar

Täällä tuntuu olevan kauhean vaikeeta tää meininki.
Kasvatus on ihan yksin kertaista: Siemen multaan, valoa riittävästi ja lannotteita sitten kun tarvii.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903